"overskrifter" på racer

Aby’en: Jeg er klog, klogere end dig og alle andre - hvad styrkeprøver, både fysisk og psykisk angår er jeg også den stærkeste.

Mener du det, ok. så gider jeg ikke snakke med dig - det er under min værdighed at blive behandlet på den måde.

Hva’ det kan da ikke være mig du taler til i den tone? …

Vi skal kæle - det skal være nu - hørte du ikke hvad jeg sagde - NU

Ej, noget lækker mad du har laver til dig og MIG - jeg kan sagtens spise af tallerken

Gæster, juhuuu - du er nu også ved at blive lidt kedelig

Snowshoe:

Mild og venlig allround kat, der kan begå sig i alle slags hjem. Trives ikke alene, men elsker hunde og andre katte uanset katteracen. Er let at træne, og har en medfødt evne til at blive hos sin ejer i stedet for at forsøge at flygte, når noget skræmmer.

Hov har svaret to gange i denne tråd:-) sorry - troede det var en ny tråd, der var lavet.

KH

Lige lidt OT info…
Dorske Skodkatte… udtrykket stammer fra Henning Vigold, Alfheims skovkatte…
De af os, som har haft det privilegie at have kendt Henning, bruger udtrykket både fordi det er sjovt, men også for at hædre en af skovkatteverdenens store gamle.
Henning døde alt for tidligt for nogle år siden :frowning: Som det var typisk for ham, havde han selv skrevet sit eftermæle, der blev bragt både i NSRs blad og i KatteMagasinet.

Jeg er meget stolt af at der i mine skovseres stamtavler befinder sig indtil flere Dorske Skodkatte fra Alfheim - heriblandt de legendariske Alfheims Fie og Grorudmyras Tina :slight_smile:

Jeg synes at mine langhårede orientaler er meget forskellige fra hinanden. En er en “se mig og rør mig kat” som helst tilbringer dagen meed at hoppe op og ned fra vores skulder. En anden vi har haft var blid som et lam og mindede af temperament mest om perle vores Perser wannabe.

Overskriften til mine katte ville nok være: Vi er vores egne. Ingen finder andre som mig for vi er hver i sær unik og har vores egne små særheder, som man er nød til at elske.

Jeg kan engang imellem ikke se stor forskel på Perle og mine orientaler, for det virker som om de påvirker hinandens temperament.
Jeg læste for et par dage siden om nogles kommentare til hvordan de oplever deres perser. Min Perle var meget anderledes end det der blev beskrevet, men alligevel var hun ikke. Nogle af de ting de skrev, passede jo også perfekt til mine orientaler, så jeg vil heller beskrive hver af mine katte, for efter min mening kan man ikke beskrive en race med bestemte ord.
For jeg kan se at Perle er klog, men bare ikke klog på sammen måde som mine orientaler.
Hvis jeg ellers skulle skrive om dem vil jeg bruge ord som som i deres brug ikke betyder det samme.
f.eks. Mr (siameser) er legesyg og Perle (perser) er legesyg. Men de er legesyge på hver deres måde. Mr leger HELE dagen og er mest af alt et stort legebarn. Mens Perle leger meget, men i korter perioder og på en meget anden måde. Mr kan ødelægge en bamse på 3 timer når han først leger, mens Perle aldrig kan ødelægge noget. Mr kaster med ting og har store armbevægelser, mens Perle er langsom og bruger små bevægelser når hun leger.

Men de er begge legesyge, bare på hver deres måde. Så jeg har svært ved at sige noget kort, da ord bliver forbundet med noget forskellig ved hver person der bruger dem.
Hvis jeg spørg dig hvordan et juletræ ser ud, tænker du måske på en rødgran, mens jeg tænker på en ædelgran. Så jeg har sært med at beskrive det rigtig. For man forstår begreber forskellig… Når helle skriver at hendes kat minder om en huskat, dukker der en huskat op i mit hoved som ikke nødvendigvis minder om den huskat Helle tænker på

Den her sætning er for mig vigtig, men igen siger den mig hvor stor forskel der er på hvordan vi forstår ordene der bliver skrevet om en race…

Jeg kan let skrive at mine katte er Kloge, legesyge, smukke, bløde, søde og mange andre af den slags ord. Men hvem kan ikke sige det samme om deres katte?
Men det er ord vi hver især har vores egne forståelse af hvad betyder.

Norsk skovkat…
Selvstændig - tro ikke at skovseren opsøger dit selskab fordi den behøver det!
Intelligent - en skovser, der har sat sig for at gøre en ting, gennemfører den også!!!
Snu - har bla noget at gøre med opgaveløsninger… der tænkes utraditionelt og udenfor boksen…
Venlige - selv om de er ret ligeglade med gæsters holdninger til dem, er der jo ingen grund til ikke at være venlig overfor gæsterne!
Familiens kat - skovsere knytter sig til deres familie med inderlige bånd.
Enmandskatte - enkelte knytter sig især til et bestemt familiemedlem, resten af familien er sekundære…
Selvsikker - skulle verden gå under i morgen, er der ikke tale om en katastrofe… man tager den derfra og får det bedste ud af situationen.

Har ikke haft Maine Coon særligt længe… og er heller ikke helt sikker på om ikke det er Coovaliers jeg har fået… men en ting har jeg allerede observeret…
De adskiller sig markant fra skovkattene!!! :smiley:
Om det er en dårlig ting, kommer helt an på om man synes det er hårdt at leve sammen med en altædende, frembrusende, klodset, ikke særligt eftertænksom, kærlig katterace :wink:

Bengalen : En kat med energi og utrolig legesyg. Den er klog og lærer ting hurtig. Det er vigtig med en bengaler og sæt grænser ellers bliver det efter dens primisser i huset.
Bengalen elsker vand og man skal være forberedt på alt der er vådt er spændende for en bengal . De elsker børn , for det er = leg og opmærksomhed.
En ting som er godt og skaffe sig når man får bengaler er løbegård og en masse klatretræer i huset for de elsker at klatre .
Bengalen trives bedst sammen med en anden kat , for det at være alene det er den ikke god til .
Pels pleje er der ikke meget af.

“Jeg er verdens midtpunkt - og jeg er ligeglad med, at I ikke ved det. Jo mindre, I ved, jo bedre :høhø:”

  • Emma, ruski-snuski

NP

[quote=line_refsgaard;290874]Den her sætning er for mig vigtig, men igen siger den mig hvor stor forskel der er på hvordan vi forstår ordene der bliver skrevet om en race…

Jeg kan let skrive at mine katte er Kloge, legesyge, smukke, bløde, søde og mange andre af den slags ord. Men hvem kan ikke sige det samme om deres katte?
Men det er ord vi hver især har vores egne forståelse af hvad betyder.[/quote]

Det er bla det jeg mener, når jeg siger at fx “aktiv” er et definitionsspørgsmål! :slight_smile:

Du får mig aldrig til at sige, at mine skovsere eller coovalierer (der oven i købet kun er store killinger!) er nogle sløve bananer… men når deres aktivitetsniveau skal sammenlignes med min fuldvoksne aby, så kommer de altså til kort!
Du har jo selv observeret det med Perle i forhold til dine siam… hun er både legesyg og aktiv - men på en meget anderledes og mere “rolig” måde…

Så “aktiv” er og bliver et definitionsspørgsmål… og det er faktisk kun sjældent at jeg bruger ordet i min beskrivelse af en katterace… for vi lægger alle hver vores i dette…
Fx ville en perser aldrig tilfredsstille mit behov for en aktiv kat… Men var jeg ude efter en rolig, kærlig kat, der ville sætte pris på kropskontakt og masser af kæl - så ville jeg vælge en perser. :slight_smile:

:høhø:

[quote=Ann K;290899]Det er bla det jeg mener, når jeg siger at fx “aktiv” er et definitionsspørgsmål! :slight_smile:
[/quote]

Og det gælder i øvrigt langt de fleste udtryk vi bruger til at beskrive vores racer :slight_smile:

På weekendens udstilling var der fx en der sagde til mig, at hun da godt havde hørt at abyssiniere var kælne, men hun vidste da ikke, at de var kælne :inlove:

Så ja … jeg er sikker på vi alle har dejlige katte, men for at kunne beskrive dem i forhold til hinanden, bør vi have boet sammen med alle racerne :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;290933]Og det gælder i øvrigt langt de fleste udtryk vi bruger til at beskrive vores racer :slight_smile:
[/quote]

Det er selvfølgelig rigtigt, men der udtryk som jeg personligt aldrig ville bruge om nogle racer…
Fx at perser er en aktiv kat…
Eller at MCO er reserverede…
Eller Aby er kræsne…

Perseren ville jeg i stedet kalde rolig…
MCO’en venlig og imødekommende overfor gæster/fremmede…
Og Aby’en altædende…

Og samtidig pointere, at…
Mine racekatte har alle haft fællestræk, som findes indenfor racen - men er hver deres egen kæmpe personlighed! :slight_smile:

(Fx kender jeg en perser, som jeg vil karakterisere som aktiv, en MCO som faktisk er reserveret, og en aby der er kræsen :klapper: )

[quote=Ann K;290946]
Og samtidig pointere, at…
Mine racekatte har alle haft fællestræk, som findes indenfor racen - men er hver deres egen kæmpe personlighed! :slight_smile:

(Fx kender jeg en perser, som jeg vil karakterisere som aktiv, en MCO som faktisk er reserveret, og en aby der er kræsen :klapper: )[/quote]

Der er flere, som jeg gerne vil give meget, meget ret i, at det sete afhænger af øjnene, der ser.
Da jeg læste MCO-bogen, lød det så godt altsammen, verdens sødeste, kærligste, fredeligste kat.
Så mødte jeg dem IRL… Blev charmeret, det er klart, men da der boede en hos mig en tid, blev jeg klar over, at jeg vist havde læst den bog med “perser-brillerne” på. Ann’s beretninger om Jarl og Thane er langt, langt tættere på sandheden…
Men jeg har også mødt mindst een reserveret MCO.

Og jeg bliver nysgerrig, Ann, hvem er den aktive perser? Kan vi måske bare få et begyndelsesbogstav :? :tihi:

jeg bliver altid lidt hrm hrm hvergang perser omtales som kat der ikke er aktiv…

alle katte er aktive dyr - de er i deres biologi små rov-dyr der fanger bytte flere gange om dagen…det har små 100 års selektiv avl altså ikke lavet om på

jo jo - en orientaler/aby/siameser ect er mere ‘aktiv’ end en britte (eller en perser) - men hvad er aktiv ?

mine perser katte er ‘aktive’ et par timer hver morgen og hver eftermiddag/aften - de sover eftermiddagslur og om natten sover de også - om sommeren er aktivitets periode fra vel 7-11/12 og fra 16-23 - og med aktiv mener jeg de dutter rundt i haven - nogle gange sidder de bare og glor - andre gange fiser de op i træer, så spiser de, herser rundt med mig (man skal jo sørge for at maden serveres til rette tid) etc…

ingen kat skal behandles som en sofapude - de skal aktiveres og have mulighed for at være kat - jeg syntes det er rigtig synd for alle de perser katte der ‘markedsføres’ som sofa-misser og ‘ideelle’ lejligheds kat…de har da lige så stort behov som alle andre katte for at der sker noget…

sorry det blev lidt OT - jeg kan godt lide beskrivelsen ‘rolig’ forstået på den måde at perser katten jo ikke har den samme hrm…ja godt ord mangles…men ‘energisk’ tilgang til alt som nogle af korthårs racerne har…

måske er der en forskel i ‘aktivitets-niveau’ mellem de moderne og klassiske persere - hvor de moderne katte er mere ‘rolige’…men jeg syntes man som udgangspunkt (uanset hvilken kat man har) skal ville ønske at give ens kat mulighed for at være en aktiv kat

anyway ! syntes det er en sjov lille øvelse at koge ens race ned til en sætning…for den klassiske perser ville jeg nok sige noget ala:

Katte verdenens aristocats: små gentlemen og ladies – som engelsk landadel der dyrker jagt og friluftsliv, god mad, udsøgte manere, ’life of lesure’…og der er ingen tvivl om at man er det mest excellente og ypperste i denne verden. Trofast og hengiven med dem som er ’in’ og uden interesse overhoved for dem som ikke er…(og tjenestefolk er da helt naturligt :wink:

ok jeg skal arbejde mere på at få det ned på en linje - men hallo det er jo perser katte - de ville blive fornærmet hvis de ikke ‘fyldte’ lidt mere end andre :wink:

Tillader mig at klippe og snippe…

[quote=Musashi;291234]jeg bliver altid lidt hrm hrm hvergang perser omtales som kat der ikke er aktiv…

ingen kat skal behandles som en sofapude - de skal aktiveres og have mulighed for at være kat - jeg syntes det er rigtig synd for alle de perser katte der ‘markedsføres’ som sofa-misser og ‘ideelle’ lejligheds kat…de har da lige så stort behov som alle andre katte for at der sker noget…

sorry det blev lidt OT - jeg kan godt lide beskrivelsen ‘rolig’ forstået på den måde at perser katten jo ikke har den samme hrm…ja godt ord mangles…men ‘energisk’ tilgang til alt som nogle af korthårs racerne har…

…men jeg syntes man som udgangspunkt (uanset hvilken kat man har) skal ville ønske at give ens kat mulighed for at være en aktiv kat

[/quote]

Skal vi så ikke bare blive enige om at kalde Perseren for en “Rolig race”? :slight_smile:
Jeg kan nemlig godt lide din kommentar ang “energiske korthårsracer”…

Blot for sammenligning…
Mirea og jeg var sammen på besøg i et perseropdræt… der har vel været ca 12 voksne katte og vist fem killinger, da vi var der…
Jeg havde naturligvis gaver med - her i blandt en såkaldt CatCatcher…
Mirea pakkede legetøjet ud og gik så igang med at lege med kattene… Stor succes :thumbup: Nogle gad endda i hele 10 minutter! og en enkelt næsten en halv time!!! Sad lige så fint på rad og række og daskede løs, når tingesten kom indenfor rækkevidde, et par enkelte løb lidt efter dimsen og en enkelt hoppede glad og fro rundt efter den…
Mirea jublede for: “Ihh, se hvor de leger!!!”
Og det gjorde de skam!

Men jeg ville nu alligevel gerne have set Mirea lave samme kunststykke i et hus fyldt med abyer… eller bare mine to små coondrenge :yah:
Hun havde fået stress! :klapper:

[quote=Ann K;293019]
Skal vi så ikke bare blive enige om at kalde Perseren for en “Rolig race”? :slight_smile:
Jeg kan nemlig godt lide din kommentar ang “energiske korthårsracer”…[/quote]

jo det kan vi godt blive enige om :slight_smile:

[quote=Ann K;293019]
Blot for sammenligning…
Mirea og jeg var sammen på besøg i et perseropdræt… der har vel været ca 12 voksne katte og vist fem killinger, da vi var der…
Jeg havde naturligvis gaver med - her i blandt en såkaldt CatCatcher…
Mirea pakkede legetøjet ud og gik så igang med at lege med kattene… Stor succes :thumbup: Nogle gad endda i hele 10 minutter! og en enkelt næsten en halv time!!! Sad lige så fint på rad og række og daskede løs, når tingesten kom indenfor rækkevidde, et par enkelte løb lidt efter dimsen og en enkelt hoppede glad og fro rundt efter den…
Mirea jublede for: “Ihh, se hvor de leger!!!”
Og det gjorde de skam!

Men jeg ville nu alligevel gerne have set Mirea lave samme kunststykke i et hus fyldt med abyer… eller bare mine to små coondrenge :yah:
Hun havde fået stress! :klapper:[/quote]

meeeen jeg tror der er forskel på persere…en lille feltrapport fra mine 4 killinger:

i går havde jeg gæster i 2 timer - fint tænkte jeg så bliver de kørt træt så jeg kan få lidt ro om aftenen…nope der var energizer bunny et par timer endnu…(ræse rundt, hoppe og pjatte rundt, her løber man efter legetøj og fanger man det er det MIN og man løber væk med det i munden - også selvom der hænger et menneske fast i den anden ende…så skal der jo bare trækkes lidt mere energisk :wink:

og nu kl 11 formiddag er de endelig crashet efter at have været i fuld gang siden tidlig i morges (inkl. tur ud i haven)…så nu er jeg rigtig træt…hehe jeg havde fået stress hvis de var mere ‘energiske’ :høhø:

Jeg tror alle killinger er legesyge - også perserkillinger :slight_smile:
Der hvor forskellen er, vil jeg mene er i deres “voldsomhed”. Kan huske at jeg besøgte en Maine Coon opdrætter og viftede med en legepind foran killingen, som jeg plejer at gøre med mine abyer.
MCO-killingen gloede åndsvagt på mig - det gik simpelthen for stærkt til, at den overhovedet kunne se pinden :smiley:
Da jeg viftede i et lidt langsommere tempo kunne MCO-killingen også være med.

Mine egne abykillinger gider ikke lege, hvis det går for langsomt.

[quote=Vivi_Fletcher;293111]Jeg tror alle killinger er legesyge - også perserkillinger :slight_smile:
Der hvor forskellen er, vil jeg mene er i deres “voldsomhed”. Kan huske at jeg besøgte en Maine Coon opdrætter og viftede med en legepind foran killingen, som jeg plejer at gøre med mine abyer.
MCO-killingen gloede åndsvagt på mig - det gik simpelthen for stærkt til, at den overhovedet kunne se pinden :smiley:
Da jeg viftede i et lidt langsommere tempo kunne MCO-killingen også være med.

Mine egne abykillinger gider ikke lege, hvis det går for langsomt.[/quote]

-LOLJeps, det er også derfor jeg joker lidt med at Helle (TickTag) har HCM testet mine skovsere - de overlevede nemlig hendes 'aby’måde at lege med Da Bird :høhø: (De efterfølgende overbærende kommentarer det medførte skal jeg undlade at viderebringe ‘to protect the not so innocent’ :tihi:)

det indtryk jeg har af perseren er… INTET KAN RYSTE EN PERSER…de tager ALT i stiv pote