Oversvømmelse

Sig mig, hvor meget har det lige regnet?

Her da det begyndte at blive lyst, kunne jeg se, at min have står under vand. Ikke som sidst, da vi havde oversvømmelse og det stod helt op til dørtrinnet. Men sådan så der er blanke overflader på store arealer.

Og selvfølgelig på den lavtliggende del af terrassen :argh: Som selvfølgelig ikke burde være lavtliggende, men det er den altså, og sådan var den, da jeg flyttede ind.

Wow din have den er ikke meget for alt det vand.

Det har også plask regnet her i Østjylland og gør det stadig.
Var i haven i går eftermiddag og der står ikke klart vand som i din, men den fede østjyske ler er mega våd og fedtet. Skal passe på ikke at glide og sætte mig midt i smadderet.

1 Synes om

Jeg kan se på tv2s livecenter at syd- og sønderyllands politi advarer om oversvømmelser på vejene, så noget vand må der være kommet i løbet af natten. Håber det holder sig på det nuværende niveau :kryds: for du har vist fået din del.

1 Synes om

her i Aalborg har det regnet længe og skal regne og blæse hele dagen… godt jeg bor på 1. sal :see_no_evil:

1 Synes om

Hold da magle :hushed:. Altså det regner/sner også her i Slagelse, men da slet ikke i de mængder i beskriver, i hvert fald ikke i min have.

Øv altså, og igår var det så fint og mildt solskinsvejr

1 Synes om

Her har vi så den anden side af baghaven. Det kunne jeg først se, da det blev rigtigt lyst.

Og her forhaven taget fra køkkenvinduet. Man kan se stien fra døren hen til fuglehuset. Det er ikke, fordi jeg traver frem og tilbage mange gange om dagen. Det er, fordi jorden også til daglig er så blød og smattet, at jeg sætter aftryk i den, når jeg går bare en enkelt gang frem og tilbage.

Er Chili og Asani så ikke overbeviste om, at det er din skyld, at haven ser sådan ud? :roll_eyes:

1 Synes om

Tror det vil være nemmere at svare på hvornår det IKKE regner, i øjeblikket :sur:

1 Synes om

De er i hvert fald ikke meget for det :slight_smile:

Asani var hoppet op på bordet fra terrassen, og så var han hoppet ned til den anden side, hvor der ikke var vand. Det var lige før, jeg skulle ud at hente ham, for han kunne slet ikke finde ud af at komme tilbage til terrassen gennem vandet.

Heldigvis fandt han da efter mange forsøg på at finde en omvej ud af, at han også kunne komme tilbage via bordet.

Lidt senere fik han øje på Lillemissen uden for hegnet oppe i hjørnet, og da strøg han direkte gennem alt vandet - men var så igen helt forvirret og rådvild, da han skulle tilbage igen. Afsøgte igen alle muligheder, før han kom i tanke om bordet.

Tossede kræ :slight_smile:

5 Synes om

Ih så fint - egen vandskibane :slem:

2 Synes om

Træls med al den regn - og da især når det bliver liggende ovenjords i ens have.

Kender du ‘Dingeo’? Der kan man søge på sin adresse, og se alt muligt om jordbundsforhold osv. Jeg gætter på, at din adresse ligger i et blåt område på lavningskortet :-/

1 Synes om

Jeg kender desværre kun alt for godt til jordbunden her på adressen. Det er gammel mosegrund, der tydeligvis ikke er drænet ordentligt - eller ikke kan drænes ordentligt :frowning:

Flintebjergvænget […] ligger i et område hvor grundvand kan udgøre et problem.
I perioden 1991-2010 er den gennemsnitlige grundvandsdybde i området vurderet at være 0.5 meter. I perioder med meget nedbør lå grundvandet helt op til overfladen.

Og det gør det så stadig :frowning:

Jeg tror, vores skure - altså mit og naboens i hvert fald - har været oversvømmede. Jeg kunne se i aftes, at fliserne helt inde ved muren i carporten, der er helt overdækket, var våde. Uden tvivl vand, der er kommet omme fra haven, og så skal det altså igennem skurene først. Men jeg kunne ikke tjekke, for så skulle jeg have vadet gennem haven for at komme derhen.

Jeg har ikke særlig meget lyst til at begive mig ud i på gyngende grund - og har i øvrigt heller ingen gummistøvler. Men det er nok noget, jeg må se at få anskaffet.

på billederne ser det ud til at din grund ligger højere end vejen ?
if so kan den relativt let (billigt) drænes

Det ved jeg nu ikke, om den gør. Men det hjælper vel heller ikke, hvis grundvandet står så højt? Under alle omstændigheder er det boligforeningens opgave, og de vil ikke gøre noget. Jeg har dog tænkt mig at sende dem billederne, så de ikke skal glemme, hvad det er, vi har at slås med herude.

Vores have ser også typisk altid sådan ud om vinteren, men er fin om sommeren :slight_smile:

Det er klart, det bedre om sommeren her også. Hvis det bare ikke regner. Det gjorde det jo så en hel del i sommer :slight_smile:

Men jeg sendte billederne til boligforeningen i går, og de svarede, at de godt var klar over det, og de ville tjekke drænene igen. Jeg tvivler bare på, de kan gør en hel masse ved det.

Jeg tror desværre heller ikke, at det er så ligetil at gøre noget ved :-/

Jeg så det godt. De havde også en masse om det i DR Dagen i går :frowning:

Indtil i forgårs var dingeo faktisk det eneste sted, jeg havde set det nævnt :-S , og har tit tænkt, at det da var underligt, at man ikke har hørt om det i medierne. Men det gør man så også nu.

1 Synes om

Jeg hørte i går, at der sidste år kom 13% mere regn i Nordjylland end normalt. Det er godt nok en del :no_mouth: