Overvægtig kat

Jeg har brug for lidt råd og vejledning, da jeg ikke har erfaringer med overvægtige katte.

Sagen er, at Asta er blevet rund - temmelig rund. I sommers fik hun akut fjernet livmoderen, og siden da er vægten kun gået en vej: Op. Faktisk tæt på 1 1/2 kg op. Hun vejer ikke meget mere end vores anden hunkastrat Tani, men hvor Tani ser stærk og harmonisk ud, så er Astas overvægt altså placeret på maven - hun er i den grad blevet æbleformet. I løbet af efterår/vinter har det ikke været et problem for hende, hvorfor vi ikke har gjort noget aktivt. Hun har kunnet springe rundt og har ikke virket generet. Men nu hvor det er så kold, og hun ikke rigtig bruger gården, så er det altså blevet et problem: så meget faktisk, at hun ikke kan rengøre sig selv ordentligt bagtil.

Mit spørgsmål går egentlig mest på dette: hvor mange kalorier bør en hunkastrat få om dagen? Jeg vil ikke måle hysterisk op, men det ville være rart at kunne se på, hvor meget der er FOR meget.

Vores flok har altid selv kunnet styre maden, og tørkost har derfor altid stået frit fremme hele dagen. Dertil fodrer vi med vådfoder 2(-3) gange om dagen. Godbider har jeg klart været for rundhåndet med, men de er nu skåret væk. Tørkosten - der stadig står frit tilgængeligt hele dagen - serveres nu i foderbræt. Asta sulter hellere end spise råt kød (det har vi forsøgt mange gange), men får ind imellem kogt kylling.

Vi har 3 katte udover Asta - Tani (som nævnt, kastrat), der ikke ville tage skade af at tabe lidt, men ikke er overvægtig på en måde hvor hun er generet af det eller ser tyk ud. Aria, hunkastrat, der godt kunne trænge til at tage på, og Blossom (fertil) der er normal for hendes alder (8mdr), men stadig vokser og jo ikke (som jeg ser det) bør begrænses i sit madindtag. Men hvordan pokker begrænser jeg madindtag for nogle, og ikke for andre :? Det er let når vi er hjemme, men hvordan kan jeg finde en god løsning for alle kattene mens jeg er på arbejde?

Tips og tricks til hvordan jeg kan hjælpe Asta med at smide lidt vægt modtages med kyshånd :slight_smile:

Jeg har selv stået i samme situation - dog med en kat færre. Dyrlægen foreslog at fodre i en foderautomat med chipadgang, men det giver jo kun mening, hvis man fodrer dem, der gerne må spise løs, i en automat. Og for at de så ikke skal finde på at spise det, den tykke skal have, så skal den tykke også have en foderautomat. Så når der er så stor forskel på deres behov, kan jeg ikke se, at man kan gøre andet end at fodre dem i hver sin kasse, så man både kan kontrollere, hvor meget de tykke får, og også sørge for, at de tynde ikke får for lidt, samtidig med at de ikke må spise af de tykkes mad :rolleyes:

Lige nu går det fint med Asani og Chili. De får 1/2 vådt og 1/2 tørt. Dvs. en dagsration for én kat af hvert. En dagsration her i huset er lig med det, der står på posen/dåsen som det, en kat på deres ønskede vægt skal have. Men det kan man nok ikke uden videre praktisere for 4 katte. Så vil de tykke sikkert bare æde af de tyndes ration.

Så nemt er det ikke :S

Vi lavede i sin tid en foderkasse med en chiplem i, mange har siden lavet samme løsning, så prøv at søge “kattegale foderkasse” på google :slight_smile:

Vi har en foderkasse med chiplem. Nu virker søgning jo ikke herinde, men kan huske et par stykker for nyligt viste deres kasser frem… En bruger herinde har samme kasse som os, men har todelt den. Det vil jeg tro du evt også kunne gøre, for burmeserhunner er jo ikke de største katte :slight_smile:

(Tanker i forlængelse af Ingrids post)

Tak alle 3 :slight_smile: Jeg håbede lidt at kunne undgå den løsning, men jeg ved jo godt i har ret. Nu er alle kattene jo heldigvis chippede, og som Lykke siger, så er de jo ikke så store (altså ud over Asta :høhø:). Jeg må dog overveje, om jeg er nødt til at have 3 kasser, da Tani måske også gerne måtte tabe lidt, og ikke vil kunne dele med Asta (som jo bare vil spise alt Tanis mad også).

Ja, det er virkelig besværligt, når de ikke selv kan finde ud af det :slight_smile: Og dyrt i chiplemme :uha: Men selvfølgelig nok også det værd i sidste ende. Det duer jo ikke, hvis Asta bliver så tyk, at hun ikke kan passe sig selv ordentlig :frowning:

Og så er motion ikke at foragte :wink: Er der noget legetøj, hun er specielt glad for og som hun kunne aktiveres med hver dag? Så kunne I give hende lidt alenetid, hvor hun samtidig fik brændt nogle kalorier af :slight_smile:

Lige præcis! Pt. føler jeg mig som et virkeligt dårligt menneske hver gang hun vil forsøge at vaske sig, og ikke kan nå.

Kan i anbefale materialer til et sådant skab? Altså hvilket er holdbart nok, og hvilke kattelemme har i købt (evt. også gerne hvor).

Det prøves ihærdigt! problemet er at Asta ikke gider jagte ting. Hendes yndlingsleg er hvis man skraber noget op af væggen, under dynen eller andet. Hun sidder og gør sig klar til attack læææænge, og sniger sig langsomt ind for at fange. Drillepinde har ingen interesse - her gemmer hun sig bag et møbel/dyne andet, og sidder og venter på at kunne snige sig ind/angribe mens hun fortæller os hvor spændende det er. Den vilde leg hvor man kaster sig efter en drillepind efterlod hun med killingealderen - desværre :frowning: de 3 andre elsker at kaste sig vildt gennem luften i jagten på en drillepind, hvilket nok også forklarer hvorfor det netop er Asta der bare vokser og vokser. Hun er til gengæld glad for at spurte rundt i kattegården, men lige for tiden gør hun det ikke rigtig. Det kan være vejret, men det kan også have med vægten at gøre. Hun plejer nemlig ikke at lade sig stoppe af vejret, og er en kat der nyder at være meget udenfor.

Så er der selvfølgelig håb forude, men I har behov for en langtidsløsning, der kan fungere for alle.

Mht mad kan I - når nu hun godt kan lide kogt kylling - prøve at give hende let underkogt kylling i halvstore bidder, så hun skal arbejde lidt for føden. Det giver en hurtigere mæthedsfølelse og samtidig er der ikke mange kalorier i kylling :slight_smile:

Mht. legetøj, så er mine også ret uinteresserede i den slags. Men lige for tiden har jeg lavet noget, der er MEGET populært! Selv dovendyret Alban kan NOGLE gange overtales til at jagte denne sag. :wink:

Det er en discount-DaBird fra Zooplus (dem til 19 kr.) som er gået i udu - fjerene røg af - men så har jeg bundet et sugerør med bundne knuder for enden af snoren. Og hooooold nu OP, det er skægt at jagte. :smiley: Nogle gange skal man bare lige finde DEN ene ting, som trigger jagtgenerne. :wink:

PS - så er en DaBird noget af det bedste legetøj efter min (og kattenes) mening. :slight_smile: De var bare blevet lidt trætte af den her på det sidste…men så er det da godt, at et sugerør kan bringe ny glæde i det lille hjem. :høhø:

Prøver lige at vedhæfte et foto. :slight_smile:

[ATTACH=CONFIG]108138[/ATTACH]

I kan selv se, hvor populært det sugerør er - det er helt gennemgnasket. :høhø:

[QUOTE=Temple Bar;1275892]Så er der selvfølgelig håb forude, men I har behov for en langtidsløsning, der kan fungere for alle.

Mht mad kan I - når nu hun godt kan lide kogt kylling - prøve at give hende let underkogt kylling i halvstore bidder, så hun skal arbejde lidt for føden. Det giver en hurtigere mæthedsfølelse og samtidig er der ikke mange kalorier i kylling :)[/QUOTE]

Det var en god idé :slight_smile: Og eventuelt kan vi jo forsøge at koge det mindre og mindre for hver gang, og så håbe hun vænner sig til råt?

[QUOTE=Diana F;1275893]Mht. legetøj, så er mine også ret uinteresserede i den slags. Men lige for tiden har jeg lavet noget, der er MEGET populært! Selv dovendyret Alban kan NOGLE gange overtales til at jagte denne sag. :wink:

Det er en discount-DaBird fra Zooplus (dem til 19 kr.) som er gået i udu - fjerene røg af - men så har jeg bundet et sugerør med bundne knuder for enden af snoren. Og hooooold nu OP, det er skægt at jagte. :smiley: Nogle gange skal man bare lige finde DEN ene ting, som trigger jagtgenerne. :wink:

PS - så er en DaBird noget af det bedste legetøj efter min (og kattenes) mening. :slight_smile: De var bare blevet lidt trætte af den her på det sidste…men så er det da godt, at et sugerør kan bringe ny glæde i det lille hjem. :høhø:

Prøver lige at vedhæfte et foto. :)[/QUOTE]

DaBird har også altid været en favorit hjemme ved os - Asta elsker den også stadig, den skal bare helst betragtes og skældes ud på afstand i en times tid før hun kan overveje et enkelt sneak-attack. Jeg tror jeg har en hel bunke liggende hvor fjerene er røget af, så jeg vil helt sikkert prøve om Asta vil hoppe lidt efter et sugerør :slight_smile:

Det minder i princippet lidt om Banshees pt. yndlingspind, som består af de sidste rester snor (nogen havde bidt den oprindelige i stykker, så nu er der bundet lidt ekstra på) tilsat en glimmerpiberenser og senest er piberenserens anden ende snoet om en fjer, der er faldet af en anden drillepind :slight_smile: Nogle gange er det så lidt, der skal til for at gøre dem glade :wink:

Ja prøv da :slight_smile: Ellers kan man måske også prøve med en vatpind af plast eller en piberenser eller lignende. Det er flere katte vist også glade for. :slight_smile:

Haha, du nåede at nævne piberenser før jeg gjorde! :smiley: Så først din post efter jeg havde skrevet min. :wink:

Men helt enig - små ‘tåbelige’ hverdagsting er nogle gange dem, der er sjovest at jagte. :smiley:

Jeg har slanket en småfed Korat ved hjælp af vådfoder med ekstra vand i, hvilket hun ikke var glad for. Der står altid vådfoder fremme og tørfoder gives 1 gang om dagen.

Mit råd er at stille vådfoder fremme. Gerne noget, som de ikke er særligt vilde med. En foderkasse med tørfoder til alle kattene undtagen Asta. Kassen kan også få Tani til at tabe sig, hvis hun synes at det er besværligt skulle ind i kassen efter tørfoderet.

Her er et link til det bord, som vi bruger.

Vi har haft gjort det, som Marie beskriver. Desværre virkede det ikke her, da Jack fandt ud af at hage sig fat på røven af Muffe og komme ind i skabet på den måde :dokdok: Men det virker super for Nobby, der ikke må få tørkost :slight_smile: