Overvægtig kat

På udstillinger har jeg købt sådan nogle fjervedhæng til en showteaser og sat på en kopi-DaBird, hvor fjerene var faldet af. Der er også gerne en lille klokke på sådan et vedhæng, så den falder i god jord. Man kan ikke svinge den på samme måde, som hvis det kun var fjer. Den er for tung, og man risikere at ramme et øje. Men man kan få dem til at hoppe efter det, og man kan trække det over jorden og få dem til at løbe efter det. Nogle af dem. Måske ikke Asta, men man ved jo aldrig… :slight_smile:

Jeg har en gammel video med en 11-årig overvægtig prinsesse, der jager en Da Bird-efterligning… :wink:

//youtu.be/RO9rY4P-Ors

Jeg har en meget tyk Maine coon - sådan ser hun ud hver vinter - hun vejer nok mindst 1½ kg mere end om sommeren hvor hun er radmager og luset at kigge på. Men hun spiser og sover vinteren væk. Om sommeren er hun aktiv på mange fronter.
Jeg lever med det.

Til gengæld har jeg en helt ny og ubrugt chiplem i overskud der gerne må skifte hjem

[QUOTE=velfa;1275905]Jeg har slanket en småfed Korat ved hjælp af vådfoder med ekstra vand i, hvilket hun ikke var glad for. Der står altid vådfoder fremme og tørfoder gives 1 gang om dagen.

Mit råd er at stille vådfoder fremme. Gerne noget, som de ikke er særligt vilde med. En foderkasse med tørfoder til alle kattene undtagen Asta. Kassen kan også få Tani til at tabe sig, hvis hun synes at det er besværligt skulle ind i kassen efter tørfoderet.[/QUOTE]

Det var faktisk en god ide - at vende rundt sådan så vådfoder står frit i stedet for tørfoder. De er ikke specielt vilde med lux (desværre), så det kunne i hvert fald være et forsøg værd :slight_smile: Her ville jeg vel principielt også kunne forsøge uden kassen til at starte med, og så give dem tørfoder en gang dagligt hver for sig, så Asta ikke kan slubre de andres i sig.

[QUOTE=Lykke;1275907]Her er et link til det bord, som vi bruger.

Vi har haft gjort det, som Marie beskriver. Desværre virkede det ikke her, da Jack fandt ud af at hage sig fat på røven af Muffe og komme ind i skabet på den måde :dokdok: Men det virker super for Nobby, der ikke må få tørkost :slight_smile:
[/QUOTE]
Tak :slight_smile:

Måske ville klokken fange hendes interesse - det har vi aldrig prøvet, så det skal klart testes :slight_smile: igår da jeg kom hjem tog jeg Asta med i gården alene. Hun ville gerne løbe og hoppe en lille smule efter dabird - ikke meget, men lidt har også ret. Og forpustet blev vi begge to :tihi: Sugerøret blev også afprøvet… det faldt ikke i truntens smag, men sikke en FEST de 3 andre havde da sugerøret kom med ind :smiley:

[QUOTE=FinnFrode;1275916]Jeg har en gammel video med en 11-årig overvægtig prinsesse, der jager en Da Bird-efterligning… :wink:

//youtu.be/RO9rY4P-Ors
[/QUOTE]

Hvor er Snehvide fin - og dygtig :):hjerte: Asta kommer aldrig rigtig op i det tempo desværre, i hvert fald ikke med bird eller anden drillepind. Det er ikke fordi hun ikke kan - der er rigeligt tempo på når hun en sjælden gang imellem detager i de andre kattes tagfat-lege. Men igår da jeg prøvede med lidt forskelligt, så lagde jeg mærke til at hun godt kan lide hvis jeg løber og lader birden slæbe hen af jorden, ligesom du gør med snehvide rundt i ring. Problemet er bare at jeg skal gøre det 10-20 gange, og så løber hun efter en enkelt gang eller 2 og så forfra. De gange hvor hun ikke løber efter, ligger hun og kigger på den og ligesom overvejer hvordan hun bedst fanger den - det slider liiiidt på tålmodigheden, og hun får ikke rigtig pulsen højt nok op på den måde.

Har du prøvet laserpen på hende? Hvis det fænger, er det noget af det nemmeste, for man kan bare stå eller sidde og så bevæge prikken derhen, hvor man vil have katten til at løbe :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1275940]Jeg har en meget tyk Maine coon - sådan ser hun ud hver vinter - hun vejer nok mindst 1½ kg mere end om sommeren hvor hun er radmager og luset at kigge på. Men hun spiser og sover vinteren væk. Om sommeren er hun aktiv på mange fronter.
Jeg lever med det.

Til gengæld har jeg en helt ny og ubrugt chiplem i overskud der gerne må skifte hjem[/QUOTE]

Hvis ikke Asta normalt var slank på alle tidspunker af året, ville jeg nok heller ikke sætte så hårdt ind. Men 1 1/2 kg for en burmeser er voldsomt - og de 900g tog hun på indenfor en måned efter hun fik fjernet livmoderen. Men jeg håber at forår og sommer betyder at hun smider lidt af sig selv. Hun har altid været en aktiv kat, og derfor er det så trist at se hende være så doven som hun er nu. Men som sagt, forhåbentlig genvinder hun lidt energi når det lysner og bliver varmere.

Hvad er det for en kattelem du har til salg, og hvad er prisen?

Helt enig :slight_smile:

[QUOTE=DK Astani;1275952]Hvis ikke Asta normalt var slank på alle tidspunker af året, ville jeg nok heller ikke sætte så hårdt ind. Men 1 1/2 kg for en burmeser er voldsomt - og de 900g tog hun på indenfor en måned efter hun fik fjernet livmoderen. Men jeg håber at forår og sommer betyder at hun smider lidt af sig selv. Hun har altid været en aktiv kat, og derfor er det så trist at se hende være så doven som hun er nu. Men som sagt, forhåbentlig genvinder hun lidt energi når det lysner og bliver varmere.

Hvad er det for en kattelem du har til salg, og hvad er prisen?[/QUOTE]

Som sådan er den ikke til salg, men da jeg alligevel ikke har brug for den kan den godt skifte hjem. Det er sådan en med chip begge veje. kan ikke lige huske hvad den hedder. Mener den kostede pænt til. Men send en pb om jeg skal finde den frem :slight_smile:

min erfaring siger at når en kat først er blevet for tyk er det en yderst svær opgave at få den ned på idealvægten igen, medmindre man sulter katten og det er jo heller ikke en løsning.
min mor har en kat(lulu) der er pæn godt istand(en af britas hittemisser) hun var allerede godt istand da min mor fik lulu, men min mor vil gerne havde katten taber sig lidt, så lige p.t er lulu på slankekost og hendes mad bliver meget nøje afmålt hver dag og hun får ca 60 gr tørkost fordelt over 3 måltider dagligt, men ikke om lulu taber sig overhovedet, men hun er nu osse noget af det mest luddovne kattedyr jeg har set længe, hun løber ihvertfald ikke efter en pelsmus el noget, nej hun lunter afsted.
selv har vi haft en huskat som osse var ret meget for tyk og vi kæmpede en kamp for at han skulle tabe sig, det begyndte han først på da han blev syg.

Nej det har jeg ikke… Er ikke så vild med ideen, fordi der ikke er nogen gevinst for hende. Men jeg tror faktisk jeg vil prøve alligevel… For det er jo heller ikke godt at hun er for tyk. Jeg aner ikke om hun vil synes om det, men det er forsøget værd.

[QUOTE=johnny;1275960]min erfaring siger at når en kat først er blevet for tyk er det en yderst svær opgave at få den ned på idealvægten igen, medmindre man sulter katten og det er jo heller ikke en løsning.
min mor har en kat(lulu) der er pæn godt istand(en af britas hittemisser) hun var allerede godt istand da min mor fik lulu, men min mor vil gerne havde katten taber sig lidt, så lige p.t er lulu på slankekost og hendes mad bliver meget nøje afmålt hver dag og hun får ca 60 gr tørkost fordelt over 3 måltider dagligt, men ikke om lulu taber sig overhovedet, men hun er nu osse noget af det mest luddovne kattedyr jeg har set længe, hun løber ihvertfald ikke efter en pelsmus el noget, nej hun lunter afsted.
selv har vi haft en huskat som osse var ret meget for tyk og vi kæmpede en kamp for at han skulle tabe sig, det begyndte han først på da han blev syg.[/QUOTE]

Slankekost er altså også en dårlig idé. Giv et ordentligt, næringsrigt foder i den mængde, der anvises til en kat med den vægt, som katten BØR have.

Lille fede Fanni har tabt 400g = 10% af startvægten. Dette lykkedes ved hjælp af vådfoder med vand og Hills Metabolic. Fanni brød sig ikke om vådfoder, så hun sultede sig selv lidt, da der altid stod vådfoder fremme. Det var vådfoder af høj kvalitet. Applaws, Cosma og Porta 21. Tørfoderet fik hun kun 1/3 dagsrationer, da vådfoderet dækkede resten. Tørfoderet bliver stadigvæk serveres i et aktivitetsbræt fra Northmate, så at der skal arbejdes for føden.
Metabolic er godt til at sætte gang i vægttabet, men effekten aftager efter 3-6 måneder. Nu bruger heg generelt kornfrit tørfoder med over 80% kød i.

Min erfaring er, at nogle katte tager på, når de bliver kastreret / steriliseret (eller Suprelorinchippet for den sags skyld).
Det kan være svært at styre nogle kattes vægte, når man både har fertile, neutraliserede, ungdyr og voksne katte sammen. Jeg har fx. Whiskey en kastreret (tidligere fertil) hankat på små 8 år, som er til den runde side. Whiskey er både muskuløs, men altså også lidt for rund. Han vejer små 8 kg.

Jeg fodrer med en tørkostblanding, der er højere på protein og lavere på fedt. Samtidig får kattene vådkost en gang dagligt. Siden Whiskey blev kastreret i 2013 har han taget små 2 kg. på. Det har været en støt vægtøgning, som synes at toppe nu.
Jeg har valgt at acceptere, at Whiskey vejer lidt for meget. Han har for nylig fået taget blodprøver, fordi jeg synes han begyndte at se lidt usoigneret ud i pelsen, men blodprøverne var fine :thumbup: Han er “bare” hankat, kastrat og lidt doven, selvom han også får nogle aktivitetsflip og drøner rund både ude og inde.

Jeg vil ikke slanke ham. Nogle vil måske rynke på næsen / løfte øjenbrynene over det, og tænke om jeg ikke har overvejet evt. følgesygdomme :rock:… og jo, det har jeg, men jeg vælger at lade ham leve “det gode liv”. Skulle jeg slanke ham, ville det betyde, at jeg skulle fodre ham separat, bruge chipstyrede foderautomater og/eller afmåle foder til hver kat etc., og det tror jeg ærlig talt ville stresse både ham og resten af flokken. Jeg siger ikke, at det ikke vil virke for andre, men her hvor der er mange katte, ville det næppe kunne fungere :cool2:

Pointen er netop, at du sagtens kan overveje alle mulige følgesygdomme, men det bliver svært at forklare til katten, at det er på grund af noget, der måske rammer ham engang om nogle år, at han nu og her ikke må spise sig mæt.

Chili og Asani får afmålt foder for tiden, fordi de begge gerne må tabe sig - men KUN, fordi de synes at trives godt nok med det. Jeg har ikke sultne katte, der skriger på mad og forsøger at stjæle min mad. De tømmer ikke deres skåle i et hug for så bare at gå og vente på næste gang, de skal have foder. Hvis de anlagde den adfærd, ville jeg straks give dem mere foder, for det er for stressende for både dem og mig.

Når det er sagt, forstår jeg godt, at Ina gerne vil gøre noget ved Astas overvægt, når hun er begyndt at få problemer med den. Så jeg håber, at det bliver muligt at finde en måde at fodre på, der kan tilfredsstille alles behov.

[QUOTE=velfa;1275968]Lille fede Fanni har tabt 400g = 10% af startvægten. Dette lykkedes ved hjælp af vådfoder med vand og Hills Metabolic. Fanni brød sig ikke om vådfoder, så hun sultede sig selv lidt, da der altid stod vådfoder fremme. Det var vådfoder af høj kvalitet. Applaws, Cosma og Porta 21. Tørfoderet fik hun kun 1/3 dagsrationer, da vådfoderet dækkede resten. Tørfoderet bliver stadigvæk serveres i et aktivitetsbræt fra Northmate, så at der skal arbejdes for føden.
Metabolic er godt til at sætte gang i vægttabet, men effekten aftager efter 3-6 måneder. Nu bruger heg generelt kornfrit tørfoder med over 80% kød i.[/QUOTE]

Tak :slight_smile: jeg tror jeg skal forsøge mig med en lignende fremgangsmåde. Lige nu er tørfoderet fjernet, og vådfoder står fremme. Asta savner klar tørfoder allerede nu, men hun spiser da af vådfoder, så hun sulter i hvert fald ikke

[QUOTE=DK Lindvig;1275969]Min erfaring er, at nogle katte tager på, når de bliver kastreret / steriliseret (eller Suprelorinchippet for den sags skyld).
Det kan være svært at styre nogle kattes vægte, når man både har fertile, neutraliserede, ungdyr og voksne katte sammen. Jeg har fx. Whiskey en kastreret (tidligere fertil) hankat på små 8 år, som er til den runde side. Whiskey er både muskuløs, men altså også lidt for rund. Han vejer små 8 kg.

Jeg fodrer med en tørkostblanding, der er højere på protein og lavere på fedt. Samtidig får kattene vådkost en gang dagligt. Siden Whiskey blev kastreret i 2013 har han taget små 2 kg. på. Det har været en støt vægtøgning, som synes at toppe nu.
Jeg har valgt at acceptere, at Whiskey vejer lidt for meget. Han har for nylig fået taget blodprøver, fordi jeg synes han begyndte at se lidt usoigneret ud i pelsen, men blodprøverne var fine :thumbup: Han er “bare” hankat, kastrat og lidt doven, selvom han også får nogle aktivitetsflip og drøner rund både ude og inde.

Jeg vil ikke slanke ham. Nogle vil måske rynke på næsen / løfte øjenbrynene over det, og tænke om jeg ikke har overvejet evt. følgesygdomme :rock:… og jo, det har jeg, men jeg vælger at lade ham leve “det gode liv”. Skulle jeg slanke ham, ville det betyde, at jeg skulle fodre ham separat, bruge chipstyrede foderautomater og/eller afmåle foder til hver kat etc., og det tror jeg ærlig talt ville stresse både ham og resten af flokken. Jeg siger ikke, at det ikke vil virke for andre, men her hvor der er mange katte, ville det næppe kunne fungere :cool2:[/QUOTE]

Jamen det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Jeg har haft samme holdning. Men Asta er så stor nu, at hun er tydeligt generet af det, og derfor føler jeg at jeg er nødt til at gøre noget. Med Tani har jeg længe accepteret at hun er lidt kvabset, fordi hun er kastrat, og aldrig har været generet af den ekstra vægt

Tak til jer alle for gode råd og vejledning. Jeg er allerede i gang med forskellige tiltag, og jeg tror og håber det kommer til at gøre en forskel for Asta. Jeg kan mærke at hun især nyder når vi leger - bare mig og hende. Når de andre katte ikke er med, så er hun bare lidt mere på, og mere aktiv, end når de andre er der til at forstyrre.