Overvægtig kat

[QUOTE=galath;1276008]Pointen er netop, at du sagtens kan overveje alle mulige følgesygdomme, men det bliver svært at forklare til katten, at det er på grund af noget, der måske rammer ham engang om nogle år, at han nu og her ikke må spise sig mæt.
Lige præcis Ingrid. Jeg har taget et valg, og jeg har ansvaret. Katten lever i lykkelig uvidenhed :cool2: Når det er sagt, så mener jeg bestemt også, at man som ejer bør følge sin kat nøje. Bla. derfor er jeg obs. på kattenes fodersammensætning, giver dem vådkost og har fået taget blodprøver på Whiskey. Jeg er også obs på, at der er forskel på katte,og hvor meget overvægt kattene evt. har. Min Xander er også tidligere avlskat, der er blevet kastreret for flere år siden … præcis som Whiskey.
Xander er til gengæld lang og slank som et Flûtes. Whiskey er nærmere som et rundt Sødmælksfranskbrød :tihi: samme foder, samme levevis, men vidt forskellig kropsbygning, aktivitetsniveau og forbrænding.

Chili og Asani får afmålt foder for tiden, fordi de begge gerne må tabe sig - men KUN, fordi de synes at trives godt nok med det. Jeg har ikke sultne katte, der skriger på mad og forsøger at stjæle min mad. De tømmer ikke deres skåle i et hug for så bare at gå og vente på næste gang, de skal have foder. Hvis de anlagde den adfærd, ville jeg straks give dem mere foder, for det er for stressende for både dem og mig.
Hvis det fungerer på den måde, så er det jo fantastisk :thumbup: Jeg oplever ikke at Whiskey grovæder (jeg observerer ham selvfølgelig nøje). Hans problem er nærmere, at han ikke bevæger sig nok, og dér kunne jeg evt. sætte ind.

Når det er sagt, forstår jeg godt, at Ina gerne vil gøre noget ved Astas overvægt, når hun er begyndt at få problemer med den. Så jeg håber, at det bliver muligt at finde en måde at fodre på, der kan tilfredsstille alles behov.[/QUOTE]

Jeg forstår godt, at Ina vil gøre noget ved Astas overvægt. Når katten er tydeligt generet af sin overvægt, så bør man også sætte ind (selvfølgelig helst før, men igen det kan være svært). Jeg kan læse, at Ina er begyndt at lege mere med Asta, så katten bliver rørt mere :ok: og glæder mig til at følge “slankekuren”.

Fanni spiser vådfoder nu uden problemer. Jeg har holdt fast i, at de først får tørfoder, når dagsrationen af vådfoder er spist. Fanni er en tørfoder junkie og har aldrig kunnet styre det, mens hun har boet hos mig. Men det er blevet bedre, nu hvor hun spiser sig mæt i vådfoder og skal arbejde hårdt for tørfoderet.

christa har været så sød at gøre mig opmærksom på foderautomat med chipstyring - mener den er fra sureflap. Er der nogen der har erfaringer med en sådan? Det lyder jo virkeligt smart synes jeg

Jeg har ingen erfaring med den, men det var sådan én, dyrlægen (Rugårdsvej) foreslog mig. Du kan måse få lidt ud af at kigge på dem her (jeg har ikke selv set dem igennem):

https://www.youtube.com/results?search_query=sureflap+feeder

[QUOTE=galath;1276769]Jeg har ingen erfaring med den, men det var sådan én, dyrlægen (Rugårdsvej) foreslog mig. Du kan måse få lidt ud af at kigge på dem her (jeg har ikke selv set dem igennem):

https://www.youtube.com/results?search_query=sureflap+feeder[/QUOTE]

Mange tak Ingrid :slight_smile:

jeg er nu sprunget ud i det, og har bestilt to. Egentlig skal vi jo nok bruge 3, for at det bliver optimalt, men nu prøver vi lige. Det virker som en virkelig smart løsning, og den har fået gode anbefalinger på zooplus.de. Jeg håber det hjælper herhjemme - jeg kan især godt lide, at de fylder væsentligt mindre en skabsløsningen.

Interessant. Hold os opdateret med, hvordan det går, Ina. :slight_smile:

Det skal jeg gøre :slight_smile:

I dag er vores nye foderautomater ankommet. De var overraskende lette at indstille på kattenes chip, og alle 4 katte var samarbejdsvillinge :smiley:
de er liiiidt betænkelige hvad angår lyden når den åbner og lukker. Men Aria har allerede fanget ideen og er godt i gang med tørkosten. Asta er den der er mest skeptisk, men jeg er sikker på hun nok skal lære det. Under alle omstændigheder sætter jeg lidt mad frem på sædvanlig vis når vi ikke er hjemme, indtil vi er sikre på at alle katte forstår hvad det går ud på.

Kunne man ikke bruge en Sureflap Dualscan kattelem til det ? Så vidt jeg kan se kan den programmeres til at nogle katte kan have adgang gennem den hele tiden, og andre kun visse tidspunkter. Så kunne man vel bare programmere den sådan at den kat som skal tabe sig kun har adgang til maden 3gange dagligt eller lignende.

[QUOTE=DK Astani;1277260]I dag er vores nye foderautomater ankommet. De var overraskende lette at indstille på kattenes chip, og alle 4 katte var samarbejdsvillinge :smiley:
de er liiiidt betænkelige hvad angår lyden når den åbner og lukker. Men Aria har allerede fanget ideen og er godt i gang med tørkosten. Asta er den der er mest skeptisk, men jeg er sikker på hun nok skal lære det. Under alle omstændigheder sætter jeg lidt mad frem på sædvanlig vis når vi ikke er hjemme, indtil vi er sikre på at alle katte forstår hvad det går ud på.[/QUOTE]

Det lyder, som om det kan blive en rigtig effektiv slankekur for Asta :høhø:

Men det lyder da positivt indtil videre. Mon ikke nok, hun skal fange idéen?

Såvidt jeg kan se, så er det præcis sådan et par, som Ina er ved at afprøve :slight_smile:

Problemet med det er at katte naturligt er småspisere, og derfor helst skal have adgang til mad 24/7, da man ellers ødelægger deres normalt selvregulerende spisemønster :slight_smile: Ved de overvægtige er det bedste for katten derfor at skifte den primært på vådfoder og/eller gøre det til en større udfordring at få fat i maden, som f.eks. ved at sætte et aktivtetsbræt op :slight_smile:

Status er at det går fremad med brug af foderautomaterne. Asta har i den grad været stædig - hvor de andre 3 flittigt spiser, så har hun NÆGTET. Også selvom hun godt ved hvordan man gør. Men i weekenden så det ud til at lysne. Jeg synes stadig det er alt for lidt der kommer indenbords, men det går fremad :slight_smile: Dog et lille issue med at Blossom og Aria er lidt for interesserede i hvad der mon er i Astas skål, når Asta er i gang med at spise - det stresser hende tydeligt. Heldigvis er hun en dame der godt kan sige fra, så vi hører de andre få en verbal røvfuld når de trænger sig på.

Jeg overvejer om vi evt. alligevel skulle lave en kasse til Asta med adgang via chiplem, så hun er mere i fred for de andre når hun spiser, og så bruge de to foderautomater til de 3 andre katte.

Så længe hun selv vælger ikke at spise særligt meget, fordi hun er stædig, så skal du være mere stædig end hende. Hvis hun spiser en lille smule hver dag, så dør hun ikke af at sulte lidt. :stuck_out_tongue:

Det kan der være noget om :slight_smile: Hun har jo lidt at tærre på :tihi:

Jeg havde en 14 dage lang kamp med Fanni, hvor hun kun spiste en lillebitte smule i løbet af dagen, hvor hun først opgav og spiste vådfoderet sent på aftenen. Hun plagede og plagede, for hun ville jo gerne have, at jeg overgav mig. :tihi:
Selv da det gik bedre, var der stadigvæk dage, hvor hun testede min viljestyrke.

[QUOTE=velfa;1278211]Jeg havde en 14 dage lang kamp med Fanni, hvor hun kun spiste en lillebitte smule i løbet af dagen, hvor hun først opgav og spiste vådfoderet sent på aftenen. Hun plagede og plagede, for hun ville jo gerne have, at jeg overgav mig. :tihi:
Selv da det gik bedre, var der stadigvæk dage, hvor hun testede min viljestyrke.[/QUOTE]

Åh hvor det lyder som Asta :høhø: Problemet med hende er at hun er klog - OG doven når det kommer til visse ting. Så hun får let mig “opdraget” til at gøre tingene for sig (af ren bekymring for hendes velværd)

Fanni havde mig snoet om sin lillefinger, indtil at det kom til at handle om hendes helbred, så satte jeg mig på mine hænder og mindede mig selv om, at Fanni selv valgte ikke at spise den tilbudte mad. Hun havde spist det før, så det var ikke fordi hun overhovedet ikke kunne lide det.

Jeg vandt viljekampen og Fanni smed 450g. Hun er nu smækker lækker og spiser vådfoder uden brok. Hun er stadigvæk en tørfoderjunkie, så der bliver kun serveret små portioner.

[QUOTE=velfa;1278235]Fanni havde mig snoet om sin lillefinger, indtil at det kom til at handle om hendes helbred, så satte jeg mig på mine hænder og mindede mig selv om, at Fanni selv valgte ikke at spise den tilbudte mad. Hun havde spist det før, så det var ikke fordi hun overhovedet ikke kunne lide det.

Jeg vandt viljekampen og Fanni smed 450g. Hun er nu smækker lækker og spiser vådfoder uden brok. Hun er stadigvæk en tørfoderjunkie, så der bliver kun serveret små portioner.[/QUOTE]

Jeg må indrømme at Asta har vundet lige netop den magtkamp… jeg afmåler pt. kun tørfoder og smider i - hun rører ikke vådfoderet. Men ligesom med Fanni, så er det altså ikke fordi hun ikke kan lide det! Før foderautomaten spiste hun også godt med vådfoder. Jeg tror jeg skal være mere stædig og igen prøve en 50/50 løsning! Selvom hun er god til at drikke vand, så har hun altså langt bedre af vådfoder end tørfoder.

Her er der altid vådfoder tilgængeligt, så at det er hendes eget valgt at sulte. De første par døgn er de værste, for katten vil plage skråle og “lide” voldsomt! Korater og Burmesere er ret lig hinanden. :tihi: