Nu er begge mine små piger kommet i løbetid, knap 5 mdr. gamle… Og vi har ikke lige mulighed for at få dem neutraliseret før slut Februar, start Marts… Derfor vil vi give dem p-piller indtil der… Spørgsmålet er, skal vi vente til løbetiden er ovre inden vi starter?
Kommer de ud? og går de ofte i løb? Det er jo siamesere, så kan forestille mig de er rimelig fertile, men hvis ikke ville jeg personligt nok lade være med at give dem p-piller, hvis der kun er lidt over 1 måned til de skal neutraliseres Jeg hader den virkning p-piller kan have, selvom jeg godt ved det er usandsynligt der sker noget på så kort tid, vil jeg meget meget nødigt skulle give min kat p-piller
Men har dyrlægen ikke sagt hvornår I skulle begynde da I fik p-pillerne?
Hvis man giver p-piller under en løbetid er der forøget risiko for livmoderbetændelse, så medmindre det er strengt nødvendigt, ville jeg ikke gøre det.
I det hele taget ville jeg ikke begynde på p-piller, hvis de skal neutraliseres om mindre end 2 mdr.
Med hvad jeg har fået lært herinde om p-piller så har jeg valgt at holde mine drenge og piger adskilt indtil jeg har haft drengene til dyrelægen og det sker i februar, de har legetid sammen et par timer om dagen hvor vi så er obs på kattene, men hvor jeg dog glæder mig til at drengene skyder med løst krudt for der er alligevel lidt at holde øje med når der er 5 katte.gg
Jeg kan slet ikke se nogen grundt til hvorfor de skal have p piller. Er der nogen fertile hankatte i jeres hjem? hvis ikke er der bestemt ingen grund.
Du siger de skal neutraliserer i næste månede, så lad dem blive foruden de risici der altid er ved at bruge p piller
Jeg ville heller ikke give p-piller til dem når de aligevel snart skal neutraliseres.
Ronja du skal huske at de ikke skyder med løst krudt før der er gået noget tid efter neutralisering… Jeg mener det er 6 uger efter, at de stadig kan indeholde skarpe skud.
De er inde, og der er ikke nogen hankatte her! Vi tænkte bare at vi ville skåne dem for løbetidsstress, Cleo var i løb for 2 uger siden, og nu er Victoria, og de forvirrer jo både sig selv og hinanden… p-pillerne var nogen min mor havde liggende fra hendes gamle hunkat, så det var derfor… Men ja, hvis der er konsensus for at de tager mindre skade af en eventuel løbetid mere fremfor pillerne, så gør vi det sådan! Vi vil jo gerne gøre det så godt som muligt
Synes det er lidt synd når de render rundt og er helt forvirrede og strutter med måsen, de er jo stadig små killinger i mine øjne…
Kommer de i konstant løbetid med meget korte intervaller kan det være ligeså slemt som at give p-piller. Så når det kun er for så kort en periode ville jeg hellere give dem p-piller end stresse dem med evige løbetider.
Hormonspejlet er højt og det kan gå ud over væksten i den periode.
Men man skal vente til de er ude af løbetiden før pillen gives.
Marina
ok, mange tak for den oplysning ggggggg
så er det først til marts-april måned at vi kan slappe af gggggg
En lille bemærkning når nu talen er om p-piller…
Jeg har netop været til seniortjek med min svigermors kat… en ældre Koratpige, tidligere avlskat og i den periode på p-piller (man kan IKKE bo sammen med fertile korater ellers!).
Desværre viste vores mistanke sig at være rigtig… Emmy har mælkekirtelcancer :(Dyrlægen bandede, da hun hørte om p-pillerne, men sagde også at de jo desværre nogle gange var et nødvendigt onde…
Vi talte noget mere omkring p-piller og (især) mælkekirtelcancer - og dyrlægen sagde at hun ikke på stående fod kunne komme i tanke om en eneste af hendes mælkekirtelcancerklienter, hvor der ikke havde været brugt p-piller i kortere eller længere tid… Hun har haft dyrlægepraksis i ca 20 år!
Meget tankevækkende…
Og endnu en grund til, at jeg som kælekatteejer ville insistere på tidlig neutralisering af min killing .
Den kræft har været længe om at udvikle sig… Hun blev neutraliseret kort efter sidste kuld i 2000, da hun var 5 år - nu er hun 13!
mvh Camilla
Hvis de virkelig kommer i løbetid hver 2. uge, og første løbetid vel at mærke ikke blot har været optakt til rigtig løbetid, ville jeg give dem p-piller, for så kan det alligevel nå at blive til en del løbetider inden starten af marts.
Men vælger du at give dem p-piller, så skal du først starte en lille uge efter, løbetid er ophørt.
Det samme gælder neutraliseringen: Helst mellem to løbetider (hvis de ikke får p-piller).
Neutraliserer man midt i en løbetid, er blodtilførslen til livmoderen størst, og det kan give komplikationer + at hunkattene ikke hormonelt er “faldet ned”.
Aller helst ville jeg bede dyrlægen om en afdragsordning (hvis det er pga. økonomi, I vil vente) og så få det gjort nu.
Iflg min dyrlæge er det altså ikke noget problem at neutralisere en hunkat i løbetid.
Tak for alle svarene, de har kun været i løb en gang hver, og det har været sådan meget kort… Jeg vil prøve og få en tid ved dyrlægen snart, og så må jeg låne lidt af min mor hvis det går helt galt…
Så er det bare om vi kan fange dem begge imellem to løbetider! Min dyrlæge ville ikke neutralisere før de vejede over 2 kg. ellers havde vi fået det gjort allerede…
[QUOTE=HelleRavn;103789]
Så er det bare om vi kan fange dem begge imellem to løbetider! Min dyrlæge ville ikke neutralisere før de vejede over 2 kg. ellers havde vi fået det gjort allerede…[/QUOTE]
Så find en anden dyrlæge!
Helst ikke, nu har vi endelig fundet en som vi er trygge ved… Havde en ret træls dyrlægeoplevelse, og fandt så dem vi har nu, og de er rigtig søde og hjælpsomme… Men nu vejer piger over 2 kg. så vi ringer og får en tid snarest
Jamen det er naturligvis også det vigtigste
Jeg har bare aldrig forstået, hvorfor nogle dyrlæger forlanger de vejer over 2 kg … hvad gør de så, hvis man har en killing på 1,2 kg, der akut skal opereres? I så fald har dyrlægen bare ingen erfaring i at lægge så små killinger i narkose.
Hos min dyrlæge er der ingen vægtgrænse - mine abykillinger er som regel lige omkring et kg, når de bliver neutraliseret.
Jeg har da også engang overværet en kastration på en rotte - den kan da heller ikke have vejet mange hundrede gram
Synd og synd - eller naturligt… ?
Men jeg kan da trækkes til at sige, at det er unødvendigt, at de stresser nu - de burde have været neutraliseret før det kom dertil - og ja den holdning tager jeg gerne en over snuden for:)
Så ja unødvendigt - men synd det ved jeg ikke om det er.
Håber du finder en snarlig løsning, så der bliver fred i det lille hjem:)
MVH Helle
Jeg mener bare der er større og unødvendige risici ved neutralisering midt i en løb:) Men er kattene superfertile og går i løb hele tiden - er det vel bare med at få dem afsted anyways, så de undgår mere stress:)