P-pille spørgsmål

PS - jeg kan sjovt nok sagtens købe en killing af samme race i DK som er neutraliseret ved køb - dvs fra 12 til 16 uger… Så jeg synes det er mærkeligt, at det ikke var gjort før I fik dem?

Så var I jo fri for disse spekulationer, som man naturligt gør sig for sine bette pus

mvh

[QUOTE=lenschow;103873]Synd og synd - eller naturligt… ?

Men jeg kan da trækkes til at sige, at det er unødvendigt, at de stresser nu - de burde have været neutraliseret før det kom dertil - og ja den holdning tager jeg gerne en over snuden for:)

Så ja unødvendigt - men synd det ved jeg ikke om det er.
Håber du finder en snarlig løsning, så der bliver fred i det lille hjem:)

MVH Helle[/QUOTE]

Naturligt - jæp:ok: synd - kun for ejeren der skal høre på det:) Stressende - HELT bestemt og meget unødvendigt.
Jeg kan ikke forstå en kat skal veje 2 kg før dyrlægen vil netralisere:? Det optimale er da, at neutralisere inden første løbetid, hvis jeg husker korrekt.
Tænk på de små racer, som ikke bliver så store, de bliver da noget gamle før de må blive neutraliseret så-høhø

HelleRavn; Hvad er dyrlægens argument for at katten skal veje 2 kg? (bare af ren nysgerrighed:))

Helle - Tjaeh, der er jo stadig opdrættere, der ikke neutraliserer kælekatte, ligesom der er dyrlæger, der ikke neutraliserer før 2 kg eller ca ½ år.
Hvis man ikke har så stor erfaring inden for området med at købe/have kat ender man jo tit med at få en ikke-kastreret kælekat og man lytter til sin dyrlæge fordi man stoler på at vedkommende har ret/har ekspertisen :wink:

Jeg tror også at min dyrlæge foretrækker ½ år før neutralisering - men så længe hun gør som jeg vil, når jeg vil noget, og det gør hun, så er jeg tilfreds. Ville f.eks. have indvendige sting ved Mays kastration da jeg havde set hvor træt af sting og krave Mea var ved hendes kastration og hørt fra diverse mennesker at indvendige kunne være en fordel.
Samme gælder at de bestilte andre vacciner hjem da jeg bad om dem selvom de foretrækker en bestemt :wink:

Eva: Ingen fødes med ekspertise og viden - men den er nu ganske let at anskaffe sig

[quote=lenschow;103873]Synd og synd - eller naturligt… ?

Men jeg kan da trækkes til at sige, at det er unødvendigt, at de stresser nu - de burde have været neutraliseret før det kom dertil - og ja den holdning tager jeg gerne en over snuden for:)

Så ja unødvendigt - men synd det ved jeg ikke om det er.
Håber du finder en snarlig løsning, så der bliver fred i det lille hjem:)

MVH Helle[/quote]

De skulle også have været neutraliseret inden vi hentede dem, men det hele kom til at passe sådan at de ikke nåede det… Troede ikke de ville gå i løb så tidligt, vidste godt det er normalt at siam går tidligt i løb, men troede ikke det var SÅ tidligt…-what Og ja, så skulle vi lige finde en dyrlæge som vi følte os trygge ved, det er jo vores små børn ik? Men jeg er enig med dig i at de slet ikke skulle være nået i løb, men det er jo min fejl :ked:

MEN nu har vi tid til dem d. 4. Februar, så må vi sgu leve af havregrød selv! Det vigtigste er at skattepigerne har det godt! Men puha hvor kommer jeg til at være bekymret den dag…

Helle - Ja, men hvis man f.eks. læser diverse kattehåndbøger og tror man får ok viden derfra, er det jo ikke sikkert at man får det alligevel :wink: dem jeg læste da jeg først fik kat stod der i hvert fald intet om at kastrere når killingen var 12 uger.
Samme gælder hvis de folk man spørger ad og som man tror ved noget om området - f.eks. dyrlæger - siger noget og man tror på det. Så skal man jo lige nå at finde ud af at det måske ikke var korrekt.
Man lærer rigtig meget af fora, men man skal jo også lige nå at lære det og det kan tage noget tid - det ved du jo selv… :slight_smile:

[quote=Eva K;103898]Helle - Ja, men hvis man f.eks. læser diverse kattehåndbøger og tror man får ok viden derfra, er det jo ikke sikkert at man får der :wink: dem jeg læste da jeg først fik kat stod der i hvert fald intet om at kastrere når killingen var 12 uger.
Samme gælder hvis de folk man spørger ad og som man tror ved noget om området - f.eks. dyrlæger - siger noget og man tror på det. Så skal man jo lige nå at finde ud af at det måske ikke var korrekt.
Man lærer rigtig meget af fora, men man skal jo også lige nå at lære det og det kan tage noget tid - det ved du jo selv… :)[/quote]

ja jeg fik besked på fra dyrelægen at kattene ikke skal neutraliseres før de kommer op omkring 6 mdr…:?

[quote=lenschow;103880]PS - jeg kan sjovt nok sagtens købe en killing af samme race i DK som er neutraliseret ved køb - dvs fra 12 til 16 uger… Så jeg synes det er mærkeligt, at det ikke var gjort før I fik dem?

Så var I jo fri for disse spekulationer, som man naturligt gør sig for sine bette pus

mvh[/quote]

Og lige igen, de skulle have været neutraliseret inden, men både fordi det passede lidt skidt ind i kalenderen samt at vi overvejede om vi skulle have et kuld engang (som vi så hurtigt blev enige om vi ikke skulle, både fordi vi ikke turde, og fordi det ville ende med jeg beholdte alle killinger selv…:ups:) så fik vi dem fertile…

Så der hvor vi købte dem var der altså ingen problemer i at få dem neutraliseret, og vi fik dem kun fertile fordi vi kender dem vi købte af så godt…

Men ja, jeg ville ønske nu vi havde ventet til de var neutraliserede… Men synes nu altså stadig at 4 mdr. er MEGET tidligt at de kommer i løbetid… det var jeg ikke helt forberedt på! Men så blev man jo det klogere :slight_smile:

Uvidenheden bliver nok ved med at være der blandt ejerne, når end ikke dyrlægerne gider opdatere sig :thumbdown:

Men Eva… der er også en lille ting, der hedder WWW… Der står det skam også. Jeg mener ikke, at årsagen er at viden ikke er tilgængelig.
Den undskyldning er hul - nej årsagen er, at folk ikke opsøger den viden der er tilgængelig.

Hvorfor? Det lærer jeg aldrig at forstå.

Helle: Naturligvis er det ikke din skyld - jeg er sikker på, at du ønsker dine piger det bedste - tag det som en erfaring - der er jo intet unaturligt sket dem:-)
Larmer de forresten meget? Det har de jo ry for:-)

MVH

Personligt har jeg ikke et problem med at bruge mine dyrlæger til alt andet end neutralisering og så køre til Horsens og få ordnet den del. Mine dyrlæger er begyndt at indstille sig på at skulle neutralisere tidligt, men gør det endnu ikke medmindre man presser dem og mine katte skal have det bedste af det bedste :slight_smile: Nå men min pointe er at personligt havde jeg fundet en anden dyrlæge og fået det ordnet før. MEN jeg synes nu ikke der er nogen grund til at hakke på HelleRavn/være lidt kontant i udmeldingerne, hun har gjort det hun har fundet bedst og sådan må vi hver især agere med vores dyr, det kan være hun næste gang vil handle anderledes.
Nogle dyrlæger er ikke til hverken at hugge eller stikke i. Jeg diskuterede i lang tid med de dyrlæger jeg skulle bruge til hitterne (for ellers kunne jeg ikke få tilskud fra Kattens Værn). De ville ikke neutralisere, før de vejede 2kg - men da de blev vaccineret mødte jeg en birmaopdrætter med hendes 12 uger gamle birmakillinger der var ved at blive neutraliseret og de vejede altså ikke 2kg!! så blev jeg gal og fik min vilje :tihi: - stort set i hvert fald, vi skulle stadig vente længere end jeg ville, men da heldigvis ikke til de blev 6-7 måneder. De dyrlæger mente der var forskel på huskatte og racekatte :mad:-rulleøjne
Jeg håber mislingerne snart kan komme til dyrlægen og blive fikset, for det vil alt andet lige være den bedste løsning for dem.

[quote=lenschow;103880]PS - jeg kan sjovt nok sagtens købe en killing af samme race i DK som er neutraliseret ved køb - dvs fra 12 til 16 uger… Så jeg synes det er mærkeligt, at det ikke var gjort før I fik dem?

mvh[/quote]

Helle, der er stadig rigtig mange opdrættere, som IKKE neutraliserer tidligt… faktisk det store flertal.
Grundene kan være vidt forskellige - lige fra økonomi (det koster knapper at neutralisere 6 killinger, især hvis man endnu ikke har fået solgt en enese!), til at man mener det kan skade killingens udvikling, til at man simpelthen ikke nænner at udsætte de små pus for en stor operation…
Og så findes der endnu flere dyrlæger, som ikke vil neutralisere tidligt…

Tidlig neutralisering har vel egentlig også kun været praktiseret i de sidste 5 - 7 år? Før da blev racekillinger solgt ud med avlsforbud og kontraktkrav om neutralisering ved en max alder…
Og det bliver stadig mest praktiseret i de racer, som er interessante for BYB’ere - dvs (semi)langhårsracerne.
Samtidig er det mit indtryk, at man i “de små racer” lettere vil kunne købe fertile katte… Opdrættere her forsøger meget ofte at få købere til at udstille - og den slags kan i nogle tilfælde resultere at købere selv gerne vil opdrætte… så er det lidt ærgerligt, at stå med en meget smuk kat, der er kastrat.

Nemlig, og hvis man ikke lige spørger eller hører/læser noget tilfældigt fra en anden person eller på et forum, så ved man jo ikke, at det måske ikke er sandt :slight_smile:

[quote=lenschow;103907]Men Eva… der er også en lille ting, der hedder WWW…… Der står det skam også. Jeg mener ikke, at årsagen er at viden ikke er tilgængelig.
Den undskyldning er hul - nej årsagen er, at folk ikke opsøger den viden der er tilgængelig.

Helle: Naturligvis er det ikke din skyld - jeg er sikker på, at du ønsker dine piger det bedste - tag det som en erfaring - der er jo intet unaturligt sket dem:-)

MVH[/quote]

Cleo som kom i løb først miavede meget, sådan vrææææl vrææææl, Victoria, som tager turen nu, er mere stille med strutter meget mere med røven!! Nu er Cleo så begyndt at vræle igen, tror hun vil have mere opmærksomhed nu hendes søsser er underlig… :rolleyes:
Men ja, Cleos gik over på 3 dage, så håber det er det samme med Viccen, og så håber jeg ikke de ryger i løb mere inden d. 4.!! :kryds:

Men jo, der er lyd på, men de snakker jo generelt en del de små putter!

Helle - Måske, men så skal man jo først lære at det fagmand siger ikke er korrekt og man selv skal dobbelt tjekke på nettet.
Min første kilde til information ville altid være fagbøger og fagmand - og siden www, da det kan være svært at se hvad der er kilder til info på nettet og derved hvor “valid” det er :slight_smile:

Man kan jo finde alt på nettet - også både for og mod neutralisering af killinger. Og så er det altså sin sag, at stille sig op mod sin dyrlæge, bare fordi man lige har læst noget på nettet.

Når det så er sagt, synes jeg netop sådanne forums kan være med til at få gjort opmærksom på sådanne problemer. Og det er nu engang lettere at spørge sin dyrlæge, hvorfor h*n ikke vil, når nu den og den navngivne dyrlæge gerne gør det.

Jeg ved flere har brugt den metode - for min dyrlæge bliver jævnligt ringet op af andre dyrlæger, der forespørger om, hvordan og hvorledes med tidlig neutralisering. Jeg ved også han har været rundt og holde foredrag for dyrlæger om emnet. Fx er der jo stor forskel på, hvordan de små skal have narkose/holdes varme, i forhold til en voksen kat.

Så jo … det er lige så stille på vej … også ude på landet :wink:

[quote=lenschow;103907]Men Eva… der er også en lille ting, der hedder WWW…… Der står det skam også. Jeg mener ikke, at årsagen er at viden ikke er tilgængelig.

MVH[/quote]

jeg ved godt du mener det pænt, men du får det altså til at lyde nedværdigende når du skriver det på den måde, jeg ved godt det ikke var henvendt til mig, overhovedet, men mange stoler MEGET på dyrelægen, h*n er trods alt uddannet og BURDE have ret…desværre er det så bare ikke altid sådan, det er da først efter at jeg er kommet herind at jeg er blevet SÅ klog på katte, selvom jeg da absolut ikke var “dum” før på det punkt…
Men indtil for kanske kort tid siden så var det altså dyrelægen jeg stolede mest på, ja jeg stolede nærmest blindt på på dr. dyr, men har nu lært at det er ikke altid man skal gøre det…

men vejen til viden er lang, og den skal gerne være god imens, ellers flygter folk jo fra den, og så er der da først et problem i mine øjne.

[quote=Ronja;103924]jeg ved godt du mener det pænt, men du får det altså til at lyde nedværdigende når du skriver det på den måde, jeg ved godt det ikke var henvendt til mig, overhovedet, men mange stoler MEGET på dyrelægen, h*n er trods alt uddannet og BURDE have ret…desværre er det så bare ikke altid sådan, det er da først efter at jeg er kommet herind at jeg er blevet SÅ klog på katte, selvom jeg da absolut ikke var “dum” før på det punkt…
Men indtil for kanske kort tid siden så var det altså dyrelægen jeg stolede mest på, ja jeg stolede nærmest blindt på på dr. dyr, men har nu lært at det er ikke altid man skal gøre det…

men vejen til viden er lang, og den skal gerne være god imens, ellers flygter folk jo fra den, og så er der da først et problem i mine øjne.[/quote]

Jeg undrer mig også lidt over kommentarer som disse. Har du en dårlig dag Helle? Glemmer du de gange du selv har indrømmet dine fejl hvor du ikke havde søgt viden? Eller den tråd hvor du skrev om at ingen spørgsmål er for dumme?
Synes en gang imellem der er en tendens til at folk ponker med alt muligt i stedet for at svare på spørgsmålet, hvilket efter min mening kan få nogle til ikke at turde komme med hvad de ønsker at få hjælp til. Her bliver der f.eks spurgt om brug af p-piller men brokket over at de ikke er neutraliseret før. For pokker, sådan er det og kan ikke ændres nu og de bliver neutraliseret snart.

Marina

[quote=Marina;103945]Jeg undrer mig også lidt over kommentarer som disse. Har du en dårlig dag Helle? Glemmer du de gange du selv har indrømmet dine fejl hvor du ikke havde søgt viden? Eller den tråd hvor du skrev om at ingen spørgsmål er for dumme?
Synes en gang imellem der er en tendens til at folk ponker med alt muligt i stedet for at svare på spørgsmålet, hvilket efter min mening kan få nogle til ikke at turde komme med hvad de ønsker at få hjælp til. Her bliver der f.eks spurgt om brug af p-piller men brokket over at de ikke er neutraliseret før. For pokker, sådan er det og kan ikke ændres nu og de bliver neutraliseret snart.

Marina[/quote]

Tak :slight_smile: Ja jeg undrer mig også en lille smule over Lenchow’s indlæg, men hun har vist været lidt efter mig siden hun fandt ud af jeg har gammeldags siamesere, uden tavler… Så jeg tager det ikke så tungt, får også nogen gode svar fra Lenchow, så hvis jeg bare lige overser de små albuer i siderne, så er det sgu fint nok!!

Men ja, de bliver neutraliseret om lidt over 2 uger, bliver nødt til lige at få løn først, vi gør det så godt vi kan, for vi elsker vores dyr!!

Og jeg synes nu heller ikke det er nemt når dyrlægen siger de skal veje 2 kg., ja så gik jeg ud fra de godt kunne vente lidt… Men når man så bliver punket sådan når man beder om råd og vejledning her, ja så får man sgu da ikke lyst til at spørge en anden gang…

Jeg har slet ikke været ude efter dig Helle - mit indlæg var til Eva… Som hun også svarer på.

Jeg fatter intet - hvor og hvad dine katte er har intet med mine indlæg til dig at gøre - og nej der bliver ikke ponket - I vælger vist at læse det sådan. Hvis du tror, at jeg er efter dig fordi dine katte er uden tavle, så fred være med det - jeg havde rent glemt hvor dine katte var fra - derfor mine mange spørgsmål. Herre gud.

Jeg fastholder at viden er lettilgængelig på nettet og andre steder også om katte - det er derfor ikke fordi, at viden ikke er tilgængeligt, at folk ikke ved disse ting. Der er bare mange som ikke opsøger den viden. Hvorfor det er at ponke nogen kan jeg ikke se?

Jeg synes da jeg skriver pænt til Helle i mine indlæg. Tror I jeg ville skrive Bette pus og piger osv hvis jeg ville ponke? Eller at hun ikke skal føle sig skyldig osv?

Sikke da en gang mundhø - En total fordrejning af mit motiv

Jeg undrede mig blot - tak for dit svar Helle - ja de har jo ry for at snakke en del:-) Så det tænkte jeg nok

mvh