[quote=Ann K;103910]Helle, der er stadig rigtig mange opdrættere, som IKKE neutraliserer tidligt… faktisk det store flertal.
Grundene kan være vidt forskellige - lige fra økonomi (det koster knapper at neutralisere 6 killinger, især hvis man endnu ikke har fået solgt en enese!), til at man mener det kan skade killingens udvikling, til at man simpelthen ikke nænner at udsætte de små pus for en stor operation…
Og så findes der endnu flere dyrlæger, som ikke vil neutralisere tidligt…
Tidlig neutralisering har vel egentlig også kun været praktiseret i de sidste 5 - 7 år? Før da blev racekillinger solgt ud med avlsforbud og kontraktkrav om neutralisering ved en max alder…
Og det bliver stadig mest praktiseret i de racer, som er interessante for BYB’ere - dvs (semi)langhårsracerne.
Samtidig er det mit indtryk, at man i “de små racer” lettere vil kunne købe fertile katte… Opdrættere her forsøger meget ofte at få købere til at udstille - og den slags kan i nogle tilfælde resultere at købere selv gerne vil opdrætte… så er det lidt ærgerligt, at stå med en meget smuk kat, der er kastrat.[/quote]
Er dette en fornemmelse eller noget du ved? Jeg kan ikke genkende det fra de opdrættere jeg har besøgt :?
[quote=lenschow;103958]Jeg har slet ikke været ude efter dig Helle - mit indlæg var til Eva… Som hun også svarer på.
Jeg fatter intet - hvor og hvad dine katte er har intet med mine indlæg til dig at gøre - og nej der bliver ikke ponket - I vælger vist at læse det sådan. Hvis du tror, at jeg er efter dig fordi dine katte er uden tavle, så fred være med det - jeg havde rent glemt hvor dine katte var fra - derfor mine mange spørgsmål. Herre gud.
Jeg fastholder at viden er lettilgængelig på nettet og andre steder også om katte - det er derfor ikke fordi, at viden ikke er tilgængeligt, at folk ikke ved disse ting. Der er bare mange som ikke opsøger den viden. Hvorfor det er at ponke nogen kan jeg ikke se?
Jeg synes da jeg skriver pænt til Helle i mine indlæg. Tror I jeg ville skrive Bette pus og piger osv hvis jeg ville ponke? Eller at hun ikke skal føle sig skyldig osv?
Sikke da en gang mundhø - En total fordrejning af mit motiv
Jeg undrede mig blot - tak for dit svar Helle - ja de har jo ry for at snakke en del:-) Så det tænkte jeg nok
mvh[/quote]
Jeg følte mig, som sådan heller ikke angrebet af dine svar, men alt andet lige, når det er i min tråd, og jeg er ked af at mine katte er nået at komme i løbetid, og diskussionen så går over i at det er uvidenhed ikke at få neutraliseret tidligt (på trods af dyrlægens råd…) Så kan jeg da ikke undgå at føle mig sådan lidt ramt… Jeg har haft katte i mange år, men det har været hjemme hos mine forældre, og jeg har aldrig sat mig ind i det hele som jeg gør nu, der er meget der er “nyt” for mig, på trods af at jeg altså har haft flere katte (bl.a. en hunkat som var på p-piller i mange mange år, og som altså levede et fint liv til hun blev 17 år gammel…) Nu vil jeg bare prøve at gøre så få fejl som muligt med mine to nye, som jo er mit og min kærestes ansvar helt alene… Derfor bliver jeg også lidt ked af det når der bliver skrevet (direkte/indirekte, til mig/til andre) at det at vente til katten vejer 2 kg. med neutralisering skyldes en uvillighed til at undersøge fakta…
Helle der er stadig mange opdrættere der ikke neutraliserer tidligt. Bare fordi du har været hjemme hos nogle der gør, så betyder det ikke at det er alle der gør det Selvom der da er flere og flere der “hopper med på vognen”
Eva: Viden er der skam i rig målestok - valid og invalid - men den er der - og det er da også mit indtryk, at de godkendte opdræt gerne fortæller om for og imod - de er blot et telefonopkald væk. Her til kommer dyrlægerne - som man ikke altid skal stole blindt på - og de erfarne katteejere rundt om i Dk.
Jeg mener derfor, at der er rige muligheder for en katteejer at tilrane sig viden. Jeg kan faktisk slet ikke forstå de, der ikke ønsker at vide mere om de dyr, som de anskaffer soig - og helst INDEN de anskaffer sig dem.
Det skyldes nok, at det er min vej - jeg kunne aldrig drømme om at tage en art ind uden at søge viden om den art FØRST.
Og dette var IKKE møntet på HelleRavn - men en generel betragtning - ganske som mit første indlæg til Eva var.
Marina: Nej tak for din interesse men jeg har ikke en dårlig dag:-)
[QUOTE=lenschow;103970]Eva: Viden er der skam i rig målestok - valid og invalid - men den er der - og det er da også mit indtryk, at de godkendte opdræt gerne fortæller om for og imod - de er blot et telefonopkald væk. Her til kommer dyrlægerne - som man ikke altid skal stole blindt på - og de erfarne katteejere rundt om i Dk.
[/QUOTE]
Men du glemmer så, at der er lige så mange opdrættere og dyrlæger, der fraråder tidlig neutralisering!
Du og jeg kan måske godt blive enige om, at det nok ikke er de mest opdaterede på området, men hvor skal den almindelige katteejer vide det fra :?
Nej nej det svar var til Evas spørgsmål - ikke til dit - det er derfor der står Eva foran det:)
En generel betragtning om at søge viden - ikke om dig personlig - jeg skriver jo også at du ikke skal føle dig skyldig og at jeg er sikker på, at du ønsker det bedste for dine bette pus… hvordan det så kan drejes over på at jeg langer ud efter dine katte fordi det er “gammeldags og uden tavle” forstår jeg ikke. Jeg anede ikke en gang, at det var de katte, før du selv tog det op.
Selv om jeg har en række høje krav til min kommende siam mht til tavle fx - så er jeg altså ikke en led snob:-) Mit svar til dig om, at du ikke skal føle dig skyldig vr skam oprigtigt ment - ingen normale mennesker skader da deres pus med vilje - og som jeg skrev - der er ingen skade sket - og I har fået en erfaring:)
Håber den misforståelse er ryddet af vejen nu:ok:
MVH
[quote=lenschow;103970]Eva: Viden er der skam i rig målestok - valid og invalid - men den er der - og det er da også mit indtryk, at de godkendte opdræt gerne fortæller om for og imod - de er blot et telefonopkald væk. Her til kommer dyrlægerne - som man ikke altid skal stole blindt på - og de erfarne katteejere rundt om i Dk.
Jeg mener derfor, at der er rige muligheder for en katteejer at tilrane sig viden. Jeg kan faktisk slet ikke forstå de, der ikke ønsker at vide mere om de dyr, som de anskaffer soig - og helst INDEN de anskaffer sig dem.
Det skyldes nok, at det er min vej - jeg kunne aldrig drømme om at tage en art ind uden at søge viden om den art FØRST.
Og dette var IKKE møntet på HelleRavn - men en generel betragtning - ganske som mit første indlæg til Eva var.
Marina: Nej tak for din interesse men jeg har ikke en dårlig dag:-)
MVH Helle[/quote]
Helle jeg tror altså bare man lige skal huske på at det ikke er alle der er kattenørder, som os der er på diverse fora om katte.
For den helt almindelige katteejer anser jeg det personligt som fuldt ud ansvarligt at lytte til sin dyrlæge og læse de kattebøger man kan finde på biblioteket. Jeg bryder mig ikke om folk der slet ikke har undersøgt noget inden man anskaffer en kat, men jeg synes altså du er for kontant i dine udtalelser i forhold til mange helt ansvarlige katteejere i Danmark. Men sådan ser vi så åbenbart forskelligt på tingene.
[quote=Vivi_Fletcher;103973]Men du glemmer så, at der er lige så mange opdrættere og dyrlæger, der fraråder tidlig neutralisering!
Du og jeg kan måske godt blive enige om, at det nok ikke er de mest opdaterede på området, men hvor skal den almindelige katteejer vide det fra :?[/quote]
Enig - men det ryster mig meget - det er slet ikke mit intryk og jeg har trods alt besøg mange racer for at lære om racerne, hvor vi har talt om disse ting. Det er derfor jeg spørger Ann - jeg blev meget overrasket over hvis dette er tilfældet.
Men det forklarer selvfølgelig en del om alle de blandinger der render rundt - min Maggie inklusiv… Sikke en skam. Ikke at Maggie er her:thumbup: Men at der frarådes…
[quote=Nevadaisy;103978]Helle jeg tror altså bare man lige skal huske på at det ikke er alle der er kattenørder, som os der er på diverse fora om katte.
For den helt almindelige katteejer anser jeg det personligt som fuldt ud ansvarligt at lytte til sin dyrlæge og læse de kattebøger man kan finde på biblioteket. Jeg bryder mig ikke om folk der slet ikke har undersøgt noget inden man anskaffer en kat, men jeg synes altså du er for kontant i dine udtalelser i forhold til mange helt ansvarlige katteejere i Danmark. Men sådan ser vi så åbenbart forskelligt på tingene.[/quote]
Så vidt jeg kan se mener vi det samme - at man bør sætte sig ind i en art inden man anskaffer sig den via mere end en enkel kanal.
Hvorfor er det kontant? Jeg kan heller ikke se, at det er for meget forlangt - hvis man mener sig moden nok til at tage vare på et andet lille umælende væsen, så bør man også være moden nok til at lære om det dyr først - ikke kun med neutralisering men med dyrets behov generelt.
(igen ikke til dig HelleRavn:) men en generel betragtning.)
Ja jeg står fast på min holdning - uvidenhed er trods alt den største dræber af danske kæledyr i dag. Når man flere gange ugentlig står midt i den uvidenhed hjemme hos ejerne, så bliver holdningen måske efterhånden en smule kontant.
Men du hører mig aldrig sige, at uvidenhed skyldes ligegyldighed eller ondskabsfuldhed - det skyldes ene og alene en ting - uvidenhed.
Jeg har endnu ikke mødt en eneste ejer, som ikke ønsker sit dyr det godt - tvært imod.
Mine ord i denne tråd er derfor fordrejet helt og aldeles til uigenkendelighed. Her står mit motiv - så er den ged vist barberet - lad HelleR have hendes tråd om emnet skulle vi ikke?
[QUOTE=lenschow;103979]
Ved du hvad årsagen er?[/QUOTE]
Mon ikke de får vejledning af de ikke-opdaterede dyrlæger
Ej … ærlig talt, så er der kun omkring små 10 år siden at den første opdrætter i Danmark begyndte på det.
Jeg var selv i starten meget betænkelig, men fik så det råd, at starte med en “mellemstor” killing, så jeg fik det gjort med en hunkilling på ca 5-6 mdr. Og da jeg så, hvor hurtigt hun var frisk, var jeg ikke så betænkelig længere.
Det ligger vel omkring 7-8 år tilbage (var en singlepige i mit N-kuld, husker jeg).
Jeg husker tydeligt, da jeg kort tid efter, begyndte at komme ude på Skovlunde, der jo har rigtig, rigtig mange opdrættere og jeg spurgte Tom (en af ejerne dengang), hvornår han ville neutralisere. Og han var altså ikke meget for at gøre det så tidligt …
Næste gang jeg skulle derud kom jeg så ind til Stig og spurgte ham om det samme. Han sagde, at han ville gøre det, når jeg ville ha’ det
Efterfølgende har Stig fortalt mig, at de havde en meget lang dyrlægefaglig diskussion om, hvorvidt det var forsvarligt at neutralisere så små killinger.
Egentlig synes jeg ikke det er så bekymrende, som det er i dag. Jeg ser at flere og flere gør det - både dyrlæger og opdrættere - og så længe det går stille og roligt fremad, ser jeg lyst på det.
Men jeg synes helt klart, man skal spørge sin dyrlæge - og vil de ikke gøre det, skal man da fortælle dem, hvilke klinikker der gør det. Det får nemlig mange dyrlæger op af stolen. Og gør de ikke det, bruger man naturligvis bare den anden klinik til at få neutraliseret sine killing
Tak Vivi - Jeg havde indtryk af at det var meget mere “in”… Mærkeligt… jeg må jo bare have ramt folk med samme syn som jeg ved nogle tilfælde så
Men hvis flere og flere gør det, så er det måske forklaringen. Jeg har jo kun færdes blandt racekatte i fem år (inden da huskatteracen hehe), så det kan være forklaringen.
lenschow : Ja undskyld men jeg har sgu også svært ved og finde ud af dig, men never mind.
Det er jo så mig som har solgt Helle Vicroria og Cleopatra, folk som kender mig ved hvor meget jeg har sat mig ind i tingene, ved at siameser kommer tidligere i løb, men som 4 måneder… øhhh spørg mig lige om jeg er blevet overrasket og når man tænker på årstiden, jeg i total chok, vi har solgt en anden som avlskat hun er også allerde i løb, skal lige siges hun er solgt til dem vi har købt vores 2 hunner af, nogen som har opdrættet i flere år, selv det har taget fusen på dem hun allerde er i løb, så hvor F… sku man vide det fra.
Og så synes jeg egentlig at både Helle L og Christina bør tage resten af deres diskussion over PB!
Mudderkastning har intet med hverken p-piller eller tidlig neutralisering at gøre!
Helle L - Flere af de opdrættere i studiekredseni Randers f.eks. neutraliserer ikke før salg - det var i hvert fald sådan sidste år da det emne var oppe og vende selvom nogle ville til at over veje.
Jeg undersøgte jo meget brite-opdrætteres hjemmesider i ultimo juli (indtil jeg bestemte mig for endnu en mco) - der er mange der ikke neutralisere inden salg (eller ikke skriver det) dem gik jeg alle uden om, men der var virkelig mange. Det samme gælder også for mco.
Men det undrer mig meget at du undrer dig sådan. For lige at drage parallel med et andet emne, men f.eks. på pelspleje området har du jo også taget lidt tid om at lære? Til trods for at der også står en del om dette emne på nettet, og man kan altid ringe og spørge opdrættere og dyrlæger etc.
Det er jo det samme som at lære om tidlig neutralisering, p-piller osv. Man er ofte TID om at lære det, og man har ikke f.eks. altid den korrekte eller nødvendige information og det er ikke altid at man VED at man mangler den.
[quote=lenschow;103958]Jeg har slet ikke været ude efter dig Helle - mit indlæg var til Eva… Som hun også svarer på.
Jeg fatter intet - hvor og hvad dine katte er har intet med mine indlæg til dig at gøre - og nej der bliver ikke ponket - I vælger vist at læse det sådan. Hvis du tror, at jeg er efter dig fordi dine katte er uden tavle, så fred være med det - jeg havde rent glemt hvor dine katte var fra - derfor mine mange spørgsmål. Herre gud.
Jeg fastholder at viden er lettilgængelig på nettet og andre steder også om katte - det er derfor ikke fordi, at viden ikke er tilgængeligt, at folk ikke ved disse ting. Der er bare mange som ikke opsøger den viden. Hvorfor det er at ponke nogen kan jeg ikke se?
Jeg synes da jeg skriver pænt til Helle i mine indlæg. Tror I jeg ville skrive Bette pus og piger osv hvis jeg ville ponke? Eller at hun ikke skal føle sig skyldig osv?
Sikke da en gang mundhø - En total fordrejning af mit motiv
Jeg undrede mig blot - tak for dit svar Helle - ja de har jo ry for at snakke en del:-) Så det tænkte jeg nok
mvh[/quote]
det kan da godt være at der er en masse gode råd på nettet om katte, men der er ligeså mange dårlige råd, og derfor kan folk hurtigt blive vildledt, og det er heller ikke alle der er lige ferm på fingrene til at hoppe på nettet og så vide hvad de skal søge efter…
Så derfor er det ikke en selvfølge at folk “bare” kan hoppe på nettet, for det er ikke alle der kan det…desværre…
ja det synes jeg også ville være meget nemmere, her er det dog kun Elvira der er fra et kærligt hjem, resten kom herhjem efterhånden fordi de var uønskede eller “i vejen”…så der er det begrænset hvad der er blevet gjort ved dem fra tidl. ejers side af, så det er nogle dyre katte jeg har mig…
De katte min mor har haft købt gennem årene har heller ikke været ordnet fra sælgers side, det har hver gang været min mors opgave…
Jeg har også fået den ide at når vi kommer i hus så er mit krav til næste kat, at den kommer fra et godt hjem og er ordnet på forhånd, det sikrer ihvertfald den sundeste kat måde fysisk og mentalt…
[quote=Eva K;104020]Helle L - Flere af de opdrættere i studiekredseni Randers f.eks. neutraliserer ikke før salg - det var i hvert fald sådan sidste år da det emne var oppe og vende selvom nogle ville til at over veje.
Jeg undersøgte jo meget brite-opdrætteres hjemmesider i ultimo juli (indtil jeg bestemte mig for endnu en mco) - der er mange der ikke neutralisere inden salg (eller ikke skriver det) dem gik jeg alle uden om, men der var virkelig mange. Det samme gælder også for mco.
Men det undrer mig meget at du undrer dig sådan. For lige at drage parallel med et andet emne, men f.eks. på pelspleje området har du jo også taget lidt tid om at lære? Til trods for at der også står en del om dette emne på nettet, og man kan altid ringe og spørge opdrættere og dyrlæger etc.
Det er jo det samme som at lære om tidlig neutralisering, p-piller osv. Man er ofte TID om at lære det, og man har ikke f.eks. altid den korrekte eller nødvendige information og det er ikke altid at man VED at man mangler den.[/quote]
Helt enig - men hvor ser du mig skrive, at JEG er færdig med at lære nyt?
Det håber jeg sandelig aldrig, at jeg bliver:ok: