På besøg i Cirkus hos Olanders

[quote=lenschow;309689]Var den så heller ikke en offergave og havde fået halsen brækket?

Kunne man forestille sig, at man aflivede katten for at sende den med ejeren? Ægypterne mente vist at katte rejste med sjælen til de dødes rige?

MVH[/quote]

De forklarede at Egypterne havde en kattegud, som var meget vigtig, og at det muligvis havde været hende, som kattene blev ofret til.

Jeg aner jo ikke om det passer.

Men gad vide hvad de gjorde hvis en elsket kat døde af sig selv. Blev den så mumificeret og skulle vente på at ejeren døde? Der er noget som ikke rigtigt stemmer, hvis de var højt elskede kælekatte. Synes jeg.

[quote=Sheer;310080]

Men gad vide hvad de gjorde hvis en elsket kat døde af sig selv. Blev den så mumificeret og skulle vente på at ejeren døde? Der er noget som ikke rigtigt stemmer, hvis de var højt elskede kælekatte. Synes jeg.[/quote]

Jamen vi så jo til sidst kæmpe gravpladser kun med mumificerede katte, så der blev kattene vel begravet i datiden ?

[quote=lenschow;309709]Eller mon de invaderende Romerne dræbte deres katte?

Det får jeg det helt skidt ved tanken om! Romerne indtog jo dele af landet ved at bære katte foran sig - så overgav Ægypterne sig… Mener det var Romerne?[/quote]

Øh nej, Romerne var jo vældig progressive og kunne se kattenes værdi og bragte dem så med sig rundt i Europa og England.
Ægypterne værdsatte kattene højt, men problemet er altid pengegriskhed. Så præsterne opdrættede faktisk katte der solgtes som offergaver til Bubastis, især til de store festlge lejligheder hvor flere hundrede mumier blev givet i gave til gudinden.

Marina

Jeg har fået fat i programmet og skal se det i aften - jubiiiiiiii:-)

Spændende med de Ægyptere! Generelt var de bare for seje! Synes I ikke?

Havde jeg levet der med mine katte ¨så havde jeg været “normal”. I dagens DK er jeg en gal kattekone… tiderne skifter :tihi: