Påkørte dyr/katte

Både min kæreste og jeg, har for vane at stoppe op, når vi ser en kat lige død direkte på vejen, så vi kan lægge katten ind til siden. Jeg bliver så harm over at vide, hvor mange biler der bare køre forbi på den pågældende rute, uden at foretrække en mine og gå til handling, ved at vise katten og ikke mindst ejeren af katten denne smule respekt, og trække den ind til siden.
Oftest når jeg ser dem her i nærheden, er de dog så maltrakterende, at jeg et eller andet sted ikke ønsker at kattens ejer skal se den sådan igen.
Synes vi har et ansvar. Ikke bare overfor katten og dens ejer, men sørme også for trafikkens sikkerhed.

[QUOTE=Mijv;953892]Både min kæreste og jeg, har for vane at stoppe op, når vi ser en kat lige død direkte på vejen, så vi kan lægge katten ind til siden. Jeg bliver så harm over at vide, hvor mange biler der bare køre forbi på den pågældende rute, uden at foretrække en mine og gå til handling, ved at vise katten og ikke mindst ejeren af katten denne smule respekt, og trække den ind til siden.
Oftest når jeg ser dem her i nærheden, er de dog så maltrakterende, at jeg et eller andet sted ikke ønsker at kattens ejer skal se den sådan igen.
Synes vi har et ansvar. Ikke bare overfor katten og dens ejer, men sørme også for trafikkens sikkerhed.[/QUOTE]

Jeg syntes nu ikke billisterne skal være de “sorte” får…det skulle ejerne af kattene som bare lader dem rende hvor der er trafik.

ENIG

De skal helt sikkert være de sorte får. At blive ved med at være ligegyldig anlagt når der ligger et dyr på vejen er bare ikke i orden uanset om ejeren har et ansvar. Derudover kender du jo ikke grunden til hvorfor nogle folks katte er friløbere. Det kan både være fordi folk ikke ved bedre og er vant til at lade katten rende ude, fordi det er sådan folk er vokset op med at holde kat og kender måske ikke til andet. Det kan også tænkes at netop nogle katte ikke vil kunne trivedes i “fangenskab.” Jeg er faktisk tilbøjelig til at vove den påstand, at det måske vil være synd for katten af hr og fru Danmark kun at gå alene i en voliere. Mange af jer fungere det vel for, fordi kattegales bruger generelt har mange katte samlet og derved går kattene ikke glip af noget. Her tænker jeg kun på andre katte. Men ved den store del af befolkningen som kun har en kat vil jeg næsten mente at det kan være synd hvis/når den ikke får lov til at kommunikere med nogle artsfæller.

Undskyld det var vidst lidt af et sidespor.

Men angående bilisternes opførsel og ignorering af et dyr på vejen gør, at min kæreste og jeg er begyndt at tage billeder af den døde kat på vejen og smide den direkte op på Facebook med en skrap tekst nedenunder omkring at man skal lægge katten ind til siden !

[QUOTE=Mijv;954053]De skal helt sikkert være de sorte får. At blive ved med at være ligegyldig anlagt når der ligger et dyr på vejen er bare ikke i orden uanset om ejeren har et ansvar. Derudover kender du jo ikke grunden til hvorfor nogle folks katte er forløbere. Det kan både være fordi folk ikke ved bedre og er vant til at lade katten rende ude, fordi det er sådan folk er vokset op med at holde kat og kender måske ikke til andet. Det kan også tænkes at netop nogle katte ikke vil kunne trivedes i “fangenskab.” Jeg er faktisk tilbøjelig til at vove den påstand, at det måske vil være synd for katten af hr og fru Danmark kun at gå alene i en voliere. Mange af jer fungere det vel for, fordi kattegales bruger generelt har mange katte samlet og derved går kattene ikke glip af noget. Her tænker jeg kun på andre katte.

Undskyld det var vidst lidt af et sidespor.[/QUOTE]

men bilisten kan da ikke gøre for at hr og fru jensens kat render ud foran dem på motorvejen vel

Enig.

[QUOTE=Mijv;954053]De skal helt sikkert være de sorte får. At blive ved med at være ligegyldig anlagt når der ligger et dyr på vejen er bare ikke i orden uanset om ejeren har et ansvar. Derudover kender du jo ikke grunden til hvorfor nogle folks katte er friløbere. Det kan både være fordi folk ikke ved bedre og er vant til at lade katten rende ude, fordi det er sådan folk er vokset op med at holde kat og kender måske ikke til andet. Det kan også tænkes at netop nogle katte ikke vil kunne trivedes i “fangenskab.” Jeg er faktisk tilbøjelig til at vove den påstand, at det måske vil være synd for katten af hr og fru Danmark kun at gå alene i en voliere. Mange af jer fungere det vel for, fordi kattegales bruger generelt har mange katte samlet og derved går kattene ikke glip af noget. Her tænker jeg kun på andre katte. Men ved den store del af befolkningen som kun har en kat vil jeg næsten mente at det kan være synd hvis/når den ikke får lov til at kommunikere med nogle artsfæller.

Undskyld det var vidst lidt af et sidespor.

Men angående bilisternes opførsel og ignorering af et dyr på vejen gør, at min kæreste og jeg er begyndt at tage billeder af den døde kat på vejen og smide den direkte op på Facebook med en skrap tekst nedenunder omkring at man skal lægge katten ind til siden ![/QUOTE]

Jeg fatter godt nok ikke at du mener at billisterne skal være de sorte får fordi folk er ligegyldige og lader deres katte rende frit.
Uanset hvad grund der er til at katten render frit så er det da ikke den som fører bilen der er skyld i at katten bliver kørt ned…
Det er EJEREN af katten…
Jeg ville simpelthen være dybt ulykkelig hvis jeg kørte en kat ihjel…og alligevel skulle jeg i dine øjne være det sorte får :thumbdown:

Jeg er bestemt også enig. Der vil også være mange situationer hvor det vil være direkte farligt at stoppe bilen og hoppe ud for at skrabe en kat op fra vejen. Jeg synes bestemt ikke man kan klandre alle bilister for at være respektløse og ligeglade med de stakkels misser der må lade livet på vejen.

[QUOTE=Coon Danica;954062]Jeg fatter godt nok ikke at du mener at billisterne skal være de sorte får fordi folk er ligegyldige og lader deres katte rende frit.
Uanset hvad grund der er til at katten render frit så er det da ikke den som fører bilen der er skyld i at katten bliver kørt ned…
Det er EJEREN af katten…
Jeg ville simpelthen være dybt ulykkelig hvis jeg kørte en kat ihjel…og alligevel skulle jeg i dine øjne være det sorte får :thumbdown:[/QUOTE]

Jeg kan høre at du misforstår mig. Jeg bliver ikke vred på bilister som ved et uheld kommer til at køre en kat ned. Det er reaktionen og handlingen herefter jeg ikke kan tolerere. Når enten bilisten selv som kom til at køre katten over eller andre bilister som bare ignorere en død/såret kat på vejen. At stoppe op og lægge katten ind til siden er som billist det mindste man burde gøre.

Nej der er selvfølgelig forbehold, f.eks hvis man køre på en motortrafikvej eller inde i indre by. Jeg tænker generelt også mest på landet, hvor bilene har mulighed for at holde ind til siden og jeg ofte ser en påkørt kat ligge midt på vejen.

Ja, muligt at jeg har misforstået dig.
Men det ændrer ikke på min mening om at det må være katteejeren som er skyld i det i den sidste ende…

[QUOTE=Coon Danica;954080]Ja, muligt at jeg har misforstået dig.
Men det ændrer ikke på min mening om at det må være katteejeren som er skyld i det i den sidste ende…[/QUOTE]

Jamen det er jeg bestemt enig med dig i :slight_smile: men uanset skylden hos ejerne giver det ikke folk mere ret til bare at køre videre, hvis der er mulighed for at standse op

[QUOTE=Coon Danica;954062]Jeg fatter godt nok ikke at du mener at billisterne skal være de sorte får fordi folk er ligegyldige og lader deres katte rende frit.
Uanset hvad grund der er til at katten render frit så er det da ikke den som fører bilen der er skyld i at katten bliver kørt ned…
Det er EJEREN af katten…
Jeg ville simpelthen være dybt ulykkelig hvis jeg kørte en kat ihjel…og alligevel skulle jeg i dine øjne være det sorte får :thumbdown:[/QUOTE]

Netop!

Desuen er det faktisk forbudt ifølge færdselsloven at klodse bremsen hvis en kat løber ud foran en (jeg er ikke helt sikker på om man må bremse for en hund) - men altså hvis den bagved kører op bagi dig eller du selv kommer i slinger og ender i et vejtræ/skilt… så er der NUL fra forsikringen fordi du selv har opført dig uansvarligt ved at bremse for hårdt op.

Og det er så en grund mere til at holde på at katte skal holdes på katteejerens matrikel. UANSET hvad katten synes om det, så er det katteejerens ansvar at katten ikke er til fare og ulempe for andre.

Jeg ville HADE at ramme en kat - eller et hvilket som helst andet dyr for den sags skyld. Men det er altså ikke altid man har en chance for at undgå det. Den eneste måde man kan være sikker på ikke at ramme en kat mens man kører er hvis alle katte var hvor de skulle være: På ejerens matrikel.

Vi har haft diskussionen til hudløshed, men det ændrer ikke på at katte IKKE har noget at gøre på vejene.

Desuden er der en del veje hvor man faktisk ikke MÅ standse op - eller ikke kan komme til det uden at være til fare og ulempe for den øvrige trafik. Menneskeliv kommer trods alt først.

Det er nu ikke alle steder det bare sådan er muligt at stoppe…og igen, hold de katte inde, så sker der ikke alle de påkørsler hvor dyr skal ligge og lide til de dør fordi ingen stopper og hjælper.

Hvis ikke en kat egner sig til “indelivet” skal den så aflives? frem for at være fritgående?

Mammamia! Så kigger man væk i et par timer…og så er der lige pludselig en halv times læsearbejde :tihi: Sikke en debat!

90 % af min kørsel foregår på landevejene (og vi snakker virkelig ude på landet). Så jeg tror, at mange af kattene er enten gårdkatte eller vildkatte…

Jeg er helt enig i, at man skal tænke på sig selv og andre mennesker først. Det er først rigtig tragisk, hvis man forårsager en kæmpe ulykke, fordi man lige skulle checke en død kat på vejen. Men midt om natten på en øde landevej…der er kun mig og dyrene :slight_smile:

Nu har jeg denne ene gang prøvet at køre forbi en kat, jeg formodede var død. Jeg holder ikke til at formode…jeg vil altid stoppe fremover. Men det er noget løjerligt - når jeg hører venner/kollegaer - så giver de udtryk for, at de aldrig kunne finde på at stoppe bilen for at checke, at et dødt dyr nu også var dødt Så jeg tror desværre, det er fåtallet…

Nej så skal den have adgang til en indhegnet have :slight_smile:

Og hvis den heller ikke er tilfreds med det? eller det ikke er muligt?

jeg har en “fritgående” kat… OG en indhegnet veranda… Og det er bare ikke nok til ham… Har desværre ikke mulighed for at hegne hele haven ind.

Han er ked af det, vred og asocial hvis han ikke får lov at komme ud. Han bliver frustreret og lader det gå ud over både os og de 3 andre…

Han er 9 år gammel, og jeg vil ikke omplacere ham.

Skulle han have været aflivet i stedet for at komme ud?
Han er inde om natten og når vi ikke er hjemme.

Det er ikke for at piske en stemning op eller noget… I princippet er jeg enig med jer, katte skal holdes på egen matrikel. (Og det bliver de 3 andre også)

Det er mere for at sige at alting ikke er sort og hvidt altid.
Jeg lever med frygten for at han bliver kørt ned hver dag. Jeg ved det er en risiko,. Og kan sagtens følge jer i at det er pisse tarveligt af mig, overfor den der muligvis rammer ham. For hvor må det være frygteligt at køre et dyr ned.
Men igen… Skal jeg så bare aflive ham? for at forhindre at nogen MÅSKE rammer ham og MÅSKE bliver kede af det?

(Jeg bor på landet og de flestes holdning er at katte er noget man har i laden for at der ikke går mus i kornet)

[QUOTE=PivC;954421]Og hvis den heller ikke er tilfreds med det? eller det ikke er muligt?

jeg har en “fritgående” kat… OG en indhegnet veranda… Og det er bare ikke nok til ham… Har desværre ikke mulighed for at hegne hele haven ind.

Han er ked af det, vred og asocial hvis han ikke får lov at komme ud. Han bliver frustreret og lader det gå ud over både os og de 3 andre…

Han er 9 år gammel, og jeg vil ikke omplacere ham.

Skulle han have været aflivet i stedet for at komme ud?
Han er inde om natten og når vi ikke er hjemme.

Det er ikke for at piske en stemning op eller noget… I princippet er jeg enig med jer, katte skal holdes på egen matrikel. (Og det bliver de 3 andre også)

Det er mere for at sige at alting ikke er sort og hvidt altid.
Jeg lever med frygten for at han bliver kørt ned hver dag. Jeg ved det er en risiko,. Og kan sagtens følge jer i at det er pisse tarveligt af mig, overfor den der muligvis rammer ham. For hvor må det være frygteligt at køre et dyr ned.
Men igen… Skal jeg så bare aflive ham? for at forhindre at nogen MÅSKE rammer ham og MÅSKE bliver kede af det?

(Jeg bor på landet og de flestes holdning er at katte er noget man har i laden for at der ikke går mus i kornet)[/QUOTE]

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.!

Og igen vil jeg sige, at hos mange danskere, har man altså kun 'en kat. Der vil jeg direkte synes det kunne være synd, hvis katten skulle være indekat eller “fanget” i en volierer, da de ikke har kontakt til nogle af deres artfæller og kan mærke nye dufte.

Til Jer med flere katte ser jeg bestemt ikke et problem, da de har hinanden.

[QUOTE=Mijv;954523][…] Og igen vil jeg sige, at hos mange danskere, har man altså kun 'en kat. Der vil jeg direkte synes det kunne være synd, hvis katten skulle være indekat eller “fanget” i en volierer, da de ikke har kontakt til nogle af deres artfæller og kan mærke nye dufte.

Til Jer med flere katte ser jeg bestemt ikke et problem, da de har hinanden.[/QUOTE]

Du får det til at lyde, som om katte har et kæmpe behov for at omgås artsfæller. Det er nu ikke ligefrem mit indtryk, for vores katte har aldrig brudt sig om fremmede katte.
Vi har møjsommeligt lært dem at være sociale i deres egen lille gruppe, men over for nabokattene er der ikke den store hjertelighed. Snehvide er faktisk overhovedet ikke interesseret i at hilse på den store, kampklare Murphy, hvis vi render ind i ham under gåturene…

Som jeg har sagt før: Alle katte oplever grænser for deres bevægelighed, og for dem er der ikke den store forskel, om territoriet går til hoveddøren, til hegnet i haven eller til nabokattens område fem haver væk.