Paneret flæsk med...?

For som johhny siger så er det altså to forskellige ting- den helt avancerede kender jeg ikke, men hhv uden og med panering og evt hhv halv halv kød eller ren svin er jo da immervæk temmelig forskelligt

nej de har bare ikke så god en fantasi

Jeg tror vi er ude i noget ala kat IV… Søskenderacer på lige vilkår som PEB og SIA :høhø:

Er det en jysk uskik med al den panering? Vi fik aldrig paneret noget af det, hverken flæsk eller krebinetter, og jeg voksede op i 80’erne! :høhø:

Og hov: Jeg ville sige persillesovs. Og ingen panering :stuck_out_tongue:

Masser af stegte dimser… :slight_smile: men du har nok ret i at karbonader ikke er kendte her. Eller rettere - det I åbenbart kalder karbonader, kalder vi krebinetter - og den anden type er jeg i hvertfald ikke stødt på :gruble:

Det sjove er at min mor var fra Grenå og min far var fra Haderslev. Men de må jo have tilegnet sig de lokale spisevaner :slight_smile:

Paneret flæsk var for resten ikke saltet og røget, hvorimod stegt flæsk var :slight_smile:

Persille eller løgsovs

Paneret flæsk skal der persillesovs til - eller løgsovs :savle: Åhhh blev lige bombet tilbage til min barndom, hvor det faktisk var en af mine livretter.
Som voksen har jeg kun lavet det en enkelt eller to gange, men det smagte sjovt nok ikke lige så godt som det min Moaaaar lavede dengang.
PS. kan se nu at du er enig Lis :slight_smile:

Hvis flæsket ikke er paneret, kan man i det udsmeltede fedt stege løg og æbler = æbleflæsk :savle:

Krebinetter - kalv og flæsk, de er runde, tykke og flade, samt paneret i rasp og stegt i smør :slight_smile:

Nu er det panerede flæsk indtaget. NØJJJJ det smagte godt!

Jeg plejer “bare” at lave stegt flæsk, jeg havde helt glemt hvor fantastisk og SAFTIGT det bli’r når det er paneret :slight_smile: Det er ikke ligefrem sundt, men uha det smagte!

Karbonader skal ideelt set laves af hakket kalv/flæsk men dom barn fik vi det nu lisså tit lavet af rent svinekød. Det var sandsynligvis billigere, også dengang.

Karbonader er jo ikke bare “grisehakkebøf” - så selvfølgelig skal de da paneres :uha: I æg og rasp. Ellers er det jo slet ikke karbonader… så er det … hakkegris… eller hvad man skal kalde det.

En anden sjov ting nu vi taler Dansk Mad :flag: - hakkebøf. Min mormor og mor vendte altid hakkebøfferne i mel inden de blev stegt. Og så bev de serveret i panden sammen med sovsen og løgene. Sådan har jeg altid fået hakkebøf (og laver det også gerne sådan) men … Der er nogen der mener at bøfferne ikke skal tilbage i sovsen efter de er stegt…

Noget vi også har lange diskussioner om her er FARVEN på brun sovs :tihi: Jeg er MEGET konservativ mht mad og hvad der “hører sammen” - og dertil hører også FARVEN på den brune sovs. Til frikadeller og stegt flæsk er den lysebrun. Til forloren hare en tand mørkere (og gerne med ribsgele i) og til bøf eller stegt lever er den mørkebrun. Og til karbonader… lysebrun ELLER hvid sovs. Egentlig hvid sovs for det skal netop være med stuvede ærter og gulerødder :slight_smile:
(og jeg ved godt at en bøfsovs er en pandesovs, altså jævnet skysovs mens frikadellesovs er en opbagt sovs… men derfor skal der stadig forskelig mængde kulør i før den ser RIGTIG ud L)

[QUOTE=
Karbonader skal ideelt set laves af hakket kalv/flæsk men dom barn fik vi det nu lisså tit lavet af rent svinekød. Det var sandsynligvis billigere, også dengang.

Karbonader er jo ikke bare “grisehakkebøf” - så selvfølgelig skal de da paneres :uha: I æg og rasp. Ellers er det jo slet ikke karbonader… så er det … hakkegris… eller hvad man skal kalde det.

[/QUOTE]

tsk tsk tsk

Vi har altid fået brun sovs til paneret flæsk og persille sovs til stegt flæsk. Og det fik jeg både hos min mor som er født og opvokset på Sjælland og hjemme hos min far hvor min stedmor er født og opvokset i sønderjylland.

Tsk tsk til hvad af det? L :tihi: Sovsefarven eller karbonaders beskaffenhed?

karbonadens beskaffenhed, du er altså hel gal på den, man skulle næsten tro du havde sniffet diesel-os nede på banegården

Det tror jeg altså ikke du får ret mange til at være enige med dig i :slight_smile:

Altså, er det ikke almindeligt kendt, at en karbonade og en krebinet er komplet og aldeles det samme? :? For det er det da - bare en jysk og en sjællandsk model. :wink: Gad vide, hvad de hedder på fyn? :?
Sjov artikel om spørgsmålet: :slight_smile: Karbonade eller krebinet?

Og mht til sovs til paneret flæsk - pas - jeg spiser aldrig paneret flæsk. :tihi: Jeg snupper det stegt - og uden persillesovs, da det er r*vsygt. :høhø: Og kartofler spiser jeg jo ikke. :smiley: Jeg vil bare ha’ kødet. :savle:

karbonader og krebinetter er altså ikke det helt det samme, men de ligger meget tæt op af hinanden og egentlig er det fjollet at de hedder noget forskelligt, da det giver mange misforståelser.

jeg tror så ikke det har noget at gøre med egnsretter at gøre.

Tja…på Fyn, der hedder det karbonader, havde aldrig hørt om krebinetter da jeg kom til Sjælland :slight_smile: Karbonader er halvt gris og kalv, og paneret med rasp og æg, hvorimod at krebinetter ifølge min mands familie :slight_smile: er stadig halvt gris og kalv og derefter blot vendt i mel…I øvrigt hvis det så er helt korrekt herovre, så skal kødet igennem en hakker 2 gange…

Det er lidt det samme med biksemad :slight_smile: På fyn får vi jo fynsk biksemad, og da jeg kom til Sjælland, blev jeg glad da vi skulle have biksemad, og så var det blot brasede kartofler?? Biksemad på fyn, er rester af lækker eks. kyllingesovs og kyllingstykker vendt i sovsen hvor der så er sukker og eddike i…uhhh…smager godt :slight_smile:

Brun sovs… til ALT :savle:

[QUOTE=yvonne42;1125017]Tja…på Fyn, der hedder det karbonader, havde aldrig hørt om krebinetter da jeg kom til Sjælland :slight_smile: Karbonader er halvt gris og kalv, og paneret med rasp og æg, hvorimod at krebinetter ifølge min mands familie :slight_smile: er stadig halvt gris og kalv og derefter blot vendt i mel…I øvrigt hvis det så er helt korrekt herovre, så skal kødet igennem en hakker 2 gange…

Det er lidt det samme med biksemad :slight_smile: På fyn får vi jo fynsk biksemad, og da jeg kom til Sjælland, blev jeg glad da vi skulle have biksemad, og så var det blot brasede kartofler?? Biksemad på fyn, er rester af lækker eks. kyllingesovs og kyllingstykker vendt i sovsen hvor der så er sukker og eddike i…uhhh…smager godt :)[/QUOTE]

Sukker og eddike og rester? Det er da hachis :smiley:

Selvom hachis som regel er resterne kørt gennem en kødhakker.

Biksemad er “brasede kartofler” med løg og diverse kødstykker. Vores faste juledagsmad når resterne af steg og and skal spises :smiley:

Jeg har mig bekendt aldrig fået karbonader der ikke var “rigtigt” panerede i æg og rasp. Men det andet skal da næsten prøves en dag :slight_smile:

Forresten fik vi fiskekarbonader i dag. Lavet på halvt grofthakket torsk og halvt svinekød. Og så paneret i æg og rasp. (hm jeg skal vist ha’ Manden til at finde på noget der IKKE er paneret til i morgen… ikke at det ikke smager godt, men ligefrem kalorielet er det jo ikke L)