Paneret flæsk med...?

Nu går jeg i gang med at lave brunkål og flæsk … uden panering :smiley:

Brun pandesovs til panneret flæsk og rødbeder, ikke rødkål :smiley:

[QUOTE=Johnny;1125007]karbonader og krebinetter er altså ikke det helt det samme, men de ligger meget tæt op af hinanden og egentlig er det fjollet at de hedder noget forskelligt, da det giver mange misforståelser.

jeg tror så ikke det har noget at gøre med egnsretter at gøre.[/QUOTE]

Noget har det:

  • Alt efter hvor du kommer fra i Danmark, så er der forskel på, om du kalder det en krebinet eller en karbonade. Fagligt set er der også forskel, men på Fyn spiser du ikke krebinetter. Det er meget sjældent. Og når sjællænderne snakker om krebinetter, så snakker de om det samme som os, når vi snakker om karbonader. Det er lidt rodet.

Men så er der også de individuelle og familiemæssige forskelle i måden at lave ting på - lidt ligesom der er masser af variationer i måden at lave frikadeller.

Ha - jeg kommer til at tænke på den jul, hvor vi sad 4 nattevagter, alle fra København og omegn og snakkede ris a la mande. Nærmere betegnet kirsebærsovsen. Det viste sig at bare vi 4 havde 4 forskellige måder som vi syntes var den eneste rigtige! (varm/kold - med/uden bær) Ikke sært at der nærmest udbryder krig i sammenbragte familier om juletraditionerne. Tænk, hvor mange muligheder for variationer der er, bare i maden… og så er der alt det andet… :besvimer:

Nu skal vi lave stegt flæsk m. persille sovs

Altså, det har måske bare været os, det ved jeg ikke. Det kan sagtens være.
Vi var aldrig meget for fede ting mine forældre og jeg, så det eneste jeg husker blev paneret var ting der i sig selv var magre. Koteletter og wienerschnitzel og rødspætter og sådan noget. Idag piller jeg også paneringen af dét. :høhø: Jeg kan ikke lide det. Jeg har også altid hældt citronsaft over både koteletter og de dér krebinetter (der åbenbart er det samme som dine karbonader…) for at neutralisere fedtet lidt. Det har jeg gjort lige fra jeg var barn…
Ligesom vi aldrig har spist ribbensteg, kun kamsteg. Og jeg har altid skåret ALT fedt af kanten. Jeg kunne og kan hverken lide smagen eller konsistensen.

Fedt på kød skal for mig være det sprøde fedt (med salt), som sidder på en gammeldags oksesteg.

Årh ja gammeldaws oksesteg med krølfedt… så kan de NÆSTEN beholde selve stegen bare jeg får fedtet L

Jeg har desværre en forkærlighed for fedt. Ribbensteg eller nakkefilet, godt marmoreret. - jeg foretrækker også nakkekoteletter frem for de der tørre andre koteletter. Specielt da til koteletter i fad - en af mine yndlingsretter…

Men jeg er typen der sidder misundeligt og kigger på alt det lækre FEDT som andre skærer af deres mad. For det er jo ikke rigtigt noget man kan spørge folk om man ikke lige skal spise for dem :klapper:
Og det slår ALDRIG fejl at er man ude, så får jeg altid serveret det stykke med allermindst fedt :frowning:

Og nej, det er ikke spor sundt… men det SMAGER så godt…

:argh: Nu har jeg lyst til et stykke rugbrød med krydderfedt og salt. Godt vi ikke har nogen af delene i huset…

:smiley: Vi kan SAGTENS dele en ribbenssteg så… du får steg, jeg får sovs og kartofler :slight_smile:
Kan ikke fordrage ribbenssteg, for jeg synes den er for fedtet. Jeg har ikke spist svær i 20 år… Alt synligt fedt skæres fra… og stadigvæk vejer jeg 30 kg for meget :frowning:

Jeg spiser så sjældent sværen heller. Ikke fordi jeg ikke kan li’ dem - i begrænsede mængder - men jeg TØR ikke… mine tænder er mest til øllebrød efterhånden LOL

Svin har også hudorme og hår på… that will do it for me :smiley:

Og mens vi er ved fedt - Et stykke sprødt andeskind med lidt fedt under = MUMS!

Da børnene boede hjemme, stegte jeg frikadeller i noget afsmeltet andefedt og lavede brun pandesovs, brunede kartofler + rødkål. Frikadellerne smagte faktisk af and.

PS: Nu kom jeg i tanke om, at jeg ikke har spist aftensmad. Ser lige, om køleskabet har noget, der kan friste.

tror at sovsen oprindeligt var årstidsbestemt…nye kartofler, persillesovs eller smørsovs, “gamle” kartofler brun sovs…
tror også at om det er stegt eller paneret afhang af om det var sideflæsk eller maveflæsk (sideflæsk er stegeflæsk, maveflæsk er kogeflæsk, men begge kan steges)

[QUOTE=Jim;1125227]tror at sovsen oprindeligt var årstidsbestemt…nye kartofler, persillesovs eller smørsovs, “gamle” kartofler brun sovs…
tror også at om det er stegt eller paneret afhang af om det var sideflæsk eller maveflæsk (sideflæsk er stegeflæsk, maveflæsk er kogeflæsk, men begge kan steges)[/QUOTE]

Det er egentlig ikke en helt dum betragtning.

Jeg er ikke sikker, men jeg MENER at vi, når vi fik stegt flæsk derhjemme, fik det af røget flæsk, mens paneret flæsk var fersk, altså hverken røget eller saltet. Når jeg laver stegt flæsk laver jeg det af fersk flæsk for det er ikke til at opdrive røget flæsk mere… Men det er vel egentlig forkert.

“tegnt flæsk” stykkerne er også smallere end “paneret flæsk” stykker, i al fald i min bevidsthed. Selvfølgelig skrumper flæsket også under stegningen når det ikke er pakket ind i panering, men det passer nu alligevel godt til din teori med at det (oprindelig) var to forskellige stykker kød. Hm. Interessant. Jeg må på jagt i mine gamle kogebøger (som jeg - blandt mange andre ting - samler på) og se hvad de gamle opskrifter siger. Den ældste originale kogebog (altså ikke genoptryk af endnu ældre) jeg har er vist fra 1907… (Fru Constantins Kogebog - jeg har to forskellige udgaver af den, den er FANTASTISK)

fra frk. jensens koge og syltebog :

Stegt flæsk :
flæsket må helst være mildt saltet stribet sideflæsk…bla bla…

paneret :
stribet men ubetydeligt saltet flæsk skæres i skiver, sværen skæres fra og skiverne udbankes med kødhammer …bla bla bla

[QUOTE=Jim;1125254]fra frk. jensens koge og syltebog :

Stegt flæsk :
flæsket må helst være mildt saltet stribet sideflæsk…bla bla…

paneret :
stribet men ubetydeligt saltet flæsk skæres i skiver, sværen skæres fra og skiverne udbankes med kødhammer …bla bla bla[/QUOTE]

Præcis, der er en verden til forskel smagsmæssig nå flæsket er letsaltet