Paring poly til poly?

Jeg sidder her med et lille spørgsmål, som jeg håber nogle her inde kan hjælpe mig med. :slight_smile:

Hvordan er det nu, må man lave en paring polydactyl til polydactyl?

Jeg synes på et tidspunkt at ha’ fået fortalt at det gjorde/måtte man ikke, hvad grunden var husker jeg ikke…

Nogle kloge hoveder som kan hjælpe mig her? :slight_smile:

Jeg mener at have fået forklaret, at det er et etisk spørgsmål ikke at bruge hannerne i avlen, fordi hannerne kan nå at lave rigtig mange killinger og sprede det degenererede gen vidt omkring, hvorved det kommer helt ud af kontrol.

Hejsa…

Kort her fra…man parre ikke poly til poly da det kan give - læs - kan give - flere ekstra tær end ønsket…
Det genetiske er en længere forklaring…
Ang. det med poly hanner og salg af af disse i avl…så lægger det tilbage til en gammel aftale diverse opdrættere imellem …Men jeg ved, at der sælge poly hanner i avl…
Du skal være velkommen til, at ringe til mig i weekenden…så har jeg tid til at forklare…

anna

Hvor mange ekstra tæer ønsker man da :?

Tusinde tak for svarene. :slight_smile:

Ha ha…Vibeke…

Jeg prøver igen…der kan komme ekstra klør oppe ad benet på katten…
anna

Åh jamen jeg prøvede ikke at være morsom :slight_smile: Jeg ved meget lidt om poly-avl, bortset fra at det må være dominant, da ekstra tæer er en fejl i min race. Når man opdrætter på polykatte hvad er så det ønskede antal tæer? Vil man have så mange som muligt eller “bare” et par stykke ekstra? Jeg spørger altså af ren nysgerrighed :slight_smile:

Nå OK…

Jamen så en lille kort forklaring her…

Poly’er kan opdeles i flere grupper…hvad der mest ønskeligt tror jeg er en smags sag.

Men:

poly katte som hr poly poter på forbenene
Poly katte som har polypoter på bagbenene.
Poly katte som har poly poter på alle fire ben
Polypoterne kan groft opdeles i snesko og vanter…begge dele kan ses på min hjemmeside - på den engelse info side…den anden har jeg ikke nået at opdatere endnu…

Jeg foretrækker poly katte som har vanter på forbenene…det ligner små luffer…De er fantastiske til at bruge deres poter og har helt klart en fordel når de fx. skal samle ting op eller gå ned ad en træstamme…dog skal man være opmærksom på deres benstilling og klør gr. den ekstra tå ect.

Ellers er der et link her: http://www.polytrak.net/

anna

:ups: ups denne tråd avde jeg ikke set :ups:

:tihi: glad for at jeg fik at vide at den lå erinde, jeg har nemlig lige en god snak om det med tråd starter.

Jeg mener det er dybt umoralsk at parre poly med poly, for jeg mener det gør man da kun får at være ret sikker på at der kommer poly, :thumbdown: men tja det er joså ikke nogen garanti at der kommer poly…
Jeg ar hørt at det kan give benskader…
Anna hvis du læser dette, kan du så svare på det… eller thi hi en anden måske…

Det med hanner, m en mener at man vist helst ikke sælger hanner til avl, lige som Antocat har skrevet… her synes jeg så, at hvis den man sælger til er en man stoler 190 % på… så man kan skrive i kontrakten at han ikke må bruges meget. :wink:

Hvis man sælger en polyhan man ikke gerne ser brugt i avl, så kastrerer man ham vel inden salg?

Jeg er forøvrigt en af dem der ikke forstår man bevidst avler efter en defekt. Jeg kan godt se at de fleste katte ikke har problemer med at ha’ et par ekstra tæer, men … jeg synes bare ikke det ser … pænt … ud.

Jeg tænker på en der gerne vil have en han til avl… da de altså bliver brugt…
jeg elsker de poly fusser, smiler, så meget at jeg ikke vil misbruge dem…

der findes mange gen maniplationer der bliver brugt… og mange mener det er helt ok…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903188]Hvis man sælger en polyhan man ikke gerne ser brugt i avl, så kastrerer man ham vel inden salg?

Jeg er forøvrigt en af dem der ikke forstår man bevidst avler efter en defekt. Jeg kan godt se at de fleste katte ikke har problemer med at ha’ et par ekstra tæer, men … jeg synes bare ikke det ser … pænt … ud.[/QUOTE]

Ang. alt det med poly han i avl, aner jeg intet om.

Jeg kan godt forstå ikke alle som jeg blandt andet, elsker poly poterne. - Det er en spøjs “ting”. Jeg personligt er bare helt forelsket i de poter. :wehuu:
Men jeg har så også set alt for ekstreme poly poter som end ikke jeg kunne lyde. Det er ikke pænt når det går over gevind…

[QUOTE=Kimilla;903193]Ang. alt det med poly han i avl, aner jeg intet om.

Jeg kan godt forstå ikke alle som jeg blandt andet, elsker poly poterne. - Det er en spøjs “ting”. Jeg personligt er bare helt forelsket i de poter. :wehuu:
Men jeg har så også set alt for ekstreme poly poter som end ikke jeg kunne lyde. Det er ikke pænt når det går over gevind…[/QUOTE]

Kan kun give dig ret, 8 og opefter på bagepoten og og ja på forpoten bliver for meget…

Enig!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903188]Hvis man sælger en polyhan man ikke gerne ser brugt i avl, så kastrerer man ham vel inden salg?

Jeg er forøvrigt en af dem der ikke forstår man bevidst avler efter en defekt. Jeg kan godt se at de fleste katte ikke har problemer med at ha’ et par ekstra tæer, men … jeg synes bare ikke det ser … pænt … ud.[/QUOTE]

Men det gør katte uden pels jo heller ikke :stuck_out_tongue: - og det er også en defekt, man avler på. Men den kan du vist ret godt lide… :cool2:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903188]
Jeg er forøvrigt en af dem der ikke forstår man bevidst avler efter en defekt. Jeg kan godt se at de fleste katte ikke har problemer med at ha’ et par ekstra tæer, men … jeg synes bare ikke det ser … pænt … ud.[/QUOTE]

Mange racer er jo bygget på “defekter” så at sige og dermed bevidst avlet efter denne/disse "defekter… Og at noget ikke er pænt, afhænger jo af øjet der ser :wink: Jeg kunne sagtens liste katteracer op som jeg ikke synes er pæne, men hvor andre elsker lige præcis dem.

[QUOTE=Hanne P;903190]Jeg tænker på en der gerne vil have en han til avl… da de altså bliver brugt…
jeg elsker de poly fusser, smiler, så meget at jeg ikke vil misbruge dem…

der findes mange gen maniplationer der bliver brugt… og mange mener det er helt ok…[/QUOTE]

Mjaeh… Der er Scottish Fold (som ser spøjse ud) og Munchkin (som ser skumle ud i min optik. Og polyerne der ligger et sted midt imellem (Igen: EFTER MIN SMAG)

Selvfølgelig er mange af racerne pstået fordi man har avlet efter udseende,… En vildkat er hverken så lang i fjæset som en siameser, eller så flad som en perser. Men det er stadigvæk ikke deciderede genfejl som munchkin, manx og polydactyli.

Jeg ved godt at jeg ikke er konsekvent, jeg der drømmer om en Peterbald, efter jeg modstræbende måtte indse at Manden ikke deler min begejstring for sphynx. Begge dele skyldes jo også en genfejl som i det tilfælde betyder at de enten taber pelsen eller fødes helt uden.

Så dybest set er det selvfølgelig en smagssag :slight_smile: Og så længe katten ikke har problemer med sine ekstra tæer har jeg heller ikke. Det er bare ikke lige mig. På samme måde som fladsnuder og langpelsede katte generelt ikke er noget for mig :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903207]Mjaeh… Der er Scottish Fold (som ser spøjse ud) og Munchkin (som ser skumle ud i min optik. Og polyerne der ligger et sted midt imellem (Igen: EFTER MIN SMAG)

Selvfølgelig er mange af racerne pstået fordi man har avlet efter udseende,… En vildkat er hverken så lang i fjæset som en siameser, eller så flad som en perser. Men det er stadigvæk ikke deciderede genfejl som munchkin, manx og polydactyli.

Jeg ved godt at jeg ikke er konsekvent, jeg der drømmer om en Peterbald, efter jeg modstræbende måtte indse at Manden ikke deler min begejstring for sphynx. Begge dele skyldes jo også en genfejl som i det tilfælde betyder at de enten taber pelsen eller fødes helt uden.

Så dybest set er det selvfølgelig en smagssag :slight_smile: Og så længe katten ikke har problemer med sine ekstra tæer har jeg heller ikke. Det er bare ikke lige mig. På samme måde som fladsnuder og langpelsede katte generelt ikke er noget for mig :)[/QUOTE]

Heldigvis har vi ikke alle samme smag. :slight_smile: Og respekt for det. Så er der en kat for os alle sammen. :wink:

Netop :slight_smile:

Vi “gamle” opdrættere parrede ikke poly til poly for at undgå afkom, der var homozygote for polygenet.
At poly til poly kunne resultere i ekstra mange tæer helt op ad benet, har jeg også hørt, men senere læst er en skrøne.

Og ja, det var en indbyrdes gentleman agreement, at poly-hanner ikke blev solgt til avl.
Killinger, der udviste poly, blev navngivet med et P, og killinger efter en polykat med et (P).