Parring med kat hos anden opdrætter

[quote=DK Thomani;533768]Jeg spørger dig ikke om det giver ydeligere besvær, jeg spørger hvor meget tid i døgnet du/en anden person har til at give en “burkat” menneskelig kontakt…

Smileyen blev brugt fordi jeg blev chokeret, ja.[/quote]

Jeg sætter ikke bestemt tid af hver enkelt kat hver dag - skal man det? Jeg giver mine dyr den kontakt de ønsker - og den kontakt jeg finder det er nødvendigt de får - og det gælder alle.

Hvad var det du blev så chokeret over - for jeg forstår det virkelig ikke. Det er jo ikke tugthusfanger på vand og brød!

[quote=Lis Dahlstrøm;533774]
Hvad var det du blev så chokeret over - for jeg forstår det virkelig ikke. Det er jo ikke tugthusfanger på vand og brød![/quote]

Er I ikke søde at tage den diskussion andetsteds?

Jeg synes, det er i orden, at vi vender isolering/karantæne i denne tråd, så længe det har relevans for mit spørgsmål.

Med den baggrund jeg har for min viden, så forstår jeg ikke at man kan tage så let på de tests.

De fleste herinde kender historien fra omkring 1 år siden med min Emil og Elvis.
I ved at de begge (+ de andre) var testet med Elisa-testen hos dyrlægen, og fundet negative. De er/var indekatte, så ingen kontakt med fremmede katte.
Og alligevel, så fik jeg en kat med FeLV i udbrud + jeg testede de resterende med Elisa hos dyrlægen som negative, og da resultatet på PCR kom var det et chock, den ene var sørme positiv.

Jeg har lært lektien på den hårde måde, med at foretage de rigtige test, istedet for at forlade mig på et øjebliksbillede med en test som ikke er sikker nok.

Jeg har ikke bedt om en FIV/FELV test da hunkat er kommet her til parring.

Og det har jeg ikke gjort fordi at et negativt udslag på testen, kan være falsk negativ, samt et positivt udslag på testen kan være falsk positiv. Kan være at jeg har misforstået nogle ting her, og ret mig så om er

Det kan godt være jeg løber risiko ved ikke at teste, vil nogen nok mene, men i praksis kan jeg altså ikke få det til at hænge sammen her.

For at stole på at testen er 100% ret, er jeg nød til at gøre følgende. Jeg tager en FIV/FELV test på min hankat, isolerer hankatten i min 30 dage, fuldstændigt, tager ny test og beder hunkatte ejer gøre det samme med sin hunkat. Først der er testen rigtig ?

Jeg er ikke modstander af at teste mine katte, men netop en FIV/FELV test i forbindelse med en parring, mener jeg bare at det er pengene ud af vinduet.

[quote=Kiskan;533866]Jeg har ikke bedt om en FIV/FELV test da hunkat er kommet her til parring.

Og det har jeg ikke gjort fordi at et negativt udslag på testen, kan være falsk negativ, samt et positivt udslag på testen kan være falsk positiv. Kan være at jeg har misforstået nogle ting her, og ret mig så om er

Det kan godt være jeg løber risiko ved ikke at teste, vil nogen nok mene, men i praksis kan jeg altså ikke få det til at hænge sammen her.

For at stole på at testen er 100% ret, er jeg nød til at gøre følgende. Jeg tager en FIV/FELV test på min hankat, isolerer hankatten i min 30 dage, fuldstændigt, tager ny test og beder hunkatte ejer gøre det samme med sin hunkat. Først der er testen rigtig ?

Jeg er ikke modstander af at teste mine katte, men netop en FIV/FELV test i forbindelse med en parring, mener jeg bare at det er pengene ud af vinduet.[/quote]

Men hvis du nu tog og testede alle dine katte med PCR (virus DNA), så ville du kende status på dem alle, og så kunne du ved parringer kræve at parringskatte/nye katte som kommer ind skal være testet med PCR.

Så vil du altid vide at dit katteri er frit for Fiv/FeLV.

[quote=KKH;533862]Med den baggrund jeg har for min viden, så forstår jeg ikke at man kan tage så let på de tests.

De fleste herinde kender historien fra omkring 1 år siden med min Emil og Elvis.
I ved at de begge (+ de andre) var testet med Elisa-testen hos dyrlægen, og fundet negative. De er/var indekatte, så ingen kontakt med fremmede katte.
Og alligevel, så fik jeg en kat med FeLV i udbrud + jeg testede de resterende med Elisa hos dyrlægen som negative, og da resultatet på PCR kom var det et chock, den ene var sørme positiv.

Jeg har lært lektien på den hårde måde, med at foretage de rigtige test, istedet for at forlade mig på et øjebliksbillede med en test som ikke er sikker nok.[/quote]

Nu fik du jo en kat ind med en meget blakket opvækst og sundhedsstatus fra et af de mest berygtede katterier/ kattehandlere … kunne smitten ikke stamme derfra selvom den anden kat blev syg først ?

[quote=KKH;533871]Men hvis du nu tog og testede alle dine katte med PCR (virus DNA), så ville du kende status på dem alle, og så kunne du ved parringer kræve at parringskatte/nye katte som kommer ind skal være testet med PCR.

Så vil du altid vide at dit katteri er frit for Fiv/FeLV.[/quote]

Men hvis man så har katte i en stor indhegnet have, hvor der ofte kommer fremmede katte forbi. Er der så reelt ikke en mulighe for, at de kan blive smittet så snart man har udnævnt sit katteri til et Fiv FelV frit katteri?

Jo det kan den sagtens. Men de var alle tjekket med Elisa da de flyttede ind, og fundet negative + Han blev tjekket med Elisa da Emil blev syg, og fundet negativ. Men da PCR testen kom så var han positiv. Tænk på hvor mange år, og hvor mange katte som kunne blive smittet i mit hjem, hvis ikke jeg havde testet med PCR også.

[quote=KKH;533871]Men hvis du nu tog og testede alle dine katte med PCR (virus DNA), så ville du kende status på dem alle, og så kunne du ved parringer kræve at parringskatte/nye katte som kommer ind skal være testet med PCR.

Så vil du altid vide at dit katteri er frit for Fiv/FeLV.[/quote]

ja ser du, den test som du nævner er vel noget helt andet, som jeg forstår ?

PCR test kender jeg så ikke noget til endnu, men det lyder da interessant om den test er mere pålidelig end en alm blodprøve for Fiv/FeLV.

Hvorledes er en PCR test anderledes end alm blodprøve? det kunne jeg godt tænke mig og få at vide.

Jo hvis de får kontakt med hinanden igennem hegnet så er der en risiko, og derfor render mine katte heller ikke i haven, uden jeg er derude og holde øje med dem samtidig.

Men det kan jo i realiteten ske, mens du lige er inde og tisse eller posten ringer på.

Det vil sige at man faktisk ofte eller et par gange om året bliver nødt til at teste om?:?

Hvor mange opdrætter med en dejlig stor have, render rundt med kattene der ude konstant?

[quote=dk Care-Bears;533883]Men det kan jo i realiteten ske, mens du lige er inde og tisse eller posten ringer på.

Det vil sige at man faktisk ofte eller et par gange om året bliver nødt til at teste om?:?

Hvor mange opdrætter med en dejlig stor have, render rundt med kattene der ude konstant?[/quote]

Vi bor lidt ude på landet, her er mange strejfer katte og de har da givetvis kontakt med mine indhegnede katte - men jeg har endnu til gode at få smittet derfra altså virus m.m. Ifølge mine dyrlæger er status på Fiv/Felv i dette område nær 0 - de har i mange herrens år ikke set en positiv kat, eller måttet aflive en syg kat pga ovennævnte.

[quote=Kiskan;533880]ja ser du, den test som du nævner er vel noget helt andet, som jeg forstår ?

PCR test kender jeg så ikke noget til endnu, men det lyder da interessant om den test er mere pålidelig end en alm blodprøve for Fiv/FeLV.

Hvorledes er en PCR test anderledes end alm blodprøve? det kunne jeg godt tænke mig og få at vide.[/quote]

Elisa testen er den almindelige blodprøve hos dyrlægen, den finder antigenet, og har dermed en vis usikkerhed, hvis virus har lagt sig i dvale eller de lige er blevet smittet.

PCR testen, er en blodprøve som bliver sendt til et laboratorium, hvor de kan finde pathogenet, altså virus DNA, så den finder også dem som er gået i dvale.

[quote=dk Care-Bears;533883]Men det kan jo i realiteten ske, mens du lige er inde og tisse eller posten ringer på.

Det vil sige at man faktisk ofte eller et par gange om året bliver nødt til at teste om?:?

Hvor mange opdrætter med en dejlig stor have, render rundt med kattene der ude konstant?[/quote]

Jeg skal ærligt indrømme at jeg er blevet hysterisk hvad mine katte angår, så hvis jeg lige er inde og tisse eller andet, så har jeg sikret mig at en af ungerne eller min mand holder øje med kattene. :ups:

Men rigtig nok, det er ikke alle der gør lige som jeg, og derfor ville det være en god idé i de tilfælde, at man testede sine katte én gang om året.

Så faktisk “kunne” man vælge ud fra sit område, hvorvidt man vil teste sine inde (selvfølgelig ikke fritløber)katte for Fiv/FelV eller ej, hvis de i realiteten ikke burde kunne blive udsat for smitten?

Burde man så ikke vaccinere for FELV uanset hvor man bor. Så kunne man jo “nøjes” med en enkelt test for FIV.:?
Min dyrlæge vil nok mene det er “overkill” da der meget længe ikke har været FELV i mit område.
Mine katte går ude i en stor indhegnet have. De har selv adgang til og fra huset via en kattelem, der dog lukkes om aftenen.
Jeg ser altså ikke alt, hvad der foregår når de er ude :S

Hvad koster egentlig en PCR test kontra en ELISA test :?

Jeg er ikke blevet afkrævet test ved mine parringer og heller ikke ved den der er planlagt her i februar (hos en anden opdrætter end tidligere parringer)
Hvis det kræves vil jeg selvfølgelig respektere det og agere derefter, men jeg føler ikke at risikoen er så stor.

Er der egentlig nogen der har nogen statistik over FELV/FIV tilfælde blandt katterikatte i DK. :?

Et par kommentarer til nu flere emner :tihi:

  1. FIV/FELV. Det er korrekt at smitten kan ligge latent i katten. Det er en af mange årsager til at jeg ikke har mine hankatte til “åben” brug - men kun lader hunkatte komme ind fra opdrættere jeg ved hvordan har deres katte og hvor de igen har katte fra.
    Når jeg skrev i en anden tråd at man bør teste så var det jo en generel bemærkning i forbindelse med et generelt udlån af fertil hankat.
    Jeg synes der er utrolig stor forskel på et katteri der er “lukket” ( i.e. kun samarbejder med opdrættere man kender godt ) og så et der er “åbent” ( i.e. hvor alle er velkomne til parring når bare de betaler i kasse 1).

  2. FIV/FELV. Til gengæld er ingen af disse sygdomme altså så smitsomme som mange af jer gerne vil gøre dem til. Som med den menneskelige HIV så skal der altså lidt mere til end at kattene bare snuser til hinanden gennem et hegn :D. Sex og slagsmål er de mest almindelig årsager til smitte. I USA har man kendskab til grupper af katte med FELV positive og negative katte hvor der ingen smitte sker grupperne imellem.
    Det er stadig sådan at den primære smittekilde til FIV/FELV er fritgående katte og det er en af årsagerne til at jeg IKKE vil have kattekontakt med folk som har fritgående katte med mindre disse katte er holdt totalt isoleret fra de fertile katte i opdrættet.

  3. Karantæne. Jeg har lært af dårlig erfaring at karantæne af nye katte, katte der har været ude til parring og i mange tilfælde også katte der udstilles - er en rigtig god måde at undgå at evt. smitte spredes til hele katteriet. Man kan sagtens lave karantæne sådan at det ikke er ubehageligt for katten eller killingen. Det er sjældent at jeg får killinger ind her men når jeg gør - ja, så starter de i karantæne. Vi har flere muligheder - dels bruger jeg ofte mit soveværelse hvis det ikke er i brug til en hunkat med killinger - dels har vi et værelse vi bruger til den slags.
    Vi putter aldrig katte i karantæne alene. Hvis det er en fertil hankat vi får hjem f.eks. så har vi da normalt en hunkastrat eller en fertil hunkat han kan få til selskab. Hvis en killing eller ungdyr så finder vi en kammerat til den også. Så er det jo kun to katte der skal behandles hvis uheldet er ude istedet for hele katteriet. Som en der to gange har importeret katte der viste sig at have ringorm så må jeg indrømme at jeg er helt vildt glad over at vi bruger karantæne til nye katte.

Og selvfølgelig kan man da bruge tid på kattene selv om du ikke går sammen alle sammen i en (u)lykkelig flok. Det kræver jo selvfølgelig at man giver afkald på andre ting - men alting er jo et valg her i livet.

Jeg har aldrig kunnet forstå, at folk mener det skulle være umuligt at dele sin tid op sådan at man kan give to eller for den sags skyld 3 eller 4 hold katte den opmærksomhed de har behov for. Vores liv er jo på alle måder delt op i tidsperioder - arbejde, mand, børn, venner, anden familie, shopping, sport m.m. Hvis man har mere end en gruppe af katte så kræver det jo blot at man laver sine prioriteter om. F.eks bruger jeg den tid som andre bruger på mand og børn og shopping :lol: på mine katte istedet.

Det faktum at man selv ikke kan se hvordan man skulle have tid til - feks. mere end 1/2/3 kuld ( set nummer som du selv mener du har tid til) eller 1/2/3 grupper af katte ( se oven) betyder jo ikke at alle andre heller ikke har tid til det. Tid er jo noget med at prioritere - og der prioriterer vi jo så forskelligt. Jeg synes det er fint at man selv indser at man ikke kan klare det ene eller det andet - men det er temmelig irriterende når man så overfører dette til alle andre og mener at så kan de heller ikke klare det:doh:

Vi er jo heldigvis forskellige og lad os da være glade for det.

Teresa

[quote=Teresa Guldager;533959]
3. Karantæne. Jeg har lært af dårlig erfaring at karantæne af nye katte, katte der har været ude til parring og i mange tilfælde også katte der udstilles - er en rigtig god måde at undgå at evt. smitte spredes til hele katteriet. Man kan sagtens lave karantæne sådan at det ikke er ubehageligt for katten eller killingen. Det er sjældent at jeg får killinger ind her men når jeg gør - ja, så starter de i karantæne. Vi har flere muligheder - dels bruger jeg ofte mit soveværelse hvis det ikke er i brug til en hunkat med killinger - dels har vi et værelse vi bruger til den slags.
Vi putter aldrig katte i karantæne alene. Hvis det er en fertil hankat vi får hjem f.eks. så har vi da normalt en hunkastrat eller en fertil hunkat han kan få til selskab. Hvis en killing eller ungdyr så finder vi en kammerat til den også. Så er det jo kun to katte der skal behandles hvis uheldet er ude istedet for hele katteriet. Som en der to gange har importeret katte der viste sig at have ringorm så må jeg indrømme at jeg er helt vildt glad over at vi bruger karantæne til nye katte.[/quote]

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvor virkningsfuld sådan en karantæne er, hvis katten har en smitsom virus eller fx. ringorm, som du selv nævner.

Har man fx. katten(e) isoleret i soveværelset, så kan man jo sagtens medbringe virus eller ringormesporer ud på den anden side af døren.

[quote=Wijelo;533926]Burde man så ikke vaccinere for FELV uanset hvor man bor. Så kunne man jo “nøjes” med en enkelt test for FIV.:?

Hvad koster egentlig en PCR test kontra en ELISA test :?[/quote]

vaccination i opdræt er ikke nogen god strategi - vaccine beskytter ikke 100% og forhindre ej heller ikke minimal virus replikation (husker jeg ret)

har der ikke også været snak om at FeLV vaccine kan øge risiko for FIP hos nogle killinger ?

PCR koster omkring 500 kr pr test - dvs 1000 kr for FeLV og FIV + hvad dyrlæge tager for at tappe blod

mener at ELISA kostede 275 kr sidst jeg fik lavet en + selve blodprøven…der var egentlig ikke stor pris forskel mellem PCR og ELISA

[QUOTE=En forhenværende bruger;533979]Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvor virkningsfuld sådan en karantæne er, hvis katten har en smitsom virus eller fx. ringorm, som du selv nævner.

Har man fx. katten(e) isoleret i soveværelset, så kan man jo sagtens medbringe virus eller ringormesporer ud på den anden side af døren.[/quote]

Du vil blive forbløffet over for virkningsfuld den er hvis man er lidt fornuftig :smiley:
Ringorm er faktisk ikke så smitsom som mange tror. I hvert fald har jeg ikke haft problemer med at forhindre smitte mellem de to importer jeg har haft med ringorm og resten af kattene. Fornuftig rengøring og hygeine kommer man langt med.

Langt de fleste sygdomme kræver faktisk kontakt kattene imellem ( eller deling af toiletbakker, vand og mad) - og derfor er risikoen for at mennesker kan trække smitte mellem grupper af katte forholdsvis lille med de mest almindelig sygdomme.

Derudover virker karantæne jo også på andre måder. Der bliver altid stress når nye katte sættes ind i en gruppe og den stress samtidig med at både de nye katte der kommer ind og de katte man har allerede - har hver deres bakterie og virus flora - kan give udslag i sygdom som man forholdsvist nemt kunne undgå med lidt fornuftig karantæne.

Teresa