Passiv rygning og katte

Er det ok at en kat skal udsættes for passiv rygning?

Der er meget i medierne omikring børn og passiv rygning og for mange af os er kattene jo vores “børn”.
Hvad er jeres holdninger?

Håber på en spændende debat med en pæn tone :smiley:

puha den er svær, for jeg er ryger… men har dog imod, hvis der bliver røget meget hvor der er katte…

Da katte jo får røgen ind på to måder via vask af sin ples og luften…

Nej, det er bare overhoved slet ikke ok at udsætte katte, børn eller andre dyr for rygning!
Huset her er total røgfrit, min mand ryger udenfor (yes - ud i kulden)
og samme vej ryger gæster - jeg er ligeglad, det er mit hus, og her skal ikke stinke - og jeg gider ikke udsættes for det stads - og det skal min børn og dyr heller ikke -politi

Vores gæster må også gå ud på terassen og ryge :slight_smile:

Det er ikke OK - jeg ville aldrig byde mine katte had jeg ikke vil byde mig selv…

Her i hjemmet har vi 30 kvm rygerum - UDENFOR :slight_smile: på altanen… og det gode er - jeg behøver ikke engang sige det for rygerne gætter det helt selv :slight_smile:

tror det er manglen på lightere og askebægre der giver et hint :slight_smile:

men nej - det er på ingen måde OK at udsætte katte for skadelige omgivelser hvis man spørger mig :slight_smile:

Vil det sige, I ikke ville sælge katte til hjem, hvor der ryges? eller hvor der ikke er en “rygepolitik”?
mvh Camilla

Jeg er helt enig!

Jeg har selv været ryger i 6-7 år, og jeg var ved at dø pga. rygning. NU er jeg så stolt ikke-ryger på 2½ år nu, og i den her lejliged bliver der ikke røget.

EFter der blev malet alt og slebet alt ned har alle måtte gå ud af min lejlighed for at ryge. end ikke ud af et åbent vindue må der ryges hvilket har skaffet nogle sure miner ind i mellem, men folk må respektere det og respektere mig.

Hvis ikke for mine dyr så for mig. jeg kan ikke tåle det. jeg var ved at dø af det. Det handler ikke om hysteri det handler om sundhed. hvad folk gør i deres egne hjem er deres sag, jeg har stadig den holdning at det er forkert, men jeg kan jo ikke diktere hvad folk må, skal og bør i deres egne hjem.

Men stod det til mig så blev der ikke røget i nærheden af børn eller dyr. så må man lave et decideret rygerum eller gå udenfor - sgu!

[quote=dkkorat;58042]Vil det sige, I ikke ville sælge katte til hjem, hvor der ryges? eller hvor der ikke er en “rygepolitik”?
mvh Camilla[/quote]

Nu er jeg så godt nok ikke opdrætter - men hvis jeg var så nej. Det ville jeg ikke. Hvis ikke jeg selv har godt af at sidde i røg hvorfor skulle kattene det så?

Som du ved kan katte også have astma og alt sådan noget. Jeg synes det er hamrende synd ikke at tage hensyn til dem.

[QUOTE=Gry Gressbakken;58044]Nu er jeg så godt nok ikke opdrætter - men hvis jeg var så nej. Det ville jeg ikke. Hvis ikke jeg selv har godt af at sidde i røg hvorfor skulle kattene det så?

Som du ved kan katte også have astma og alt sådan noget. Jeg synes det er hamrende synd ikke at tage hensyn til dem.[/QUOTE]

Jo, men at vælge den rigtige familie fra, fordi der ryges i hjemmet er sin sag, synes jeg. Der ryges jo også herhjemme, så vi ville ikke kunne bruge det kriterie.
mvh Camilla

Nej men det er jho så også fordi i har et andet forhold til rygning.

Jeg mener ikke hjemmet er “perfekt” hvis menneskerne i det er villige til at udsætte min kat for åndedrætssygdomme fordi de ikke vil ryge udenfor

Der bor mange katte i rygerhjem, der aldrig får åndedrætssygdomme. Der findes katte i ikke-rygerhjem, der får åndedrætssygdomme. Det er svært at generalisere, så det er ikke et kriterie, vi vil bruge til at vælge købere fra på.
mvh Camilla

Men du kan ikke løbe fra at dem der bor i rygerhjem har større sandsynlighed for at få det.

Ligesom med børn. De har større risiko for allergier og astma og alt muligt andet hvis de bliver udsat for passiv rygning og det er præcis det samme med katte

Jeg er så ikke det perfekte menneske da jeg ryger på MIT kontor og ude. Ofte har jeg døren stående åben udtil, og derfor er døren ind på mit kontor af gode grunde lukket så kattene ikke kan komme herind hvis jeg ryger.

Resten af huset bliver der ikke røget i mere. Det er et hensyn jeg har valgt at tage efter min mand blev syg da han selv stoppede med at ryge samtidig med at han fik diagnosen.

Hvorfor stoppede jeg ikke også…tja…-tommelned

Vi har alle vores grænser - rygning er ikke en af mine - ryger selv også hvor mine katte er.
Hvad med dem der har en masse stearinlys igang hele vinteren - er det ok?

Lis:

Hvad er der galt med sterinlys da?

Her i huset ryger vi ikke selv,men jeg ville aldrig bede mine gæster om at gå ud og ryge for kattenes skyld.Jeg mener at alt det rygepolitik er en -maii en hornlygte,så kom i bare og besøg mig og misserne og tag smøgerne med ,vi lufter bare ud dagen efter;)

jeg ville ikke sælge til et hjem der ikke har rygepolitik - de må gerne ryge - men hvis de svarer at de ryger indenfor - så ville jeg sige nej til at sælge :slight_smile:

nogle af mine bedste venner er rygere - og jeg går ikke op i hvordan de selv vælger at ryge i deres eget hjem men når det kommer til mine killinger - så vælger jeg helt klart rygepolitikken frem for salget :slight_smile:

Gry - Så må du os igang med at afskaffe parafumen, deodorenten og stearinlysene :wink:

[QUOTE=Gry Gressbakken;58059]Lis:

Hvad er der galt med sterinlys da?[/QUOTE]

Ifølge Kræftens Bekæmpelse

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/aarsager+til+kraeft/velbegrundet+mistanke/luftforurening/?&MSHiC=65001&L=2&W=stearinlys%20&Pre=<FONT%20STYLE%3D"color%3A%20%23000000%3B%20background-color%3A%20%23FFFF00">&Post=</FONT>
Indendørs luftforurening har flere forskellige kilder
Der findes også mange partikler i luften indendørs. Disse partikler mistænkes for at give samme sygdomspåvirkninger som partikler i luftforureningen udendørs. Bl.a. hjertekarsygdomme, lungekræft og astmaanfald.

Mængden af partikler i de enkelte hjem afhænger blandt andet af kilder og ventilation i hjemmet.

Kilderne til indendørs forurening er f.eks.:

Rygning
Stearinlys
Brændeovne
Madlavning
Udendørs luftforurening
Radon (en radioaktiv luftart, der dannes naturligt i jorden)
Nederst på siden kan du se, hvor du kan læse mere om Radon og rygning som årsag til kræft.

mvh Camilla

[QUOTE=dkkorat;58071]Ifølge Kræftens Bekæmpelse

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/aarsager+til+kraeft/velbegrundet+mistanke/luftforurening/?&MSHiC=65001&L=2&W=stearinlys%20&Pre=<FONT%20STYLE%3D"color%3A%20%23000000%3B%20background-color%3A%20%23FFFF00">&Post=</FONT>
Indendørs luftforurening har flere forskellige kilder
Der findes også mange partikler i luften indendørs. Disse partikler mistænkes for at give samme sygdomspåvirkninger som partikler i luftforureningen udendørs. Bl.a. hjertekarsygdomme, lungekræft og astmaanfald.

Mængden af partikler i de enkelte hjem afhænger blandt andet af kilder og ventilation i hjemmet.

Kilderne til indendørs forurening er f.eks.:

Rygning
Stearinlys
Brændeovne
Madlavning
Udendørs luftforurening
Radon (en radioaktiv luftart, der dannes naturligt i jorden)
Nederst på siden kan du se, hvor du kan læse mere om Radon og rygning som årsag til kræft.

mvh Camilla[/QUOTE]

ingen tvivl om at der findes mange kilder til luftforurening - men det er jo sagen uvedkommende

dette handler KUN om passiv rygning… og da mange rygere ryger mere end 15 smøger om dagen og nogle mange flere - så vil andre typer luftforurening ikke have tilsvarende betydning…

det bliver kun værre af stearinlys, brændeovne ect - men uden den passive rygning i tilgift ville dette jo være på et niveau der kunne tolereres :slight_smile:

i hvert fald efter min mening :smiley: