Passiv rygning og katte

[QUOTE=Gry Gressbakken;58059]Lis:

Hvad er der galt med sterinlys da?[/QUOTE]

Det kan ses tydeligt på væggene - hvad der kan sætte sig på væggene kan også sætte sig i lungerne - især lys af parafin kan jeg ikke forestille mig er godt.

Jojo, men Gry spurgte, hvad der var galt med stearinlys - det var det, jeg svarede på;-)
mvh Camilla

hæhæ…

Jeg har kun levende lys tændt når jeg RIGTIG skal hygge og jeg har gæster.

Går næsten aldrig i byen, og det er kun der hvor jeg bruger parfume - deoen kan jeg dog ikke løbe fra Gg

og heller ikke brug af mit komfur/ovn

Jeg er en af dem der har levende lys tændt næsten hver dag, men rygning er nu farligere om man vil det eller ej.

Jeg stoppede med at ryge for kort tid siden, af den simple årsag at det ikke er sund for nogen mennesker eller dyr. Hvis der skal ryges ved mig skal det være udenfor!! Passiv rygning er farligt for ens børn og for ens dyr og den er ikke til diskution.

Og nu skal jeg ikke være hellig, for jeg havde røget 20 smøger om dagen i 8 år da jeg stoppede og røg også indenfor som det passede mig, men jeg tog en kold tyrker og det var faktisk ikke svært, underligt nok!! - Nu drømmer jeg kun om at ryge :slight_smile:

[quote=Miss T;58067]jeg ville ikke sælge til et hjem der ikke har rygepolitik - de må gerne ryge - men hvis de svarer at de ryger indenfor - så ville jeg sige nej til at sælge :slight_smile:

nogle af mine bedste venner er rygere - og jeg går ikke op i hvordan de selv vælger at ryge i deres eget hjem men når det kommer til mine killinger - så vælger jeg helt klart rygepolitikken frem for salget :)[/quote]

Hej min søde Miss T…
Hatten af for folk, som dig. -wehuu
Mange gode tanker
Mona

Jeg ryger ikke selv, men jeg forbyder heller ikke gæster at ryge. Nu sker det så kun omkring 3 - 4 gange om måneden at der bliver røget her, så jeg tvivler på det er noget mine katte tager stor skade af. :slight_smile:

Levende lys opgav jeg nogenlunde samtidigt med, at jeg fik min første kat :smiley:

Dette er vist :S stadigvæk et ømtåleligt emne.

Jeg har aldrig været ryger - og for nogle år siden besluttede jeg,
at jeg aldrig vil være passiv ryger mere.
Og det holder jeg fast i.

-danse

Jeg kan vælge - det kan dyrene ikke.
Tag en sving-om i stedet for en cigaret.

Mange gode tanker
Mona -wehuu-wehuu

Jeg vil ikke have rygning i mit hjem af den årsag at jeg absolut ikke kan fordrage det selv! Gæster må ryge under emhætten eller stå ved et åben vindue.
Har jeg mine katte med ned til min mor som ryger, jamen så kommer dr lidt passiv rygning, så længe hun ikke pulser dem i hovedet eller kæler med dem mens hun ryger.
Men generelt vil jeg ikke udsætte mine katte for passiv rygning, hvis jeg kan undgå det!

Her ryges der lystigt…

Så snart temp er over 10 om natten, så er der udluftning hele døgnet. Om vinteren har jeg konstant luftrenser kørende.

Nu bliver katte ik så gamle som mennesker, så de dør nok af alderdom før de skvatter om af rygerlunger…

Både min mand og jeg holdt op med at ryge :eek: i februar 2007 og vi holder vores hjem røgfrit nu. Gæster må ud i carporten, hvis de vil ryge - indtil videre er der ikke nogen der har brokket sig over den løsning -rulleøjne

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad andre gør i deres hjem.

Ingen af os ryger, og gæster gør det som regel på terrassen. Vi er dog ikke hysteriske, og bl.a. min gangbesværede mormor får lov at ryge indenfor de få gange i året hun er her.

Fakta er dog at mine dyrlæge ser en hel del af tilfælde af kræft i bugspytkirtlen ved katte fra rygerhjem. Kattene slikker nikotinen og tjæren der har sat sig i pelsen, i sig, og dette medvirker til dannelse af kræftceller i bugspytkirtlen.

Jeg synes dog det er en dårlig argumentation, “Jamen så skal i også passe på det og det”. Rygning bliver ikke mindre farligt for dyrene, selvom levende lys også er farligt for dem.
Jeg synes man bør stå ved at man udsætter sine dyr for en risiko, og så gøre det man findes bedst ud fra den måde man lever på. Ingen af os er små engle, og det blir hverken værre eller bedre fordi vi punker sidemanden i hovedet med det han/hun gør.

Vi ryger ikke mere - og derfor bliver der heller ikke røget i vores hjem. Og det er nu altså dejligt at have bamser, der rent faktisk dufter af bamse og ikke af røg :stuck_out_tongue:

Jeg ryger ikke, gæster har fået lov at ryge her i min lejlighed, men det er efterhånden længe siden, mange holder op for tiden, og i de tilfælde har de måttet vælge imellem enten at ryge eller at få lov at ae kattene, for kattene er ikke med på begge dele, kan jeg fortælle. Og det har gjort indtryk på mine gæster faktisk. Mine katte ser dybt fornærmede ud hvis nogen lugter af røg (og hvis nogen skræller en klementin, som jeg gør lige nu).

Jeg har på det seneste mødt så mange fornuftige mennesker som imponerer mig om og om igen, og for dem er det helt naturligt at man ikke ryger indenfor hos sine katte. Jeg er så glad for at jeg har lært så fornuftige mennesker at kende.

Jeg er selv ryger,men en hensynsfuld ryger,synes jeg.

Der er mange hjem hvor der er rygeforbud og det kan jeg sagtens acceptere.

Her i huset ryger vi kun på mandens kontor og kun der.Der står altid et vindue åben herude,for selv en ryger kan blive blive træt af stanken:p

Jeg tager meget hensyn til vores søn,katte og hund,de tager desværre ikke hensyn til os,de vil helst være hvor vi er.:s:SDerfor det åbne vindue.

Går bestemt ikke ind for passiv rygning

Panthera

Hvornår ser de så kræften i bugspytkirtlen?

Har du et link?

Ja gu er det farligt og lugtende at ryge. Jeg ville gerne stoppe. Har da været stoppet i hele 8 dage, men så kom der rødvin i gode venner lag…
Jeg tror nok, at jeg via told/skat snart selv har betalt for min behandling…
Kun 1 af mine kærester har været en ryger…og det blev ski for meget…

Men der er alt for mange hystader mht røg. De samme hystader som gladeligt kører deres børn i vuggestue i myldertiden på cykel ad feks Jagtvejen. En bus som holder i tomgang i 5 min, svarer til, at der ryges 300.000 smøger - bus med filter…

Men ja, gu er al den røg træls

[quote=Raggie;58249]Panthera

Hvornår ser de så kræften i bugspytkirtlen?

Har du et link?

Ja gu er det farligt og lugtende at ryge. Jeg ville gerne stoppe. Har da været stoppet i hele 8 dage, men så kom der rødvin i gode venner lag…
Jeg tror nok, at jeg via told/skat snart selv har betalt for min behandling…
Kun 1 af mine kærester har været en ryger…og det blev ski for meget…

Men der er alt for mange hystader mht røg. De samme hystader som gladeligt kører deres børn i vuggestue i myldertiden på cykel ad feks Jagtvejen. En bus som holder i tomgang i 5 min, svarer til, at der ryges 300.000 smøger - bus med filter…

Men ja, gu er al den røg træls[/quote]

Det var min dyrlæge der fortalte mig at han var begyndt at se flere tilfælde af kræft i bugspytkirtlen fra rygerhjem. Så nej, jeg har ingen kilde.

Jeg synes dog det er en dårlig argumentation at skrive det med bussen. Bare fordi det også er farligt, bliver rygning ikke mindre farligt. Og selvom stort set alle byboere indånder os fra busser, så er der stadig et stort overtal af rygere der udvikler lungekræft. Så et eller andet sted må det stadigt være farligere at ryge.

Og det er vel op til en selv hvor meget man ønkser at udsætte sig selv, sine børn og sine dyr for røg.
Jeg synes det er hysterisk at man ikke kan udvise så meget respekt for hinanden at man accepterer hinandens forskelligheder, også når man ikke ønsker at blive udsat for røg overhovedet.

[quote=Panthera;58262]Det var min dyrlæge der fortalte mig at han var begyndt at se flere tilfælde af kræft i bugspytkirtlen fra rygerhjem. Så nej, jeg har ingen kilde.

[/quote]

Hmmm, flere tilfælde. Hvorfor mon det? :? :? Tænker bare, at i rigtig mange rygerhjem har man i dag regler om kun at ryge i enkelte rum, på terrassen eller altanen, hvor man før i tiden bare røg løs til det sved i øjnene. Så hvis vores adfærd med at vise hensyn alligevel resulterer i flere tilfælde af kræft, så …-what

Vi ryger ikke, og vores rygende gæster går pænt ud på terrassen, så vores katte går også under betegnelsen ikke-rygere, men helt ærlig - jeg har aldrig tænkt over passiv rygning i forhold til kattene -upssa (sikke dog en missemor-rock). Til gengæld har jeg tit tænkt over, om der bliver smidt salt på fliserne om vinteren og tænkt over, hvad gulvet bliver vasket i af hensyn til de små fusser.

Tja her i huset ryger vi, der er godt nok altid åben døre eller vinduer, men vi ryger og det fortsætter vi med -sorry

Hvis ikke folk ønsker en af mine killinger af den grund :? ja så har jeg den indstilling, at de er for snæversynede til at få lov at købe hos mig.-sorry

Har solgt en del killinger ud og er aldrig blevet spurgt om jeg er ryger -tihi

Men klart er jeg på besøg hos ikke ryger, så går jeg da ud at ryge -tihi

Nu drikker jeg aldrig, mine gæster må gerne drikke og te sig åndsvagt, men når de falder over katten smider jeg dem ud -tihi

Sterinlys er bandlyst da en hale nemt kommer for tæt på ilden -tommelned

Men igen vi mennesker er forskellige heldigvis -tihi -tihi

Jeg kunne ikke drømme om at fortænke folk i hvordan de gør derhjemme.

Jeg er ikkeryger og har altid været det.

Jeg har en kronisk astmatisk bronkitis der kommer til udtryk når jeg er et sted der bliver røget meget, mine forældre har røget meget gennem min opvækst, så det har bestemt ikke altid været nemt.

Jeg bryder mig ikke om lugten heller, derfor bliver rygende gæster hos os bedt om at gå på terassen. Til gengæld går jeg meget gerne med dem derud :slight_smile:

Til dags dato har jeg kun mødt een der ikke ville acceptere dette uden brok, så jeg er da glad for at folk tager så stort et hensyn.

Hej Helle

Tænker at naturligvis kan katte og andre dyr få kræft i bugspytkirtlen af rygning, dette står ikke til diskussion :stuck_out_tongue:
Men jeg tænker altid når en dyrlæge siger de siger flere og flere tilfælde af noget enten hos en katte race eller generelt, er det så fordi det er noget der bliver mere skadeligt end for 5 år siden ? Eller er det fordi racen / arten er vokset og blevet mere populær og de så kommer flere gange ind igennem en dyrlæges dør end for 5 år siden & at gennemsnittet for de der får kræft i eks. bugspytkirtlen er det samme antal (mere el. mindre) årerne igennem ? :?

Men jeg er enig med jer ikke rygere, katte dufter laaaaangt bedre når de ikke har gået igennem en gang røg -wehuu

/Charlotte