Passiv rygning og katte

Det kan slet ik diskuteres hvornår katte dufter bedst…for det er, når de kommer ind fra den store løbegård…

Og nu danner nikotin/tjære ik kræftceller bare sån. Der er mange faktorer der spiller ind. Ellers ville vore unge rygere have kræft ved 20 års alderen…

ja jeg er enig med dig gerner jeg er ryger og har 4 børn og 3 katte og ingen af os her i huset har allegi elelr åndedrætsproblemer
jeg holder på at hvis folk ikke kan lide jeg ryger er det deres problem
men jeg respekter at folk ikke vil have jeg ryger hos dem

så vi tager smøgerne og kommer og nusser katte søde

Jeg holdt op med at ryge for to år siden, og inden havde jeg røget uden døre i en periode, af hensyn til kattene og min ikke-rygende mand. Gæster må gerne ryge hos os; bare der ikke er for mange af gangen, så må de ud på terrassen i stedet. Men her kommer faktisk ikke mange rygere mere.

Jeg ville bestemt ikke fravælge et rygerhjem, hvis de i øvrigt kunne tilbyde min killing de forhold, jeg ønsker - men det er klart, at det alligevel er et lille plus, hvis folk enten er ikke-rygere, eller af sig selv oplyser, at de ryger uden døre ell. lign. -thumbs

Er det du siger der er flere rygere nu end tidligere - eller hvad mener du?

Jeg kunne så finde på at sige det kunne da være det var foderet der gjorde det - eller rengøringsmidler, det kan være lige så korrekt som fra rygerhjem - eller det kunne være noget helt tredie - eller en kombination af en hel masse.

Ikke at jeg siger rygning ikke er skadeligt for det gør jeg ikke.

Mine dyr skal ikke lide under min uvane.

[quote=Yooncoon;58452]Hej Helle

Tænker at naturligvis kan katte og andre dyr få kræft i bugspytkirtlen af rygning, dette står ikke til diskussion :stuck_out_tongue:
Men jeg tænker altid når en dyrlæge siger de siger flere og flere tilfælde af noget enten hos en katte race eller generelt, er det så fordi det er noget der bliver mere skadeligt end for 5 år siden ? Eller er det fordi racen / arten er vokset og blevet mere populær og de så kommer flere gange ind igennem en dyrlæges dør end for 5 år siden & at gennemsnittet for de der får kræft i eks. bugspytkirtlen er det samme antal (mere el. mindre) årerne igennem ? :?

Men jeg er enig med jer ikke rygere, katte dufter laaaaangt bedre når de ikke har gået igennem en gang røg -wehuu

/Charlotte[/quote]

Nu fik jeg ikke spurgt særligt godt ind til det den dag. Jeg stod med en kastratpige der blev aflivet pga. kræft, ikke kun i bugspytkirtlen, men også i nyrer, lever, tarme osv. Og det var i den forbindelse han nævnte det.

Jeg kan forestille mig udviklingen hænger sammen med at flere tager deres katte til dyrlæge, og at mange flere holder indekatte. Det er klart at rygning har en anden indflydelse på indekatte der lever i det hele tiden i forhold til udekatte, der ikke er lukket inde i det og også ofte får våd pels o.l.
Men jeg skal da gerne bede ham om at uddybe det næste gang jeg ser ham.

[quote=Lis Dahlstrøm;58489]Er det du siger der er flere rygere nu end tidligere - eller hvad mener du?

Jeg kunne så finde på at sige det kunne da være det var foderet der gjorde det - eller rengøringsmidler, det kan være lige så korrekt som fra rygerhjem - eller det kunne være noget helt tredie - eller en kombination af en hel masse.

Ikke at jeg siger rygning ikke er skadeligt for det gør jeg ikke.[/quote]

Som sagt, jeg spurgte ikke mere ind til det den dag. Det var hvad han fortalte mig var hans observation, da jeg stod med en elsket kastratpige der blev aflivet pga kræft i stort set samtlige organer.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om I der ikke vil sælge til et hjem uden rygepolitik, så indfletter det i jeres kontrakter at der skal foreligge en rygepolitik og hvis ja hvordan i så tjekker om der rent faktisk også gør det.??

Nu ryger vi ikke selv længere, men når vi har gæster bliver der røget, men også luftet ud i stor stil :smiley:

Sådan en har jeg også haft - alt i ham var angrebet af kræft - han blev aflivet 10 år gammel.
Fertil han hos mig boet med en kastrat i et værelse der aldrig blev røget og i - kom ud som kastrat i et ikke ryger hjem.
Så det røg han har fået, hvis han har fået noget er godt nok begrænset.

Der er vel ingen tvivl om, at passiv rygning er skadeligt for katte - ligesom det er for mennesker. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl.

Men jeg vil omvendt sige, at hvis det rette hjem er der, vil jeg ikke have det store problem med at sælge kat til dette hjem.
Trods alt anser jeg det for mindre farligt end fx fritgående katte :slight_smile:

Jeg vil ikke ha problemer med at sælge til et rygerhjem. Jeg må formode at de selv har overvejet den risiko de udsætter dyret for.

Det er større sandsynlighed for at de dør ved en forgiftning af et eller andet, og jeg udstikker jo heller ikke vejledninger i hvordan folk skal opbevare deres rengøringsmidler, kemikalier og medicin, ligesom jeg ikke udstikker vejledning i hvilke planter der er i orden at have når man har kat.

:slight_smile: Hej Vivi!

Hvorfor mener du, at rygning er mindre farligt for katten end,
at den lever frit;
Kommer det ikke an på, hvor man bor??

Eller om den er udsat for kompakt rygning??

Mange gode hilsner
Mona

[QUOTE=Mona;58890] :slight_smile: Hej Vivi!

Hvorfor mener du, at rygning er mindre farligt for katten end,
at den lever frit;
Kommer det ikke an på, hvor man bor??

Eller om den er udsat for kompakt rygning??

Mange gode hilsner
Mona[/QUOTE]

Næh … helt generelt mener jeg det er mere farligt, at lade den gå ude.
Bor du i byen er der mange biler - bor du på landet er der ikke så mange, til gengæld kører de stærkt og katten lærer faktisk ikke så godt at få respekt for de biler, der er.
Efter min mening findes der ikke et sted i Danmark, hvor det er bare forholdsvis sikkert for en kat at gå frit.
Mht passiv rygning, tror jeg, at der skal mange år til før katten dør af passiv rygning - men det er ikke noget jeg har dokumentation på - udelukkende min egen mening baseret på de katte jeg har kendskab til.

:inlove::inlove::inlove:

Jeg ryger selv, men KUN i køkkenet - for man ryger alt for meget, når man sidder her, ser en god film, taler i telefon og sår’nt.

Gæster ryger oz KUN i køkkenet.

Jeg tænker på, at katte må have meget-meget små lunger - som hurtigt bliver sorte og hærgede - ad !

-engel

Vi er ryger begge to og da vi ikke har altan og bor på 2. sal syntes vi at det er for besværligt at gå helt ud. Så vi ryger kun ikke køkkenet med emhætten tændt og vinduet åbnet. Det er ikke helt nok til at de ikke bliver udsat for noget røg men helt bestem bedre end hvis vi var lige glade. Når vi nu engang får vores række hus, skal alt rygning også foregå udenfor.
Bare fordi vi er dumme behøver vi jo ikke lade det gå ud over andre og da slet ikke vores katte som ikke kan sige fra.

Der må IKKE ryges her i huset, og det er jeg ret fanatisk med, da jeg simpelthen ikke kan tåle det. Selv min gamle mormor må gå på terassen eller i carporten, men det gør hun nu også uden at kny.

Mine forældre har røget massivt gennem hele min barndom, de er heldigvis stoppet for en 3-4 år siden, men det har altså betydet, at jeg er meget generet af røg i dag.

Selv tøj, der hænger ude op gangen og lugter af røg, kan genere mine luftveje. For nogle år siden havde jeg en kollega, der røg. Han gik altid udenfor og røg, for sådan var politikken, men så snart han kom tilbage og gik forbi på gangen uden for kontoret, så kunne jeg lugte det -syg

Flemmings brors kæreste er også ryger, og han går altid ud og ryger, når han er her. Men han er snotforelsket i Ochta, og når han tager afsted, så er det stensikkert, at hendes pels stinker af røg, trods det at han ikke ryger i nærheden af hende. Men nu er det jo også bevist, at røgpartikler, der sætter sig i tøj mm. er stort set lige så farlige som røgen.

Folk må selv bestemme, om de vil ryge i deres egne hjem, men jeg kommer ikke ret gerne i rygerhjem, da jeg simpelthen får det dårligt.

vi har rygning udenfor af hensyn til børnene som har været her noget længere end kattene…men ville da heller ikke bryde mig om at udsætte mine katte for det…dog må jeg sige at hvis vi har børnefri og er i muntert lag herhjemme med nogle venner, så holder vi os til den konstante udluftning men ryger inde.

Her er al rygning udenfor, da jeg (vi) ikke vil have vores hjem og dets beboere “forurenet” med røg og lugten af det. Jeg er virkelig fanatisk antiryger, da jeg bliver direkte dårlig af røg og også har det skidt med noget der kommer udefra, som lugter af røg. Heldigvis er det så ikke et problem på nogen måde, for de meget meget få rygere, som kommer hos os.

Vi er begge eks-rygere og stoppede for 2 år siden. Der må ikke ryges i vores hjem. Jeg kan simpelthen ikke snuppe lugten af røg. :eek:

Sippet eks-ryger?? Jeps, det er jeg måske nok -høhø