Pels

Vi har fået denne lille lækre sag, men jeg synes hans pels er lidt underlig.

Han har underuld og så nogle lange hår ovenpå. Jeg er ikke i tvivl om, at han er korthåret, men vil han blive ved med at have sådan nogle lange hår strittende udenpå?

Har korthårede killinger iøvrigt underuld normalt?

Hvordan ser halen ud (kan ikke helt se hårlængde på foto) ? Semilanghår kan være svære at se på kropspels i den alder, men halen vil ret hurtigt været langhåret.

Jeg synes generelt huskatte har meget underuld - og killinger har “killingepels” - selv abyer kan se uldne ud som små :slight_smile:

Den er vist nærmest som en korthårets men lidt mere strittende i hårene… Er det ikke racebestemt om de er semilanghåret - altså at en huskat ikke kan blive det? Jeg tænker nu også at han er korthåret, men det ser bare lidt spøjst ud med de der lange dækhår.

Hans far er tyrkisk van (om han er ren eller kryds ved jeg ikke, men jeg gætter på blanding). Hans mor er norsk skovkat.

Vi har valgt ham ud fra hans temperament og væremåde - fordi han skulle passe sammen med vores meget milde gamle kat, så pelsen er os sådan set underordnet, men jeg synes bare de der lange hår er blevet længere på den korte tid vi har haft ham.
Han er 13,5 uger nu.

den hale tror jeg siger semi langhår… :slight_smile: han er en fin lille blanding med semi i form af norsk skovkat bag sig :slight_smile:

Hvis far er mere eller mindre “ren” tyrkisk van og mor er “ren” norsk skovkat, så er der altså ikke meget huskat i jeres killing :slight_smile: Så har han alle muligheder for at være semilanghåret, eftersom både tyrkisk van og norsk skovkat er semilanghårede racer :slight_smile:

Det er 8 år siden jeg sidste har haft killinger, så det er nok bare mig der har glemt det. Mon dog så ikke også at hans lange stritter forsvinder når han bliver større…

Det betyder jo heller ingenting - jeg var bare lidt nysgerrig.:slight_smile:

Jeg tænker det bare lidt som enten er det racekatte og ellers er det huskatte (de kan jo være en blanding af alt muligt).

Jeg troede faktisk at Norsk skovkatte var langhårede :slight_smile:

Sådan som jeg har lært det, så overtrumfer korthårsgener og hvis faren er en blanding (af korthåret og tyrkisk van), så bliver han vel korthåret.

[QUOTE=Mifle;903849]Jeg tænker det bare lidt som enten er det racekatte og ellers er det huskatte (de kan jo være en blanding af alt muligt).

Jeg troede faktisk at Norsk skovkatte var langhårede :slight_smile:

Sådan som jeg har lært det, så overtrumfer korthårsgener og hvis faren er en blanding (af korthåret og tyrkisk van), så bliver han vel korthåret.[/QUOTE]

En huskat bør ikke være en blanding af noget som helst - en blanding er netop det: en blandingskat :slight_smile:

Et kuld mellem en korthåret og en semilanghåret kan give både kort- og semilanghårede killinger, så far kan sagtens være semilanghåret, men selv hvis han var korthåret, ville en parring med en “ren” norsk skovkat (som genetisk er langhåret, men af racekattefolk kaldes semilanghåret) give mulighed for både kort- og (semi)langhårede killinger :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;903851]En huskat bør ikke være en blanding af noget som helst - en blanding er netop det: en blandingskat :slight_smile:

Et kuld mellem en korthåret og en semilanghåret kan give både kort- og semilanghårede killinger, så far kan sagtens være semilanghåret, men selv hvis han var korthåret, ville en parring med en “ren” norsk skovkat (som genetisk er langhåret, men af racekattefolk kaldes semilanghåret) give mulighed for både kort- og (semi)langhårede killinger :)[/QUOTE]

Tak. Så har jeg også lært lidt i dag :slight_smile:

For øvrigt ser han rigtig dejlig ud uanset pelslængde og om han er hus- eller blandingskat :hjerte:

Jeg er nu ret sikker på, at den kønne lille misling er korthåret. Jeg har british shorthair, som osse er en korthårs race, de har utrolig meget underuld, og som killinger har de en periode hvor de ligner små pindsvin, hvor deres ‘dækpels’ stritter i alle retninger. Når de har smidt deres baby-pels bliver de fine glatte i pelsen :slight_smile:

Jeg tror også mest på korthåret selv. Hvis jeg samligner med vores skovbamse, så er han milevidt fra. (selv om jeg selvfølgelig heller ikke ved om han er rigtig skovbamse - han er jo ikke just fra verdens mest pålidelige person :grrrierdumme:)

Uanset hvad han er - og ja, han har alle muligheder for at blive semilanghår - så er han utrolig nuttet :slight_smile:

Han er dejlig ja :hjerte:

Faktisk ville vi have haft hans hvide bror, men da vi mødte ham passede han ikke helt ind her alligevel. Ham her var til gengæld perfekt, vi har nu fået vores første røde misling.

Mifle har han øremider ? …Eller er det øverste/første billede som snyder, jeg synes der er lidt kaffegrums i hans øre ?

Ja, det har han. Han har fået en sprøjte mod det og i morgen skal han til dyrlæge og have renset ører igen og have 2. sprøjte og så skulle der helst være has på dem.

Vi skyndte os at få ham til dyrlæge hurtigt efter vi fik ham hjem, så han kunne komme i behandling og forhåbentlig undgå, at han nåede at smitte vores gamle kat.

[QUOTE=Mifle;903887]Ja, det har han. Han har fået en sprøjte mod det og i morgen skal han til dyrlæge og have renset ører igen og have 2. sprøjte og så skulle der helst være has på dem.

Vi skyndte os at få ham til dyrlæge hurtigt efter vi fik ham hjem, så han kunne komme i behandling og forhåbentlig undgå, at han nåede at smitte vores gamle kat.[/QUOTE]

Super du er obs på det, og har taget aktions …Hvor er det bare ærgeligt at nogen ‘opdrættere’ sender killinger hjemmefra med sådan noget - Hvad med ormekur ? Det har han vel heller ikke fået hjemmefra ?

Jo, det havde han fået en gang, men dyrlægen sagde, at den indsprøjtning han gav ham også virkede på orme, så det skulle vi ikke tænke på.

Hvor er han skøn :hjerte: Han er korthårs mis, han bliver ikke semilanghåret.