Ja det gælder så Arthas, blanding af mco / colourpoint.
Nu har jeg haft ham i godt halvandet år, han har aldrig krævet pelspleje - en enkelt gennem børstning i ugen fik han for god ordens skyld.
Men nu er hans pels begyndt at lave nærmest små dreadlocks - han skal børste HVER dag med kam, og han kan endda godt nå at filtre mellem de daglige børstninger.
Min ene mco har tendens til knuder under “armene” - men dit pelsproblem (eller din kats :)) lyder noget værre - men jeg bruger silikonespray forebyggende, når han er inde i en dårlig pelsperiode. Det forhindrer ikke knuderne, men gør det langt nemmere at rede dem ud.
[QUOTE=Heidi;83616]Har du prøvet evt at vaske ham…??
Jeg syntes hvis mine filterer i perioder kan det hjælpe at pelsen er ren.
MVH
Heidi[/QUOTE]
Kan det undgåes - vil jeg helst det, for han er skrækslagen for bade:S Så det byder jeg ham kun, hvis det er absolut nødvendig
[QUOTE=Mona;83621]Mine maine cooner…-wehuu
bliver børstet/friseret flere gange om ugen.
Den ene kan ikke fordrage det. Så det er et værre cirkus.
De andre synes, at det er dejligt.
Jeg synes, at problemet er størst, hvis katten
ikke kan lide det.
Ellers er det blot en vane for mig.
Og vi hygger os-wehuu
Mange gode hilsner
Mona[/QUOTE]
Han kan til en vis grænse også lide at blive børstet. Jeg synes bare det er lige lovlig meget - at han kan knudre fra den ene til den anden dag med daglig børstning. Det er som om et stykke pels snurrer sig sammen og skaber en dreadlock, de er ikke til at få reddet ud-tihi
Jeg havde de samme tilbagevendende problemer med pelsen. Det var Specifik foderet, som er baseret på fisk og den olie der er i, kunne de to store ikke optage - derfor udskilte de det i pelsen som fedtede og blev filtret og mat.
Vi skal igennem en hel fældning før det er ovre! (Jeg har skiftet foder pga det)
Nanoq blev klippet ned og han er fin nu - tilbage er Tara, som jeg klipper duller af HVERDAG nu og børster - hun elsker det - men det er også et mareridt!
Det har faktisk næsten skræmt mig fra at få en langhårskat igen selv om jeg elsker MCOen…
Planen er at skaffe en trimmer og trimme dem fremover. Så er det problem løst.
Jeg vil simpelthen fjerne pelsen under armene og bukserne, for det er de steder det sidder og som Tara går lige nu er det skide synd!
Så hellere en semi-semi langhåret end det.
Men jeg håber til det sidste, at foderskiftet kan fjerne problemet.
Armhuler og bukser - de har altid været lidt knudret - men oveni er der nu brug for seriøs pelspleje bag ørerne, i kraven og på baglåret (udenpå eller hvad det kaldes-høhø)
Det er simpelthen sådan nogle underlige knuder. Nogle kan hives lige ud af huden nærmest (hvis han giver lov til man hiver lidt til:
Vi bruger kam og furminator - men furminator har gjort ham lidt tyndhåret-upssa
De bliver redt igennem bagefter - der hænger jo vildt meget pels og dingler efter brug af den-tihi
Jeg har ikke brugt den på ham, siden jeg gik lidt for grundigt til den-upssa
Men underpels, det kom da væk-tihi
Men det er fx sådan i hans krave, at der kan sidde 10 små dreadlocks agtige ting i et område - og det undrer mig altså at han lige pludselig går fra ingen knuder til knuder overalt.
Det kan jo være svært at sige da pelsen er forskellig fra kat til kat.
Min erfaring er bare at et bad til tider kan hjælpe, men kan godt se det ikke er fedt at slæbe en rædselsslagen kat igennem en vask, mine er bare underlige cooner der ikke har noget imod det.
Jeg håber du finder en god løsning på pelsen ;o)
Jeg har brugt Furminateren på Kista som er NFO og Zilaz som er huskat i sommer, på grund af den lede hede vi havde.
Kista har aldrig knudret og gør det stadig ikke.
Har du prøvet at lade være med at bruge Furminater hver dag? Måske en god idé, og så måske børste/rede 2 gange om dagen i stedet for 1.
Det er bare en skrækkelig følelse det efterlader i en… jeg har konstant dårlig samvittighed, når jeg rører ved Tara… Det er simpelthen ikke meningen at man skal have det sådan med sine dyr.
Derfor bliver hun trimmet.
Jeg børster også hver dag nu - men uden synderlig resultat.
Men jeg udstiller heller ikke jo… og jeg klipper gerne.
Der er så meget pels, at man ikke kan se det alligevel - og hvis man kunne så er jeg presset der ud nu, hvor jeg siger “hellere en glad kat end en pæn en”
Men det er pres. Det eneste jeg ikke har prøvet er at få en perserejer hjem og hjælpe mig:-)
Jeg har en langhåret brite-pige, som i vinterhalvåret danner de der ‘‘duller’’ bare jeg kigger på hende :eek:
Som regel kan jeg rede dem væk, men engang imellem er jeg nødt til at klippe … og det er som regel bag ørene.
[QUOTE=PiaH;83677]Jeg har brugt Furminateren på Kista som er NFO og Zilaz som er huskat i sommer, på grund af den lede hede vi havde.
Kista har aldrig knudret og gør det stadig ikke.
Har du prøvet at lade være med at bruge Furminater hver dag? Måske en god idé, og så måske børste/rede 2 gange om dagen i stedet for 1.[/QUOTE]
Furminator bruger jeg ikke til ham mere efter den gang - der røg simpelthen for meget hår af-upssa
Ja der er jo ikke andet for, end at han må under kammen 2 gange-thumbs
[QUOTE=lenschow;83678]Det er bare en skrækkelig følelse det efterlader i en… jeg har konstant dårlig samvittighed, når jeg rører ved Tara… Det er simpelthen ikke meningen at man skal have det sådan med sine dyr.
Derfor bliver hun trimmet.
Jeg børster også hver dag nu - men uden synderlig resultat.
Jeg håber det foderskifte gør forskellen
MVH[/QUOTE]
Jeg ved Arthas ikke bryder som om saksen, jeg har aldrig klippet i hans skind, men han har mærket det kolde blad mod hans numse / mave skind.
Måske han er ekstra øm omkring det da han er afmonteret-høhø Det var kærestens bud-LOL
[QUOTE=Skattekat;83684]Jeg har en langhåret brite-pige, som i vinterhalvåret danner de der ‘‘duller’’ bare jeg kigger på hende :eek:
Som regel kan jeg rede dem væk, men engang imellem er jeg nødt til at klippe … og det er som regel bag ørene.[/QUOTE]
Ja præcis - bag ørerne. Et underligt sted for fnuller knuder at sætte sig egentlig:S
Har haft en langhåret kat engang… Den havde osse dreadlocks alle vegne ALTID, hvis jeg ikke var efter den…
Men så var der en, jeg kan ikke huske hvem, det er mange amnge år siden, der opdrættede Skovkatte, der fortalte mig, at jeg skulle tage en forstøver og komme en ½ dl eddike i, og resten vand… Så spraye det på, inden jeg reder pelsen ud, de virkede godt. Og det gjorde osse, at der ikke kom så meget filter… Jeg har nemlig osse prøvet at få klippet ham helt ned og det var bestemt IKKE sjovt for katten, selvom det lettede at det filt ikke nev alle vegne…