[QUOTE=Sheer;83766]Ellers kan du tage ham til en dyresalon og få ham vasket og evt. trimmet. De har udstyret og håndteringen.
Jeg har også engang klippet een af mine rigtig tæt, kaldte det en sommerklip (for det var en sommer). Han undgår heller ikke at blive vasket en gang imellem. Katte med lang pels er meget forskellige, og nogle er man simpelhent nødt til at vaske af og til.[/QUOTE]
Jeg er ikke stor fan af de dyresaloner der er i Herning, for jeg ved de bruger den snor ting på trimmeburet til at holde dyret fast - og det er jeg ikke tilhænger af - ved dog ikke om de gør det med katte:? Men eftersom Helle er blevet afvist af demi midtjylland, gør jeg nok os:)
Jeg har ikke noget problem med at bade ham selv, men de paniske øjne skærer i mit hjerte-brist
[QUOTE=Ann K;83848]Det største problem er ganske sikkert at han er en blanding mellem MCO og Colourpint… generelt er det nemlig utroligt dumt at blande perser med semilanghår - fordi pelsen meget ofte bliver noget HØ! Den filter konstant og er i vinterhalvåret totalt umulig at holde…
Du kan vælge at bade ham, eller få ham badet… det kan hjælpe rigtig meget.
Brug evt tørshampoo… og pudder/talkum, når du reder filterknuder ud…
Jeg regner ikke med at han udstilles? Så ville jeg nemlig ikke betænke mig på at klippe - hvad enten det gælder enkelte knuder, eller hele katten… (Aske bliver klippet ned en eller to gange om året… han ligger spindende og finder sig i det… en meget stor kontrast til hans forhold til pelspleje ellers!.. Det river i mig, hver gang jeg klipper ham - men han bliver så glad og fri bagefter, at jeg bider min ærgrelse, over at min kat nu igen vil se åndssvag, ud i mig, det vigtigste er trods alt hams velbefindende og ikke mit ønske om en smuk kat
)[/QUOTE]
Hans pels er lige præcis noget hø Ann-tommelned Han fælder som jeg ved ikke hvad, det er faktisk helt ustyrligt alle de fimmerhår der ryger af ham. Det er så først nu her til vinter han er blevet slem - men det er jo også hans første vinter uden killingepels. Jeg vil overveje om han skal klippes ned. Det her er nok menneskeliggørelse - men er der mulighed for at han kan føle sig dum / nøgen uden?
[QUOTE=Mega;83850]Det kan måske også skyldes, at luften indendøre kan blive ret tør om vinteren, fordi der er varme på. Og kommer katten samtidig ud, kan disse temperatur-/luftfugtigshedsskift godt slå pelsen ud af kurs.
Og så er jeg altså tilhænger af en ret høj fedtprocent i foderet aht. netop hud og pels.[/QUOTE]
I min kærestes lejlighed er der faktisk riemlig fugtigt, hvis vi ikke lufter ud er der kondensvand på vinduerne.
Lige nu spiser han sanabelle til store katte og der sniger sig også lidt RC kitten ind hvis han kan komme afsted med det.
[QUOTE=Battlestar;83866]jeg ville lave en helt bestemt kombi af de råd der er givet… for det problem du har beskrevet var obligatorisk hos newfoundlænderne om vinteren :arrig: :gal:
- jeg ville KUN bruge en kam… det der sker når du bruger furminatoren, det er at den skærer pelsen over… og så sker det samme som sker på langhårsracer hos hunden - over og underpels filtrer sammen… det er de dreadlocks du beskriver… duller der hænger fast i overpelsen…
hold helt op med at bruge furminatoren - gå ned og køb en karrie med kroge på - den der underuldskam hvor alle takkerne runder 180 grader i enden og så brug den… den skærer ikke
Hvis du nøjes med at bruge en skarptandet kam til at finde og udrede filtre og så den med krogene - så tror jeg du når langt… men det vil tage lidt tid før det retter sig…
-
dit foder… hvis dine misser får forkert eller for lidt fedt, så går det ud over pelsen… mine startede for knap 4 uger siden på Viacutan - de er SÅ fine nu og stortset INTET filrer overhovedet… det har utrolig meget indflydelse…
-
du har ret i at vinter slider - præcis som hos os… Der er mange super produkter - Ann foreslår tør-shampoo som kan være aldeles super - jeg ville vælge Anju Beautes Bi-phase fordi det er en 2 i 1. En shampoo balsam effekt der kan hjælpe meget - det gør den her i hvert fald - skal kun bruge den hver 3-4 gang
4 Badet er en super ide
Held og lykke og en julekram
der er ikke noget mere frustrerende end når man skal starte forfra når man lige er blevet færdig :sgu:[/QUOTE]
Mange tak for de gode råd - kan se der både kan sættes ind i mad, tilskud, kamme og eventuelt et bad:D