Pelsen er blevet et mareridt!

Ellers kan du tage ham til en dyresalon og få ham vasket og evt. trimmet. De har udstyret og håndteringen.

Jeg har også engang klippet een af mine rigtig tæt, kaldte det en sommerklip (for det var en sommer). Han undgår heller ikke at blive vasket en gang imellem. Katte med lang pels er meget forskellige, og nogle er man simpelhent nødt til at vaske af og til.

Det største problem er ganske sikkert at han er en blanding mellem MCO og Colourpint… generelt er det nemlig utroligt dumt at blande perser med semilanghår - fordi pelsen meget ofte bliver noget HØ! Den filter konstant og er i vinterhalvåret totalt umulig at holde…
Du kan vælge at bade ham, eller få ham badet… det kan hjælpe rigtig meget.
Brug evt tørshampoo… og pudder/talkum, når du reder filterknuder ud…
Jeg regner ikke med at han udstilles? Så ville jeg nemlig ikke betænke mig på at klippe - hvad enten det gælder enkelte knuder, eller hele katten… (Aske bliver klippet ned en eller to gange om året… han ligger spindende og finder sig i det… en meget stor kontrast til hans forhold til pelspleje ellers!.. Det river i mig, hver gang jeg klipper ham - men han bliver så glad og fri bagefter, at jeg bider min ærgrelse, over at min kat nu igen vil se åndssvag, ud i mig, det vigtigste er trods alt hams velbefindende og ikke mit ønske om en smuk kat :wink: )

Det kan måske også skyldes, at luften indendøre kan blive ret tør om vinteren, fordi der er varme på. Og kommer katten samtidig ud, kan disse temperatur-/luftfugtigshedsskift godt slå pelsen ud af kurs.

Og så er jeg altså tilhænger af en ret høj fedtprocent i foderet aht. netop hud og pels.

[quote=Mega;83850]Det kan måske også skyldes, at luften indendøre kan blive ret tør om vinteren, fordi der er varme på. Og kommer katten samtidig ud, kan disse temperatur-/luftfugtigshedsskift godt slå pelsen ud af kurs.

Og så er jeg altså tilhænger af en ret høj fedtprocent i foderet aht. netop hud og pels.[/quote]

Jeg er faktisk kommet til det samme resultat som Mega, da vi netop har tør luft herinde om vinteren og kattene så samtidig har adgang til haven. Underligt nok filtre Hjalte slet ikke mere og han har været et mareridt i sommer. Rumle kæmper vi dog med på samme måde som Prinsessen skriver. Det har dog hjulpet efter vi har givet ham den helt store gennemredning og kommet pudder i pelsen. Efter et stykke tid blev han sprayet med Anti-stat spray fra House of An-Ju.

Jeg er også begyndt at give dem foder med høj fedtprocent og ekstra fedt i form af Viacutan. Det ene og det andet hjælper forhåbentlig. Jeg vil være ked af at trimme Rumle ned, men er det det, der skal til, må det blive sådan. Det vigtigste er helt sikkert en glad kat fremfor en kat vi synes, der er smuk.

Det er helt skønt at læse om andre der har samme problemer. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind med Tjalfe’s pels. Han ligner jo en lille bjørn. Kæmpe pels, både lang og tæt. Jeg har lige fra jeg fik ham for et år siden friseret ham næsten dagligt, og han har næsten altid lidt filtertotter og en del underuld. De sidste måneder har det dog været meget voldsomt. Han filtrer så meget, at der kommer nye totter i løbet af dagen. Jeg købte en Furminator i sidste uge, og jeg skal love for den har taget meget af. Næsten for meget. Han ser helt tynd ud oppe om, men bagparti og mave skal stadig tyndes ud. Hans mave er han ikke så glad for jeg børster, så der er godt med filter mellem for og bagben. Jeg har følt mig som en dårlig kattemor den sidste tid som ikke kan holde hans pels, men jeg håber på at få tyndet ham lidt mere ud med Furminatoren, hvorefter at kunne holde det nede med karten. Jeg har også en kam med tænder af sakse, som skærer igennem filtertotterne, men den tar ikke al den underuld han har. Emil er jo semilanghåret og filtrer da også en del. Han har også for tiden en del underuld på maven og nogle filtertotter mellem for og bagben. Han får også en tur med børste eller Furminator hver dag. Han hyler og snor sig når jeg tar underuld eller filtertotter. Tjalfe snor sig også, og når jeg bruger Furminatoren buh’er han. Jeg er helt lettet over at høre der er andre der har ligeså store problemer.

jeg ville lave en helt bestemt kombi af de råd der er givet… for det problem du har beskrevet var obligatorisk hos newfoundlænderne om vinteren :arrig: :gal:

1. jeg ville KUN bruge en kam… det der sker når du bruger furminatoren, det er at den skærer pelsen over… og så sker det samme som sker på langhårsracer hos hunden - over og underpels filtrer sammen… det er de dreadlocks du beskriver… duller der hænger fast i overpelsen…

hold helt op med at bruge furminatoren - gå ned og køb en karrie med kroge på - den der underuldskam hvor alle takkerne runder 180 grader i enden og så brug den… den skærer ikke

Hvis du nøjes med at bruge en skarptandet kam til at finde og udrede filtre og så den med krogene - så tror jeg du når langt… men det vil tage lidt tid før det retter sig…

1. dit foder… hvis dine misser får forkert eller for lidt fedt, så går det ud over pelsen… mine startede for knap 4 uger siden på Viacutan - de er SÅ fine nu og stortset INTET filrer overhovedet… det har utrolig meget indflydelse…

2. du har ret i at vinter slider - præcis som hos os… Der er mange super produkter - Ann foreslår tør-shampoo som kan være aldeles super - jeg ville vælge Anju Beautes Bi-phase fordi det er en 2 i 1. En shampoo balsam effekt der kan hjælpe meget - det gør den her i hvert fald - skal kun bruge den hver 3-4 gang

4 Badet er en super ide

Held og lykke og en julekram

der er ikke noget mere frustrerende end når man skal starte forfra når man lige er blevet færdig :sgu:

Lige en lille ting… brugt korrekt så skærer Furminator altså ikke… men det der er problemet er, at den er en kam designet til proffer normalt… og når vi så får den i hænderne… Ja jeg har svært ved at bruge den. En hundeklippere kan sikkert…:slight_smile:

Desuden må den ikke bruges på dyr, der er filtrede eller har små rifter i huden - så gør det skide ondt på dem… Så jeg er forsigtig - jeg ved jo ikke om en kat har en rifte…

Hundefrisørerne i midtjylland har afvist at hjælpe mig. De mener, at katte bider.
Så nu lærer jeg dem det sgu selv - trimmeren - og så bliver de trimmet:-)

MVH Helle

Hej igen…igen-wehuu

Mine danner altså også knuder;
og det er synd for katten, hvis de ikke fjernes,
for det strammer på huden.

Så frem med saksen,
hvis katten ikke kan lide den store kam.

Det må jeg også ind i mellem.
Kærligst
Mona -wehuu

[QUOTE=Sheer;83766]Ellers kan du tage ham til en dyresalon og få ham vasket og evt. trimmet. De har udstyret og håndteringen.

Jeg har også engang klippet een af mine rigtig tæt, kaldte det en sommerklip (for det var en sommer). Han undgår heller ikke at blive vasket en gang imellem. Katte med lang pels er meget forskellige, og nogle er man simpelhent nødt til at vaske af og til.[/QUOTE]

Jeg er ikke stor fan af de dyresaloner der er i Herning, for jeg ved de bruger den snor ting på trimmeburet til at holde dyret fast - og det er jeg ikke tilhænger af - ved dog ikke om de gør det med katte:? Men eftersom Helle er blevet afvist af demi midtjylland, gør jeg nok os:)
Jeg har ikke noget problem med at bade ham selv, men de paniske øjne skærer i mit hjerte-brist

[QUOTE=Ann K;83848]Det største problem er ganske sikkert at han er en blanding mellem MCO og Colourpint… generelt er det nemlig utroligt dumt at blande perser med semilanghår - fordi pelsen meget ofte bliver noget HØ! Den filter konstant og er i vinterhalvåret totalt umulig at holde…
Du kan vælge at bade ham, eller få ham badet… det kan hjælpe rigtig meget.
Brug evt tørshampoo… og pudder/talkum, når du reder filterknuder ud…
Jeg regner ikke med at han udstilles? Så ville jeg nemlig ikke betænke mig på at klippe - hvad enten det gælder enkelte knuder, eller hele katten… (Aske bliver klippet ned en eller to gange om året… han ligger spindende og finder sig i det… en meget stor kontrast til hans forhold til pelspleje ellers!.. Det river i mig, hver gang jeg klipper ham - men han bliver så glad og fri bagefter, at jeg bider min ærgrelse, over at min kat nu igen vil se åndssvag, ud i mig, det vigtigste er trods alt hams velbefindende og ikke mit ønske om en smuk kat :wink: )[/QUOTE]

Hans pels er lige præcis noget hø Ann-tommelned Han fælder som jeg ved ikke hvad, det er faktisk helt ustyrligt alle de fimmerhår der ryger af ham. Det er så først nu her til vinter han er blevet slem - men det er jo også hans første vinter uden killingepels. Jeg vil overveje om han skal klippes ned. Det her er nok menneskeliggørelse - men er der mulighed for at han kan føle sig dum / nøgen uden?

[QUOTE=Mega;83850]Det kan måske også skyldes, at luften indendøre kan blive ret tør om vinteren, fordi der er varme på. Og kommer katten samtidig ud, kan disse temperatur-/luftfugtigshedsskift godt slå pelsen ud af kurs.

Og så er jeg altså tilhænger af en ret høj fedtprocent i foderet aht. netop hud og pels.[/QUOTE]

I min kærestes lejlighed er der faktisk riemlig fugtigt, hvis vi ikke lufter ud er der kondensvand på vinduerne.
Lige nu spiser han sanabelle til store katte og der sniger sig også lidt RC kitten ind hvis han kan komme afsted med det.

[QUOTE=Battlestar;83866]jeg ville lave en helt bestemt kombi af de råd der er givet… for det problem du har beskrevet var obligatorisk hos newfoundlænderne om vinteren :arrig: :gal:

1. jeg ville KUN bruge en kam… det der sker når du bruger furminatoren, det er at den skærer pelsen over… og så sker det samme som sker på langhårsracer hos hunden - over og underpels filtrer sammen… det er de dreadlocks du beskriver… duller der hænger fast i overpelsen…

hold helt op med at bruge furminatoren - gå ned og køb en karrie med kroge på - den der underuldskam hvor alle takkerne runder 180 grader i enden og så brug den… den skærer ikke

Hvis du nøjes med at bruge en skarptandet kam til at finde og udrede filtre og så den med krogene - så tror jeg du når langt… men det vil tage lidt tid før det retter sig…

1. dit foder… hvis dine misser får forkert eller for lidt fedt, så går det ud over pelsen… mine startede for knap 4 uger siden på Viacutan - de er SÅ fine nu og stortset INTET filrer overhovedet… det har utrolig meget indflydelse…

2. du har ret i at vinter slider - præcis som hos os… Der er mange super produkter - Ann foreslår tør-shampoo som kan være aldeles super - jeg ville vælge Anju Beautes Bi-phase fordi det er en 2 i 1. En shampoo balsam effekt der kan hjælpe meget - det gør den her i hvert fald - skal kun bruge den hver 3-4 gang

4 Badet er en super ide

Held og lykke og en julekram

der er ikke noget mere frustrerende end når man skal starte forfra når man lige er blevet færdig :sgu:[/QUOTE]

Mange tak for de gode råd - kan se der både kan sættes ind i mad, tilskud, kamme og eventuelt et bad:D

Efter vi har fodret med Sanabelle Dental/Hair and Skin/Sensitive gennem nogle måneder, har vi set en klar ændring til det bedre i pelskvaliteten på vores katte. De får desuden Animonda vådfoder (fiskemenu) og så er vi lige startet med Viacutanen (som de godtnok ikke er vilde med at få ned).

Nogle af jer husker måske, at vi har Missi, som vi har måttet lægge i narkose hver 4. måned for at få ordnet pelsen, da hun gik til angreb på os, så snart vi nærmede os hende for at ordne pelsen. Sidste gang hun var i narkose var for 3½ måned siden.

OG HURRA -wehu-wehu-wehu hun har ikke haft en eneste filter i pelsen siden.

Det vi gjorde (vi har selv ordnet hendes pels hos dyrlægen) var at vi fjernede alle filterknuder med en trimmer (hun havde næsten kun filterknuder i armhulerne)og så trimmede vi al pelsen af maven og bukserne på hende forebyggende. Derefter redte vi hende meget meget grundigt igennem over hele kroppen, hvorefter vi fjernede virkelig meget af underulden med Furminatoren og så igen rede hende grundigt igennem til sidst.

Hun har været super lykkelig for det og er blevet en helt anden kat. Vi har kunnet ordne pelsen på hende siden, når bare vi har gjort det i kort tid ad gangen (ellers bider hun til). Jeg behøver nok ikke at sige, at vi også er LYKKELIGE, da der virkelig har været blod, sved og tårer (i bogstaveligste forstand).

Jeg må indrømme, at jeg er ved at blive lidt betænkelig nu her, hvor hendes pels under maven er ved at blive godt lang igen, så jeg har faktisk tænkt på, at jeg vil begynde med at klippe pelsen under maven, så den ikke bliver længere end den er nu.

Så nu har vi 4 katte med en meget lækker og nem pels og kun 1 som har “høpels”, men jeg satser også på, at vi finder løsningen på, hvordan vi bedst holder Rumles pels med tiden -jegkrydser

Prøv at tage kontakt til Lisser fra www.perligems.dk Hun kan helt sikkert hjælpe dig med nogle fif… og så ved jeg at hun har kontakt til en kattefrisør :slight_smile:
Hun vil ikke undre sig over at du spørger om råd - faktisk vil hun hellere råde, end opleve at en kat SKAL klippes ned, fordi ejerne har opgivet og ladet pelsen knudre totalt sammen… og du kan altid henvise til, at jeg har anbefalet hende!
Vælger du alligevel at klippe ned, vil Lisser også kunne komme med gode råd ang dette… for hende handler det først om kattens velbefindende, dernæst dens udseende -thumbs

Okay… hvis han ligefrem er rædselsslagen, så ville jeg nok finde en anden løsning!

Som sagt klipper jeg Aske ned to gange om året… første gang i april, hvor hele frakken ryger, og igen i oktober, hvor han klippes til en pelslængde på et par cm… Jeg lader som regel hans krave, ben og især hale være - om det har nogen betyding for ham, aner jeg ikke , men jeg tror bare selv på at de tre ting er nogle af de midler, han bruger i kommunikationen med mine andre katte. Og de er vant til at se Aske med busket manke og hale…
Jeg har en god hjemmetrimmer (og kan sagtens sælge dig en -muhaha ) som lynhurtigt klarer opgaven! Sjovt nok affinder Aske sig fuldstændigt med trimmerens høje snurren - han er ikke spor nervøs og ligger tålmodigt mens jeg hiver pels af ham i enorme mængder.
Jeg er sikker på at Aske ikke føler sig hverken nøgen eller ydmyget… kun lettet over at hans pels ikke hele tiden river i ham!

Det der med pelsen har jeg efterhånden hørt SÅ mange gange om perser/semilanghårsmix!!! Det skulle simpelthen forbydes!
(Og jeg har endda haft en perserblanding - men med forholdsvis nem pels… især da jeg fik de rigtige remedier til den :slight_smile: Rullekam og “rive” er to ting, som man ikke kan undvære!)

Jeps Ann - rullekam og rive er netop også mine favorit redskaber.

Har du evt. billeder af Aske før og efter, du har trimmet ham?

[quote=May-Britt S;84218]Jeps Ann - rullekam og rive er netop også mine favorit redskaber.

Har du evt. billeder af Aske før og efter, du har trimmet ham?[/quote]

Nope… har forlængst lovet Aske ikke at tage billeder af ham, når han er nøgen :smiley:

Og så lidt alligevel…

Her er han i januar måned dette år… temmelig mølædt at se på :wink: Men derfor kan man jo godt kysse med pigerne alligevel :smiley:

Dette er det nærmeste, hvor man kan se ham helt nedklippet… det er taget kort efter at jeg gjorde det første gang. Hans pels var fuldstændig knottet sammen på hofter og bagben i løbet af en hav dag. så for at få bund i det hele, måtte jeg klippe ham ned til ca 3 mm - i januar!!! Stakkels Aske, der elsker at være udendørs… det var godt nok KOOOOOOOOOOOOLDT! :slight_smile:
(Den hvide hårbolle forrest er Tjalfe)

Og så endelig det eneste af ham i pels… dette er ikke engang hans fulde vinterpels! Billedet er taget i slutningen af oktober… Der kom mere - meget mere
(Billedet fik en af DKs kendte perseropdrættere og dommere til stille og lettere rystet at udbryde “hold da op!!”, da han fik det vist på et pelsKursus i Norsk Skovkattering… al snak om skovkattens lette pelspleje forstummede også hos de tilstedeværende birmafolk :smiley: )

mine er heller ikke begejstret - men jeg har fundet måden…

jeg giver det til dem om morgenen - når de er rigtig sultne… først tager jeg en lille portion af maden og rører op med det - og stiller til dem…

ok - ikke helt tilfredse - men fordi det er er en lille bitte portion - så slås de om den og det hele bliver spist…

og så får de resten… og kan spise sig mætte i noget der ikke smager puha…

Det du oplever, oplever vi også i fældetider hos nogle af de Maine Cooner vi har. De smider underulden, og hvis den ikke redes ud bliver det til dreadlocks.

Hvis de første er blevet helt vildt filtrede så klip dem af, så det ikke genere i huden. Og så kan jeg anbefale at redde cirka to gange om dagen med en god kam der kan nå i dybden

feks denne:
en Spratt-kam - der fåes til den billige sum af omkring 100 kr. her: http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-diverse.htm

Den er god at holde på, og den kommer i bund uden at genere katten - jeg bruger aldrig mere andet end dem, hvis formålet er at redde underuld væk -thumbs

For at opbløde evt. duller bruger jeg Anju Beauté Bi-Phase - der gør dem meget nemmere at rede ud, samt gør pelsen nemmere at holde :slight_smile:

Red lidt ad gangen, så han ikke bliver træt af dig, og gør det på forskellige tidspunkter på forskellige steder… og beløb evt. med en ekstra god guffer :slight_smile:

Når først fældeperioden er ovre, så skulle han gerne stoppe med at dulre igen :slight_smile:

I øvrigt er en vask guld værd ! Den løsner løse hår meget bedre end man kan redde -thumbs

Kære Mette…-wehuu
Er Anju Beauté Bi-Phase noget du smører på
knuderne, så de er nemmere at rede ud -
eller er det en shampoo, som du vasker i??

Jeg har et frygteligt hyr med Findus - han gider bare ikke.
Kærligst Mona

Jeg har også en hunkat der er blanding af mco (og huskat). Hun havde også altid haft den nemmeste pels ever. Bare en gang hver uge eller hver anden. I foråret var den så pludselig som du beskriver Arthos’s. Den knudede under armene, i bukserne og var i det hele taget fuldstænding umulig. Det kom ret pludseligt og børstning med kam to gange om dagen var ikke nok. Lige så stille tog det så af og hun er nu igen så man faktisk ikke behøver børste for andet end hyggens skyld.

Jeg ville ikke vaske, da det ødelægger pelsens egen fedtbalance. Jeg ville holde ud og børste og børste og håbe på at det forhåbentligt bare er en face

og evt. klippe som andre foreslår. Samt tjekke om der er fedt nok i foderet :slight_smile:

[QUOTE=Mona;84371]Kære Mette…-wehuu
Er Anju Beauté Bi-Phase noget du smører på
knuderne, så de er nemmere at rede ud -
eller er det en shampoo, som du vasker i??

Jeg har et frygteligt hyr med Findus - han gider bare ikke.
Kærligst Mona[/QUOTE]

Mona det er en spray - som jeg sprøjter på dullerne/pelsen og så redder jeg bagefter :slight_smile:

Jeg bruger den også, når jeg har vasket katten og den skal fønes, og som det eneste på show kort før vi skal op (det gør pelsen blank, blød og skinnende - man skal bare huske at redde godt når det er tørt)

Jeg elsker bare den spray og bruger den som sagt til en hel del :wink: Det er jo Ann-Dorrit der forhandler den -thumbs

Det kommer nok an på hvad du vasker med. Her har vi katte der vaskes jævnligt pga show, og de er lige så flotte og lækre i pelsen også når der er et halvt års pause. Men det er også gode produkter vi bruger der er lavet til katte :slight_smile:

Hvis katten ellers kunne magte det, ville jeg bestemt vaske - man får meget mere løs pels af på een gang, og det forhindre nye duller i at komme :wink:

De katte vi vasker - som ikke skal på show, men for at forhindre duller, vaskes med Emu-oil shampoo der er meget nænsomt og plejende shampoo :slight_smile: