Pelsen er blevet et mareridt!

Justice - Nu er jeg ret overbevist om at vi bruger samme produkter og jeg synes, at hvis man lige holder ud i en bestemt periode fter nogle måneder, hvor pelsen er en smule træls at se på, efter vask, så bliver den bedre igen :slight_smile: Men igen, det kan jo afhænge af kattenes pels.
Har jo selv to showkatte der bliver vasket jævnligt og to der aldrig bliver :slight_smile:

[quote=Battlestar;84244]mine er heller ikke begejstret - men jeg har fundet måden…

jeg giver det til dem om morgenen - når de er rigtig sultne… først tager jeg en lille portion af maden og rører op med det - og stiller til dem…

ok - ikke helt tilfredse - men fordi det er er en lille bitte portion - så slås de om den og det hele bliver spist…

og så får de resten… og kan spise sig mætte i noget der ikke smager puha…[/quote]

Den fremgangsmåde vil ikke virke her i huset - jo, med hensyn til den ene kat, som trænger til det ekstra tilskud. Men han vil så til gengæld formå at holde de 4 andre på afstand og æde al maden selv. Men ja, en måde at få i det mindste 1 kat til at spise det … og ham hver gang. Han stammer fra et hjem med mange katte og hvor han derfor har lært at bruge albuerne :smiley:

Ann: Jeg har også aftale med Nanoq om ikke at fotografere ham nøgen:-)

[quote=Justice;84400]Mona det er en spray - som jeg sprøjter på dullerne/pelsen og så redder jeg bagefter :slight_smile:

Jeg bruger den også, når jeg har vasket katten og den skal fønes, og som det eneste på show kort før vi skal op (det gør pelsen blank, blød og skinnende - man skal bare huske at redde godt når det er tørt)

Jeg elsker bare den spray og bruger den som sagt til en hel del :wink: Det er jo Ann-Dorrit der forhandler den -thumbs[/quote]

Tusind tak…
Mette -wehuu
Den skal jeg have fat i.
Kærlige julehilsner :juletrae
Mona

[QUOTE=Justice;84334]Det du oplever, oplever vi også i fældetider hos nogle af de Maine Cooner vi har. De smider underulden, og hvis den ikke redes ud bliver det til dreadlocks.

Hvis de første er blevet helt vildt filtrede så klip dem af, så det ikke genere i huden. Og så kan jeg anbefale at redde cirka to gange om dagen med en god kam der kan nå i dybden

feks denne:
en Spratt-kam - der fåes til den billige sum af omkring 100 kr. her: http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-diverse.htm

Den er god at holde på, og den kommer i bund uden at genere katten - jeg bruger aldrig mere andet end dem, hvis formålet er at redde underuld væk -thumbs

For at opbløde evt. duller bruger jeg Anju Beauté Bi-Phase - der gør dem meget nemmere at rede ud, samt gør pelsen nemmere at holde :slight_smile:

Red lidt ad gangen, så han ikke bliver træt af dig, og gør det på forskellige tidspunkter på forskellige steder… og beløb evt. med en ekstra god guffer :slight_smile:

Når først fældeperioden er ovre, så skulle han gerne stoppe med at dulre igen :slight_smile:

I øvrigt er en vask guld værd ! Den løsner løse hår meget bedre end man kan redde -thumbs[/QUOTE]

Ved ikke lige om det er den kam jeg bruger - den jeg bruger mest er en kam, men nåle der kan dreje 360 grader. Hvad er jeres erfaringer med sådan en? Jeg synes den er rigtig god - men er der noget bedre, ville det være kanon!

Heldigvis er han glad nok for at blive redt og han nyder det, lige indtil der skal tages lidt ved:)

[QUOTE=~Prinsesse~;84796]Ved ikke lige om det er den kam jeg bruger - den jeg bruger mest er en kam, men nåle der kan dreje 360 grader. Hvad er jeres erfaringer med sådan en? Jeg synes den er rigtig god - men er der noget bedre, ville det være kanon!

Heldigvis er han glad nok for at blive redt og han nyder det, lige indtil der skal tages lidt ved:)[/QUOTE]

Det er nok en rulle-kam du har, og sådan en er også god til det grove - den bruger vi også, hvis man løseligt skal tage over ryggen osv… men skal du ordentligt i bund (hvor dulrerne som oftest er), så kan jeg anbefale en Spratt kam -thumbs

Og jeg har det så lige omvendt :slight_smile:
Rullekam, hvis man skal i bund og sprattkam til at se pæn ud…
Og så kunne jeg simpelthen ikke leve uden riven!
Som går i bund og tager al den løse underuld - uden at skære eller lignende…

Mon ikke at man med tiden får sine egne rutiner… og derfra finder ud af, hvad der fungerer bedst…

De der store “knuder” kan være svære at klippe af, hvis de sidder tæt på huden. Du kan forsigtigt (hold i knuden, så du ikke hiver i kattens hud) opdele knuden med en sy-opsprætter, og derpå fjerne den forsigtigt fra bunden med samme redskab. Mindre risiko for sår og skræk :slight_smile:
En stor, bredtandet kam, en rullekam, og i fældeperioder en under-ulds-rive er det bedste, synes jeg, der har en perser.
Rullekammen er den ‘venligste’ - bruges hver til hveranden dags gennemredning (forebyggende). Reder jeg hver dag, kan hun ligefrem lide det, for så er der jo næsten ingen modstand i pelsen, og hun bliver derfor ikke hevet i huden.
Den store kam bruger jeg, hvis der er gået mere end 2 dage, eller der af anden grund skal redes i bund (tilløb til knuder).
Riven til, når småfedtet fælde-pels i større mængder skal af.
Da min perser ankom hos mig som voksen, var hun fuld af knuder, og jeg gik til en prof. katteklipper.
Mht katte-bad, så forhør dig grundigt hos andre, før du vælger - der er nogen, der bruger så barske metoder, at du ikke vil vide mere -uha
Vær gerne til stede, når katten bliver badet. Nogen vil mene det modsatte, men jeg tror, at det beroliger katten, at den kan høre ‘mors’ stemme. Og du er rolig, fordi du kan se, at katten bliver behandlet godt.
Håber, at det hjælper.

[QUOTE=Ann K;84889]

Mon ikke at man med tiden får sine egne rutiner… og derfra finder ud af, hvad der fungerer bedst…[/QUOTE]

Hmm jo måske - eller forskel på pelsen :? Jeg kan jo af gode grunde kun tale om Maine Coon pels :stuck_out_tongue: Før spratt-kammen havde vi kun rullekammen til at tage løs underuld, og den tog bestemt ikke nok og godt nok i bund + den vi har er så stor, så den er svær at manøvre i små dulrer der skal løsnes :slight_smile: Hvor spratt-kammen er en anden kvalitet, nemmere at holde på, og når i bund når katten reddes igennem med den -thumbs

Rullekamme findes også med mindre mellemrum mellem tænderne, men du har nok ret i , at der er en forskel på de forskellige racers pels og dermed måske også hvilken kam, der er bedst til at komme i bund :slight_smile:
Her bruger jeg faktisk en loppekam, når pelsen er gennemredt… den tager simpelthen alt, hvad der må være tilbage af små"snore" og den slags… Men det kræver en kat, som er glad for pelsplejen - for det tager tid!!!

(Leo hyyyyygger sig når vi går igang… det er simpelthen så skønt at have fået en kat i huset, som synes at pelspleje er noget af det daaaarjligste der findes! :slight_smile: )

hvor kan man evt købe sådan en spray henne?

Tror jeg kan svare, da jeg tror Charlotte og jeg bruger samme produkt -tihi

Det er Anju Beauté Bi-Phase - kan købes hos www.mysterycoons.dk (Petshoppen) -thumbs