Pelsknuder

Randolf har en tendens til at få knuder på bagbenene - sær omme bag knæhasen. Det er simpelthen ikke til at komme til derunder og det hjælper ikke på det at han bliver sur og småpanisk, når jeg prøver at redde ham deromme med en karte eller furminatoren. :frowning:

Er der nogle, der kender en rigtig god børste eller lignende til at fjerne disse knuder og selvfølgelig at forebygge dem? Jeg kan heller ikke rigtig komme til med en saks, og jeg er bange for at klippe i ham :S

Når først der er en hård pelsfilt, så kan man lige så godt klippe den af. Man skal have en kam ind mellem knuden og filten, og så klipper man oven på kammen.

Det er nemmere, når man er to om det.

vh

Andreas

En god stålkam fra Ann Dorrit… lidt Anju Beauté Absolú - der nok er den suverænt bedste untanglerspray på markedet… og så skidt med prisen :wink:
Alternativt indkøb af en lille opladelig trimmer - kan fås hos mig :wink:

[QUOTE=Andreas;1175296]Når først der er en hård pelsfilt, så kan man lige så godt klippe den af. Man skal have en kam ind mellem knuden og filten, og så klipper man oven på kammen.

Det er nemmere, når man er to om det.

vh

Andreas[/QUOTE]

Han er bare en stor Maine Coon, så han er ikke sådan lige at holde stille når han panikker, selvom man er to :confused:

[QUOTE=Ann K;1175297]En god stålkam fra Ann Dorrit… lidt Anju Beauté Absolú - der nok er den suverænt bedste untanglerspray på markedet… og så skidt med prisen :wink:
Alternativt indkøb af en lille opladelig trimmer - kan fås hos mig ;)[/QUOTE]
Hehe ja det er lidt småpebret :wink: er sådan en sprat nr. 69 mon god nok? Og mon også hun har noget spray til skæl? Han skæller nemlig ved halepartiet.

Jeg kan ikke umiddelbart se trimmeren på din hjemmeside? Jeg er også lidt bekymret for om han bliver bange for den…han er en lidt forsigtig dreng :slight_smile:

Jeg bruger at klippe pels af med en helt almindelig køkkensaks, man skal lige have grebet, så kan man klippe det hele væk helt ind til huden, fra siden.

Det er ofte et problem her hjemme i killingernes dieperiode, for de ligger og smågylper mælk op på mine andre katte - så det har jeg måtte lære. :slight_smile: Har prøvet forskellige trrimmere, men en almindelig saks er det bedste, jeg har fundet ud af - man gør bare lige når de alligevel bare ligger og slapper af, evt. af flere omgange. :wink:

[QUOTE=Sheer;1175349]Jeg bruger at klippe pels af med en helt almindelig køkkensaks, man skal lige have grebet, så kan man klippe det hele væk helt ind til huden, fra siden.

Det er ofte et problem her hjemme i killingernes dieperiode, for de ligger og smågylper mælk op på mine andre katte - så det har jeg måtte lære. :slight_smile: Har prøvet forskellige trrimmere, men en almindelig saks er det bedste, jeg har fundet ud af - man gør bare lige når de alligevel bare ligger og slapper af, evt. af flere omgange. ;)[/QUOTE]

det er også den metode jeg bruger når det gælder andre steder på ham, men det er gemt godt væk bag haserne :slight_smile: han er sådan en kat, der tonser rundt når man begynder at børste/nulre ham lidt i pelsen. Hans ide af pelspleje (når jeg klarer det) er at det er noget der skal gøres mens han vandrer fra rum til rum, og spinder :stuck_out_tongue:
Når jeg så får klippet en knude af, plejer jeg at klippe i selve knuden, så er den som regel til at børste igennem, men han lader mig bare slet ikke komme til bag på benene :confused:

Tre måneder efter jeg begyndte at fodre med Sanabelle Hair&Skin, er Fnuggis knuder forsvundet. :thumbup:

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men måske virker de der Hair&Skin varianter faktisk. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;1175353]Tre måneder efter jeg begyndte at fodre med Sanabelle Hair&Skin, er Fnuggis knuder forsvundet. :thumbup:

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men måske virker de der Hair&Skin varianter faktisk. :)[/QUOTE]
Jeg fodrer med en blanding af RC Hair and Skin og RC Indoor Longhair :slight_smile:

[QUOTE=Christa;1175352]det er også den metode jeg bruger når det gælder andre steder på ham, men det er gemt godt væk bag haserne :slight_smile: han er sådan en kat, der tonser rundt når man begynder at børste/nulre ham lidt i pelsen. Hans ide af pelspleje (når jeg klarer det) er at det er noget der skal gøres mens han vandrer fra rum til rum, og spinder :stuck_out_tongue:
Når jeg så får klippet en knude af, plejer jeg at klippe i selve knuden, så er den som regel til at børste igennem, men han lader mig bare slet ikke komme til bag på benene :/[/QUOTE]
Ja, hvis det starter en sparkerefleks, tror jeg ikke der er andet for end at afkontionere (? Er ikke helt sikker på om det er det rette ord jeg har fat i her)

Prøv at lære ham at du godt må pille i haserne. Måske kan du gøre til en del af normal kælning.
Ellers tror jeg ikke at jeg har flere bud.

Ja okay, så er der jo ikke meget at gøre der. :slight_smile:

[QUOTE=Sheer;1175361]Ja, hvis det starter en sparkerefleks, tror jeg ikke der er andet for end at afkontionere (? Er ikke helt sikker på om det er det rette ord jeg har fat i her)

Prøv at lære ham at du godt må pille i haserne. Måske kan du gøre til en del af normal kælning.
Ellers tror jeg ikke at jeg har flere bud.[/QUOTE]

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med afkontionere :slight_smile: men ja, hvis man ikke stopper når han bliver sådan “ej det er ikke sjovt, hvad laver du?” Så kommer kløerne - ikke voldsomt, men han giver rifter :confused:

Han skal helt sikkert vænnes til det ja :slight_smile: men det hjælper måske på tilvænningen med det der detangle spray, hvis det letter børstningen :slight_smile:

Næh, men det var et godt bud ellers når nu det hjalp hos dig :slight_smile:

[QUOTE=Christa;1175475]Jeg er ikke sikker på hvad du mener med afkontionere :slight_smile: men ja, hvis man ikke stopper når han bliver sådan “ej det er ikke sjovt, hvad laver du?” Så kommer kløerne - ikke voldsomt, men han giver rifter :confused:

Han skal helt sikkert vænnes til det ja :slight_smile: men det hjælper måske på tilvænningen med det der detangle spray, hvis det letter børstningen :)[/QUOTE]
Åha, haha! Det gik lige op for mig lige nu, at du måske tænke afkonditionere, som en form for balsam og at det var det jeg mener, bare lige for at afklare: Det var ikke det ord jeg manglede.

Ordet er fra en hundetræningsbog, som jeg ikke har mere. Men er det noget jeg har læst og brugt i hundetræning af min hund, for mange af siden. Og jeg mistænker det for at være en løs oversættelse af det engelske ord “Deconditioning”, og det er lidt mere forståeligt håber jeg, eller, man kan i hvert finde flere forklaringer af det her på internettet: Deconditioning - Wikipedia - What is DECONDITIONING? definition of DECONDITIONING (Psychology Dictionary)

Det kom bare jeg lige at tænke på, pga. noget jeg lige så i fjernsynet for lidt siden, haha. :wink:

Alternativt så lader du knuderne sidde og så får du ham når de er for slemme bedøvet ned hos dyrlægen og så bliver han klippet i bund og ordnet imens han sover hvor det så ikke gør ondt

Det er for nogen katte den eenste humane løsning. samtidigt kan han så få klippet klør, få tandrensning mv

[QUOTE=Sheer;1175541]Åha, haha! Det gik lige op for mig lige nu, at du måske tænke afkonditionere, som en form for balsam og at det var det jeg mener, bare lige for at afklare: Det var ikke det ord jeg manglede.

Ordet er fra en hundetræningsbog, som jeg ikke har mere. Men er det noget jeg har læst og brugt i hundetræning af min hund, for mange af siden. Og jeg mistænker det for at være en løs oversættelse af det engelske ord “Deconditioning”, og det er lidt mere forståeligt håber jeg, eller, man kan i hvert finde flere forklaringer af det her på internettet: Deconditioning - Wikipedia - What is DECONDITIONING? definition of DECONDITIONING (Psychology Dictionary)

Det kom bare jeg lige at tænke på, pga. noget jeg lige så i fjernsynet for lidt siden, haha. ;)[/QUOTE]

Conditioning = betinge = populært sagt indlært.

Deconditioning= modbetinge = populært sagt modlære i dette tilfælde skifte kattens oplevelse ud med positive

Enig - træn det gradvis. Er katten meget filtret så må du lægge ham til at sove og få ham klippet ned, før du starter med træningen.

[QUOTE=lenschow;1175575]Conditioning = betinge = populært sagt indlært.

Deconditioning= modbetinge = populært sagt modlære i dette tilfælde skifte kattens oplevelse ud med positive

Enig - træn det gradvis. Er katten meget filtret så må du lægge ham til at sove og få ham klippet ned, før du starter med træningen.[/QUOTE]
Tak, der var det!

Og var det nu bogen hed, for jeg kan huske st du også været glad for - orv Roger (!), er det nu det ham forfatteren hedder?

Måske Roger Abrantes? Det er lige umiddelbart den eneste Roger jeg kan komme på.

Han er ikke særlig filtret, men han har et par knuder deromme som er svære at komme til :slight_smile:

Vi må prøve at træne det gradvist, og investere i en god kam og evt. noget spray :slight_smile: han bliver bare så nervøs når vi nærmer os bagpartiet med saksen

jeg vil helst klare det selv uden indblanding af dyrlæge og narkose… Jeg ville ikke have det godt med at lade det stå til og vide at han har ondt pga knuderne :confused:

Jeg har en jeg klipper knuder af når der er nogen, hun får også klippet klør mv. Så har jeg en som jeg i et ½ år har arbejdet i tillid med. Jeg vil godt nok ikke ødelægge den ved at begynde at fastholde og klippe. Nej kommer der knuder der så tilkalder jeg den udekørende dyrlæge og får katten bedøvet ned.

Jeg kender også en der konsekvent får katten bedøvet og klippet 1 x årligt

For mig handler det hele tiden om mindste indgrebsprincippet.

Men kan du lære ham det er ok at få klippet knuderne af på benene, så er det jo ej heller et problem. Det må afhænge af jeres forhold som jeg ser det - hvad den bedste løsning er.

Min erfaring med knuder er at de kan have voldsomt mange uden at de lader sig genere med det