Perser og kattegrus

jeg har et luksusproblem med günther, han ligger ned i bakker og laver alt hvad der der skal laves. hvilket resultere i en masse grus i günthers pels og i resten af huset.
i øjeblikket bruger jeg vitakraft kattesand og ville egentlig gerne prøve noget der var lige en anelse grovere for at se om der hang mindre i pelsen.

jeg har været i grus anmeldeles tråden men kan ikke rigtig se der er nogen der beskriver det jeg søger, så enten eksistere det ikke eller også er det bare ikke nævnt.

men det skal være mellem fint/groft
uden puder eller parfume
skal kunne tage al lugt
klumpe

nogen gode forslag…

Har du prøvet et silikatgrus? Det burde ikke hænge fast i pelsen…

hvad hedder mærket og ved du evt hvor det købes?

Der findes flere mærker, som kan købes flere steder - der står silikatperler eller lignende på posen. De findes som runde kulgler og firkantede perler - de firkantede skal være nemmere at håndtere. Silkatgrus virker ved at suge væsken i bakken - og udtørre afføringen. Når gruset ikke suger mere (dvs der er vådt i bunden af bakken), er det tid at skifte det ud - afføringen skal naturligvis fjernes dagligt.

tak, det må prøves og se om det virker :slight_smile:

Det ene mærke silikat grus er Litter Pearls, som bl.a. kan købes i MaxiZoo.

Jeg slår igen, og gerne, et slag for Fresh & Easy.

Det er kiselperler, som har en unik evne til at absorbere og indkapsle væske.
Perlerne er vel ca. 2-7 mm; dermed hænger de ikke så let fast i poter/pels :thumbup: så ikke noget med grus/støv i hele huset her.

Jeg køber mit hos dyrlægen, men har også set det i f.eks. KIWI.

PS. Sælges også under navnet Magic Clean

ok det var så 2 muligheder der kunne prøves, og bliver det :smiley:

Jeg bruger Ever Clean, den variant til store kattehold (klumper mere). 2 af mine holde af af sove i deres kattebakke, og med ever clean har jeg ikke grus i pelsen eller i resten af huset :slight_smile:
Det skal måske lige nævnes at det er 1 perser og 1 bimse der sover i bakken :slight_smile:

[quote=cæsar;495715]Jeg bruger Ever Clean, den variant til store kattehold (klumper mere). 2 af mine holde af af sove i deres kattebakke, og med ever clean har jeg ikke grus i pelsen eller i resten af huset :slight_smile:
Det skal måske lige nævnes at det er 1 perser og 1 bimse der sover i bakken :-)[/quote]

det lyder som noget der absolut må testes, hvis en sovende perser og en birma ikke kan klare at slæbe kattegrus ud af bakken, så burde det heller ikke kunne lykkedes for günther

Ud over de nævnte mærker af krystaller er der også Tigerino og Sanicat. Umiddelbart synes jeg, at Tigerno og Fresh & Easy er meget ens i brug. Og de er meget billigere på Zooplus end i butikkerne! Sanicat er sådan noget meget fint noget.
Et af de større problemer med krystaller kan være, at få kattene til at gå på dem.

I øvrigt så er min erfaring, at problemet med groft grus er, at tisset siver nemmere igennem, så der kommer mere tis i berøring med selve plastikbakken, og det er det, der lugter. For f.eks. det klumbende kattegrus fra Irma er altså ren bentonit akkurat som Extreme Classic og alle de her. Bare grovere, og det er det, der er problemet (men skal det være, så er Irma-gruset et af de bedre grove). Det kræver måske bare lidt hyppigere afvaskning med Rodalon?
Der findes også mellemgroft bentonitgrus, men mærket må jeg melde pas på, for jeg har aldrig selv prøvet det.

Vedr. grovere bentonit, så var de her måske værd at prøve: http://shop.petworld.dk/products/grov--klumpende.aspx

Ja, krystallerne er jeg også glad for. Jeg fandt på et tidspunkt en masse poser Fresh ‘n’ easy i føtex sat ned til en tier stykket, så jeg købte lige rub og stub -høhø
Jeg foretrækker klumpende ever clean eller lign., men har brugt det andet med stor succes også (til Diego da han efter en meget alvorlig blærebetændelse midlertidigt havde mistet kontrol over vandladningen og rendte på bakken hele tiden - og da han er coon så også kontant dypperne fusserne i vandskålen og vasker gulv bagefter, så giver det altså totalt beton fødder)

det der krystalting tiltaler mig nu ikke særligt meget, synes det lyder uhygienisk (er lidt (meget) hysterisk)
jeg skulle alligevel bestille på zooplus så der blev lige bestilt 2 poser grus hjem specielt til langhårskatte, kan ikke huske hvad det hed, men posen var lilla (typisk mig :høhø:) så nu må jeg se hvad ham den besværlige günther siger til det.

Det handler om at skifte krystallerne, inden de er så brugte, at de bliver våde.
Men ellers er de knastørre, når man sørger for at blande dem rundt, og der er ingen lugt.

så har jeg endelig hittet grus kombinationen der bare virker

en blanding af kattesandet og denne her

blandet så dan cirka halvt af hver.

ikke noget sand i günthers rumpe mere, ikke nær så meget sand overalt i huset, og stadig ingen lugt.

hvordan det så virker med kun cats best ved jeg ikke, der er jeg ikke nået til endnu, men blandingen virker ihvertfald :smiley:

Aii hvor godt du nu har fundet noget der fungerer!!!

Og godt du meldte tilbage så andre kan få gavn af dit gode råd:)

Giver lige min overbo besked, hun døjer nemlig med samme problem - også med perser der ligger i bakken, så nu er hun måske løsningen nærmere…

Jeg har prøvet det “grus”, og jeg må indrømme, at jeg ikke faldt i svime over det.:slight_smile:

ok lad os høre hvorfor…

jeg er nemlig ikke helt hook på tanken om kun det, stod det til mig brugte jeg stadig kun sandet, det har virket fint i rigtig mange år - men bare ikke med günther.
men skriv endelig hvad der var “galt” med det, så bliver jeg nemlig ved comboen…

Hvor er det interessant, det her - at så forskellige grustyper kan løse diverse problemer, endda evt. i egen blanding.

Selv brugte jeg krystalgrus - Litter Pearls - til at blande i Extr. Cl. mod lugt. Sådan en god trediedels pose i en bakkefuld, men jeg holdt op efter at have købt nogle sække GCM, som indeholder små silikatperler til det samme.

Jeg kender et par Birmaopdrættere, som sværger til Litterpearls og lignende, man skal bare huske at “røre om” ofte :slight_smile: