Jeg har ingen planter i mit hjem pga jeg er bange for at kattene ik kan tåle dem da jeg ved især den ene er plante-æder (på trods af kattegræs)
Men nu ligger landet således at jeg faktisk gerne vil have nogen planter tilbage i mit hjem
Hvilke kan man have stående fremme som de ikke falder døde om af selvom de smager på dem :øhmm:
Har tidligere læst et sted af orkide og rose skulle være okay?? Tror jeg nok :fløjte:
[quote=Lis Dahlstrøm;346856]Væddeløbere er faktisk ikke fantastiske idet kattene æder dem - væddeløber er kendt for at optage og lagre giftstoffer mv fra luften.
Så kan det diskuteres hvad der er væst - at indånde dem eller æde dem:-)[/quote]
korrekt - men medmindre man har væddeløbere der bliver mange år gamle OG man i øvrigt bor i et forurenet område - så er det ikke en relevant problematik…
mange planter optager tungmetaller fra luften, men hvis man bor i et lav-partikel område, så er der ikke noget at optage…
jeg bor fx i en taglejlighed og jeg bor over 200 meter fra nærmeste store vej der ikke er større end en Bvej… og motorvej er over 1½ km væk…
så man skal lige vurdere om problematikken er relevant i forhold til geografi OG hvor gamle man regner med at planterne overhovedet når at blive…
[quote=Charlotte Oeh.;346860]Jeg kan se, at kaktus er kattevenlig - det vil jeg gerne advare imod
Som barn samlede jeg på små kaktusser (ja underlig mani!), og en dag
havde katten gravet dem op og lagt dem i min fars sko :høhø:[/quote]
:klapper:
Vi har en novemberkaktus - den smager bare så godt, siger Freja, som jævnligt tygger i den… Har dog ikke set det, så måske jeg skal give Søren skylden for tandmærkerne… Den står jo trods alt inde ved ham :høhø:
Nej Orkideer er ikke giftig for katte. Det er næsten de eneste planter jeg har, bortset fra jeg har købt et par væddeløbere. Jeg har iøvrigt aldrig set kattene bide i orkideerne, andet end at knække nogle fine blomster af, fordi de er sjove at lege med :høhø:
Jeg har altid hawaieblomster, og de er bestemt ikke giftige for briter …De to små knækker blomsterne af, og tygger godt og grundigt i dem p****killinger