Planter & katte

Jeg har ingen planter i mit hjem pga jeg er bange for at kattene ik kan tåle dem da jeg ved især den ene er plante-æder (på trods af kattegræs) :doh:
Men nu ligger landet således at jeg faktisk gerne vil have nogen planter tilbage i mit hjem :slight_smile:
Hvilke kan man have stående fremme som de ikke falder døde om af selvom de smager på dem :øhmm:

Har tidligere læst et sted af orkide og rose skulle være okay?? Tror jeg nok :fløjte:

væddeløbere er fantastiske…

desværre kommer de til at bære præg af det ret hurtigt…

MEN kan også hænge i ampler - se foran de blå rullegardiner

Du kan også bruge stuebambus og skifte regelmæssigt…

Væddeløbere er faktisk ikke fantastiske idet kattene æder dem - væddeløber er kendt for at optage og lagre giftstoffer mv fra luften.

Så kan det diskuteres hvad der er væst - at indånde dem eller æde dem:-)

På dette link findes der en liste over hvilke planter som ikke er giftige for katte

[quote=Lis Dahlstrøm;346856]Væddeløbere er faktisk ikke fantastiske idet kattene æder dem - væddeløber er kendt for at optage og lagre giftstoffer mv fra luften.

Så kan det diskuteres hvad der er væst - at indånde dem eller æde dem:-)[/quote]

korrekt - men medmindre man har væddeløbere der bliver mange år gamle OG man i øvrigt bor i et forurenet område - så er det ikke en relevant problematik…

mange planter optager tungmetaller fra luften, men hvis man bor i et lav-partikel område, så er der ikke noget at optage…

jeg bor fx i en taglejlighed :slight_smile: og jeg bor over 200 meter fra nærmeste store vej der ikke er større end en Bvej… og motorvej er over 1½ km væk…

så man skal lige vurdere om problematikken er relevant i forhold til geografi OG hvor gamle man regner med at planterne overhovedet når at blive…

[quote=Alice;346858]På dette link findes der en liste over hvilke planter som ikke er giftige for katte
http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html[/quote]

Jeg kan se, at kaktus er kattevenlig - det vil jeg gerne advare imod :rock:

Som barn samlede jeg på små kaktusser (ja underlig mani!), og en dag
havde katten gravet dem op og lagt dem i min fars sko :høhø:

[quote=Charlotte Oeh.;346860]Jeg kan se, at kaktus er kattevenlig - det vil jeg gerne advare imod :rock:

Som barn samlede jeg på små kaktusser (ja underlig mani!), og en dag
havde katten gravet dem op og lagt dem i min fars sko :høhø:[/quote]

-LOL -LOL -LOL -LOL -LOL

[quote=Charlotte Oeh.;346860]Jeg kan se, at kaktus er kattevenlig - det vil jeg gerne advare imod :rock:

Som barn samlede jeg på små kaktusser (ja underlig mani!), og en dag
havde katten gravet dem op og lagt dem i min fars sko :høhø:[/quote]

:klapper:

Vi har en novemberkaktus - den smager bare så godt, siger Freja, som jævnligt tygger i den… Har dog ikke set det, så måske jeg skal give Søren skylden for tandmærkerne… :muhaha: Den står jo trods alt inde ved ham :høhø:

Sådan et link har jeg savnet!

Ææh - er det bare mig, eller var orkideer ikke giftige for katte??? :?

Nej Orkideer er ikke giftig for katte. Det er næsten de eneste planter jeg har, bortset fra jeg har købt et par væddeløbere. Jeg har iøvrigt aldrig set kattene bide i orkideerne, andet end at knække nogle fine blomster af, fordi de er sjove at lege med :høhø:

Kan se jeg meget gerne må gå id og købe mig et par Hawaiiblomster også -fin Dem har jeg godt nok sukket efter et par gange…

Hawaiblomsten ville jeg holde mig fra. kender en somali der reagerede vooldsomt allergisk over støvet på støvdragerne

Så er linket ikke så godt - for der står at man ofte siger at Hawaiiblomsten er giftig, men at det ikke er sandt (og så et eller andet tysk link).

Jeg har altid hawaieblomster, og de er bestemt ikke giftige for briter …De to små knækker blomsterne af, og tygger godt og grundigt i dem p****killinger :slight_smile:

Jeg har ikke med eet eneste ord nævnt noget om giftighed … jeg har nævnt en kat der af støvdragerne fik så voldsom en allergisk reaktion den var ved …

Det er lige præcist støvdragerne der er giftige…resten af planten er ikke

Okay okay :-)…Så må mine briter være MEGET mere tolerante overfor allergiske reaktioner, for de synes at blomsten er rigtig sjov at lege med :slight_smile:

Æhm, hvordan er det nu med tulipaner. Er det kun løgene som kattene ikke kan tåle? Eller er det også hvis man har dem i afskårne buketter?

http://www.kattens.net/giftige_planter.htm
På denne står der at støvdragerne hos hawaii-blomster er meget giftige :slight_smile:

Det er løgene

[quote=Eva K;346912] http://www.kattens.net/giftige_planter.htm
På denne står der at støvdragerne hos hawaii-blomster er meget giftige :)[/quote]

I know - det er min liste der er publiceret på den hjemmeside, fra det blad jeg i tidernes morgen kreerede der hed: Kattens Grønne Blad…

Lis - Men hvorfor står der så at den er giftig? Når du her i tråden snakker om allergi og ikke giftighed? :slight_smile:

Og tak mht tulipanerne :slight_smile: