Planter & katte

[quote=Eva K;346914]Lis - Men hvorfor står der så at den er giftig? Når du her i tråden snakker om allergi og ikke giftighed? :slight_smile:

Og tak mht tulipanerne :)[/quote]

som du sikkert kan se er det skrevet med kursiv - forklaringen på hvorfor teksten er kursiv mangler i forhold til originalen

Jeg lover dig den somali jeg omtaler var meget, meget syg …

Lis - Jamen man kan jo helt sikkert også dø af en allergisk reaktion, så det tror jeg skam gerne på. Det var mere bare det der med giftighed vs. allergi jeg undrede mig over. Generel giftighed er det jo ikke det samme, som at noget udløser en allergisk reaktion hos de individer der er disponeret for det :slight_smile:

Igen Eva - den kursive tekst er der en forklaring til i “mit blad” - det kan da godt være du mener jeg på en anden måde skulle have synliggjort det ikke direkte var giftighed (krævede jo en kolonne mere for så vidt jeg husker to planter) - det står ellers i helt klar tekst hvad kursiv betyder. At der er nogen der hugger MIT materiale og offentliggør det forkert - det kan du vel ikke laste mig for - eller kan du?

Du ved jo ikke om individet er disponeret FØR det reagerer - eller det gør du måske? Jeg hylder altid better safe than sorry modellen - og med det i mente er listen lavet. Jeg hverken kan eller vil beklage andre ikke bringer teksten fuldt.

Originalen - den ligger stadig hjemme - meen jeg husker nu meget godt:-)

Men det er svært at gøre alle tilpas, du godeste …

[quote=Eva K;346912]Æhm, hvordan er det nu med tulipaner. Er det kun løgene som kattene ikke kan tåle? Eller er det også hvis man har dem i afskårne buketter?

http://www.kattens.net/giftige_planter.htm
På denne står der at støvdragerne hos hawaii-blomster er meget giftige :)[/quote]

Den liste er sikkert rigtig god. Men du godeste - jeg skal jo have hele listen med for at kunne huske hvilke jeg ikke bør/må købe :S

Ja den er meget lang :slight_smile:

af samme årsag skrev vi på vores bryllupsinvitation :

PS: Vær søde ikke at ledsage gaven med blomster
da vores katte spiser dem og mange blomster er
meget giftige for katte.

det blev der grinet meget af

Har lige købt et par stue-bambus med hjem fra Fisketorvet. Misserne VIDSTE simpelthen, at det var til dem :wink:

Ja da - det står på posen :høhø::høhø:

Her holder stuebambus heller ikke ret længe :wink:

Pga første kuld er jeg blevet en hysterisk kattemor :slight_smile:
Havde læst, at roser og orkide´ikke var giftige.

Så spurgte jeg dyrlægen (Skovlunde dyreklinik) og fik at vide, at ALLE blomster er giftige for katte hvis de spiser dem.

Lige nu har vi 3 orkideer 1 afpillet stuebambus og to stk. kattegræs.

… Rusisk rulette :stuck_out_tongue:

Det kan godt være orkideer ikke er giftige - men jeg har set voldsom savl efter at have bidt i bladene. Denne her kat ved jeg ikke hvad savlede af:

Sådan så Dee ud i sommers i haven. Ved ikke hvilken plante hun havde bidt i, men hold op hvor hun savlede og skjummede. Mon hun lærte af det :?

Sådanne så Charlie også ud da han havde tygget i påskeliljer eller var det pinseliljer. Jeg ringede til dyrlægen med det samme kl 18 og var der 15 min senere hvor han fik noget modgift. Hvad det var husker jeg ikke :slight_smile:

De er altså også meget giftige, det er tulipaner ikke…

Det er meget nemt for dem at komme til at tygge i påske/pinselilje bladene, når de spiser græs ved siden af blomsterne. Men de finder hurtigt ud af hvor grimt det smager. Jeg tror virkelig de lærer af det, hvis de har smagt det een gang. Alle haver er fulde af påske og pinseliljer, og man ser altså ikke katte ligge døde rundt omkring. Men selvfølgelig skal man da holde øje, hvis kattene bliver dårlige.

Denise, det gjorde Charlie og jeg mener at det var Winnie (12345) som var online på MSN da jeg opdagede at han var dårlig der med lynets hast fik spurgt nogen om de var farlige og gav mig besked i løbet af no time.

Det var virkelig hjælp der ville noget og jeg er stadig taknemmelig :slight_smile:

Lige et spørgsmål: Spiser kattene stuebambus og brækker de sig af det som alm. græs ?

[quote=birtheras;347036]Denise, det gjorde Charlie og jeg mener at det var Winnie (12345) som var online på MSN da jeg opdagede at han var dårlig der med lynets hast fik spurgt nogen om de var farlige og gav mig besked i løbet af no time.

Det var virkelig hjælp der ville noget og jeg er stadig taknemmelig :)[/quote]

Der var engang forrige sommer, at Dee var blevet dårlig i haven. Jeg ved ikke hvorfor, men da var vi til dyrlægen og der fik hun kvalmestillende. Aner ikke hvorfor hun var dårlig. Men hun var ok om aftenen.

Her i sommer savlede hun helt vildt mens Mie var på besøg. Men der gik ikke lang tid, så var hun frisk igen. Jeg tror jeg pjaskede vand i munden på hende og fik fortyndet en grim smag af en eller anden plante.

Men det er klart, bliver de dårlige så afsted. Jeg håber og tror at de lærer sådanne ting.

ja, hvis de har behov for at brække sig :slight_smile:

Problemet er jo som med alle andre dyr, man lukker ind på et mindre område med giftige planter; i mangel på andet, så… Mens i naturen er der meget større mulighed for at vælge, og planterne angribes heller ikke i mangel på andet at lave. Som kan ske for vores stue-tigere.

Jeg har selv eet kattesikkert sted i lejligheden, hvor der kan stå lidt daarjlige påskeliljer. Jeg synes de er så hyggeligt og et tegn på, at foråret er på vej :slight_smile:
Men når gæster kommer med en giftig blomst får de BLIKKET, og blomsterne ryger op på et køkkenskab, hvor jeg glemmer at vande dem :høhø:

Misserne får lov at have adgang til orkideer og roser. Jeg har aldrig set dem andet end at nakke blomsterne og drible rundt med dem. Og planterne er relativt uskadelige (orkideer er i øvrigt det eneste, jeg kan holde nogenlunde liv i -engel ).