Når der står “Man skal aldrig opbevare mad i åbne dåser, da ilt øger afsmitning” så tænker jeg det er uden låg. Og plastiklåget lukker vel godt til. Var der ikke noget med man engang sagde man ikke måtte opbevare i dåser p.g.a det materiale de var lavet af? Men sådan er det vist ikke længere
Jeg tror det er en gammel skrøne, at man ikke må opbevare det i dåser - det har jeg gjort et par årtier nu - både dåser til kattene og mig selv.
Og lågene er en rigtig god opfindelse
Jeg bruger også lågene - nogle kommer fra dyrlægen. Dåser bliver nu heller ikke så gamle i mit køleskab med tre madglade misser. Jeg synes lågene er praktiske og hygiejniske når kattemaden opbevarets i køleskabet.
Det er også noget med at metallet som dåserne er lavet af også har været skidt for maden mener jeg.
men nu er er der en beskyttende belægning på indersiden, der skal beskytte maden.
vi bruger også lågene, men hos os står dåserne også under 1 døgn, så det er begrænset hvad der kan ske
Ok… jeg er bare ikke vant til vådfoder - Silke har altid kun villet have tørknas.
Men en sjælden gang får hun tun i vand - og hun vil KUN have det hvis det er koldt fra køleskabet - men jeg oplever så desværre bare, at hun somme tider kaster det op igen.
Måske fordi det er for koldt - måske fordi hun forsluger sig i det kolde vand fra dåsen.
Her bruger vi også lågene (de er fra Maxizoo og fulgte med nogle vådfoder-dåser derfra). Her står dåserne i køleskabet i 1½ døgn. Maden serveres i øvrigt køleskabskoldt (undtagen når der åbnes en ny dåse, så har det stuetemperatur).
Ok… jeg er bare ikke vant til vådfoder - Silke har altid kun villet have tørknas.
Men en sjælden gang får hun tun i vand - og hun vil KUN have det hvis det er koldt fra køleskabet - men jeg oplever så desværre bare, at hun somme tider kaster det op igen.
Måske fordi det er for koldt - måske fordi hun forsluger sig i det kolde vand fra dåsen.[/QUOTE]
Det har også taget os 1½ år at få Gucci til at spise det våde, men hun spiser det med største velbehag nu Hun er især glad for at få lunken LUX-suppe (jeg synes ikke det lugter særlig appetitligt hehe), mens Harald som det skrummel af en kastrat han er, selvfølgelig æder alt inden for rækkevidde
Gucci får dog stadig tørfoder på akitivitetsbrættes, for det spises det stille og roligt og Harald kan ikke finde ud af det, så hun har det i fred
[QUOTE=Gucci;1001000]Det har også taget os 1½ år at få Gucci til at spise det våde, men hun spiser det med største velbehag nu Hun er især glad for at få lunken LUX-suppe (jeg synes ikke det lugter særlig appetitligt hehe), mens Harald som det skrummel af en kastrat han er, selvfølgelig æder alt inden for rækkevidde
Gucci får dog stadig tørfoder på akitivitetsbrættes, for det spises det stille og roligt og Harald kan ikke finde ud af det, så hun har det i fred [/QUOTE]
:fløde:
Silke bliver 13 år til foråret og jeg har prøvet mange-mange gange i løbet af alle de år at tilberede fisk/kylling/indmad/kød på alskens måder - og hun rører det ikke.
En sjælden gang tigger hun lidt torsk/kylling fra min tallerken - men hvis det serveres i en af hendes madskåle er det nej tak !
Silke bliver 13 år til foråret og jeg har prøvet mange-mange gange i løbet af alle de år at tilberede fisk/kylling/indmad/kød på alskens måder - og hun rører det ikke.
En sjælden gang tigger hun lidt torsk/kylling fra min tallerken - men hvis det serveres i en af hendes madskåle er det nej tak ! [/QUOTE]
Havde vi ikke fået Harald tror jeg Guci havde lavet den samme, men de to er som små børn. Hvis den ene år noget skal den anden i hvert fald også ha’! Så de kan nogle gange skubbe hinanden væk fra én madskål selvom der står en anden magen til ved siden af… tsk tsk
[QUOTE=Vivi_Fletcher;1000964]Jeg tror det er en gammel skrøne, at man ikke må opbevare det i dåser - det har jeg gjort et par årtier nu - både dåser til kattene og mig selv.
Og lågene er en rigtig god opfindelse [/QUOTE]
Mine dåser ryger også i køleskabet med låg på og har hele tiden gjort det. Men en dåse Lux, der er taget hul på, kommer heller ikke til at stå ret længe her i huset
Hvad iltningen angår, så vil den jo forekomme, så snart dåsen er åbnet, uanset om maden bliver stående i dåsen eller bliver hældt om i noget andet. Faktisk vil jeg tro, maden bliver mere iltet af at blive hældt om. Det er i hvert fald derfor, man dekanterer vin - for at ilte den :cool2:
Måske fordi det er for koldt - måske fordi hun forsluger sig i det kolde vand fra dåsen.[/QUOTE]
Hvis Silke udelukkende er vant til tørfoder, så kan det måske bare i al almindelighed være et chok for maven at få sådan noget snask derned
Hvis du gerne vil give hende lidt lækkert engang imellem, så prøv eventuelt med en lille smule FP21. Det minder meget om tun i vand, hvis du får den rigtige slags, men der er fx ikke en masse salt i. Og nøjes så med at give hende en lille smule. Hvis hun godt kan lide det, kan du jo øge og give hende mere og mere. Katte, der udelukkende har været vant til tørfoder, kan godt få problemer med maven, når de får vådfoder. Så det er bedst at gøre det lige så langsomt.
Normalt står min kattemad også max 1 døgn i køleskabet, så jeg bruger altså også dåse-lågene.
Men jeg må da indrømme, at skulle det stå ret meget længere, så ville jeg hellere være på den sikre side og tage maden ud.
Jeg går heller ikke sådan normalt og tjekker, om mine dåser er lavet i EU
Og en dåse tomater ville jeg f.eks. aldrig putte i køleskabet pga. syreindholdet.
Og ja, jeg giver vådfoder fra køleskabet. Mine er ligeglade. Men ofte bliver det blandet med en pose vådfoder fra stuetemp., så det opvejer selvfølgelig lidt for temperaturen.
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har haft en åben dåse i køleskabet
Men jeg serverer også en dåse af gangen sådan ca 3 gange om dagen af og til 4 Men deres rå kød vil de gerne have sturtempereret
Her går der ca 1½ dåse LUX pr dag, det bliver serveret i flere små portioner i løbet af dagen. Og hvis dåsen ikke tømmes, kommer der låg på og den sættes i køleskabet indtil næste servering.