Pøller på kattepoter?

Hej dejlige kattegale :slight_smile:

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Når min hankat Milo på 15 uger går ud og bruger kattetoilettet (hvilket han er rigtig dygtig til i øvrigt), så slæber han ofte lort rundt, fordi han jo har stået og skrabet rundt i det, og de hænger fast i poterne.
Idag har jeg måttet tørre ham bagi, fordi han har lort hængende i pelsen bagi.

What to do…??

Kan man gøre noget for at afhjælpe det? :slight_smile:

Prøv at give ham en større bakke, så han ikke behøver at stå oveni sin afføring, når han dækker det til… eller hvis der er låg på bakken, tag låget af.

Han har faktisk låg på - men skal jeg tage det af så? :slight_smile:

Jeg har altid haft indtryk af, at katte godt kan lide “privatliv” når de besørger, og dermed også er glade for et kattetoilet?

Lyder måske som om han har lidt tynd mave :?

Nej, han har helt normal afføring - tykke små faste pøller :wink: Men han slæber dem jo med under poterne, selvom jeg fjerner klumper og kommer nyt kattegrus oveni 2-3 gange om dagen.

Kan man måske få en eller anden måtte, som kan lægges ude foran kattetoilettet, hvor han kan “tørre fødder”? :slight_smile:

Hvilket grus bruger du?

[QUOTE=MisMilo;644721]Nej, han har helt normal afføring - tykke små faste pøller :wink: Men han slæber dem jo med under poterne, selvom jeg fjerner klumper og kommer nyt kattegrus oveni 2-3 gange om dagen.

Kan man måske få en eller anden måtte, som kan lægges ude foran kattetoilettet, hvor han kan “tørre fødder”? :-)[/QUOTE]

Du skriver det også sidder i pelsen på ham?
Går ud fra han er langhåret?

Man kan sagtens få små måtter til at lægge foran bakken - og så bruge noget ordenligt grus, hvis du ikke allerede gør det?

Gruset er købt hos dyrlægen - det hedder AK Super Clumping - 10 kg.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;644724]Du skriver det også sidder i pelsen på ham?
Går ud fra han er langhåret?

Man kan sagtens få små måtter til at lægge foran bakken - og så bruge noget ordenligt grus, hvis du ikke allerede gør det?[/QUOTE]

Ja, han er en semi-langhåret Hellig Birma killing

[QUOTE=MisMilo;644715]Han har faktisk låg på - men skal jeg tage det af så? :slight_smile:

Jeg har altid haft indtryk af, at katte godt kan lide “privatliv” når de besørger, og dermed også er glade for et kattetoilet?[/QUOTE]

Nogle katte føler bakker med låg er klaustrofobiske… prøv at tage låget af - måske hjælper det.

Det er et rigtigt godt grus:ok:

Vores skovkat har også tit noget hængende. Det hjælper at klippe hende korthåret bagi. :slight_smile:

Håber det er okay med et hurtigt-svar :slight_smile:

Ja, det grus er nemlig rigtig godt, og så holder det i lang tid - moren her kan så også godt lide baby-pudder duften hehe…:smiley:

Hmm…nu er Milo jo kun 15 uger, og han er noget tykpelset allerede, men jeg ved sørme ikke, om jeg tør at begynde at klippe ham…? Uff…

Man skal naturligvis ikke ryste for meget på hånden - især med hankattene… :stuck_out_tongue:

Nej, alvorligt talt, så er det ikke så svært, men vi plejer godt nok også at være to om det.

Min erfaring er, at der er individuelle forskelle på hvor god katten er til at dække sin afføring til. Nogle er meget grundige og pertentlige, andre er mere sløsede. Og jeg synes, at jeg ser flere hankillinger med skidt i mås eller under poter, end jeg ser hunkillinger - er dog ikke sikker på at der er specielt meget hold i den oplevelse.
Min pointe er, at din Milo måske bare er knapt så hysterisk med sin hygiejne, eller bare har lidt svært ved finmotorikken :slight_smile:

[QUOTE=Mette;644774]Min erfaring er, at der er individuelle forskelle på hvor god katten er til at dække sin afføring til. Nogle er meget grundige og pertentlige, andre er mere sløsede. Og jeg synes, at jeg ser flere hankillinger med skidt i mås eller under poter, end jeg ser hunkillinger - er dog ikke sikker på at der er specielt meget hold i den oplevelse.
Min pointe er, at din Milo måske bare er knapt så hysterisk med sin hygiejne, eller bare har lidt svært ved finmotorikken :)[/QUOTE]

Hej Mette :slight_smile:

Jeg tror såmænd han er omhyggelig nok - han står og skraber løs i sandet i 100 år (også selvom der lige er skiftet sand) - så 100% renlig kat er han i hvert fald :smiley:

Men jeg må jo anskaffe en måtte til ham, hvor han kan tørre lortefødder :smiley: og ellers hjælpe ham lidt med det, der sidder tilbage i rumpetten :wink:

Tusinde tak for svar allesammen :slight_smile:

Milly vil bare ud af bakken i en fart og er bedøvende ligeglad med at dække til. Muligvis fordi hun betragter sig selv som “førstekatten”.
Snehvide dækker meget omhyggeligt til - og bakkens sider får også en meget grundig skrabetur.

Men Ivanhoe, som vi havde for nogle år siden, var dog den mest pertentlige skraber, jeg har oplevet.
Selv om det var en lukket bakke med høj kant, lå der altid en stor bunke grus udenfor, når han havde været på. :slight_smile:

Vi har haft katte med forskellige bakkevaner…

Den ene graver lidt, forretter sig, dækker til ved at skrabe på bakkens sider og låg i en uendelighed - føj for en stank, han kan efterlade:brækkesig: Han bruger om oftest de åbne bakker, da de lukkede er lidt for små til ham…

En anden graver i bakkens ene hjørne, forretter sig i bakkens andet hjørne, og dækker til i bakkens tredie hjørne - iaf som killing - som voksen skraber han på bakkens sider og låg i en uendelighed, fordi bakken er blevet for lille til al hans akrobatik;)

Andre går ind, forretter sig, går ud igen - de graver ikke og dækker ikke til.

De “kedelige” går ind, graver, forretter sig, dækker til og går ud igen:)

Jeg ved ikke lige om det passer at piger er mere renlige end drenge. Det hænder at Hugo har lidt siddende i bagen (en morgen vækkede han mig med hele 3 styks bag i:dokdok:), men Penny er godt nok en lille gris:venter: det er sket en del gange hvor jeg har måttet fjerne pøller fra numse og bremsespor diverse steder…og på badeværelset med tilhørende rester :argh: (for ikke at nævne hvilken lille prutfis hun er :besvimer:)

Du skriver du putter nyt grus i 2-3 gange om DAGEN. Det kunne tyde på at der er alt for lidt grus i kassen og at det er derfor at han får afføring under poten. Har han ikke mulighed for at begrave det pga for lidt grus så skraber han jo endnu mere. Prøv med omkring 10 cm grus i kassen :slight_smile:

Gå med på toilette og tag ham væk når han er færdig inden han begynder at trampe, dæk til på bedste kattemaner og lad ham gøre det færdigt som han vil. Alt skal læres.

Tynd eller tyk afføring gør ingen forskel her. Det sker kun yderst sjældent at jeg må redde en pølle tilbage i bakken.