Polykatte

I dag spurgte en mig om det kun er hos maine coonen at der er polykatte.
Jeg ved at der er ved huskatte også, men findes det også ved alle andre racer? Jeg har ikke set det, men det skulle da være mærkeligt at der ikke var ved de andre racer :slight_smile:

Altså der er jo nogle der er avlet hvor de skal være poly, som pixiebob’en, der skal ligne en bobcat (los) :slight_smile:

Ja, men jeg tænker på alle racer…er der ved ABYer, Norsk skovkat, Birmaer osv osv…jeg har ikke hørt om det…men mon ikke det sker?

Det kan vel godt ske, at der sådan ved et tilfælde kan opstå polydaktyli hos andre racer…
Men det er et gen, som man aktivt har avlet bort fra gennem utallige generationer, så sandsynligheden er vel efterhånden ganske lille.
Jeg ved at der i Jylland findes en del “Rottekatte” - altså huskatte med polypoter, som man traditionelt har ment var fantastiske rottefængere, deraf navnet .

Pixiebob er godkendt med polypoter, men KUN på forpoterne og KUN en ekstra tå…

Mon dog ret ofte hvis overhovedet. Der skal jo en kodende mutation til, ligesom når der opstår en ny farve…

har hørt så meget om de det rotte katte. Kunne være man skulle få en når man engang flytter på landet :wink:

[QUOTE=Ann K;1205816]Det kan vel godt ske, at der sådan ved et tilfælde kan opstå polydaktyli hos andre racer…
Men det er et gen, som man aktivt har avlet bort fra gennem utallige generationer, så sandsynligheden er vel efterhånden ganske lille.
Jeg ved at der i Jylland findes en del “Rottekatte” - altså huskatte med polypoter, som man traditionelt har ment var fantastiske rottefængere, deraf navnet .

Pixiebob er godkendt med polypoter, men KUN på forpoterne og KUN en ekstra tå…[/QUOTE]

Ja vi har mange pollykatte her, som nogle kalder dem :smiley: Mange hedder også Polly :smiley: Elsker bare folk på landet ind imellem - pollykatte :smiley:

Nu har jeg ikke tjekket det mht til tavler, men en søgning på “polydaktyl siamese” = https://www.google.dk/search?q=polydactyl+siamese&biw=1517&bih=714&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QiA2VNGZFcK_ygP5xoLIAw&ved=0CCwQsAQ&dpr=0.9

Og det her skulle efter google være en bengal
http://pics.hoobly.com/big/YVgoIvPHvR.jpg

Osv

Men jeg har som sagt ikke tjekket om disse katte er racerene

Her er dog en, som jeg VED der er go nok

Snowshoen Eliot

http://schneesmom.org/My%20Cats%20images/eliot.jpg

Der findes en yderst sjældent forekommende mutation der giver en ekstra tå (ulveklo) på begge bagben hos birmaen. Jeg har set 2 tilfælde gennem alle årene, en fra eget opdræt på linier jeg har arbejdet med i årevis, og en hos en opdrætterkollega på helt andre linier der slet ikke var umiddelbart beslægtede med mine. Og jeg har vel kendskab til omkring en håndfuld andre tilfælde rundt omkring, igen på nogle andre og umiddelbart ikke nært beslægtede katte. Den har selvfølgelig ikke noget at gøre med MCO´s poly-gen - for det første nedarves den recessivt, for det andet giver den kun den ene ulveklo der i forvejen er anlæg til hos alle katte. Et kvalificeret gæt må være noget i stil med et manglende stopsignal i genkodningen. Disse katte går selvfølgelig ikke i avl.
Jeg har på et tidspunkt haft et par billeder, skal se om jeg kan finde dem igen.
VH
Susanne

[QUOTE=Coon Danica;1205810]Ja, men jeg tænker på alle racer…er der ved ABYer, Norsk skovkat, Birmaer osv osv…jeg har ikke hørt om det…men mon ikke det sker?[/QUOTE] : i mit liv som opdrætter af Burmeser og Singapura, har jeg aldrig set eller hørt om det i disse 2 racer

Cats og Conni

[QUOTE=lenschow;1205835]Nu har jeg ikke tjekket det mht til tavler, men en søgning på “polydaktyl siamese” = https://www.google.dk/search?q=polydactyl+siamese&biw=1517&bih=714&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QiA2VNGZFcK_ygP5xoLIAw&ved=0CCwQsAQ&dpr=0.9

Men jeg har som sagt ikke tjekket om disse katte er racerene

[/QUOTE]

De der ‘siamesere’ ser absolut ikke racerene ud… :S

Når jeg har luret på siatalere rundt om på nettet, er jeg faktisk aldrig stødt på poly’er. Synes egentligt også, det ville se forkert ud til deres spinkle ben og små, ovale poter. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1205838]Jeg har på et tidspunkt haft et par billeder, skal se om jeg kan finde dem igen.
VH
Susanne[/QUOTE]
Bimsetæer til overflod!

VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1205932]Bimsetæer til overflod!

VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, der var da polyfusser på den birma :slight_smile:
Det er første gang jeg ser det på andre end maine coon og huskat :slight_smile:

Helt enig med Diana - disse katte ligner i bedste fald Thai katte eller “Ægte Old School Siamesere” (Appleheads) (og laver man en googlesøgning på “applehead polydactyl” dukker flere af de samme katte op som den søgning Helle har lavet).

  • har aldrig set eller hørt om en SIA/BAL, OSH/OLH, SYS/SYL eller PEB der var poly!
    Haleknæk og skeløjede Kat. IV. katte - yes yes, men aldrig Polyer…

Bimsen ligner det man kalder ulvekløer hos hunde :slight_smile:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;1205973]Bimsen ligner det man kalder ulvekløer hos hunde :slight_smile:

/Mette[/QUOTE]
Jeps - det er lidt pudsigt :slight_smile: Jeg ved ikke om man helt kan se det, i hvert fald bedst på det nederste billede - det er en hel tå med klo - ikke bare en lille klo, der kan pilles af men en rigtig 5. tå med trædepude, ens på begge bagben. Og ret sjælden :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1205932]Bimsetæer til overflod!

VH
Susanne[/QUOTE]
Åååååååhhhhhhh. Bimsepoter… :wehuu:

[QUOTE=Susanne W;1205976]Jeps - det er lidt pudsigt :slight_smile: Jeg ved ikke om man helt kan se det, i hvert fald bedst på det nederste billede - det er en hel tå med klo - ikke bare en lille klo, der kan pilles af men en rigtig 5. tå med trædepude, ens på begge bagben. Og ret sjælden :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er da ikke den samme slags poly, som man ser på MCO og huskatte?

Nej, der er slet ingen sammenhæng. De andre polyer er “ustyrlige” derhen at der kommer det antal der nu tilfældigvis kommer, og de nedarves dominant. Disse her nedarves recessivt og der er kun den ene tå på hvert bagben - det er en videreudvikling af et anlæg der alligevel findes i forvejen, og sandsynligvis et spørgsmål om et manglende stopsignal i genkodningen. (Stopsignal = det der gør at udviklingen af disse tæer ikke finder sted under normale omstændigheder, at udviklingen stoppes)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1206070]Nej, der er slet ingen sammenhæng. De andre polyer er “ustyrlige” derhen at der kommer det antal der nu tilfældigvis kommer, og de nedarves dominant. Disse her nedarves recessivt og der er kun den ene tå på hvert bagben - det er en videreudvikling af et anlæg der alligevel findes i forvejen, og sandsynligvis et spørgsmål om et manglende stopsignal i genkodningen. (Stopsignal = det der gør at udviklingen af disse tæer ikke finder sted under normale omstændigheder, at udviklingen stoppes)
VH
Susanne[/QUOTE]
Ok, men mit spørgsmål ville være om de så registreres som 82?

For det synes jeg da de burde.

[QUOTE=Sheer;1206226]Ok, men mit spørgsmål ville være om de så registreres som 82?

For det synes jeg da de burde.[/QUOTE]

Ahva’? 82 som i EMS koden, eller hvad mener du? for hvis det er ems-koden så står der jo
[TABLE=“width: 77%”]

82

shorthair (only applicable to DSP and PEB)

[/TABLE]

Dvs. den aldrig ville have relevans hos en birma med en ekstra tå? :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1206229]Ahva’? 82 som i EMS koden, eller hvad mener du? for hvis det er ems-koden så står der jo
[TABLE=“width: 77%”]

82

shorthair (only applicable to DSP and PEB)

[/TABLE]

Dvs. den aldrig ville have relevans hos en birma med en ekstra tå? :)[/QUOTE]
Det er det da, hvis man vil være interesseret i at finde ud af kattes genetik.

Pawpeds’ tanker om at undersøge alt det vi ikke ved, er det, jeg tænker på.