Polypper/øreproblemer

Jeg har lige haft et lille øremide angreb. Har længe haft 8 ud af 9 dyr der var HELT fri for det. Artig blev dog ved med at have sort underligt snask i ørene. Ringede så til dyrlæge for at finde ud af om jeg skulle prøve et andet produkt på ham men fik besked på han gerne ville kikke på ham :slight_smile:
HELDIGVIS for det for Artig havde IKKE øremider men tilgengæld så dyrlægen noget der enten var en polyp eller voks eller lign der pressede på trommehinden. Vi blev enige om først at give ham en behandling med surolan så vi kunne udelukke det var en infektion af en art og få et bedre indtryk af ørets tilstand. Heldigvis er der ikke hul på trommehinden eller mellemøret.

Så melder spørgsmålene sig så:
Når jeg læser om polypper ser jeg en masse forskellige symptomer men eneste symptom artig har er en masse sort snask i øret og ømhed i øret når det renses (han er MEGET genstridig). Kan det så være andet end polypper eller kan det bare være fanget tidligt i forløbet/ligge heldigt.
Operationen kan den koste ham hørelsen eller er den risiko fri(så risiko frit det nu engang er at bedøve og operere). Så vidt jeg kan læse udfra en god artikel jeg fik er polypper normalt et ungkatte fænomen men han er 5½ år har jeg bare været heldig eller variere det meget? Skal jeg være bange for [FONT=Frutiger-Light][SIZE=2]felin calicivirus eller hvordan. Skal siges han hvert forår/sommer har en allergisk reaktion ved sin øre årsag ukendt men har hver gang forsvundet efter et skud binyre bark hormon.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Frutiger-Light][SIZE=2]Fortæl mig alt hvad i ved om polypper :kryds:
[/SIZE][/FONT]

Det, tror jeg godt, du kan udelukke:) - calicivirus er en øvre luftvejs virus, der typisk viser sig ved sår på tungen og inflammeret tandkød. Jeg har endnu ikke hørt om eller oplevet calicivirus med symptomer i øret.

Jeg har ingen erfaring med øreproblemer, men jeg håber da, du og din dyrlæge hurtigt finder ud af at kunne hjælpe Artig:kryds:

pawpeds har denne artikel om emnet:

http://pawpeds.com/pawacademy/health/polyps/

Vi har været igennem en rigtig lang og rigtig grim omgang med øreproblemer. Det startede med infektion i det ene øre, som blev behandlet med øredråber. Det kom igen efter nogen tid, lugtede afskyeligt og med flåd og naturligvis rødme og irritation. Han blev behandlet igen med både øredråber og antibiotika i næsten en måned. Det forsvandt men kom igen så snart den antibiotiske behandling var færdig, selvom vi stadig dryppede. Der stod en hel “suppeagtig” væske nede i hans øre, så dyrlægen kunne ikke se noget, men fordi det kun var i det ene øre og var tilbagevendende, så kunne det tyde på polyp. Jeg var rigtig træt af det hele, og vi aftalte en tid til at lægge katten i narkose for at få renset øret helt op og forhåbentlig kunne se en polyp eller lign. dernede. Men intet kunne findes. Vi tog røntgenbilleder og der blev sendt swab til dyrkning og resistensbestemmelse. Billederne viste noget suspekt i hulrummene helt inde centralt i kraniet. Vi havde Kenn Lindeblad fra Fakse med ind over til både at vurdere på billederne og råde med behandlingen. Hvis ikke en flere måneders antibiotisk behandling havde effekt, så ville næste træk være at punktere de centrale hulrum i kraniet,hvilket ville kræve en rekreationstid på 6 mdr, uden garantier og mange mange skrækscenarier. Nu var jeg grædefærdig, og vi blev nødt til at overveje, om det ville være noget, som vi ville byde ham eller… Han responderede heldigvis fint på behandlingen, men med det i mente, at han også tidligere havde reageret fint på behandling, men at det blussede op igen med det samme behandlingen var færdig, så turde jeg ikke være alt for optimistisk. Resistensbestemmelsen kom tilbage med svar om en meget svært bekæmpelig bakterie, som var følsom for vores behandling, men min dyrlæge var desværre ikke for optimistisk i forhold til vores hidtidige forsøg på behandling.

Endelig efter 2½ måneds behandling med antirobe kom dagen, hvor vi skullle have en dom. Meget overrasket kunne dyrlægen udbryde, at hun lige ville kigge i det andet øre, for at være sikker på, at hun ikke kiggede i det forkerte. Hun så ned på en fuldstændig lys og fin trommehinde uden tegn til noget som helst :besvimer: :wehu:

Jeg var igennem så mange tanker og forestillinger gennem de mange måneder, at det er helt uvirkeligt, at jeg nu har min dejlige, elskelige kat gående uden gener og behandling :ok: Det hjælper dig ikke i forhold til polypper, men jeg synes alligevel at jeg ville fortælle om vores oplevelse, hvis dit skulle ende ud i noget lignende.

Tak for din fortælling christina rart at vide der altid er lys for enden af tunnelen :thumbup:

Er der ikke flere der vil fortælle hvad de ved om polypper og andre øreproblemer :slight_smile:

Det var så lidt. Det er jo ikke sikkert, at din situation ender ud i noget lignende, men jeg ville ærgre mig meget, hvis jeg senere kunne læse om en lign. historie måske med et andet udfald, og jeg ikke havde fortalt min historie.

Håber snart at I slipper for problemerne :wink:

Så har vi været til check.
Det var noget svamp/infektions/allergisk reaktion halløj og det er væk. Der var en LILLE rest og øret er selvfølgelig meget irriteret endnu, så skal lige skylle øret igennem 6 dage mere for at alt er væk og have tid til at slappe af igen. Dagens bedste nyhed overhoved :thumbup:

tror han er rask igen :slight_smile: Kunne dryppe øre på ham i går uden han skabte sig:wehu: Men ret upraktisk for er i tvivl om det var højre øre når jeg står bag ved ham eller foran ham :ups: SÅ begge blev skyllet igennem,hvilkiet han IKKE synes var en fed løsning :tihi:

Ej så er helvede løs igen på Artig og Filur. Dyrlæge nævnte også Artig havde meget ørevoks på udstillingen men ikke andet end det. Alle de andre har fine alm øre.

Tyder på ham og hans bror ikke kan tåle jeg renser ørene i bund og drypper dem med den nye øredrypper jeg havde købt :S Nå må få noget nyt af det der dryp til dem så.

Var da total sært det slår ud igen nu det var væk :thumbdown: -surrender

Hvordan renser i andre folk kattenes øre og hvad bruger i til at dryppe med :? For jeg rammer tydeligvis de forkerte produkter nu mine 2 hanner åbentbart har fået sarte øre -surrender:uha:

Problemerne med ørerne kan meget vel hænge sammen med allergi. Min Amira fik overproduktion af ørevoks, der netop klumpede sig sammen og generede hende voldsomt. Da jeg opdagede, at hun havde foderallergi og skiftede foder, forsvandt problemet. Ellers skulle jeg gå op opbløde ørevoks min. 2 gange om ugen for hende, og det var simpelthen så synd.
Men det her forår/sommer-problem og binyrebarkproblem kunne det jo lyde som om, at du har at gøre med en sæsonbetinget allergi? Måske du kan være lidt på forskud med behandling næste år af hensyn til katten? Prøv at spørge dyrlægen - og læg vægt på, om ikke ørerproblemerne kan have direkte sammenhæng med denne allergi.
Jeg synes, at det lyder temmelig voldsomt med udmelding om polypper og operationer af dyrlægen, før han har sikret sig, om det ikke bare er en voksprop.

[quote=tzari;354230]Ej så er helvede løs igen på Artig og Filur. Dyrlæge nævnte også Artig havde meget ørevoks på udstillingen men ikke andet end det. Alle de andre har fine alm øre.

Tyder på ham og hans bror ikke kan tåle jeg renser ørene i bund og drypper dem med den nye øredrypper jeg havde købt :S Nå må få noget nyt af det der dryp til dem så.

Var da total sært det slår ud igen nu det var væk :thumbdown: -surrender

Hvordan renser i andre folk kattenes øre og hvad bruger i til at dryppe med :? For jeg rammer tydeligvis de forkerte produkter nu mine 2 hanner åbentbart har fået sarte øre -surrender:uha:[/quote]

Jeg renser aldrig ørerne i bund og skyller ører på mine katte!
Er det noget dyrlægen har sagt du skal gøre?

Mine katte ordner som regel hinandens ører, så de altid er fine og rene - alternativt renser jeg med en tot vat - og kun så langt ned vattet kan nå.

Puh, det var lidt sent i nat.
Vil give Vivi ret i, at det altså ikke er normalt at rense ørerne med øredråber. Jeg vred mig, da jeg var nødt til at gøre det på Amira, for at hun ikke skulle helt amok over gener fra det sammenklumpede ørevoks. Syntes det var uholdbart, at tilstanden var så slem, at jeg måtte opløse og udrense ørerne 2 gange om ugen. Dyrlægen havde sagt 1 gang om ugen, men det var slet ikke nok. Og i forhold til, at man slet ikke bør røre inde i ørerne - heller ikke på mennesker - så var jeg ikke mange øjeblikke om at skynde mig at afprøve at foderskifte, da jeg blev opmærksom på forbindelsen imellem ørerproblemer og allergi.
Så prøv at overveje og snakke sammen med dyrlægen omkring, om der kan være en dybereliggende årsag til problemerne (allergi af en eller anden slags), der kan behandles i stedet.

Kære tzari

Jeg vil ikke gøre mig til ekspert på polypper, men jeg vil gerne prøve at kommentere.

Polypper er desværre ikke ”bare” polypper. Der findes mange forskellige slags og videnskaben har ikke kunne give gode forklaringer på dem alle.

Den mest fredelige slags opstår i det ydre øre i øregangen. De vil ofte starte i de celler der normalt producerer ørevoks og bliver til en slags bobbel, der nogle gange kan ses i øregangen. Disse polypper kan fjernes under bedøvelse uden den store risiko for tab af hørelse. De vil dog kunne vende tilbage.

Calicivirus kan desværre ikke helt udelukkes. Der findes nemlig polypper der sætter sig i mellemøret. Mellemøret står i forbindelse med munden, så man kan trykudligne (f.eks. når man køre under Storebælt eller letter i et fly). Infektioner i munden og halsen kan være en mulig årsag til at polypper opstår i mellemøret. Calicivirus kan altså ikke helt udelukkes. Dermed ikke sagt at alle calicikatte for polypper. Det er trods alt rimeligt sjældent. Hvis den slags polypper skal fjernes, vil det gå ud over hørelsen, og katten vil blive døv. Ofte er det en mindre bekymring fordi katten allerede inden operationen er døv pga polyppen.

Lidt sent svar, men godt at kattens øre har det godt igen.
…og så lige et lille hjertesuk: Hæld ALDRIG oliebaseret ørerens ned i et øre med sår eller sprækker i trommehinden. Gør man det, kan det starte en kraftig betændelse i stil med det Christina har oplevet. Er du i tvivl så få nogen til at kigge ned i øret først.

Søren

Har altså heller ikke hørt om katte, der havde behov for dybderensning på den måde. Freja er enekat (indtil videre) og hun fik tjekket ører den anden dag - de var super fine! Hun har kun en smule lige foran øret ind i mellem.

Måske du skulle rense på den måde Vivi foreslår med en tot vat - så du sikrer at du ikke river/prikker hul med noget nede i øret. For øret er temmelig følsomt.

:doh::doh::doh::ups: Kæft hvor er jeg dum lige nu, jeg renser og drypper øre før udstilling så ørene er fine og rene. Kan jeg godt høre jeg slet ikke skal så :thumbdown:
Sidst var det ikke en polyp alligevel men en reaktion af en slags. Men de skal vel igennem en surolan kur igen ik? Eller skal jeg bare med vat rense det YDERSTE af øret, hvis ja hvor tit ,og lade øret selv få has med det og komme i balance igen :?

Bare mystisk det kun er de 2 brødre der reagere sådan imod mit øre rens så -surrender

Tusinde tak for alle jeres svar så fik jeg pinpointet problemet.:ok:

Jeg synes kun du bør rense med vat lige før en udstilling…

Men jeg synes du skal høre din dyrlæge, hvad h*n mener mht. videre behandling.

ringer også i morgen men var nysgerrig efter bud på hvad det var:)

Ja, du bliver nødt til at prøve at lade ørerne komme i naturlig balance.
Men hvis du får problemer med gener, f.eks. rysten på hovedet, skæv holdning af hovedet eller lign. så bliver du selvfølgelig nødt til at afhjælpe.
Jeg ville nok ‘trappe ud’, forsigtigt, ved at rense sjældnere og sjældnere og sjældnere, simpelthen fordi, at det er så ubehageligt med overproduktion, der giver vokspropper. Og så håbe at det ‘kun’ er pga. for meget rensning.

Skal de så have øredrypning. Eller skal jeg rense kun med vat så det yderste langsomt fjernes når der kommer “ud”. Hvis der er NOGEN tvivl hedder det jo dyrlæge. Men hvis dyrlæge siger de bare skal have 1-2 uger(den får man jo tit) hvor jeg renser det yderste øre med vat før vi foretaget os noget er det jo dumt at farte frem og tilbage min dyrlæge befinder sig nemlig rimelig langt væk så skal bestille falck transport.

De virker ret upåvirket når man ikke renser i deres øre. Rensede øret igår KUN med en vatpind for at vurdere om det var det samme og det ligner det 99.9%. At jeg rensede det yderste af øret med vat virkede de ikke ømme over.

Hvad ville i gøre kontakte dyrlæge mandag eller vente en uges tid og se om øret selv kommer i balance :S[SIZE=2]
[/SIZE]

Jeg renser kun ører på vores katte, når vi skal på udstilling, og det er kun det ydre øre (selve flappen) med lidt spray på en tot vat. Evt. en tør tot vat til lige at tage hvis der måtte sidde noget øverst i selve tragten.
Øret er jo skabt til at rense sig selv naturligt ved hjælp af bl.a. ørevoks og de små hår nede i øret. Normalt skulle der også gerne være en afbalanceret produktion af ørevoks. Hvis dette fungerer naturligt, så skal du kun fjerne evt. skidt i det ydre øre (som kattene som regel også selv formår at holde rent, eller hjælpe hinanden med ;)). Opstår der infektion, overproduktion af voks el.lign., så kan andet blive nødvendigt, men jer holder helst mine fingre langt væk fra kattenes ører, men mindre andet er nødvendigt.