Praksis ved køb af kat i udlandet og avlsrestriktioner

Jeg skal til at købe en killing i udlandet og vil gerne høre jer, hvad der er praksis at gøre i den forbindelse - altså hvordan tingene normalt foregår ??

Den killing jeg vil købe er til avl, men er det så normalt / ok, at man ikke må sælge kommende killinger til det land man har købt den i og til det land, som faderen stammer fra ?? Ved godt mange sælger med restriktioner, men vil bare høre om den her slags er normalt / ok ?

[quote=Marlene;303729]Jeg skal til at købe en killing i udlandet og vil gerne høre jer, hvad der er praksis at gøre i den forbindelse - altså hvordan tingene normalt foregår ??

Den killing jeg vil købe er til avl, men er det så normalt / ok, at man ikke må sælge kommende killinger til det land man har købt den i og til det land, som faderen stammer fra ?? Ved godt mange sælger med restriktioner, men vil bare høre om den her slags er normalt / ok ?[/quote]

Der er vel ingen restriktioner mod at sælge killinger …Jeg tror reststriktionerne går på forbud mod at sælge fertile killinger til landet hvor det fædrende/mødrene ophav stammer fra.

Men som ny opdrætter har man vel osse sine betænkeligheder ved at sælge fertile killinger i det hele taget, eller ?

Hvorfor vil du til udlandet efter avlsmateriale ? …Som ny kommende opdrætter er en erfaren mentor guld værd - Og det er altså det bedste hvis ens mentor er til at få fat på, når/hvis lokummet brænder :slight_smile:

Jeg låner lige din tråd, håber det er okay… :slight_smile: Har et spørgsmål omkring køb af avlskat fra udlandet…

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man normalt besøger den udenlandske opdrætter, inden man vælger en killing derfra? Jeg ved godt at det måske er svært at sige hvad der er “normal praksis” i sådan en situation, men hvordan synes I om, at man reserverer killingen og den så bliver fragtet til DK med fly? Uden at man besøger opdrætteren inden…

Jeg tænker på at nogle får jo avlskat hjem fra USA og i sådan en situation er det jo slet ikke muligt selv at se den og hente den - det er i hvert fald meget besværligt og dyrt…

[quote=Camilla;303755]
Jeg tænker på at nogle får jo avlskat hjem fra USA og i sådan en situation er det jo slet ikke muligt selv at se den og hente den - det er i hvert fald meget besværligt og dyrt…[/quote]

Det er i de fleste tilfælde dyrere at sende katten cargo end selv at hente den - eller betale opdrætters rejse.

[quote=Camilla;303755]Jeg låner lige din tråd, håber det er okay… :slight_smile: Har et spørgsmål omkring køb af avlskat fra udlandet…

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man normalt besøger den udenlandske opdrætter, inden man vælger en killing derfra? Jeg ved godt at det måske er svært at sige hvad der er “normal praksis” i sådan en situation, men hvordan synes I om, at man reserverer killingen og den så bliver fragtet til DK med fly? Uden at man besøger opdrætteren inden…

Jeg tænker på at nogle får jo avlskat hjem fra USA og i sådan en situation er det jo slet ikke muligt selv at se den og hente den - det er i hvert fald meget besværligt og dyrt…[/quote]

Jeg kan kun svare for mig selv, og jeg ville aldrig købe en killing som jeg ikke har haft i hænderne …Et er, at stamravlen kan studeres hjemmefra, men når jeg køber killing, så vil jeg godt se en killings ‘type’ og det kan være svært på et billede.

Alt er i prinsippet normalt i og med at ikke 2 opdrættere er ens også i forhold til restriktioner og krav i øvrigt til købere fra udlandet.

Jeg har oplevet det du beskriver og ingen restriktioner what so ever.

Det handler som andre steder, sig ikke ja til noget som du ikke vil også om 5-10 år.

Det er så nemt at sige at du som ny opdrætter ikke vil dette og hint, men tvivler på at du vil anse dig selv som ny om 6 år f.eks. og har du stadig den samme kat i brug ja så er du også bundet af aftalen til den tid. Eller en spændende parring kommer på tale hvor du selv gerne vil beholde en killing. Det kan bare ikke lade sig gøre på grund af kontaktens indhold.

At købe i udlandet kan give nyt blod til Danmark og opdrætteren er jo ikke længere væk end en der bor i Jylland og du selv på sjælland idet vi jo ofte kommunilkerer pr mail i alle tilfælde. MEN at sende katten retur hvis den ikke lever op til forventningerne er en bekostelig affære.

[quote=Babette;303761]Alt er i prinsippet normalt i og med at ikke 2 opdrættere er ens også i forhold til restriktioner og krav i øvrigt til købere fra udlandet.

Jeg har oplevet det du beskriver og ingen restriktioner what so ever.

Det handler som andre steder, sig ikke ja til noget som du ikke vil også om 5-10 år.

Det er så nemt at sige at du som ny opdrætter ikke vil dette og hint, men tvivler på at du vil anse dig selv som ny om 6 år f.eks. og har du stadig den samme kat i brug ja så er du også bundet af aftalen til den tid. Eller en spændende parring kommer på tale hvor du selv gerne vil beholde en killing. Det kan bare ikke lade sig gøre på grund af kontaktens indhold.

At købe i udlandet kan give nyt blod til Danmark og opdrætteren er jo ikke længere væk end en der bor i Jylland og du selv på sjælland idet vi jo ofte kommunilkerer pr mail i alle tilfælde. MEN at sende katten retur hvis den ikke lever op til forventningerne er en bekostelig affære.[/quote]

Jeg betragter nu mig selv som ny opdrætter, osse selvom det snart er 6 år siden jeg fil mit stamnavn :slight_smile: Og jeg har bestemt ingen problemer med at overholde de restritioner der er i mine kontrakter.

Jeg mener heller ikke afstanden mellem opdrætter og mentor bør være nogen problem, men sproget kan være en barriere. Jeg sætter umådelig pris på, at min mentor kan give svar på de spørgsmål på et sprog jeg forstår …Så jeg er glad for min pæredanske og dejlige mentor, og jeg kan ikke beskrive hvilken kæmpe hjælp hun har været, i starten af mit opdræt.

Jeg tror iøvrigt ikke jeg kunne komme i tanke om, at købe en avlskat uden restriktioner …Da retstriktioner for mig, viser at man værner om de linjer og materialer man arbejder med.

Jamen hvad koster det da, at sende den med et fly? Det kan vel ikke være dyrere end hvis jeg selv skulle betale min egen billet tur/retur + kattens billet…?

Jo det kan det sagtens være - dyrere med cargo. Der skal jo speditør over langdistance - derudover lander katten og skal gennem dyrlægekontrol i Kastrup (du betaler) - og så er der jo lige en “hyggelig” fortoldning (du betaler igen)

[quote=Marlene;303729]
Den killing jeg vil købe er til avl, men er det så normalt / ok, at man ikke må sælge kommende killinger til det land man har købt den i og til det land, som faderen stammer fra ?? Ved godt mange sælger med restriktioner, men vil bare høre om den her slags er normalt / ok ?[/quote]

Det er ganske normalt :slight_smile:
Og jeg vil næsten sige det sådan, at hvis der slet ikke er restiktioner af nogen art, er katten enten ikke “noget værd” (stamtavlen) eller også er opdrætteren “useriøs”.

Jeg har selv haft købt avlskat uden restriktioner - og det gør jeg nok aldrig igen.

Det lyder helt normalt, de udenlandske opdræt vi taler med har naturligvis restriktioner - men det er intet problem - vi sælger som udgangspunkt slet ikke til avl, så det er så nemt :slight_smile:

Det kostede 3000 kroner at få Fie hjem med fly som cargo fra Skotland til Kastrup - de penge går oven i en købspris.

Der fulgte en dyrlæge med i prisen.

Jeg synes ikke det var skidedyrt, må jeg erkende.

KH

det er helt normalt i orientaler kredse. især i de lande hvor de er meget populære ( holland, finland og norge)

og ang at købe kat - vd rynke regnede jeg med at købe hende og havde betalt depositum, men havde ret til at sige nej da jeg tog derop. har endnu ikke prøvet cargo modellen.

Mht. restriktioner, tjaa… det er helt normalt - faktisk er der også nogen der har det på parringer, men at sige at en opdrætter er useriøs hvis der ikke er restriktioner med, synes jeg godt nok er noget pjat.

Jeg har købt avlskat 4 forskellige steder (2 af dem i henholdsvis Tyskland & Sverige) og ingen af stederne har der været restriktioner - hvis man ellers ikke kalder det en restriktion at min avlshankat ikke måtte gå i et lille bur (hvilket er en selvfølge for mig).
Jeg tror også det har noget at gøre med racen man køber - jeg har en fornemmelse af at Aby opdrættere er ekstremt restriktive når de sælger avlskatte, i al fald i forhold til Orientalere.

Du kan også komme ud for at der er restriktioner på hvem du må sælge til - og især hvem du IKKE må sælge til (navngivne personer/katterier) - og dét må jeg erkende at jeg ikke bryder mig om…

Men reglen med ikke at sælge avlsmateriale tilbage til landet, når man køber fra udlandet, er ganske normalt :slight_smile:

Jeg har 2 gange købt katte “ubeset” - men selvfølgelig med ret til at sige fra når jeg kom og hentede katten. Jeg er endnu ikke blevet skuffet - jo vel kunne disse katte godt have været bedre typet end de er, men jeg var ganske grøn og kattene var såmen nogle ganske udmærkede “begynderkatte” (og stamtavlerne var IMO ret interessante - og det min svenske pige er købt på).

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;304373]Mht. restriktioner, tjaa… det er helt normalt - faktisk er der også nogen der har det på parringer, men at sige at en opdrætter er useriøs hvis der ikke er restriktioner med, synes jeg godt nok er noget pjat.

/Mette[/quote]

Det er da præcis hvad jeg oplever i den race jeg opdrætter (kan godt være det er anderledes for andre racer). Opdrætterere hvor alt der har fire ben sælges åbent - og du kan gøre præcis med det hvad du vil - dybt userisøst i mine øjne.

Dem der har de mere spændede linier - de værner også om dem, sælger ikke ud til højre og venstre og hvemsomhelst og ikke uden restriktioner - hverken katte eller parringer.

jeg har købt 2 gange i udlandet, første gang kun på billeder og tavle, 2. gang hentede jeg selv, og havde mulighed for at sige nej tak, ingen af kattene er der skrevet kontrakt på og ingen mundtlige aftaler om “krav” i forhold til opdræt.
jeg er rigtig godt tilfreds med begge handler.

[quote=Lis Dahlstrøm;304440]Det er da præcis hvad jeg oplever i den race jeg opdrætter (kan godt være det er anderledes for andre racer). Opdrætterere hvor alt der har fire ben sælges åbent - og du kan gøre præcis med det hvad du vil - dybt userisøst i mine øjne.

Dem der har de mere spændede linier - de værner også om dem, sælger ikke ud til højre og venstre og hvemsomhelst og ikke uden restriktioner - hverken katte eller parringer.[/quote]

OK, jeg kan se at vi har en forskellig opfattelse af hvad restriktioner er :wink:

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er seriøst bare at sælge hvad som helst, til hvem som helst!
Jeg mener at NÅR man sælger avlskatte, så behøver der ikke være restriktioner!

Altså f.eks. har jeg fået lov at låne en hankat som har en super spændende stamtavle, og som normalt ikke lånes ud - men der er stadig ingen restriktioner på parringen - jeg må bruge killingerne (nu kom der så kun én, men det er en helt andet ting) til hvad jeg vil (men selvfølgelig er der en helt bestemt mening med parringen :wink: ).

Det er dét jég mener når vi taler restriktioner - ikke hvor mange eller hvad der sælges til hvem fra opdrætters side.

/Mette

Uanset hvem man sælger til, bør man have alt skrevet ned.
Jeg har været for længe i denne “branche” til at stole på nogen som helst - selv mine bedste venner får forelagt en kontrakt med restriktioner.

Jeg tror, der er forskellige traditioner indenfor forskellige racer.

Hos min race er der meget få restriktioner på avlskatte (flere af mine indkøbte avlskatte er der slet ikke kontrakt på) - kun at alle avlskatte skal være GMtestede (iaf i GCCF og FIFe). Vi er skeptiske overfor opdrættere, der sætter andre restriktioner på de katte, de sælger.
Hvis vi vurderer, at vi egt helst vil sætte restriktioner på en kat solgt til avl eller for en opdrætters avlspraksis med en kat, så sælger vi ikke. Det er en anden måde at gøre tingene på - sælg ikke, hvis man ikke kan gøre det helhjertet.

Jeg er pt den eneste opdrætter i Europa af min race, der neutraliserer killinger, som, jeg vurderer, ikke skal i avl. Dette forstår nogle, som at jeg slet ikke sælger til avl - dette er ikke korrekt.
I andre lande opfordres nye killingekøbere til at få et enkelt kuld - eller at holde deres unge hankat fertil så længe, at han når at blive brugt mindst én gang - det er sundt for genpuljen.

Mht ikke at sælge fertile katte tilbage til det land, man importerer avlskat fra - det er for at beskytte genpuljen i det land.

Om man køber en kat på stamtavlen og ud fra billeder eller besøger opdrætteren først for at vælge killing eller se på avlskattene, er vel en tillidssag og nogle gange en rent praktisk sag. Jeg importerer som oftest ud fra stamtavlen, billeder og et enkelt besøg hos opdrætteren, når jeg skal hente killingen.
Sælger jeg killing til udlandet, forventer jeg, at køber henter killingen hos mig - det er også sket, at jeg har afleveret killing hos køberen. Jeg shipper ikke katte - med mindre nationale rabiesregler kræver det (fx til UK og Australien).

Jeg ville blive meget ked af at blive stemplet som useriøs (af opdrættere af andre racer!), hvis jeg skulle vælge at sælge et helt kuld ud til avl og uden restriktioner.

Som jeg har forstået det, er din race super-mega-fertile, når de er fertile, ikke? Det stiller vel i sig selv også nogle krav til opdrættere af den race, som virkelig virkelig virkelig skal ville det for at holde de fertile katte ud? (Undskyld, kan godt se, at det kan lyde helt forkert :sorry: De er garanteret rigtig søde også, jo :-))

Hvordan beskytter man genpuljen ved ikke at sælge fertile katte tilbage til landet? Jeg forstår det ikke helt…

mvh. tina

Jo, de bliver meget hurtigt fertile - og nogle af dem kan være ganske højfertile… så jo, man skal vide, hvad man har med at gøre for at købe avlskatte.

Hvordan beskytter man genpuljen ved ikke at sælge fertile katte tilbage til landet? Jeg forstår det ikke helt…

mvh. tina

Jo, altså lad os antage, at farkatten til din hankilling stadig er i avl (det er som oftest hankatte, der har den slags restriktioner) - så vil ejeren af farkatten da hellere have, at han bliver brugt fremfor sønnen… Det “tvinger” andre opdrættere til at tage nye linier hjem og på den måde udvide genpuljen i landet - giver det mere mening?