Ganske kort:
Hvad er “normal” prisen for at få en hunkat parret i DK?
MVH
Ganske kort:
Hvad er “normal” prisen for at få en hunkat parret i DK?
MVH
Kommer godt nok an på race osv.
Min ene hunkat kostede parringen med hankatten 1500 pr. killing, den anden gav jeg 2000 for det hele!!!
tror også det spiller ind om hnkatten har titler, fra udstillinger.
Det er jo meget forskelligt hvordan Hankatteejere vælger at gøre det.
Jeg har fået
[ul]
[li]én parring for 3000 kr. - med en “gratis” omparring hvis der ingen eller kom under 3 killinger.
[/li][li]én parring som en “byttehandel” - dvs. jeg skylder opdrætter en parring eller en killing senere engang.
[/li][li]én parring, hvor besøget kostede 600 kr. og hver killing op til 4 stk. kostede 600 kr.
[/li][/ul]
Så det er meget forskelligt hvordan det gribes an.
Personligt er jeg glad for “byttehandler”, men så skal det også være med nogen man kan samarbejde med og stole på.
Men klart den metode jeg bedst kan lide, når der skal penge ind over, er den sidste i mine eksempler - altså 600 kr. for besøget og 600 kr. pr. killing - den er mest rimelig IMO.
/Mette
Tusind tak fordi I deler det.
Vi snakkede om hvad det mon koster forleden og har jo aldrig prøvet det, så vi var helt på herrens mark.
Det er ikke SÅ dyrt som jeg troede. Det er affødt af en hundeparring, der kostede 30.000 kroner, som jeg kender en, der fik foretaget på sin tæve… så blev jeg helt what?
Tak
MVH
Nogle hunderacer er jo også meget dyre, vi er ikke helt oppe i den prisklasse med kattene jo, der ligger de fleste killinger omkring 4500 - 5000.
Jeg tror ikke der er noget entydigt svar til spørgsmålet, jeg har hørt om parringsgebyr (for selve parringen) på 800 og 1000 kr. og så et gebyr pr. killing fra 600 - 1200 kr. Og så igen er der nogle der ikke tager gebyr for selve parringen, men kun en pris pr. killing.
Nogle tager et start beløb og så et beløb pr killing., andre et fast beløb osv.
Men det koster for et kuld på 3-4 styk ca. 3000-6000.
De gange jeg har solgt mine fertile hanmissers gunst koster det ikke hunkatteejerene noget.
Det endelige pengebeløb er alt afhængig af kuldes størrelse og om killingerne sælges til opdræt eller kæl.
Beløbet betales til mig når killingerne er ca. 13 uger, for så har hunkatteejer en chance for at betale i højere grad OG det er jo beviseligt en udgift eksempelvis at skulle finde penge til f. eks 6 killinger der skal vaccineret to gange, mærkes, neutraliseret og hvad der følger med.
Jeg har tilføjet i mine parringskontrakter, at viser der sig en genetisk betinget dekekt …dokumenteret af fagdyrlæge og udgiften overstiger killingens pris, bortfalder “mit” honorar.
Det mine kontrakter indeholder er blot dèt jeg også gerne vil bydes NÅR jeg køber parringer
Hej Lenschou - Kattehvisker.
For en sjælden race som mine - silverpersere - er parringsprisen 5000,-
Hvis der ikke kommer levedygtige killinger, ja så er det en omparring uden beregning.
Måske en tredje gang også uden beregning.
Beløbet betales når jeg modtaget hunkatten til parring, men pengene skal gives tilbage til hunkatteejeren hvis ikke min hankat “leverer varen” SMILER.
Det med at hunkattens ejer senere skal betale et beløb pr. levende killing, bryder jeg mig ikke om, men det er jo meget forskelligt, hvordan man ser på det.
Mvh.
kds
[quote=kds;249718]Hej Lenschou - Kattehvisker.
For en sjælden race som mine - silverpersere - er parringsprisen 5000,-
Hvis der ikke kommer levedygtige killinger, ja så er det en omparring uden beregning.
Måske en tredje gang også uden beregning.
Beløbet betales når jeg modtaget hunkatten til parring, men pengene skal gives tilbage til hunkatteejeren hvis ikke min hankat “leverer varen” SMILER.
Det med at hunkattens ejer senere skal betale et beløb pr. levende killing, bryder jeg mig ikke om, men det er jo meget forskelligt, hvordan man ser på det.
Mvh.
kds[/quote]
5000,- kr. er godt nok dyrt, såfremt der kun kommer en eller to killinger ud af stævnemødet IMO.
Jeg synes det mest rimelige er et mindre grundgebyr for besværet ved at have hunkatten og så et beløb pr. killing - gerne fx max 4, der skal betales for.
En parring koster meget forskelligt afhængig af, hvilken hankat det er.
Indenfor min race har titler ingen betydning overhovedet.
Jeg må indrømme, at 30000 kr for en parring på en hund lyder af rigtig mange penge! og jeg har aldrig hørt om den slags priser i de hundekredse, hvor jeg har kommet! Heldigvis, må man da sige…
Det normale er en hvalps pris, eller måske at hanhundeejeren får førstevalg mellem hvalpene…
Selvfølgelig kan der være omstændigheder, som gøre parringen dyrere… men så er man som regel ude i et eller andet med insimnering eller at tæven skal sendes til hanhunden.
Og naturligvis kan avlshundenes priser ligge skyhøjt over, hvad en almindelig familiehund sælges til… (Hos Japanese Chin koster en god avlshund ca det dobbelte af en familiehund - Sheltien er noget “billigere”… )
Vi tager et grundbeløb for parringen og et beløb pr levende killing. 1 killing betragtes ikke som et kuld og giver en omparring for det samme grundbeløb - man betaler blot for killingen. Bliver hunkatten ikke gravid får man selvfølgelig også en omparring.
Som regel er der begrænsninger/betingelser på parringen. Det kommer lidt an på hvilken hankat det er, men typisk er det ingen hankillinger må i avl, og ingen killinger må sælges til avl. Der kan også være andre varianter.
Beløbene ligger så det kommer til at svare til ca en kælekillings pris, ved et kuld på 3-4.
Jeg har betalt meget forskellige beløb, og titler har ikke været afgørende, det afgørende for de parringsgebyrer vi har betalt er restriktionerne. Hvis der er mange restriktioner, så er parringene billigere, fordi man har mindre råderet over hvad killingerne skal sælges til, og omvendt hvis der er få restriktioner.
Delias kuld som vi har lige nu på 11 uger har kostet 1500 kr. for selve parringen og derefter 900 kr. per killinger. Ellers har vi betalt alt fra 500-1500 kr. som parringsgebyr og fra 500-1000 kr. per killing.
KH
Sofie
Hejsa…Hørte så sent som igår om en MCO parring hvor prisen var: 7500 og så kunne opdrætter beholde en killing selv…de øvrige skulle nutraliseres og sælges til kæl.
og Den aftale er ikke uanmindelig for MCO’erne
anna
wow
[quote=antocat;249783]Hejsa…Hørte så sent som igår om en MCO parring hvor prisen var: 7500 og så kunne opdrætter beholde en killing selv…de øvrige skulle nutraliseres og sælges til kæl.
og Den aftale er ikke uanmindelig for MCO’erne
anna[/quote]
Nej, jeg har hørt om lign. aftaler indenfor vores race (SIA/OSH), men så er det også efter top show katte - dét betaler man åbenbart ekstra for i vores race
Jeg er så af den mening at jeg hellere vil betale ekstra for en fantastisk stamtavle, med noget jeg kan bruge i mit opdræt, end for en “show vinder” - det er bestemt ikke altid at Show vinderne er de bedste avlskatte
/Mette:)
Start gebyr - typisk 1000,- og samme beløb for hver levende fødte killing.
I min race tror jeg ikke nogen går efter præmierede katte, jeg gør i hvert fald ikke, for mig er det ikke kun hankattens udseende - det er faktisk det mindste - men mere hans stamtavle og hvordan forfædrene ser/så ud.
Der opereres både med faste priser og pris pr. killing i min race, jeg kunne ikke drømme om at købe til fast pris, har netop et eksempel på at der kan ske ting og sager der gør en omparring umulig.
Hunkatten får een killing, der bliver syg og dør. Hunkatten bliver steriliseret og ejer har kun den ene fertile kat. Hvad så, en masse penge betalt for ingenting, for det er jo ret beset ikke hankatteejers skyld, at hunkatteejer ikke kan benytte en omparring.
Derfor vil jeg kun betale og modtage evt. parringsgebyr og et beløb pr. levende killing. Jeg lover og forventer aldring omparringer.
Typisk ligger samlet pris hos burmeser på omkring 3.500-4.500
KH
Linda
Jeg går ikke efter top show katte - jeg går efter hvad jeg mener passer til min hunkat. Og efter en stamtavle der er troværdig (det vil sige der er visse opdræt jeg ikke vil røre med …) og der ikke ligger alt for meget hæftig sygdom i. Historik og troværdighed er vigtig for mig.
Normalt har jeg egen han/ner - og med egen mener jeg han er min - og jeg normalt ikke sælger parringer ud af huset.