Pris for parring

Nu er jeg lidt forvirret:S

Er det ejeren af hankatten eller hunkatten der skal betale for parringen? Hvem af dem skal betale for (hvis der er sådan en) et beløb pr. killing der kommer?

[quote=Mette Stevnsborg;250073]Nu er jeg lidt forvirret:S

Er det ejeren af hankatten eller hunkatten der skal betale for parringen? Hvem af dem skal betale for (hvis der er sådan en) et beløb pr. killing der kommer?[/quote]

Det er ejeren af hankatten, som får penge for den “service” hendes/hans hankat yder, hunkatteejeren betaler for at få selve parringen, samt et beløb per killing som hunkatten får.

Det er hunkattens ejer der betaler.

Tak for rigtig gode svar alle sammen. Det er en lærerig tråd.

MVH

Jeg er målløs!! :uha: Det er vel ikke en pris for selve parringen? Det er forhåbentlig en samlet pris for et parringsgebyr + pris pr killing?!

[quote=antocat;249783]og Den aftale er ikke uanmindelig for MCO’erne
anna [/quote]
Jeg har da heldigvis aldrig hørt om noget lignende. Jeg synes godt nok, at det er mange penge, og har ikke tidligere hørt om sådanne beløb blandt MCO. Jeg har altid tænkt, at andre racer havde dyre priser for parring :wink:
Jeg har selv kun betalt en pris pr killing (500-100 kr), hvilket jeg finder rimeligt. Et mindre gebyr for parringen kunne også være okay, men jeg synes, at pris pr killing giver den mest reelle pris.

Ejeren af hankat modtager penge for parringsydelser fra hunkattens ejer

Et andet spørgmål - hvornår er en killing levende? Født levende, 3 uger, 12 uger? :slight_smile:

[quote=Eva K;250099]
Et andet spørgmål - hvornår er en killing levende? Født levende, 3 uger, 12 uger? :)[/quote]

Det defineres i parringskontrakten, der er ingen fast standard, hos nogen betyder det de killinger der lever efter 48 timer, hos andre er det når killinger er 4 eller 12 uger gamle.

Det er vist forskelligt fra hankat (nok mest hankattens ejer ;)) til hankat.
Jeg mener, at ifm vores parringer har det heddet ved 4 uger, men en enkelt ved salgstidspunktet.

[quote=Christina B;250097]Jeg er målløs!! :uha: Det er vel ikke en pris for selve parringen? Det er forhåbentlig en samlet pris for et parringsgebyr + pris pr killing?!

Jeg har da heldigvis aldrig hørt om noget lignende. Jeg synes godt nok, at det er mange penge, og har ikke tidligere hørt om sådanne beløb blandt MCO. Jeg har altid tænkt, at andre racer havde dyre priser for parring :wink:
Jeg har selv kun betalt en pris pr killing (500-100 kr), hvilket jeg finder rimeligt. Et mindre gebyr for parringen kunne også være okay, men jeg synes, at pris pr killing giver den mest reelle pris.[/quote]

Man skal høre meget før ørerne skvatter af, Christina :stuck_out_tongue: Men jeg tror ikke det er sidste gang du hører det, måske første men bestemt ikke sidste.

Jeg er rimelig ligeglad med priserne, er en han interessant for mig, så spiller det absolut ingen rolle hvad jeg skal give. For mig handler det langt mere om hvilke restriktioner der følger med parringen, det er der bøvlet for mig kommer når jeg skal arbejde videre med afkommet.

Ja, mit spørgsmål er nemlig affødt af at jeg har set forskellige definitioner på det :slight_smile:
Hvornår ville I mene den er levende, hvis det var jer der stod med hankatten?

[quote=Eva K;250107]Ja, mit spørgsmål er nemlig affødt af at jeg har set forskellige definitioner på det :slight_smile:
Hvornår ville I mene den er levende, hvis det var jer der stod med hankatten?[/quote]

Jeg synes i hvert fald, at de 48 timer er lige knebent nok, jeg tror når Panda en gang skal lånes ud, vil der blive tale om at pengene per killing skal betales, når killingerne er 3-4 uger.

Nu ved jeg jo at du vil være kritisk med hvem der får lov at låne Tenoren…men lad os nu sige man ukritisk lånte sin hankat ud, og killingerne omkom pga ulykke eller sygdom i katteriet…eller pga folk ikke holdt øje med mor og børn osv osv (vi hører jo alle om klaphatte til tider ).

Her i det Jydske er det normalt at give 850-1000 kr pr killing og intet gebyr.

[quote=Chicabee;250160]Nu ved jeg jo at du vil være kritisk med hvem der får lov at låne Tenoren…men lad os nu sige man ukritisk lånte sin hankat ud, og killingerne omkom pga ulykke eller sygdom i katteriet…eller pga folk ikke holdt øje med mor og børn osv osv (vi hører jo alle om klaphatte til tider ).
[/quote]

Tja, hvis en opdrætter er virkelig useriøs og ikke gider holde øje med killingerne, ville det næppe være en, der gad betale flere tusinde kr. for en parring :slight_smile:

Men ja … killingerne kan blive syge eller dø af uforklarlig årsag - og det bliver så et tab for hankatteejeren pga manglende indtægt, men alt andet lige, forekommer det mig som et større tab for hunkatteejeren.

[quote=Vivi_Fletcher;250162]Tja, hvis en opdrætter er virkelig useriøs og ikke gider holde øje med killingerne, ville det næppe være en, der gad betale flere tusinde kr. for en parring :slight_smile:

Men ja … killingerne kan blive syge eller dø af uforklarlig årsag - og det bliver så et tab for hankatteejeren pga manglende indtægt, men alt andet lige, forekommer det mig som et større tab for hunkatteejeren.[/quote]
Jeg har en reel sag i baghovedet.

En hunkatteejer låner hankat ude i byen. 2 ud af 4 killinger dør pga diarre som 7-8 ugers, og hunkatteejer nægter at betale for 4 killinger. Hunkatteejeren “nåede ikke” at få killingerne til dyrlæge før de var døde.

Ovennævnte er en sand historie, og hankatteejeren krævede altså betaling for 4 killinger…selvom det krævede noget slåsseri.

[quote=Chicabee;250160]Nu ved jeg jo at du vil være kritisk med hvem der får lov at låne Tenoren…men lad os nu sige man ukritisk lånte sin hankat ud, og killingerne omkom pga ulykke eller sygdom i katteriet…eller pga folk ikke holdt øje med mor og børn osv osv (vi hører jo alle om klaphatte til tider ).

Her i det Jydske er det normalt at give 850-1000 kr pr killing og intet gebyr.[/quote]

Det kan jeg også sagtens se, men jeg har selv betalt penge for killinger, som er gået til og alt andet lige, så er det ekstra salt i såret.
Edit: her skal det lige siges, at det var 48 timer lig betaling.

Åh ja…du har jo ret. Men endnu engang understreger det bare at man skal nøjes med at samarbejde med folk man har tillid til.:slight_smile:

Ja, skulle jeg vælge ville jeg nok også synes 3-4 uger var mest fair, de er alt andet lige meget sarte for infektion og andet i de første par uger - er mit indtryk?

Det syntes jeg så ikke. Det er helt normalt, og mest udbredt at man betaler for parringen når man henter sin hunkat. Der kan så kontraktmæssigt være forhold om hvis der kun kommer en killing osv. Bemærk ordet kommer - tror ikke på der er nogen der betaler noget tilbage fordi nogen killinger skrider i svinget

Killinger dør normalt indenfor de første 5-6 dage. Når killingerne er en uge gamle - så vil jeg gerne se penge - dem har jeg faktisk ventet på i 10 uger.

Hvis killingerne er sarte for infektion (stadig skrider de inden for den første uge) - så har hunkattejeren noget i huset - pg så har vedkommende forhåbentlig fortalt hankatteejeren det.

Okay, så er det altså inden for den første uge og ikke to uger? Så har jeg åbenbart misforstået nok.

Mht. infektion - jamen det kan da f.eks. være mormissen har en inficeret brystkirtel og så giver “dårlig mælk” videre? Kan de ikke dø af det? Eller måske har vedkommende aldrig haft et udbrud før? Hvordan skal man så vide det? :slight_smile:

[quote=Eva K;250202]Okay, så er det altså inden for den første uge og ikke to uger? Så har jeg åbenbart misforstået nok.

Mht. infektion - jamen det kan da f.eks. være mormissen har en inficeret brystkirtel og så giver “dårlig mælk” videre? Kan de ikke dø af det? Eller måske har vedkommende aldrig haft et udbrud før? Hvordan skal man så vide det? :)[/quote]

Og - det er da ikke hankattens skyld - og nej killinger dør ikke af at sutte på en hunkat med brystbetændelse - det anbefales faktisk de gør det.

Hvis og hvis … det har altså også omkostninger at have egen han.

Og der er ingen der tvinger nogen til at parre kan de ikke acceptere kontrakten - kan de bare finde en anden.

Jeg syntes det er flot service at vente med at få pengene til efter killingerne er født

Okay - så det med killingernes levedygtighed handler for dig om hvorvidt det kan være hankattens fejl at de ikke overlever?
Sådan havde jeg slet ikke tænkt det - jeg havde tænkt hvad der var fair ifht hvad opdrætteren havde at arbejde videre med når det var…
Men det er måske helt forkert og noget jeg er ene om?