Pris for parring

[quote=Eva K;250219]Okay - så det med killingernes levedygtighed handler for dig om hvorvidt det kan være hankattens fejl at de ikke overlever?
Sådan havde jeg slet ikke tænkt det - jeg havde tænkt hvad der var fair ifht hvad opdrætteren havde at arbejde videre med når det var…
Men det er måske helt forkert og noget jeg er ene om?[/quote]

Der kan komme fire hanner - og hunkattejereren kan kun bruge hunner - eller de er forkerte i farven, eller hvad hvis nogen har navlebrok eller mangler testikler - er de så kun et halvt gebyr eller måske intet - de kan jo ikke bruges i avl.

Min holdning er at de killinger der lever en uge gamle - dem betaler man for. Om de kan bruges i avl - det er sådan set ikke mit problem.

Hvorfra får du den ide at at det for mig handler om det er hankattens fejl - det er det jo nok ikke. Jeg vil som udgangspunkt sige som jeg sagde - det er nok ikke hankattens fejl.

Eftersom jeg sælger meget få parringer - og kun til opdrættere der han samme holdninger til avl som jeg selv har - så har jeg ikke noget problem. Mine han/ner er for at forbedre mit opdræt - og vil aldrig være at finde på nogen avlshankatteliste

fejl = genetisk uforligenlighed.
Det var det jeg mente, så fejl var et forkert ord. Jeg tænkte på noget mellem de to der kunne have gjort det ene eller andet… Og tjah, en hankat kan man avle videre på hvis man vil, det kan man ikke på en død kat :slight_smile:

Det var heller ikke fordi jeg mente at du eller andre skulle have et problem med det, det var bare for at lære nyt og prøve at forstå grundlaget for andres holdninger :slight_smile:

Vi tager ikke betaling for en killing som dør inden den kan sælges. Og så er det ligegyldig hvad årsagen er. Vi sælger ikke parringer for at tjene penge, og hvis en killing fx har været syg, så har hunkatteejeren haft dyrlægeudgifter og en masse andre hovedbrud. Derfor kan vi ikke få os selv til at kræve at de også skal betale for en killing der ikke er mere.

[quote=Eva K;250229]fejl = genetisk uforligenlighed.
Det var det jeg mente, så fejl var et forkert ord. Jeg tænkte på noget mellem de to der kunne have gjort det ene eller andet… Og tjah, en hankat kan man avle videre på hvis man vil, det kan man ikke på en død kat :slight_smile:

Det var heller ikke fordi jeg mente at du eller andre skulle have et problem med det, det var bare for at lære nyt og prøve at forstå grundlaget for andres holdninger :)[/quote]

Nu går jeg da ud fra man godt og grundigt har sat sig ind i hvad en given kombination kan medføre - også af mindre heldige ting. Sælger man parringer er man forpligtet til at oplyse hvad man har kendskab til - når det er gjort mener jeg man kan fralægge sig det ansvar.

Jeg ville da nok lure lidt på min hankat hvis hans afkom ikke var levedygtigt - så alve viderer, tjaeee …

Vil det sige du tager ikke noget parringsgebyr før killingerne er salgklare?

[quote=Lis Dahlstrøm;250238]Nu går jeg da ud fra man godt og grundigt har sat sig ind i hvad en given kombination kan medføre - også af mindre heldige ting. Sælger man parringer er man forpligtet til at oplyse hvad man har kendskab til - når det er gjort mener jeg man kan fralægge sig det ansvar.

Jeg ville da nok lure lidt på min hankat hvis hans afkom ikke var levedygtigt - så alve viderer, tjaeee …[/quote]

Det var ikke møntet på hvad din hankat kan eller ikke kan give videre :slight_smile: det var et forsøg på at forstå hvad det ligger til baggrund for din holdning. :slight_smile:
som åbenbart er at du kender din hankat og hans linier så godt at du kan fralægge dig et hvert ansvar for evt. genetisk uforlignelighed :slight_smile: Eller har jeg misforstået noget?

Som regel ja. De betaler grundbeløbet, men prisen pr. killing plejer vi at få når killingerne er solgt.

[quote=Eva K;250229]fejl = genetisk uforligenlighed.
[/quote]

Hvad mener du med genetisk uforlignelighed? Det begreb har jeg aldrig hørt før :øhmm:

Og hvordan hænger det sammen med død?

Louise - F.eks. ved birma’er og briter kan der være genetisk uforlignelighed mellem de to blodtyper når moderen har (mener jeg det er) blodtype B og parres med en A hankat.

Hmmmm - men man køber de ikke en parring med en anden blodtype end sin hunkats :uha: så jeg forstår stadig ikke hvor “genetisk uforlignelighed” kommer ind i billedet.

Det har man vel for pokker da undersøgt inden man går i byen og får en hun parret? Og vælger man så alligevel - som hunkatteejer - at tage den parring, så er man også klar på hvordan man tackler det. Der mener jeg især hunkatteejer har et ansvar inden parringen foregår, det er trods alt der man skal tackle problemet.

Roolig nu… Ja ja ja… Selvfølgelig er det ikke noget man går ud og “gør”. Der blev bare spurgt til hvad genestik uforligelighed var - ikke hvad man bør gøre :slight_smile: Og jeg gav et kendt eksempel…
Og så er det foriøvrigt heller ikke flere år siden at man ikke kunnet blodtype bestemme kattene og vide det på forhånd :wink:

Jeg snakker rent teoretisk her, ikke hvad man i praksis gør.

Louise - Det er genestik uforligelighed fordi afkommet ikke kan overleve. Faktisk er det lidt et dumt eksempel fordi afkommet kan overleve hvis det bare ikke får mælk fra moderen, i naturen ville det dog betyde at selektionen ikke går mod de blodtyper der giver afkom der dør.
Der er mange andre slags som man så ikke ser men som kan give ufuldendte fostre, abort etc. :slight_smile: (lige som der er mange andre ting end genetisk uforligelighed der kan give lige det)
Der er andre eksempler indenfor dyrearter hvor afkommet simpelthen dør timer efter fødslen fordi dets gener ikke er kompatible og derfor ikke “gør” alt det kroppen burde :slight_smile:
Jeg er dog lige på vej i seng nu, men skal nok lede efter noget snarest…

btw - hvis forvirringen er over at jeg fik stavet uforligelighed med n, så beklager jeg :ups:

[quote=Eva K;250278]Roolig nu… Ja ja ja… Selvfølgelig er det ikke noget man går ud og “gør”. Der blev bare spurgt til hvad genestik uforligelighed var - ikke hvad man bør gøre :slight_smile: Og jeg gav et kendt eksempel…
Og så er det foriøvrigt heller ikke flere år siden at man ikke kunnet blodtype bestemme kattene og vide det på forhånd :wink:

Jeg snakker rent teoretisk her, ikke hvad man i praksis gør.

Louise - Det er genestik uforligelighed fordi afkommet ikke kan overleve. Faktisk er det lidt et dumt eksempel fordi afkommet kan overleve hvis det bare ikke får mælk fra moderen, i naturen ville det dog betyde at selektionen ikke går mod de blodtyper der giver afkom der dør.
Der er mange andre slags som man så ikke ser men som kan give ufuldendte fostre, abort etc. :slight_smile: (lige som der er mange andre ting end genetisk uforligelighed der kan give lige det)
Der er andre eksempler indenfor dyrearter hvor afkommet simpelthen dør timer efter fødslen fordi dets gener ikke er kompatible og derfor ikke “gør” alt det kroppen burde :slight_smile:
Jeg er dog lige på vej i seng nu, men skal nok lede efter noget snarest…[/quote]

For mig lyder det mere som om du taler om alle slags defekter og misdannelser som et resultat af “genetisk uforlignelighed” - underforstået at sådan er det bare og det er noget som bare sker.

Og det er jeg ikke enig i.

Nogen misdannelser skyldes fejl i de tidlige faser af graviditeten når fostret “foldes” og kan være tilfældige andre kan være følger af manglende nærringsstoffer (fx taurin eller folinsyre), vira og/eller sygdom hos hunkatten. Til disse hører så vidt jeg husker de fleste midtlinie defekter så som rygmarvsbrok, åben bug, åben kranie, ganespalte/hareskår mv. Nogen af disse kan så også have en arvelig genetisk defekt som årsag.

Så er der de medfødte defekter som vi ved skyldes enten recessive defekter hos, begge forældre fx FCK, GM2, PRA, PK. Eller dominanter genfejl som fx PKD og HCM.

Til disse kan vi så lægge de defekter som vi ved er arvelige, men ikke helt kender arvegangene på - nogle er måske simple recesive, andre måske polygenetiske og i atter andre tilfælde er det måske inkomplet penetrans som er på spil.

Som du kan se er der med det hele enten tale om misdannelser opstået i livmoderen uafhængig af fostrets DNA, eller også er det arvelige gendefekter.

For mig lyder “genetisk uforligelighed” som et naturromantisk begreb med fatalitiske (religiøse?) undertoner: “Det er naturens gang. Vi må bare acceptere det. Det er ikke alt man skal forstå.” Og ved at anlægge den overbevisning fraskriver man sig samtidig ansvaret for at kunne gøre noget ved at forhindre det.

Når man har med opdræt at gøre, er den holdning bare ikke godt nok. Vi skal prøve at forstå, og vi skal prøve at gøre det bedre. Vi kan ikke tillade og at trække på skuldrene og sige “det er bare naturens gang” når vi får defekter eller killinger der dør.

Og det er det vi har videnskaben til. At hjælpe os med at forstå, og gøre tingene bedre!

Jeg tager et beløb når hunkatten går hjem efter parring. Ingen skal betale uden at der kommer killinger så selvfølgelig er der ret til omparringer men i næste løbetid. Prisen svarer til det hunkatteejeren ville skulle betale i fald hun købte en killing hos mig.

Jeg gider ikke det der med at skulle være dyneløfter bagefter. De hanner jeg typisk låner ud har hertil ikke været far til færre end 5 killinger i kuldene ud af huset. Hos mig selv har den gamle lavet kuld på 5-9.

Har det lige som med prisen på killinger. Syntes du det er for dyrt, nå ja men så må du jo finde et andet sted at få parret og købe killinger.

[quote=Eva K;250242]Det var ikke møntet på hvad din hankat kan eller ikke kan give videre :slight_smile: det var et forsøg på at forstå hvad det ligger til baggrund for din holdning. :slight_smile:
som åbenbart er at du kender din hankat og hans linier så godt at du kan fralægge dig et hvert ansvar for evt. genetisk uforlignelighed :slight_smile: Eller har jeg misforstået noget?[/quote]

Er det at oplyse at fralægge sig ethvert ansvar? - det mener jeg ikke.

Det kan aldrig blive mit ansvar - eller min kats - på ting jeg har oplyst.

Det er et spørgsmål om valg eller fravalg - og de valg er hunkatteejernes hvis det er kommet dertil jeg godt vil låne min hankat ud.

Langt de fleste “arvelige” lidelser viser sig først langt senere i livet.

Men som andre allerede har nævnt der er mange forhold der kan spille ind når der tales om defekter - og ikke alle er arvelige.

Iøvrigt er et af mine kontraktmæssige krav også at alle - hvor ubetydelige de end kan syntes - fejl, mangler og defekter der ses på afkom efter min hankat skal jeg informeres om.

Opdræt er ikke kun sort eller hvidt - og der er ingen facitliste.

Der gik lige en prås op for den nye her… Hotspot skriver at de ikke sælger parringer for at tjene. Jeg tænker hvorfor så?

Og så tror jeg at jeg har forstået, at man sælger fordi man kan se, at den hun og den han sammen kan forbedre racen som helhed.

Er det korrekt tænkt af den nye? :slight_smile:

Som helt spæd er det jo let at tænke at parringerne dem tjener hankattens ejer lidt på - men jeg kan sagtens se nu, at det naturligvis ikke er et hovedformål (der er vel næppe penge i den slags alligevel med mindre man er BYBer:-))

Tak for lærerig tråd. jeg suger til mig

KH

[quote=HotSpot;250282]For mig lyder det mere som om du taler om alle slags defekter og misdannelser som et resultat af “genetisk uforlignelighed” - underforstået at sådan er det bare og det er noget som bare sker.

Og det er jeg ikke enig i.

For mig lyder “genetisk uforligelighed” som et naturromantisk begreb med fatalitiske (religiøse?) undertoner: “Det er naturens gang. Vi må bare acceptere det. Det er ikke alt man skal forstå.” Og ved at anlægge den overbevisning fraskriver man sig samtidig ansvaret for at kunne gøre noget ved at forhindre det.

Når man har med opdræt at gøre, er den holdning bare ikke godt nok. Vi skal prøve at forstå, og vi skal prøve at gøre det bedre. Vi kan ikke tillade og at trække på skuldrene og sige “det er bare naturens gang” når vi får defekter eller killinger der dør.

Og det er det vi har videnskaben til. At hjælpe os med at forstå, og gøre tingene bedre![/quote]

Okay, så har du helt misforstået det jeg prøver at sige. Jeg mener at du kan have f.eks. to alleler der hver især fungerer rigtig godt og giver god fitness for katten. Men at når disse to blandes, så opstår der problemer.
Og det er jo ikke det samme som f.eks. en recessiv allel, der giver sygdom når homozygot. Det her er alleler som ikke er sygdoms-alleler, men som af den ene eller anden grund ikke kan fungere når individet også har en anden allel.

Og hvor får du ind det med at jeg skulle sige “det er naturens gang”? Jeg har slet ikke været inde på hvad man skal acceptere og ikke acceptere noget som helst sted? Og selvfølgelig skal man da altid stræbe mod at blive bedre og lære nyt. Alt andet ville da være underligt.
Jeg har forsøgt at forstå hvad der gør at forskellige vælger forskellige grænser for levende killinger :slight_smile: og så kom vi ind på det her emne…

Og mht. fatalisme og religiøse undertoner - pyyh! Så langt havde jeg da især slet ikke tænkt at det kunne tolkes. Jeg snakker bare om et fænomen, som det kan være svært at kende til, fordi det netop ikke er sygdomsalleler hver for sig, men siger da intet om at man ikke skal forske i det eller bare skal acceptere det…

Synes godt nok der bliver læst meget ind i begrebet “genetisk uforligelighed” som jeg ikke vidste var der…

Lis - Tak for din uddybning, så tror jeg, at jeg lidt bedre forstår dine tanker bag din grænse.

[quote=lenschow;250337]Der gik lige en prås op for den nye her… Hotspot skriver at de ikke sælger parringer for at tjene. Jeg tænker hvorfor så?
[/quote]

Der er ikke mange penge at tjene på en hankat, medmindre han udlånes til gud og hver mand. :stuck_out_tongue: Jeg har set mængden af ravage sådan fyr kan lave med sit strinteri, derudover så skal der jo rengøres grundigt inden og efter hver hunkat.
Hankatten skal testes for sygdomme og generelt skal man selv stå til rådighed overfor hunkatteejerne i forhold til hvad der ligger i linier, og hvad man evt senere hen finder ud af.
Det er helt sikkert også et stort arbejde og ansvar, at passe på andre opdrætteres hunkatte under parringsbesøgt, alt dette er blandt andet hvorfor jeg synes det er fair, at man betaler et beløb for selve parringen.

Men fx. vores Panda, han kommer aldrig til at blive en offentligt hankat, og han er ikke købt for at tjene penge ind. Han er købt fordi vi håber og tror han kan lave nogle spændende killinger sammen med Delia, når vi alligevel vælger at låne ham ud, er det til opdrættere vi kender godt.
Det er med det for øje, at lave killinger som lever op til standarden, som forhåbenligt bliver bedre end deres forældre. Derfor vil vi overvejer fra gang til gang om hunkatten vil passe til Panda, og om vi tror de to kunne lave nogle gode killinger sammen.

KH

Sofie