Pris for parring

Jeg kan kun udtale mig om mine egne bevæge grunde. Jeg opdrætter en race som stadig er ved at etablere sig i DK. Hver race har sin “kultur” og hos os er kulturen at man ikke sælger parringer. Til gengæld er der flere opdrættere der gerne sælger avlskatte (typisk hunkatte) til folk som gerne vil begynde at opdrætte. Men det er så også alt de gør - sælger kattene. Der følger ingen tilbud om mentor hjælp eller vejledning i øvrigt.

Og så står køberne pludselig der, med en skrigende vanvittig hunkat i løbetid, og er slet ikke klædt på til det. Vi kan alle blive enige om, at det er dumt, naivt og slet ikke optimalt. Men jeg tilgiver dem - for hvor skal de vide det fra? Hvis ikke man har nogen som helst kontakt med katteverden, så er der mange ting man ikke finder ud af før man står med problemerne.

Så får de først sandheden om opdræt - råt for usødet. Hvis de er interesseret får de derefter min vurdering af deres hunkats kvalitet som avlskat, og er de stadig overbeviste om at de gerne vil være opdrættere, tja - så vil jeg hellere sælge dem en parring, og hjælpe dem med råd og vejledning, end at de i desperation over ikke at kunne få en parring, går ud og bruger en “ægte bengaler uden stamtavle” :dunk:

Og så får de en meget restriktiv parringskontrakt - typisk at alle killinger skal neutraliseres.

Denne praksis synes jeg kan forsvares fordi der hidtil ikke har været nogen som helst problemer med at sælge killinger.

Alle af disse parringer (pånær en, som jeg nu er mentor for) er resulteret i, at ejerne har valgt at neutralisere hunkatten og opgive opdrætterplanerne. Og jeg ved med sikkerhed at jeg har hjulpet med at redde et par hunkattes og killingers liv. Desuden har jeg sikret at de killinger der blev lavet blev neutraliseret, solgt med kontrakt, vaccineret og fik gode hjem. Og der er ikke startet en BYB’er eller useriøs opdrætter op, ved at middelmådige/dårligt typede killinger blev solgt fertile. Og det har jeg det egentligt ganske godt med.

En anden type af dem vi sælger parringer til er dødseriøse nystartede opdrættere, som ikke har lyst til selv at kaste sig ud i hankatte hold. Det har jeg stor respekt for. Her er det 100% en tillidssag om de får en parring uden restiktioner, med få restriktioner eller med de fulde.

[quote=lenschow;250337]Og så tror jeg at jeg har forstået, at man sælger fordi man kan se, at den hun og den han sammen kan forbedre racen som helhed.

Er det korrekt tænkt af den nye? :-)[/quote]

Ikke for mig. Hvis ikke jeg kender hunkattens linier til bunds er det super svært at vurdere det. Vi arbejder med en race som har et utroligt bredt genetisk materiale, og hvor mange linier stadig er utrolig heterozygote.

Og ellers se ovenfor…

Selvfølgelig får man en klat penge i hånden ved at sælge en parring. Men hvis man kigger på det i det store billede, så skal det ses i lyset af at hidtil er 3 ud af 4 af vores hankatte importeret. Og en topkvalitet hankat fra USA løber snildt op i 30.000 når alt er betalt. Hvis man sælger mange parringer på en hankat man selv har lavet, så vil det helt sikkert være noget man tjener rigtig godt på. Men ved at sælge mange parringer på den samme hankat, gør man ikke sin race nogen tjeneste - i mine øjne!

Hvorfor gør man ikke det ?? … Bla. indenfor British Shorthair er der uforlignelighed.

Så spørger man skisme da også INDEN man parrer, eller … ?

Alt andet virker ulogisk på mig - også selv om man kan “omgås” problemet ved at tage killingerne fra. Det har også en omkostning, da det er præcis i det tidsrum de er modtagelige for den store dosis af maternelle antistoffer.

[quote=Lis Dahlstrøm;250448]Så spørger man skisme da også INDEN man parrer, eller … ?

Alt andet virker ulogisk på mig - også selv om man kan “omgås” problemet ved at tage killingerne fra. Det har også en omkostning, da det er præcis i det tidsrum de er modtagelige for den store dosis af maternelle antistoffer.[/quote]

Selvfølgelig spørger man :slight_smile: …Jeg vil da tro, at ALLE opdrættere som har blodtypeuforlignlighed kender deres avlskat/avlskattes blodtype.

Måske jeg har misforstået Hotspot, jeg gik ind og svarede på følgende
Hmmmm - men man køber de ikke en parring med en anden blodtype end sin hunkats

Hvor jeg vil mene, at man godt kan købe en parring med en hankat med en anden blodtype, end ens egen hunkats.

[quote=Alice;250452]Selvfølgelig spørger man :slight_smile: …Jeg vil da tro, at ALLE opdrættere som har blodtypeuforlignlighed kender deres avlskat/avlskattes blodtype.

Måske jeg har misforstået Hotspot, jeg gik ind og svarede på følgende
Hmmmm - men man køber de ikke en parring med en anden blodtype end sin hunkats

Hvor jeg vil mene, at man godt kan købe en parring med en hankat med en anden blodtype, end ens egen hunkats.[/quote]

Nu har vi ikke forsk blodtyper i min race, så det kan være jeg ikke kender til alle jeres bevæggrunde for at planlægge parringer.

Men jeg kan altså ikke se formålet ved bevidst at lave en parring mellem to katte af forskellig blodtype. Som Lis skriver har løsningen for at rede killingernes liv, store omkostninger for killingerne.

[quote=HotSpot;250458]Nu har vi ikke forsk blodtyper i min race, så det kan være jeg ikke kender til alle jeres bevæggrunde for at planlægge parringer.

Men jeg kan altså ikke se formålet ved bevidst at lave en parring mellem to katte af forskellig blodtype. Som Lis skriver har løsningen for at rede killingernes liv, store omkostninger for killingerne.[/quote]

Der er flere racer som har blodtypeuforlignlighed …Mener osse Hellig Birma har det ?
Min nuværende avlskat er resultat af en A+B parring …Jeg har et kuld nu, hvor der findes både A og B killinger i kuldet - Jeg valgte meget bevidst at lave denne parring, da hankatten for det første har nogle fantastiske egenskaber -typemæssigt synes jeg han er fantastisk - Sundhedsmæssigt er han i top, og desuden kunne jeg lave en udparring, som gav mig noget materiale og nogle friheder til at komme videre med …Så det var mine bevæggrunde :slight_smile:

Alice - Det har de og flere andre racer. Så vidt jeg husker er der bare en del racer hvor procenten er så lille at det ikke normalt er noget der tjekkes.

Sådan generelt ang. blodtyperne:

Jeg fandt lige lidt her fra en hjemmeside.
“Hos Britisk Korthår, Hellig Birma og Devon Rex er der en høj forekomst af blodtype B. Hos Siamesere og beslægtede katte som Orientalsk Korthår og Burmesere har undersøgelserne kun fundet blodtype A katte, og det samme gælder korthårede huskatte i USA. I Australien er der derimod en høj forekomst af blodtype B katte hos de korthårede huskatte.”

"I mange år har man antaget, at de europæiske og amerikanske russere måtte være homozygote blodtype A katte. Ganske vist var kun få russere blevet testet, men disse havde alle blodtype A. Desuden havde der ikke været problemer med Fading Kitten Syndrome.

“I Australien og New Zealand har det set anderledes ud, her ser man tit russere med blodtype B. Årsagen er formodentlig, at man har brugt korthårede huskatte i russer-avlen, og som nævnt har disse i de pågældende lande en høj forekomst af blodtype B.”

Det er tilsyneladende ved at være et problem i russian blue avlen, her er en artikel fra deres blad:
http://www.russianblue.dk/RusserBladet/fakta/Blodtyper.htm

Og fra en artikel af dyrlæge Christa Hede
"Blodtypefordelingen
Blodtype A er den hyppigst forekommende blodtype blandt katte, men indenfor visse katteracer, specielt Birma, Britisk Korthår, Devon Rex og Perserkatte findes en relativ høj andel af katte med blodtype B.

Blodtype AB må betragtes som sjælden.

Blodtyper – generel oversigt

Blodtype
Katteracer

A-katte - Racer med næsten 100%
Huskatte og Siameserkatte

B-katte - Racer med 10% til 25%
Abyssiner, Birma, Himalayan, Perser, Scottish Fold og Somalikatte

B-katte - Racer med 50%
Britisk Korthår og Devon Rex

Studier af katte har vist, at prævalensen af katte med blodtype B varierer meget efter geografisk beliggenhed. Høj prævalens af katte med blodtype B findes blandt andet i Australien (26%), Paris, Frankrig (15%) og Tokyo, Japan (10%).

Et studie i fordelingen af blodtyper blandt 244 testede katte i Københavnsområdet fra 1994 fandt 227 katte med blodtype A (93%) og 17 katte med blodtype B (7%). Der fandtes ingen katte med blodtypen AB. Af de testede katte med blodtype B var frekvensen høj indenfor racerne Birma, Britisk Korthår og Perserkatte. Blandt almindelige huskatte fandtes 2% med blodtype B. "

Her er en artikel af dyrlæge Eva Axnér:
http://www.bluewhite.dk/Tips/maj99.shtml

• jeg mente nemlig nok der var noget med at coon’erne også havde det, bare at frekvensen er lav

Frekvensen af de forskellige blodtyper er forskellig hos forskellige racer og varierer også geografisk. Blodtype A er den absolut almindeligste blodtype. B er usædvanlig hos huskatte, men relativt almindelig indenfor visse racer. AB er meget usædvanlig (under 1%). Racer, hvor man i USA har fundet en stor andel af katte med blodtype B (25-50%) er British Shorthair, Devon Rex og CornishRex. Hos Abyssinier, Somali og Perser fandt man blodtype B hos 10-20% af de testede katte. Racer i USA med 0-5% af blodtype B er: Burmeser, Maine Coon og Siameser. Forekomsten av blodtype B hos Hellig Birma var 16%. Også blandt 170 testede finske birmaer havde 16% blodtype B.

Tak Eva,

og måske du kan fortælle hvad der menes med det her, som er fra det virkelige liv:?

N/b - Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type “AB”

er det et enten eller svar - eller hvad menes der?

Lis - Det er en kat der er gentestet for blodtype og det er så svaret eller hvordan?

For jeg ved der er nogen diskussion ang. det med AB katte da man har undret sig over arvegangen. I den artikel af Eva Axnér er der dog en henvisning til en undersøgelse fra 1996.

Men jeg er meget i tvivl når der står kat og serotype i samme sætning? Menes der genotype eller fænotype? Serotype har så vidt jeg har forstået noget med bakterier/encellede organismer at gøre?

[quote=Eva K;250498]Lis - Det er en kat der er gentestet for blodtype og det er så svaret eller hvordan?

For jeg ved der er nogen diskussion ang. det med AB katte da man har undret sig over arvegangen. I den artikel af Eva Axnér er der dog en henvisning til en undersøgelse fra 1996.

Men jeg er meget i tvivl når der står kat og serotype i samme sætning? Menes der genotype eller fænotype? Serotype har så vidt jeg har forstået noget med bakterier/encellede organismer at gøre?[/quote]

Det er svaret på en gentest fra UC Davis.

Jeg aner ikke hvad det svar kan bruges til - og hvad har bakterier/encellede organismer at gøre i en test der kun går på at blodtype bestemme katten?

Jeg læser det som katten enten er A eller AB - jeg vil da vide om den er A eller AB.

Bliver nok nød til at spørge min dyrlæge - har det lidt dårligt med han “bare” har at stå til rådighed for noget jeg selv har gjort og han ikke har tjent en krone på. Det må være svært at holde grinmassen med alle de spørgsmål opdrætterne har til test de selv får foretaget. Ikke at jeg har den fornemmelse når jeg spørger - men en anelse tanke for det har jeg nu

[quote=Lis Dahlstrøm;250645]
Bliver nok nød til at spørge min dyrlæge - har det lidt dårligt med han “bare” har at stå til rådighed for noget jeg selv har gjort og han ikke har tjent en krone på. Det må være svært at holde grinmassen med alle de spørgsmål opdrætterne har til test de selv får foretaget. Ikke at jeg har den fornemmelse når jeg spørger - men en anelse tanke for det har jeg nu[/quote]

Hva’ faen … er det ikke kun dig, han er til for :? :høhø: :stuck_out_tongue:

Jeg tror aldrig man skal begynde at spekulere på, hvorvidt det er hankatten eller hunkattens “skyld”, hvis der er noget galt med kuldet.
Forhåbentlig tager vi de test og forholdsregler vi kan, men det er levende dyr vi har med at gøre.

[quote=Vivi_Fletcher;250649]Hva’ faen … er det ikke kun dig, han er til for :? :høhø: :stuck_out_tongue:

.[/quote]

Du kunne måske bane vejen? - sig jeg næsten ikke tør spørge:-))

[quote=Lis Dahlstrøm;250645]Det er svaret på en gentest fra UC Davis.

Jeg aner ikke hvad det svar kan bruges til - og hvad har bakterier/encellede organismer at gøre i en test der kun går på at blodtype bestemme katten?

Jeg læser det som katten enten er A eller AB - jeg vil da vide om den er A eller AB.

Bliver nok nød til at spørge min dyrlæge - har det lidt dårligt med han “bare” har at stå til rådighed for noget jeg selv har gjort og han ikke har tjent en krone på. Det må være svært at holde grinmassen med alle de spørgsmål opdrætterne har til test de selv får foretaget. Ikke at jeg har den fornemmelse når jeg spørger - men en anelse tanke for det har jeg nu[/quote]

Nej, det lyder ærlig talt også lidt underligt for mig. Evt. kunne du lige sende en mail til Susanne Wehnert? Hun har fået blodtype testet en del derovre, så hun er nok vant til at se hvilke svar de giver og vide hvad det betyder. :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;250645]Det er svaret på en gentest fra UC Davis.

[/quote]

Om katten er A eller AB betyder intet i første omgang. AB tæller som A i parringsøjemed. Men en AB kat kan give blodtype B hvis den parres med en anden AB. Parres en AB til ren A, vil der højst kunne komme Aér og ABér…hvilket igen fint kan bruges i avl uden at spekulere på uforlignelighed.

Chicabee - Tak. Ved du så hvorfor de bruger udtrykket serotype?

Blodtype ægte AB er yderst sjælden. Som regel er katten blodtype A-men er bærer af b Hvilket kan skrives som Ab.
Når vi får svar fra Uc Davis bruges ofte AB lidt misvisende hvis katten er bærer af b - men ellers A.
Du kan læse en mere uddybende forklaring her http://birma.dk/blodtyper.htm

[quote=Chicabee;250909]Blodtype ægte AB er yderst sjælden. Som regel er katten blodtype A-men er bærer af b Hvilket kan skrives som Ab.
Når vi får svar fra Uc Davis bruges ofte AB lidt misvisende hvis katten er bærer af b - men ellers A.
Du kan læse en mere uddybende forklaring her http://birma.dk/blodtyper.htm[/quote]

Der står da intet om serotype der?
De snakker kun og genotype og fænotype der, hvilket også er hvad jeg ville bruge af ord. Men hvorfor bruger UC davies ordet “serotype” i sådant et svar?

[quote=Chicabee;250909]Blodtype ægte AB er yderst sjælden. Som regel er katten blodtype A-men er bærer af b Hvilket kan skrives som Ab.
Du kan læse en mere uddybende forklaring her http://birma.dk/blodtyper.htm[/quote]

Det mener jeg ikke, jeg kan lige vise et svar fra UC Davis, når jeg kommer hjem. Der er tre svarmuligheder A eller AB (som er en sjælden blodtype og ikke der er A kat, og der bærer b).
Den sjældne blodtype er vist først fundet hos Ragdolls, men er ikke almindeligt forekommende. Men umiddelbart kan deres test vist ikke adskille en A og så en AB, og som Camilla siger er den i parringsøjemed, at betragte som en almindelig A. De to andre typer er Ab, bemærk det lille b, som er en blodtype A der bærer b og så bb som så er blodtype b.

Sådan mener jeg i hvert fald at kunne huske deres svar er opdelt, men jeg finder lige et svar når jeg kommer hjem.

[quote=Sofie P.;251008]Det mener jeg ikke, jeg kan lige vise et svar fra UC Davis, når jeg kommer hjem. Der er tre svarmuligheder A eller AB (som er en sjælden blodtype og ikke der er A kat, og der bærer b).
Den sjældne blodtype er vist først fundet hos Ragdolls, men er ikke almindeligt forekommende. Men umiddelbart kan deres test vist ikke adskille en A og så en AB, og som Camilla siger er den i parringsøjemed, at betragte som en almindelig A. De to andre typer er Ab, bemærk det lille b, som er en blodtype A der bærer b og så bb som så er blodtype b.

Sådan mener jeg i hvert fald at kunne huske deres svar er opdelt, men jeg finder lige et svar når jeg kommer hjem.[/quote]
Jeg har lige kigget en af mine testresultater…skal prøve at ligge den herind, så folket kan se sådan en sag. :slight_smile: Men men…skal først hente unger.