Jeg kan kun udtale mig om mine egne bevæge grunde. Jeg opdrætter en race som stadig er ved at etablere sig i DK. Hver race har sin “kultur” og hos os er kulturen at man ikke sælger parringer. Til gengæld er der flere opdrættere der gerne sælger avlskatte (typisk hunkatte) til folk som gerne vil begynde at opdrætte. Men det er så også alt de gør - sælger kattene. Der følger ingen tilbud om mentor hjælp eller vejledning i øvrigt.
Og så står køberne pludselig der, med en skrigende vanvittig hunkat i løbetid, og er slet ikke klædt på til det. Vi kan alle blive enige om, at det er dumt, naivt og slet ikke optimalt. Men jeg tilgiver dem - for hvor skal de vide det fra? Hvis ikke man har nogen som helst kontakt med katteverden, så er der mange ting man ikke finder ud af før man står med problemerne.
Så får de først sandheden om opdræt - råt for usødet. Hvis de er interesseret får de derefter min vurdering af deres hunkats kvalitet som avlskat, og er de stadig overbeviste om at de gerne vil være opdrættere, tja - så vil jeg hellere sælge dem en parring, og hjælpe dem med råd og vejledning, end at de i desperation over ikke at kunne få en parring, går ud og bruger en “ægte bengaler uden stamtavle” :dunk:
Og så får de en meget restriktiv parringskontrakt - typisk at alle killinger skal neutraliseres.
Denne praksis synes jeg kan forsvares fordi der hidtil ikke har været nogen som helst problemer med at sælge killinger.
Alle af disse parringer (pånær en, som jeg nu er mentor for) er resulteret i, at ejerne har valgt at neutralisere hunkatten og opgive opdrætterplanerne. Og jeg ved med sikkerhed at jeg har hjulpet med at redde et par hunkattes og killingers liv. Desuden har jeg sikret at de killinger der blev lavet blev neutraliseret, solgt med kontrakt, vaccineret og fik gode hjem. Og der er ikke startet en BYB’er eller useriøs opdrætter op, ved at middelmådige/dårligt typede killinger blev solgt fertile. Og det har jeg det egentligt ganske godt med.
En anden type af dem vi sælger parringer til er dødseriøse nystartede opdrættere, som ikke har lyst til selv at kaste sig ud i hankatte hold. Det har jeg stor respekt for. Her er det 100% en tillidssag om de får en parring uden restiktioner, med få restriktioner eller med de fulde.
[quote=lenschow;250337]Og så tror jeg at jeg har forstået, at man sælger fordi man kan se, at den hun og den han sammen kan forbedre racen som helhed.
Er det korrekt tænkt af den nye? :-)[/quote]
Ikke for mig. Hvis ikke jeg kender hunkattens linier til bunds er det super svært at vurdere det. Vi arbejder med en race som har et utroligt bredt genetisk materiale, og hvor mange linier stadig er utrolig heterozygote.
Og ellers se ovenfor…
Selvfølgelig får man en klat penge i hånden ved at sælge en parring. Men hvis man kigger på det i det store billede, så skal det ses i lyset af at hidtil er 3 ud af 4 af vores hankatte importeret. Og en topkvalitet hankat fra USA løber snildt op i 30.000 når alt er betalt. Hvis man sælger mange parringer på en hankat man selv har lavet, så vil det helt sikkert være noget man tjener rigtig godt på. Men ved at sælge mange parringer på den samme hankat, gør man ikke sin race nogen tjeneste - i mine øjne!