Pris-stigning på medicin

Som flere siger, så tror jeg også, du er begyndt på en ny “tilskudsperiode”. Men jeg kan sagtens forstå, du er chokket, det er en væsentlig forskel!

jeg har jo aldrig hørt om de tilskudsperioder før, er det noget nyt der er blevet indført.
men uanset tilskud el ej syntes jeg altså der er voldsom forskel på 50 kr og 700 kr

[quote=Johnny;432235]jeg har jo aldrig hørt om de tilskudsperioder før, er det noget nyt der er blevet indført.
men uanset tilskud el ej syntes jeg altså der er voldsom forskel på 50 kr og 700 kr[/quote]
Plejer du at få 100 stk blisterpakning ? For tjekker man medicinprisen for 100 stk citalopram 40 mg passer prisen altså fint.

[quote=Johnny;432235]jeg har jo aldrig hørt om de tilskudsperioder før, er det noget nyt der er blevet indført.
men uanset tilskud el ej syntes jeg altså der er voldsom forskel på 50 kr og 700 kr[/quote]
Næææh, jeg ved faktisk ikke, hvor længe det har været, men al den tid jeg selv har betalt mit medicin (6 år) har det hvert fald været :slight_smile:

Citalopram er også dem jeg får, dog når priserne ændrer sig, så får jeg istedet cipramil som har det samme virksomme stof. Så jo du kan skam godt få den samme medicin lavet af andre firmaer. :slight_smile:

Og jeg har forresten heller aldrig nogensinde betalt mere end max 70kr, og jeg når nemlig aldrig op på at få tilskud indenfor et år.

prisen passer fint, men som sagt har jeg aldrig betalt mere end 40-50 kr i de 4 år jeg har fået dem og så syntes jeg altså det er vildt pludselig at skulle betale 700 kr og selv med tilskud vil prisen fremover ikke koste under 150 kr.
prisen er jeg som sådan ligeglad med, for det er medicin jeg ikke kan undvære lige p.t og så må jeg jo betale.
jeg var bare sikker på der var tale om en pris-fejl

nej det er ret vildt at jeg så pludselig skal betale 700 kr
og hvis det er på års-basis tilskuddet gælder, så er der jo noget galt, for jeg har max brugt 300 kr i medicin sidste år

[quote=Johnny;432250]nej det er ret vildt at jeg så pludselig skal betale 700 kr
og hvis det er på års-basis tilskuddet gælder, så er der jo noget galt, for jeg har max brugt 300 kr i medicin sidste år[/quote]

Kan lige se inde på netdoktor at cipramil også er steget gevaldigt. -what

Det kan godt være at de mener jeg skal have medicinen forebyggende, men det bliver da fremover kun sådan at jeg tager dem, når og hvis jeg udvikler depression igen.

Fandt lige: Citalopram “Teva” 20mg, 100 stk “blister” til kun 112,- så måske jeg bliver reddet på målstregen.

Det er simpelthen fordi den ene producent er gået ud af markedet, så nu er der kun 2 til at sætte prisen - og de er samarbejdspartnere, hvilket gør at de kan sætte prisen som de vil.

det er simpelthen skide frækt (pardon my french) og på ingen måde noget der gavner de personer der bruger antidepressiv.
Faktisk er det lige til at få en depression oven i depressionen… :thumbdown:

[quote=KKH;432251]Kan lige se inde på netdoktor at cipramil også er steget gevaldigt. -what

Det kan godt være at de mener jeg skal have medicinen forebyggende, men det bliver da fremover kun sådan at jeg tager dem, når og hvis jeg udvikler depression igen.

Fandt lige: Citalopram “Teva” 20mg, 100 stk “blister” til kun 112,- så måske jeg bliver reddet på målstregen.[/quote]

ja jeg har overvejet dem istedet, men det er jo min læge der ved om det er bedre for mig at jeg så bare tager 2 istedet, jeg skal jo ha 40 mg.
men ellers er det jo bare at tage den store pung med fremover :(:thumbdown:

sådanne medicinal-firmaer skulle skamme sig at dyrke så voldsom rovdrift på syge mennesker.

[quote=Annette O;432253]Det er simpelthen fordi den ene producent er gået ud af markedet, så nu er der kun 2 til at sætte prisen - og de er samarbejdspartnere, hvilket gør at de kan sætte prisen som de vil.

det er simpelthen skide frækt (pardon my french) og på ingen måde noget der gavner de personer der bruger antidepressiv.
Faktisk er det lige til at få en depression oven i depressionen… :thumbdown:[/quote]

svineri er det, overvejer kraftigt at gå til pressen med det, for helt lovligt tror jeg ikke det er, og sådan en prisstigning på 1500% er da helt ude i hampen

Det med tilskudsår har kørt siden år 2000, så helt nyt er det ikke, nej. :slight_smile:

Du har nok bare aldrig før, oplevet det så slemt. Men som andre rigtigt nok er inde på, kan producenterne sætte priserne som det passer dem. Og hvis det passer dem at øge prisen fra en 50’er til 5000 kr, så gør de det. :S
Og for at gøre det hele bedre, sker disse prisændringer hver 14. dag.

Johnny, en anden gang - så hent nye forsyninger, mens du stadig har til 7-14 dage. Skulle du så være udsat for det samme igen, så undlad at købe det, og kontakt lægen for at få en recept på f.eks. 2x20 mg, eller hvad der nu er billigere. :slight_smile:

Fuldstændig forrykt at medicin skal koste så meget.

[quote=Tea;432316]Det med tilskudsår har kørt siden år 2000, så helt nyt er det ikke, nej. :slight_smile:

Du har nok bare aldrig før, oplevet det så slemt. Men som andre rigtigt nok er inde på, kan producenterne sætte priserne som det passer dem. Og hvis det passer dem at øge prisen fra en 50’er til 5000 kr, så gør de det. :S
Og for at gøre det hele bedre, sker disse prisændringer hver 14. dag.

Johnny, en anden gang - så hent nye forsyninger, mens du stadig har til 7-14 dage. Skulle du så være udsat for det samme igen, så undlad at købe det, og kontakt lægen for at få en recept på f.eks. 2x20 mg, eller hvad der nu er billigere. :)[/quote]

åh ja det haster nu heller ikke, jeg har stadig til en uges tid endnu

Johnny: Har du afprøvet anden medicin end Citalopram ?
Der findes så mange anti-depressive i dag og Citalopram er et af dem med flest bivirkninger … det kan jeg selv skrive under på, for tog dem en måneds tid sidste vinter og fik stort set alle de bivirkninger der var muligt at have :S
Nu er jeg skiftet over på Venlafaxin Sandoz (eller Bluefish) og stortrives på dem, i starten var min hjerne dog noget hyperaktiv, men det mærker jeg ikke så meget til i dag :ok:
Jeg får 150 mg og 100 kapsler koster ca. 150 kr. (kan ikke huske det helt nøjagtigt).

nu fik jeg talt med min læge igen og han var ved at falde ned af stolen over dne pris-stigning, han var glad for at vi ringede for den ville han gå videre med.
det har intet med tilskud at gøre, det er en ren pris-stigning.

min læge har så givet mig en recept på noget tilsvarende som jeg så skal tage 2 af istedet for en.

det er da osse underligt at apotekerne ikke råber vagt i gevær overfor så voldsom en pris-stignig og det kun pga af at der kun er et firma tilbage der laver den medicin, de ka jo sætte prisen som de vel, da mange er “afhængig” af den, så den skal nok blive solgt

Det er fuldstændig rigtigt, hvad Annette siger, det er frækt at udnytte de personer, som har det dårligt i forvejen.
Jeg håber virkelig, at din læge kan gøre noget ved det, de ‘kan’ lidt mere end os andre.
De skide medicinalfirmaer udnytter os allesammen. (Undskyld mit franske!)

Og god bedring.! Depressioner er noget af det værste, der findes.
.

Her kommer jeg liige til at komme med et lille indspark! Jeg bliver altså lidt provokeret, så tilgiv mig lige :slight_smile:

Det er IKKE i orden at medicinen stiger på den måde, lad os lige få det på plads!

Men “de skide medicinalfirmaer” bruger millioner på at forske, udvikle og teste ny medicin. En ny opfindelse tager de patent på INDEN medicinen er færdigudviklet - typisk allerede når de “opdages”. Patentet løber måske 25 år, og det tager i gennemsnit ca. 10 år, før medicinen er klar til markedet. I disse ti år kan kan det til enhver tid skrottes, hvis der findes bivirkninger i en af de to dyregrupper, der testes på. Og derefter er der flere kliniske faser, hvor medicinen afprøves på mennesker. Det vil sige at der er ca. 15 år tilbage, hvor medicinalfirmaerne kan tjene på deres produkt og bruge pengene til ny forskning, udvikling og markedsføring. Hvis de ikke gør det - ja, så vil aktionærene og markedet ikke investere i dem, og så kan de lige så godt lukke.

Vi er enige om at priserne kan være ublu, men det er naivt at tro, at medicinalbranchen ikke også er en forretning.

Johnny - dette er ikke et angreb på din tråd, jeg snakker helt generelt her…

[quote=Lone;432864]Her kommer jeg liige til at komme med et lille indspark! Jeg bliver altså lidt provokeret, så tilgiv mig lige :slight_smile:

Det er IKKE i orden at medicinen stiger på den måde, lad os lige få det på plads!

Men “de skide medicinalfirmaer” bruger millioner på at forske, udvikle og teste ny medicin. En ny opfindelse tager de patent på INDEN medicinen er færdigudviklet - typisk allerede når de “opdages”. Patentet løber måske 25 år, og det tager i gennemsnit ca. 10 år, før medicinen er klar til markedet. I disse ti år kan kan det til enhver tid skrottes, hvis der findes bivirkninger i en af de to dyregrupper, der testes på. Og derefter er der flere kliniske faser, hvor medicinen afprøves på mennesker. Det vil sige at der er ca. 15 år tilbage, hvor medicinalfirmaerne kan tjene på deres produkt og bruge pengene til ny forskning, udvikling og markedsføring. Hvis de ikke gør det - ja, så vil aktionærene og markedet ikke investere i dem, og så kan de lige så godt lukke.

Vi er enige om at priserne kan være ublu, men det er naivt at tro, at medicinalbranchen ikke også er en forretning.

Johnny - dette er ikke et angreb på din tråd, jeg snakker helt generelt her…[/quote]

jeg tager det skam ikke som et angreb overhovede og jeg ka nu osse godt tåle kritik:p:)
men det er da mistænkeligt at den voldsomme pris-stigning sker på samme tid som man næsten er ene producent indenfor lige præcis den type medicin, det ka man da kalde og ha monopol ik:)

jeg vil osse gerne betale medicinal-firmaerne penge for at de kan forske og udvikle mediciner. men da denne medicin er ret livsvigtig for ret mange mennesker for at de ka ha en nogenlunde normal dag er det nok ikke lige der man skal lave en voldsom prisstigning på 1500% vel:p