Pris-stigning på medicin

[quote=Johnny;432871]jeg tager det skam ikke som et angreb overhovede og jeg ka nu osse godt tåle kritik:p:)
men det er da mistænkeligt at den voldsomme pris-stigning sker på samme tid som man næsten er ene producent indenfor lige præcis den type medicin, det ka man da kalde og ha monopol ik:)

jeg vil osse gerne betale medicinal-firmaerne penge for at de kan forske og udvikle mediciner. men da denne medicin er ret livsvigtig for ret mange mennesker for at de ka ha en nogenlunde normal dag er det nok ikke lige der man skal lave en voldsom prisstigning på 1500% vel:p[/quote]

Enig! Og jeg synes også det totalt ublu med en prisstigning på 1500%.

Og skal da også gerne indrømme at jeg da klart er farvet af at arbejde for et medicinalfirma. Godt nok ikke dem, der laver din medicin. Jeg er hos Novo Nordisk.

Jeg har aldrig helt forstået idéen med at medicinen starter med at være dyrt for derefter at falde i pris. Hvorfor regner man ikke bare gennemsnittet ud, så man kan betale det samme beløb hver gang?

Er det ikke nemmere?

Eller?

[quote=JulleMLF;433352]Jeg har aldrig helt forstået idéen med at medicinen starter med at være dyrt for derefter at falde i pris. Hvorfor regner man ikke bare gennemsnittet ud, så man kan betale det samme beløb hver gang?

Er det ikke nemmere?

Eller?[/quote]

Det er tilskud, man får, når man selv har betalt et større beløb. Derfor tilgodeser det dem, der har store medicinudgifter og er dyrt for sådan én som mig, der sjældent får noget.

[quote=JulleMLF;433352]Jeg har aldrig helt forstået idéen med at medicinen starter med at være dyrt for derefter at falde i pris. Hvorfor regner man ikke bare gennemsnittet ud, så man kan betale det samme beløb hver gang?

Er det ikke nemmere?

Eller?[/quote]
Det er jo heller ikke til at vide på forhånd, hvor meget medicin man køber i løbet af et år. :slight_smile:

Nu er jeg så en af dem der arbejder i medicinal branchen.

Jeg ved ikke hvad der er sket på cipramil/cipralex branchen, men medicinpriserne ændrer sig faktisk hver 14. dag. Dette kaldes en takst periode.

Medicinal branchen “melder” hvilken pris de har i sinde at tage for medicinen i den kommende takst periode. Hvis man melder sig på markedet i en takst-periode er man tvungen til at kunne tilfredsstille behovet - altså kunne levere.
Dvs. at der er mange spekulationer i priser - hvis man er den billigste sælger man jo meget, og det kan være et problem hvis man faktisk ikke er i stand til at levere og bliver dyrt for firmaet: Hvis man går out of stock i en periode og ikke kan levere, ja så ryger man ud af taksten og må ikke være med i den næste periode.

Derfor - hvis et firma har lidt svært ved at levere et produkt, sætter de prisen højere, så det er ikke er deres produkt der bliver solgt. Apotekerne skal jo substituere med det billigste (i mange tilfælde i hvert fald…)

Det kan faktisk også ses på medicinpriser - specielt på p-piller som svinger vildt i pris… (check fx. lindynette over en periode på 3-4 år)

men altså - jeg syntes heller ikke at det er ok med en prisstigning på 1500 %… meget meget voldsomt.

[quote=Johnny;432221]nåja det er skam ingen hemmelighed hvad medicin jeg får
det er citalopram 40 mg.
vil altså osse lige ha fat i min læge i morgen og høre om der er alternativer[/quote]

Det findes da i adskillige kopiudgaver - får det selv …

NP

oh hell ya :uha:

da jeg flyttede til Holstebro i 2004 var jeg team danmark roer - og fordi jeg var med til en del internationalt pjat, var jeg i wadas søgeløs (int. antidoping forbund som anti doping danmark skal give res. til)

den gang var jeg tvunget til at bruge et bestemt mærke, som apoteket sku tage hjem til mig hver gang fra Tyskland, pga ekstreme regler for p-piller hos junior roere i Tyskland… og eftersom jeg havde 4 regattaer i Tyskland fordelt fra april til oktober sku jeg jo følge de regler også…
de kostede dengang 200,- … jeg overvejede aldrig at skifter - for de fungerede bare PERFEKT til mig (dog havde jeg problemer med jern, men det var ikke p-pillernes skyld!)

men ud af ingenting steg de helt vildt - det ville koste mig 400,- for en pakke til en måned :uha: no way! så nu hvor jeg er ude af Wadas søgeløs, ja så er jeg altså gået over til “alm”/“de billigste” apoteket har… i starten af 2008 kostede de fra 85-105,- - nu koster de minimum 135 :uha: er ikke kommet af med mindre 135 det sidste år :venter:

jeg er godt nok glad for offentligt medicinstøtte! og så er jeg MEGET glad for, at min nye lungemedicin er på “forsøgsbasis” eller sådan et eller andet smart, som “koster gratis” :fløjte: når bare jeg henter det inde ved lægen på sygehuset når jeg er til lungetjek hver måned :slight_smile: ellers havde det vist kostet det hvide ud af øjnene…

men jeg synes godt nok medicinpriserne generelt er ræset i vejret de sidste 2 år bare :uha: det er ret vildt et eller andet sted…
det ender jo med, at man skal til at vælge p-piller fra, mens man er single :uha: før vi ser os om, så koster “den billigste” jo 2-300,- hvis det fortsætter sådan…

[quote=Niels Peter;435522]Det findes da i adskillige kopiudgaver - får det selv …

NP[/quote]

øhhhh nå, ikke iflg det jeg ka se på nettet, der er 2 forskellige firmaer der laver dem i 40 mg. men hvad ved jeg.