Prisen for en racekat

helt enig…det undre at folk undersøger mere når de skal købe PC, køleskab ect…går på nettet, TÆNK undersøgelser ect…for en ting de har et par år…og som jo ikke kan risikere at koste 20 000 i dyrlægeregninger…og når man så køber killing slås den kritiske sans samt etik og moral (i tilfældet dyrevelfærd) nogle gange helt fra…så fokus på også hvem det er man vil støtte…den gode og samvittighedsfulde opdrætter/seriøse internater/dyrevelfærds organisationer eller BYB/useriøse opdrætter…og andre der bare vil prøve at lave hurtige penge på dyrs bekostning

Man skal altså lige huske på at nogle er fantastisk til at sælge. Jeg har stået med købere af syge killinger(altså ikke mine egne-høhø) der selv har undret sig over de endte med at købe “katten i sækken”, men sælgeren havde været utroligt overbevisende og har man ikke haft kat før kan “opdrætteren” virke utrolig proff og vidende.
Så det er ikke kun de “dumme” købere man skal klandre, men også kigge lidt på den moral der præger nogle, heldigvis få, opdrættere/ avlere.

Marina

Ja, og desværre må vi jo altså også se i øjnene, at det absolut ikke er nogen garanti, at købe kat hos en registreret opdrætter.

Når jeg sådan tænker over det, så synes jeg egentlig, at en pris på 4500 for en kælekilling er helt fair. Opdrætteren skal selvfølgelig have dækket sine udgifter til vaccinationer, neutralisering, chipning/øremærkning, ormekur, dyrlægecheck, foder, stamtavle mm, og når man ved, hvad den slags koster, så ved man jo også godt, at det ikke er nogen guldgrube at være opdrætter.

Vi er efterhånden begyndt at forklare vores uforstående venner og familie, hvad det egentlig er, vi får for pengene, når vi giver 4500 for en killing. For udover de ting, jeg har skrevet herover, så får man jo også en kat, der har fået de bedst mulige opvækstbetingelser, som er garanteret (så meget som den slags nu kan garanteres) sund og rask og så er der endda nogle, der giver garanti på katten, hvilket de vel egentlig også skal til en vis grænse, da opdrættere jo også er dækket ind under købeloven.

Når folk så hører dette, så begynder de at forstå, hvorfor man gerne betaler den pris som en racekat fra en velrenommeret opdrætter koster.

Hvis folk så ovenikøbet har hund, så kan man jo spørge henkastet, hvad de har givet for Fido, og så er det jo ofte oppe omkring 8-10.000 kr, så hvorfor skulle katte ikke ligge oppe i den prisklasse, de gør?

For mig er ikke det kun katten jeg har købt. Min opdrætter er altid klar med råd og hjælp når jeg ringer til hende. Det er vigtig for mig. Jeg tror at de fleste af jer har det på samme måde, med jeres killingkøber, men det tvivler jeg på man får det hos en byb.

Selvfølgelig er der ingen tvivl om, at lavere priser vil fremme salget…

Jeg synes, nøjagtig som så mange andre, at prisen for racekatte er alt, alt for høj…(at den så også er det for tavleløse katte og blandingskatte er en anden diskussion)

4000, 6000, 8000 kroner…

Nu ved jeg, der er stor forskel på hvor meget de forskellige opdrættere bruger at teste deres avlsdyr, og dermed hvor store udgifter de har til det.

Men udgifter til killingerne er der jo selvfølgelig, vaccination, ormekur, helbredstjek o.s.v. og evt. neutralisering før salg…og så selvfølgelig den lille bagatel stamtavlen koster

Men selv om de udgifter er der, så har jeg endda meget svært ved at forstå, at man gentagne gange hører, at der ingen fortjeneste er, måske endda ofte er underskud, ved at sælge killinger til 4-5-8000,- stykket…og ofte dyrere hvis kattene er til avl…

Jo, så mangler selvfølgelig udgiften til parring, for dem der må købe sig til det…jeg aner ikke hvad det koster, men hvis det er så dyrt, at det kan “æde” restbeløbet fra udgifterne og op til salgsprisen, er det jo helt hen i vejret…og et eller andet sted opdrætternes egens skyld, at de gennem tiden har accepteret så høj pris og dermed sat standarden for den…

[QUOTE=Felis;118798]
Nu ved jeg, der er stor forskel på hvor meget de forskellige opdrættere bruger at teste deres avlsdyr, og dermed hvor store udgifter de har til det.

Men udgifter til killingerne er der jo selvfølgelig, vaccination, ormekur, helbredstjek o.s.v. og evt. neutralisering før salg…og så selvfølgelig den lille bagatel stamtavlen koster

Men selv om de udgifter er der, så har jeg endda meget svært ved at forstå, at man gentagne gange hører, at der ingen fortjeneste er, måske endda ofte er underskud, ved at sælge killinger til 4-5-8000,- stykket…og ofte dyrere hvis kattene er til avl…

Jo, så mangler selvfølgelig udgiften til parring, for dem der må købe sig til det…jeg aner ikke hvad det koster, men hvis det er så dyrt, at det kan “æde” restbeløbet fra udgifterne og op til salgsprisen, er det jo helt hen i vejret…og et eller andet sted opdrætternes egens skyld, at de gennem tiden har accepteret så høj pris og dermed sat standarden for den…[/QUOTE]

Jeg tvivler på, at ret mange tager 8000 kr for en kælekat.

Et meget hurtigt overslag på mit nuværende kuld:
Parringsgebyr 6000 kr
Neutralisering, øremærkning, registrering, vaccinering 2 x pr killing = ca 3000 kr
Killingerne har været syge og det ender muligvis med en øjenoperation på en af killingerne - et lavt gæt på denne omgang er nok 2-3000 kr
Stamtavler 600 kr
Derudover har de naturligvis ædt sig store og frække samt brugt kattebakken flittigt - et hurtigt gæt vil nok være 2000 kr

Når jeg så fortæller, at jeg har solgt 2 killinger à 5000 kr, skal der ikke meget udregning til, at jeg har haft bragende underskud på dette kuld!

Jeg klager ikke, men at sige man har fortjeneste på at lave kuld er mildt sagt latterligt … sorry!

Tilføjelse: Glemte lige, at jeg naturligvis har testet morkatten, men det var i forb. med et tidligere kuld. Mener det kostede lidt over 1000 kr.

… Jeg må ærlig indrømme at prisen overhovedet ikke kommer til at spille ind , når jeg har fundet missen ( misserne ) … Om valget så bliver husmis eller racekat …:)…

Nu får jeg nok på puklen, men jeg prøver alligevel.

Jeg har læst i indlæg, (både herinde og andre steder) at nogle mener at folk der sælger blandingskatte og/eller huskatte burde sælge dem for maksimalt 1500,-kr, og at så skulle de være neutraliserede mærkede og vaccinerede og med sundhedsbog.

Jeg skrev om killinger jeg havde planlagt, på blandingsavl, men jeg ville gennemtjekke forældrene, og sælge killingerne med fuld pakke, for 3700.

Efter mine beregneinger ville jeg ikke tjene på dem, men fik alligevel at vide at det var alt for meget at forlange.

Det forstår jeg ikke.

For hvis en opdrætter må regne tests, mad,grus og killingernes “pakke” med i, hvorfor må dem der sælger blandinger så ikke?

Og nu snakker vi altså om ansvarlige mennesker der sælger killinger der er “fixet”, efter forældredyr der er sunde og tjekket for hvad der nu er muligt.

De mennesker der bare vil tjene, er ikke indregnet i dette spørgsmål, for de kunne ski ikke drømme om at teste eller gøre en skid ved killingerne.

Jeg synes også at 3-4 tusinde og derover er dyrt for en kat, men ved jo godt hvad det koster bare at have dem, så jeg har ingen problemer med hvad folk sæger deres katte for.

Men jeg kan da nævne at her i nærheden bor nogle mennesker der laver dejlige killinger. Det er på “huskatte” men der må være noget race ind over, for de bliver semilanghårede.

De sælger killingerne for 3000, med fuld pakke, og de tjener ikke noget på dem. Og deres forældredyr er ikke tjekket for noget særligt.

Men for folk der vil have en kate der er “færdig”, og med lidt ekstra pels, men som ikke vil udstille, så er det jo fint at spare 1500 i forhold til f.eks. en stambogsført kat, der måske ikke engang er neutraliseret.

Hilsen Dorte der kun har “billige” katte.

Jeg har vist ikke set nogen steder, hvor der står, hvad man max bør sælge sine katte for :?
Har du et link til den diskussion :?

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=5504

Allerede inen for de første 10 indlæg står det såmænd. Og det er set på andre fora, men det gider jeg ikke lige lede efter, man må jo alligevel ikke kopiere ind.

Hilsen Dorete og de 23 nussemisser.

De ekstra bogstaver og og¨å de manglende er altså fordi jeg har en kat på den ene arm, og det besværliggør skiriveprocessen lidt.

[QUOTE=alleos7;118819]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=5504

Allerede inen for de første 10 indlæg står det såmænd. Og det er set på andre fora, men det gider jeg ikke lige lede efter, man må jo alligevel ikke kopiere ind.

Hilsen Dorete og de 23 nussemisser.[/QUOTE]

Jow, men fordi én skriver det, behøver det da ikke betyde, at det er den generelle opfattelse :?
Jeg har fx ikke noget max for, hvad man må tage for sine katte. Jeg synes man skal tage det, man selv finder rimeligt.

Jeg mistede mine to gamle huskatte sidste år og jeg begyndte at kigge efter nye.
Jeg syntes ved første øjekast, at 5000-6000 var meget for en killing, men begyndte så at regne på, hvad der indgik i det beløb.
Sterilisation, sundhedscheck, vaccinationer og øremærkning kan vel hurtigt løbe op i 2000-2500 og så er der foder og grus og evt andre dyrlægeregninger. Så der er da ikke det store tilbage til opdrætteren. Vi ville gerne ha’ to katte til at holde hinanden med selskab.
Jeg endte med at købe en killing og fik moren med gratis, da hun skulle pensioneres, så det var da rent underskud for opdrætteren.

[quote=Vivi_Fletcher;118821]Jow, men fordi én skriver det, behøver det da ikke betyde, at det er den generelle opfattelse :?
Jeg har fx ikke noget max for, hvad man må tage for sine katte. Jeg synes man skal tage det, man selv finder rimeligt.[/quote]

Det er skam også set flere steder, men det var bare lige det link jeg hurtigst kunne grave frem, for det er en forholdsvis ny tråd, og jeg kunne hsuske havd den hed.

Hilsen Dorte og de 23 nussemisser.

Jeg synes da det er fint at teste for arvelige sygdomme på sine blandingskatte, den diskussion har vi haft og jeg synes der kom alle de gode råd frem. Bare man husker at informere sine killingekøbere korrekt om testene og at ‘den fine tavle’ f.eks ikke bare er en formalitet.

Hvis man vil give 3700 kroner for en blandingskat som man ikke kender baglandet på i stedet for en kat med stamtavle fra en registreret opdrætter synes da bare man skal gøre det.

Som jeg skrev tidligere, mange købere ved ikke hvad en god racekat er, men jeg synes man er forpligtet som sælger til at informere køberne om den killing de køber.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;118804]Et meget hurtigt overslag på mit nuværende kuld:
Parringsgebyr 6000 kr
Neutralisering, øremærkning, registrering, vaccinering 2 x pr killing = ca 3000 kr
Killingerne har været syge og det ender muligvis med en øjenoperation på en af killingerne - et lavt gæt på denne omgang er nok 2-3000 kr
Stamtavler 600 kr
Derudover har de naturligvis ædt sig store og frække samt brugt kattebakken flittigt - et hurtigt gæt vil nok være 2000 kr

Tilføjelse: Glemte lige, at jeg naturligvis har testet morkatten, men det var i forb. med et tidligere kuld. Mener det kostede lidt over 1000 kr.[/QUOTE]

Du glemmer een ting - det var nem nem og billig parring transportmæssigt - parrer man i udlandet så kan der lægges yderlige et antal tusindlapper - rigtig mange hvis katten skal blive og man skal afsted igen.

Så er der sikkert nogen der siger det er da ikke nødvendigt - den henne om hjørnet kan gøre det. Sikkert, men der skal nu nye gener til - og vil man noget anderledes - ja så koster det.

Al den tid der bruges på det nævnes aldrig.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;118828]Du glemmer een ting - det var nem nem og billig parring transportmæssigt - parrer man i udlandet så kan der lægges yderlige et antal tusindlapper - rigtig mange hvis katten skal blive og man skal afsted igen.

Så er der sikkert nogen der siger det er da ikke nødvendigt - den henne om hjørnet kan gøre det. Sikkert, men der skal nu nye gener til - og vil man noget anderledes - ja så koster det.

Al den tid der bruges på det nævnes aldrig.[/QUOTE]

Naturligvis :slight_smile:
For ikke at tale om, hvad det kostede mig at hente morkatten hjem fra Frankrig :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;118830]Naturligvis :slight_smile:
For ikke at tale om, hvad det kostede mig at hente morkatten hjem fra Frankrig ;)[/quote]

Hvis jeg indregner transport har mine genbrugs kastrater kostet mig mindst 6000 pr stk. :slight_smile: og det tror jeg ikke engang kan gøre det :tihi: skal jeg så lægge tiden oveni uha uha

[quote=Sheer;118826]Jeg synes da det er fint at teste for arvelig sygdomme på sine blandingskatte, den diskussion har vi haft og jeg synes der kom alle de gode råd frem. Bare man husker at informere sine killingekøbere korrekt om testene og at ‘den fine tavle’ f.eks ikke bare er en formalitet.

Hvis man vil give 3700 kroner for en blandingskat i stedet for en kat med stamtavle fra en registreret opdrætter synes da bare man skal gøre det.

Som jeg skrev tidligere, mange købere ved ikke hvad en god racekat er, men jeg synes man er forpligtet som sælger til at informere køberne om den killing de køber.[/quote]

Hvad har det med at gøre hvad man tager for en kat?
Jeg føler lidt du bliver ved med at køre i de killinger jeg ville have.
Og selvfølgelig skal folk være ærlige om hvad de sælger, men jeg har da så sandelig aldrig påstået at de killinger skulle have stamtavle. Jeg føler du dømmer mig for noget du har observeret andre gøre, og det mener jeg ikke er fair.

hvis en opdrætter må tage testprisen med i deres beregning, hvorfor må andre så ikke.

De killinger der bliver lavet hos dig, kontra en byb kan jo sagtens være ligemeget værd.

Prisen for neutralisation og vacciner og mærkning, koster da det samme om det er en huskat en blanding eller en registreret opdrætters kat.

Ikke sandt?

Måske er diskussionen også dum herinde, for her sidder jo mest de opdrættere der tester og neutraliserer også videre.

Men det er der altså mange der ikke gør.

Og hvis en kæle stamtavle-kat der er “fixet” koster 5000, ville du så købe en kæle stamtavle kat der ikke er fixet for 5000?

Hilsen Dorte og de 23 nussemisser.