Prisen på et kuld

Lige omkring det tidspunkt, hvor Fanny blev parret, var der en debat om de udgifter, man som opdrætter kunne indregne i “prisen på et kuld” og det fik mig til at notere de udgifter, der uden nogen form for diskussion kunne indregnes i prisen på mit nuværende kuld.

Jeg har inkluderet udgifter forbundet med klargøring til parring (killingernes far bor i Sverige, så Fanny skulle rabiesvaccineres og jeg havde ikke bevis på hendes GM2-status), udgifterne direkte forbundet med parring (parringsafgift + transport til og fra hankat), foder købt til Fanny fordi hun var drægtig, ting købt ind til forberedelse af fødslen (da det var fødsel nr. 2 her i huset havde jeg meget i forvejen, men købte “tisselagener”), dyrlægeudgifter på killingerne, 8 kg killingetørfoder og 8 kasser RC killingevådfoder.

Jeg har ikke inkluderet killingernes forbrug af grus (havde en rest killingegrus fra første kuld) og deres del af “almindeligt” tørfoder eller deres del af det vådfoder, der er købt på Zooplus eller andre steder, for selvom det hedder killingevådfoder, bliver noget af det måske spist af en af de voksne og killingerne spiser også gerne det, der ikke hedder killingevådfoder.

På nuværende tidspunkt, hvor killingerne er 12 uger, vaccineret to gange, chippet og 3 af dem er kastreret (der har ikke været andre dyrlægeudgifter på dem), er saldo 12.332,66 (det lidt skæve beløb kommer af, at parringsafgiften er betalt i svenske kroner).

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange penge de har spist for - små elefanter spiser meget og det er ikke uden grund, at den chokolade idag vejede 1,7 kg - så konklusionen må være, at det økonomiske overskud selv ved et sundt og raskt kuld killinger kan man godt se langt efter.

[QUOTE=Temple Bar;1016616]Lige omkring det tidspunkt, hvor Fanny blev parret, var der en debat om de udgifter, man som opdrætter kunne indregne i “prisen på et kuld” og det fik mig til at notere de udgifter, der uden nogen form for diskussion kunne indregnes i prisen på mit nuværende kuld.

Jeg har inkluderet udgifter forbundet med klargøring til parring (killingernes far bor i Sverige, så Fanny skulle rabiesvaccineres og jeg havde ikke bevis på hendes GM2-status), udgifterne direkte forbundet med parring (parringsafgift + transport til og fra hankat), foder købt til Fanny fordi hun var drægtig, ting købt ind til forberedelse af fødslen (da det var fødsel nr. 2 her i huset havde jeg meget i forvejen, men købte “tisselagener”), dyrlægeudgifter på killingerne, 8 kg killingetørfoder og 8 kasser RC killingevådfoder.

Jeg har ikke inkluderet killingernes forbrug af grus (havde en rest killingegrus fra første kuld) og deres del af “almindeligt” tørfoder eller deres del af det vådfoder, der er købt på Zooplus eller andre steder, for selvom det hedder killingevådfoder, bliver noget af det måske spist af en af de voksne og killingerne spiser også gerne det, der ikke hedder killingevådfoder.

På nuværende tidspunkt, hvor killingerne er 12 uger, vaccineret to gange, chippet og 3 af dem er kastreret (der har ikke været andre dyrlægeudgifter på dem), er saldo 12.332,66 (det lidt skæve beløb kommer af, at parringsafgiften er betalt i svenske kroner).

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange penge de har spist for - små elefanter spiser meget og det er ikke uden grund, at den chokolade idag vejede 1,7 kg - så konklusionen må være, at det økonomiske overskud selv ved et sundt og raskt kuld killinger kan man godt se langt efter.[/QUOTE]:
Ja det er rigtigt, som Teresa Skriver: " Man kan sagtens lave en lille formue på kattopdræt, - - - hvis man bare starter med en stor formue"

Cats og Conni

Men hvor mange killinger skal det deles ud over? Nu kan jeg ikke lige huske hvor mange hun fik, men jeg mener det er 4, og du beholder en af dem?

12332,66 / 3 = 4110,88 ~ ca 4111,- … Hvis prisen per killing er 5000,- går det vel nogenlunde op?

Med mindre jeg tager fejl af antallet, selvfølgelig. :slight_smile:

[QUOTE=Ravn;1016622]Men hvor mange killinger skal det deles ud over? Nu kan jeg ikke lige huske hvor mange hun fik, men jeg mener det er 4, og du beholder en af dem?

12332,66 / 3 = 4110,88 ~ ca 4111,- … Hvis prisen per killing er 5000,- går det vel nogenlunde op?

Med mindre jeg tager fejl af antallet, selvfølgelig. :)[/QUOTE]

Du glemmer det faktum, at jeg ikke har indregnet deres foder- og grusforbrug fra ca. 5 uger og frem til de flytter :slight_smile: Der er markant højere pr. killing end ca. 900 kroner.

Og lige pt er det sådan, at to af killingerne ikke er solgt, så de kan komme til at koste mig penge i x antal uger fremover - og absolut worst case (rent økonomisk) bliver de så gamle, at jeg bliver nødt til at nedsætte salgsprisen. Derudover ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed, om de bliver ved med at være lige sunde, så der kan ryge flere dyrlægeregninger på.

[QUOTE=Ravn;1016622]Men hvor mange killinger skal det deles ud over? Nu kan jeg ikke lige huske hvor mange hun fik, men jeg mener det er 4, og du beholder en af dem?

12332,66 / 3 = 4110,88 ~ ca 4111,- … Hvis prisen per killing er 5000,- går det vel nogenlunde op?

Med mindre jeg tager fejl af antallet, selvfølgelig. :)[/QUOTE]

Jeg tænkte samme tanke :slight_smile: Dog dividerede jeg med 4 da det jo er et valg at den sidste ikke skal sælges…

[QUOTE=Temple Bar;1016625]Du glemmer det faktum, at jeg ikke har indregnet deres foder- og grusforbrug fra ca. 5 uger og frem til de flytter :slight_smile: Der er markant højere pr. killing end ca. 900 kroner.

Og lige pt er det sådan, at to af killingerne ikke er solgt, så de kan komme til at koste mig penge i x antal uger fremover - og absolut worst case (rent økonomisk) bliver de så gamle, at jeg bliver nødt til at nedsætte salgsprisen. Derudover ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed, om de bliver ved med at være lige sunde, så der kan ryge flere dyrlægeregninger på.[/QUOTE]

Wow… Bruger en killing for over 900kr i foder og grus på et par måneder? :uha: (her går jeg ud fra flytning når de er en 13 ugers tid)

Jeg krydser fingre for du får solgt de sidste to og der ikke sker noget så de skal til dyrelægen :kryds: :kryds:

(OBS! Min kommentar skal ikke forstås som at jeg tror man bare tjener kassen som opdrætter - det ved jeg godt man ikke gør, og der kan nemt ske så meget)

Tja… der er ikke så meget at sige udover at kan det balancere, så er det godt :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1016629]Wow… Bruger en killing for over 900kr i foder og grus på et par måneder? :uha: (her går jeg ud fra flytning når de er en 13 ugers tid)

[/QUOTE]

Mine killinger anses for flytteklare inden for en uges tid efter Helsingørudstillingen 9/10. februar, så er de ca. 15 uger :slight_smile:

Jeg ved ikke, hvor meget hver killing spiser/skider for og det interesserer mig egentlig heller ikke, for jeg håber sørme ikke, nogen vil misunde opdrættere et eventuelt overskud på 100 kroner pr. killing?

Udover, at jeg ikke har inkluderet killingernes forbrug af foder og grus har jeg heller ikke inkluderet alt Fannys overforbrug af foder under drægtigheden og de første 5 uger af killingernes levetid, hvor de jo har levet af hendes mælkebar - som (heldigvis for min økonomi) er stor :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1016632]Mine killinger anses for flytteklare inden for en uges tid efter Helsingørudstillingen 9/10. februar, så er de ca. 15 uger :slight_smile:

Jeg ved ikke, hvor meget hver killing spiser/skider for og det interesserer mig egentlig heller ikke, for jeg håber sørme ikke, nogen vil misunde opdrættere et eventuelt overskud på 100 kroner pr. killing?

Udover, at jeg ikke har inkluderet killingernes forbrug af foder og grus har jeg heller ikke inkluderet alt Fannys overforbrug af foder under drægtigheden og de første 5 uger af killingernes levetid, hvor de jo har levet af hendes mælkebar - som (heldigvis for min økonomi) er stor :)[/QUOTE]

Det skulle altså på ingen måde forstås som at jeg ik mener opdrættere ‘skal have love til’ at få bare en smule overskud på de kuld det nu er muligt :slight_smile: Er ren nysgerrighed - for jeg aner vitterligt intet om hvad en killing koster i foder etc :slight_smile:

Der er også en del slid/ødelæggelse på hjemmet - en eller anden form for binding af penge er der jo også i morkatten, tests, benzin mig her og der osv .,.,.,

Ved godt nogen mener sådanne udgifter er en del af fornøjelsen -. fornøjelse for hvem?

De spiser rigtigt meget og griser meget:yikes:

Mine,som er en uge yngre,får vådfoder 3 gange dagligt mindst,nogen gange 4. Og de opfører sig som om de aldrig får mad:tihi:

Når jeg tømmer kattebakker,3 gange dagligt,er der over 1 kg affald pr gang

Hvis jeg får solgt mine 4 drenge,er der måske nogenlunde balance. Mens sidste kuld med kun to,var ren tilsætning:thumbdown:

Tine

Prøvede lige om jeg kunne lave et omtrent beløb for hvad prisen blev for mig, dog er der intet grus medregnet, så det vil selvfølgelig være væsentligt højere beløbet, da det var 5 killinger i kuldet.

Uden grus måtte jeg slippe: 4815,- som dækker over dyrlægen, tør og vådkost.
Kan se jeg så også mangler at medregne det ekstra guf de fik og Faith fik, af torskerogn og kaffefløde og andet guf.
Fødekasse var blot en papkasse med et gammel håndklæde i, legetøj/kradse ting havde vi i forvejen. Så vi havde ikke nogen egentligt indkøb.

Solgte killingerne for 750,- pr stk så selv uden gruset medregnet var det et minus for mig på minimum 1065,-

HOV! Jeg kan se, at jeg ikke har fået noteret udgifterne til stamtavle :ups:

Det er så 800 kroner oveni.

[QUOTE=LoanS;1016642]Fødekasse var blot en papkasse med et gammel håndklæde i, legetøj/kradse ting havde vi i forvejen. Så vi havde ikke nogen egentligt indkøb.

[/QUOTE]

Jeg har godt nok en “rigtig” fødekasse, men den er købt brugt for 50 kroner fra en anden opdrætter, der lukkede ned (en ting, jeg altid vil anbefale nye opdrættere at holde øje med :))

Samtidig skal man jo være opmærksom på, at mine dyrlægeudgifter er med opdrætterrabat og det er dels ikke alle dyrlæger, der giver det og dels ikke alle med et kuld killinger, der kan få det :slight_smile:

Jeg var utrolig heldig med mit tilbud ved dyrlægen, for det første tilbud jeg havde fået var på 8000,- for 8 katte (havde to ekstra med udover mor og killinger), men havde et andet tilbud på hånden så takkede nej. Da jeg så skulle afsted med min hund var det andet tilbud blevet annulleret så spurgte om jeg kunne få det tilbud som hun havde givet. Hun kom dog til at sige 5000,- for alle 8 katte og det takkede jeg med det samme ja til, for så var beløbet jo kun 625 pr kat for hele pakken.

Så jeg var helt igennem ufattelig heldig med det tilbud.

I DEN grad!! Men det har man jo også lov til engang imellem :smiley:

Præcis…
Ej hele pakken var det ikke, for de fik kun 1. vaccination, men så godt som hele pakken ellers med orme/loppe kur, øretattoo, neutralisering, sundhedstjek og bog.

[QUOTE=Temple Bar;1016625]Du glemmer det faktum, at jeg ikke har indregnet deres foder- og grusforbrug fra ca. 5 uger og frem til de flytter :slight_smile: Der er markant højere pr. killing end ca. 900 kroner.

Og lige pt er det sådan, at to af killingerne ikke er solgt, så de kan komme til at koste mig penge i x antal uger fremover - og absolut worst case (rent økonomisk) bliver de så gamle, at jeg bliver nødt til at nedsætte salgsprisen. Derudover ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed, om de bliver ved med at være lige sunde, så der kan ryge flere dyrlægeregninger på.[/QUOTE]

Ah ja, det havde jeg glemt at regne med også. :slight_smile:

Jeg aner fx heller ikke hvor meget et kuld killinger sk*der (i & a), hverken i bakken eller på møbler.
Men jeg håber, for dig, at de sidste 2 finder et nyt dejligt hjem. :slight_smile:

Jeg kunne have overvejet dem selv, hvis ikke det var fordi jeg helst vil have ældre katte der mangler hjem, og fordi jeg desværre på ingen måde ville kunne betale prisen for dem.

Det er nogle dejlige små choko-knapper du har! :slight_smile:

[QUOTE=Ravn;1016753]Jeg aner fx heller ikke hvor meget et kuld killinger sk*der (i & a), hverken i bakken eller på møbler.
[/QUOTE]

Som udgangspunkt bruger de bakken fra første dag, den bliver sat frem - det er yderst begrænset, hvad jeg har haft af uheld og så har det som regel været fordi de ikke har gjort sig helt færdige, før de er gået ud af bakken igen.

Men jeg aner ikke, hvor meget grus, der skal “allokeres” til killingerne og jeg er egentlig også ligeglad, for regnestykket var ikke lavet for at få ynk på nogen måde. Et kuld killinger koster det, et kuld killinger koster. Visse ting kan der slækkes på, bl.a. er det ikke et krav, at de bliver vaccineret to gange og neutraliseret før salg. Jeg kunne også have sparet penge ved at øremærke dem i stedet for at chippe dem og jeg kunne gennem hele forløbet have brugt billigere mad/grus.

Så vil jeg hellere have killinger lidt sjældnere :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1016636]Der er også en del slid/ødelæggelse på hjemmet - en eller anden form for binding af penge er der jo også i morkatten, tests, benzin mig her og der osv .,.,.,

Ved godt nogen mener sådanne udgifter er en del af fornøjelsen -. fornøjelse for hvem?[/QUOTE]
Forhåbentlig til fornøjelse for opdrætteren.:uha: Ellers kan jeg ikke se meningen med at lave kuld?