Jeg tror, det er udgifterne, Lis hentyder til - de er ingen fornøjelse for opdrætteren
Én ting, man i hvert fald skal gøre sig klart er, at de 13.332,66 + forbrug af mad og grus, jeg har betalt er udlæg. Det vil sige, at det kan godt være, jeg i den sidste ende får udgifterne dækket ved salg af killinger, men pt. er eneste indtægt på kuldet, at jeg har fået depositum på den ene killing. Resten er taget direkte op af min lomme, for Zooplus, hankatteejer, Øresundsbroen, benzinselskabet eller dyrlægen venter jo ikke med at få penge, til jeg har fået dem solgt. Så det råd, jeg i sin tid fik om at have 10.000 kroner på lommen, før jeg overhovedet parrede min hunkat, er bestemt ikke dårligt
Tak fordi du gider at dele Mette. Det bekræftiger mig kun i at mine opdrætsdrømme må vente til jeg har et job igen
Det med de 10000 på kontoen er slet ikke nogen dårlig ide, skrevet bag øret
Ja eller som i mit sidste kuld, hvor jeg 2 gange måtte afsted til dyrlæge med en killing pga. tilskadekomst, der røg lige 4000 oveni. Og jeg har så stadig kun solgt den ene af de 3 killinger i kuldet.
Jamen, hvis det er så dyrt og “besværligt” … hvorfor gør i det så
… og i taber penge på det !!! :S … (ironi kan forekomme i dette indlæg)
…
[QUOTE=Vipstøsen;1016972]Tak fordi du gider at dele Mette. Det bekræftiger mig kun i at mine opdrætsdrømme må vente til jeg har et job igen
Det med de 10000 på kontoen er slet ikke nogen dårlig ide, skrevet bag øret :)[/QUOTE]
det er også noget af det jeg har skrevet mig bag øret - at en ting er at jeg skal have sparet lidt sammen for at købe en kat - men opsparingen fortsætter i den grad!
Fordi vi er tossede:p
Tine
[QUOTE=Temple Bar;1016625]Du glemmer det faktum, at jeg ikke har indregnet deres foder- og grusforbrug fra ca. 5 uger og frem til de flytter Der er markant højere pr. killing end ca. 900 kroner.
Og lige pt er det sådan, at to af killingerne ikke er solgt, så de kan komme til at koste mig penge i x antal uger fremover - og absolut worst case (rent økonomisk) bliver de så gamle, at jeg bliver nødt til at nedsætte salgsprisen. Derudover ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed, om de bliver ved med at være lige sunde, så der kan ryge flere dyrlægeregninger på.[/QUOTE]
Jeg prøvede rent faktisk at beregne foderet på mit sidste kuld. Der skal siges at jeg altid vænner mine killinger til variabelt fodring ( tørt / vådt og råt ) Jeg købte fisk hver uge for omkring 100,- kr. Købte råt kød for omkring 200,- om ugen ( fars / oksekød / svinekød ) Desuden fik de hver dag vådmad, og det beløb sig op i små 100,- om ugen…Tørfoder har jeg ikke regnet på, da ingen af mine katte / killinger har spist særlig meget tørfoder. Alt blev spist - rup og stub af de 5 banditter som var i kuldet.
Fordi det er en passion …En knald-dyr hobby, jeg tror næppe der er ret mange opdrættere som forventer overskud, tror vi er glade bare ikke minussen bliver for stor
[QUOTE=Kattetøsen-too;1016987]Jamen, hvis det er så dyrt og “besværligt” … hvorfor gør i det så
… og i taber penge på det !!! :S … (ironi kan forekomme i dette indlæg)
… :D[/QUOTE]: Der er kun eet eneste svar ." fordi vi ikke ka’la’ være!! Og der er jo ingen beklagelser,- kun oplysnimger om fakta, og en lille advarsel om, at det er bedst at ha’ lidt på bankkontoen inden man planlægger kuld
Cats og Conni
Jeg prøver at skrive ned, hvad Diones små æder for, hvis der viser sig at komme nogen
Det kunne da være sjovt at se, HVOR meget de æder, for de spiser ikke, de æder som små svin
Derom ingen tvivl
Åh ja - det gør de Hvis mad er godt, er meget mad meget godt…
Grunden til, at jeg ikke har skrevet det ned, er fordi jeg så ville skulle føre regnskab med nøjagtigt hvad jeg giver dem ud af de ting, jeg har stående og præcis hvor meget de forskellige poster på f.eks. min Zooplus regning har kostet omregnet til danske kroner - og det kunne jeg altså ikke overskue
Når det så samtidig er sådan, at de voksne (især selvfølgelig Fanny) også spiser af killingernes mad og killingerne, når de ser deres snit til det, også spiser af de voksnes mad, blev det da fuldstændigt uoverskueligt
[QUOTE=Temple Bar;1017055]Åh ja - det gør de Hvis mad er godt, er meget mad meget godt…
Grunden til, at jeg ikke har skrevet det ned, er fordi jeg så ville skulle føre regnskab med nøjagtigt hvad jeg giver dem ud af de ting, jeg har stående og præcis hvor meget de forskellige poster på f.eks. min Zooplus regning har kostet omregnet til danske kroner - og det kunne jeg altså ikke overskue
Når det så samtidig er sådan, at de voksne (især selvfølgelig Fanny) også spiser af killingernes mad og killingerne, når de ser deres snit til det, også spiser af de voksnes mad, blev det da fuldstændigt uoverskueligt [/QUOTE]
NU skal du jo ikke kvæle den før den er søsat
Jeg vil PRØVE at føre regnskab
[QUOTE=Temple Bar;1017055]Åh ja - det gør de Hvis mad er godt, er meget mad meget godt…
Når det så samtidig er sådan, at de voksne (især selvfølgelig Fanny) også spiser af killingernes mad og killingerne, når de ser deres snit til det, også spiser af de voksnes mad, blev det da fuldstændigt uoverskueligt :)[/QUOTE]
Hov ja, det burde jeg osse ha’ skrevet, for selvfølgelig spiste Gaia osse med af killingernes mad - Hun var så den eneste af de voksne som skal medregnes, da de andre ikke kom i nærheden af killingernes mad.
Jeg har store forventninger til dig
ja det kan jeg godt mærke
Når det så samtidig er sådan, at de voksne (især selvfølgelig Fanny) også spiser af killingernes mad og killingerne, når de ser deres snit til det, også spiser af de voksnes mad, blev det da fuldstændigt uoverskueligt :)[/QUOTE]
jeg har brugt følgende måde til at udregne madomkostninger i forbindelse med kuld:
jeg har løbende regnskab for udgifter til opdræt - herunder specificeret ud på mad. altså de normale ‘drifts omkostninger’ :høhø: på mine voksne katte. har man regnskab på det over et par mdr - finder man et beløb som er rimeligt stabilt pr. md.
jeg kan så tage de mdr jeg har haft killinger - se hvad merudgiften er pr md i forhold til normalen - lægge sammen og dividere ud på killinger. Mor kat spiser noget mere også - men det regner jeg som del af udgiften.
foder er dyrere end man tror - it mit regnskab for 2011 (ingen killinger) er foder 46% af udgifterne (jeg fodre kun med råt/vådt) - øvrige udgifter er alt hvad der vedrørende opdræt/hold af kattene - bla. import af ny hankat, dyrlæge, hjemmeside, grus, medlemsskaber, etc.
ved kuld er en af de største udgifter for mig mad…men det mener jeg så også er godt givet ud da det giver killingerne den bedste start på livet…
Det er jeg bestemt ikke uenig i - og det er et punkt, hvor jeg ikke vil gå på kompromis
Nu ved jeg ikke, Mette, om du selv leverer killingerne til deres
nye hjem, men i så fald er der jo også en udgift forbundet med det.
[QUOTE=Charlotte Oeh.;1017340]Nu ved jeg ikke, Mette, om du selv leverer killingerne til deres
nye hjem, men i så fald er der jo også en udgift forbundet med det.[/QUOTE]
Det gør jeg, så det har du ret i også skal med på regnskabet