Priser

Hej folkens :slight_smile:

Ja, emnet har været oppe en gang før for 2 år siden af tzari, men tænkte at der måske var sket en del siden?
Jeg har hvertfald ofte undret mig over hvorfor man aldrig ser nogle priser hverken på hjemmesider, eller for den sags skyld herinde?
Jeg er en af dem, der har en nogenlunde fornemmelse af hvor MCO’er ligger henne i prisen, men resten er jeg fuldkommen uvidende om.

Ved godt man nogle gange høre den: “Hvis du spørg om prisen har du ikke råd?” Og nej jeg har ikke 3-10.000,- at smide på bordet hvis jeg forelskede mig fuldkommen i en kat, det var penge der skulle spares op og så vente på den rette. Pengene er der dog altid hvis dyrlæge er påkrævet, for har en rigtig god aftale hos min dyrlæge, og en skøn mor som altid er behjælpelig i sådanne situationer, men en ekstra kat, der står jeg på egne ben med at skaffe pengene.

Og jeg er jo så lidt den type, jeg bryder mig bestemt ikke om at spørge som det første: Hvad er prisen? Det så ubehageligt og et sted for mig også nedværdigende. Jeg har det da sådan at jeg let kan forelske mig i 10 killinger om dagen, men ved også det ikke er realitisk for mig at skulle have nogen af dem pt.

Og så et tillægs spørgsmål.

Hvorfor ser man oftere og oftere at folk ikke længere har killingerne neutraliseret ved flyttetidspunktet, men istedet kræver at ny ejer gør det inden halvt år? Men priserne synes jeg ikke har ændret sig spor, nu hvor man selv skal sørge for det.
Ser da meget jævnligt MCO’er til 3500-4000,- hvor man selv skal sørge for det, hvor man også finder nogen i samme prisklasse som har hele pakken.

Mine killinger koster 5000, fuldt vaccineret, chip eller øremærke, registreret, neutraliseret, stamtavle og leveret på købers adresse. De kan ske der er omstændigheder der gør jeg afviger i prisen nedadgående.

De voksne medfølger det samme - pris mellem 500 og 2000

Jeg syntes faktisk også det er nedværdigende at der er nogen der mener det er alt for meget - helt ok med mig, så find noget andet. Men det er vel ret og rimeligt at et katteri nogenlunde får sine udgifter dækket ind - eller?

Mine killinger koster 5000, fuldt vaccineret, chip eller øremærke, registreret, neutraliseret, stamtavle og leveret på købers adresse. Det kan ske der er omstændigheder der gør jeg afviger i prisen nedadgående.

De voksne medfølger det samme - pris mellem 500 og 2000

Jeg syntes faktisk også det er nedværdigende at der er nogen der mener det er alt for meget - helt ok med mig, så find noget andet. Men det er vel ret og rimeligt at et katteri nogenlunde får sine udgifter dækket ind - eller?

Hvis du sætter en kat til salg for en specifik pris, er lovgivningen rent faktisk således, at du skal sælge til den person, der henvender sig og vil give den pris (medmindre du tager forbehold).

Bl.a. derfor skriver jeg aldrig prisen, men også fordi jeg langt hellere vil have en dialog med køberen - og denne dialog kan blandt andet være, at forklare hvorfor katten koster det jeg har sat prisen til.

Ser du en killing du har lyst til at købe, sender du bare en mail til opdrætteren, hvor du skriver lidt om dig selv og spørger ind til katten, forhold, pris osv.

Nu har jeg kun haft ganske få kuld, og aner intet om hvornår jeg evt. får mit næste.

Jeg har aldrig lagt skjul på mine priser. Jeg tager 6000,- for en killing, som ikke kommer herfra før den er fuld vaccineret ( 2 X ) og selvfølgelig neutraliseret.

Er man virkelig interesseret i en racekat, så har man formodentlig også allerede sparet en pæn slat penge op. Mine priser kan variere, så hvorfor og hvordan skal jeg kunne oplyse om den?

[QUOTE=Alice;1006720]Nu har jeg kun haft ganske få kuld, og aner intet om hvornår jeg evt. får mit næste.

Jeg har aldrig lagt skjul på mine priser. Jeg tager 6000,- for en killing, som ikke kommer herfra før den er fuld vaccineret ( 2 X ) og selvfølgelig neutraliseret.[/QUOTE]

Hvilket vist er temmelig usædvanligt i Britekredse?
Synes at jeg har hørt det beløb nævnt for en killing, der reelt kun havde vaccinationerne med sig… Kan huske at jeg blev temmelig overrasket over prisen.

Måske skulle jeg uddybe lidt. Jeg har to racer, og priserne på dem er forskellige, samt er der forskel på, hvad jeg tager for killingerne til kæl eller til avl, og der kan være prisnedsættelse på killinger over en bestemt alder. Og hvis jeg har voksne katte til salg, står prisen for den enkelte på min hjemmeside.

Loan, jeg kan sagtens forstå din tankegang… Jeg tænker også at det da kunne være rart at vide hvad prisen ca ligger indenfor ved bestemte racer… :slight_smile:
Og har det som dig - ville kunne finde pengene hvis der var tale om sygdom hos en kat jeg allerede har, men det betyder ikke man lige har pengene til en ny kat til at ligge :slight_smile:

Jo, self skal man da ha sparet noget op hvis man gerne vil have en racekat, men i min verden er der altså forskel på om man skal have 4000 eller 10.000 liggende… Det er ikke ment som at jeg ikke vil give det en kat koster hvis det er den jeg vil have - men er da super træls at forelske sig lidt i en killing og tro man har sparet nok sammen, så for at finde ud af der mangler 2-3000… Så må da indrømme jeg også er nysgerrig efter ca. priser - men er da udemærket klar over at en ca pris ikke betyder at alle killinger/katte fra en opdrætter koster det samme :slight_smile:

Lis - Jeg syns at self skal en opdrætter da have sine penge tilbage, for det koster jo at opdrætte. Og hvis man synes prisen er for høj, ja, så må man et andet sted hen :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1006733]Loan, jeg kan sagtens forstå din tankegang… Jeg tænker også at det da kunne være rart at vide hvad prisen ca ligger indenfor ved bestemte racer… :slight_smile:

Jo, self skal man da ha sparet noget op hvis man gerne vil have en racekat, men i min verden er der altså forskel på om man skal have 4000 eller 10.000 liggende… [/QUOTE]

Jamen så spørger man da enten et sted som her eller hos en opdrætter, hvilket prisleje pågældende race ligger i :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå købere, der vil vide prisen.

[QUOTE=Ann K;1006723]Hvilket vist er temmelig usædvanligt i Britekredse?
Synes at jeg har hørt det beløb nævnt for en killing, der reelt kun havde vaccinationerne med sig… Kan huske at jeg blev temmelig overrasket over prisen.[/QUOTE]

Det har jeg osse set Ann - Endda kun med 1 vaccination. Jeg synes det er rimelig med en pris på ca. 4000,- for en killing, resten tilfalder jo dyrlægen.
Never mind, andre må tage det de vil, det blander jeg mig ikke i :-). Andre synes sikkert at jeg er uhørt streng når jeg godkender mulige killingekøbere - Sådan er vi så forskellige :slight_smile:

Okay så forstår jeg bedre dit tidligere indlæg :slight_smile:
Som skrevet tidligere så ligger mine priser ret faste, men jeg sælger så osse kun neutraliserede killinger. Min viden føler jeg er for lille til at sælge killinger til avl, og dermed indgå som mentor for nogen.

Vi opdrætter Norske skovkatte, og vi tager 5.000 kr for en killing, og med i prisen er kastration, vacciner, stamtavle, chip og/eller øremærke.
Der står ingen priser på vores website af samme årsag som Vivi nævner.

NB - vi spurgte ikke til prisen på vores sidst indkøbte kat :slight_smile:

Da jeg købte maine coon i 2007 og 2008, så gav jeg 4500 for dem med den fulde pakke… Jeg tror nok priserne mere ligger på 5000 kr nu… Alting er jo steget sidenhen…

Ved mit sidste kuld tog jeg 4200 kr for en europé med den fulde pakke. Jeg har fast pris på alle killingerne i kuldet (med lidt rabat hvis man køber 2), men jeg kan sagtens revidere priserne fra kuld til kuld… :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1006736]Jamen så spørger man da enten et sted som her eller hos en opdrætter, hvilket prisleje pågældende race ligger i :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå købere, der vil vide prisen.[/QUOTE]

Var derfor jeg hoppede med ind i tråden :slight_smile:

Jeg synes personligt at det føles lidt forkert at skrive til opdrættere og spørge om priser, hvis der ikke er en killing/kat man egentligt er interesseret i, men bare for at høre deres ca. priser… Men der er jeg måske forkert på den?

[QUOTE=Alice;1006742]Okay så forstår jeg bedre dit tidligere indlæg :slight_smile:
Som skrevet tidligere så ligger mine priser ret faste, men jeg sælger så osse kun neutraliserede killinger. Min viden føler jeg er for lille til at sælge killinger til avl, og dermed indgå som mentor for nogen.[/QUOTE]

Jeg har til gode at sælge til avl, men kommer der en erfaren opdrætter forbi, der gerne vil købe en killing, er det da langt fra sikkert, at jeg siger nej. :wink:

Selvfølgelig er der forskellige priser på om det er til avl eller kæl, men går da ud fra langt størstedelen af de katte som sælges er til kæl og ikke avl.
Og selvom man har varierende priser, kan man jo godt oplyse en ca pris??

Da jeg opdrættede hamster (i know, milevidt fra katte), der skrev jeg altid prisen ved, og at jeg forbeholdte mig retten til at afvise eventuelle købere. Det kan man jo også let gøre i katteverden.

Men blot fordi man kigger på killinger og læser op på de forskellige racer er det bestemt ikke ens betydet med at man skal købe en nu og her. Jeg ved der er lange udsigter til at jeg skal have en racekat, hvis det nogensinde sker, men derfor synes jeg det er rart at vide mest muligt om de forskellige racer, også hvad prisen er, så man kan danne sig et overblik og måske nogle ønsker om hvad de fremtidige kat skal have med sig, og præcist hvilke ting jeg ønsker mig.

Men nu lige det med at I gerne vil have man skriver, så man kan blive informeret om hvad der er med i prisen, det kan jeg undre mig over, for har faktisk set rigtig mange hjemmesider indenfor en del racer, hvor det helt specifikt står hvad man får på pengene, men ikke hvad beløbet er. Det står så detaljeret hvad opdrætterne gør for killingerne i hele forløbet, og at det alt sammen er hvad man får med sig, men igen ingen pris.

Jeg synes egentlig ikke der er noget pinligt i at spørge hvad en killing koster, når man har fundet et sted eller måske præcist den killing man er interesseret i.
Det skal blot ikke være det første man spørger om ved kontakt.

Da vi skulle til at ‘starte forfra’ med katte havde jeg allerede kontakt med nogle opdrættere, som vi havde besøgt 3 år tidligere, dels for at lære racen at kende, dels for at høre om kattene og opdrætterne.
De vidste vi ikke på det tidspunkt skulle købe, men at det først ville blive aktuelt, når de sidste 3 af de gamle (14, 15 & 17 år) ikke kunne mere.

Jeg kan slet ikke huske om vi talte priser dengang, men da det blev aktuelt med nye katte skrev jeg dels til de 2, dels til endnu en opdrætter (da jeg efter 14 dage ikke havde fået svar fra nogle af de andre).
Jeg præsenterede mig og min mand, hvad vi havde haft af katte, hvad vi ønskede, hvordan kattene lever her i huset osv, osv.
Jeg spurgte derefter om de havde ledige killinger i løbet af den næste tid, så kunne det ske vi ville være interesseret.

Da jeg fik svar om en mulig dreng, skrev jeg tilbage igen og spurgte, hvornår vi måtte komme og se ham og de andre katte, først i denne mail spurgte jeg til prisen, for det var egentlig først på dette tidspunkt det var relevant (for os).

På det tidspunkt havde opdrætter også en fornemmelse af hvem jeg var og hvad jeg stod for og havde (forhåbentlig) en idé om, om jeg var en de ville sælge til.

Hvis man mener man har brug for at spare op et stykke tid, tror jeg bestemt ikke der er nogle opdrættere der har problemer med at oplyse ca pris ved kontakt.
Jeg kan også forestille mig at mange vil være glade for at få en præsentation af en mulig interesseret killinge-køber og hilse på vedkommende inden det er aktuelt, så opdrætter også har mulighed for at se køber an.
Jeg ser det kun som en fordel at man kender lidt til hinanden inden man ‘kommer i familie’ med hinanden.

:slight_smile:

[QUOTE=LoanS;1006768]Selvfølgelig er der forskellige priser på om det er til avl eller kæl, men går da ud fra langt størstedelen af de katte som sælges er til kæl og ikke avl.
Og selvom man har varierende priser, kan man jo godt oplyse en ca pris??

Da jeg opdrættede hamster (i know, milevidt fra katte), der skrev jeg altid prisen ved, og at jeg forbeholdte mig retten til at afvise eventuelle købere. Det kan man jo også let gøre i katteverden.

Men blot fordi man kigger på killinger og læser op på de forskellige racer er det bestemt ikke ens betydet med at man skal købe en nu og her. Jeg ved der er lange udsigter til at jeg skal have en racekat, hvis det nogensinde sker, men derfor synes jeg det er rart at vide mest muligt om de forskellige racer, også hvad prisen er, så man kan danne sig et overblik og måske nogle ønsker om hvad de fremtidige kat skal have med sig, og præcist hvilke ting jeg ønsker mig.

Men nu lige det med at I gerne vil have man skriver, så man kan blive informeret om hvad der er med i prisen, det kan jeg undre mig over, for har faktisk set rigtig mange hjemmesider indenfor en del racer, hvor det helt specifikt står hvad man får på pengene, men ikke hvad beløbet er. Det står så detaljeret hvad opdrætterne gør for killingerne i hele forløbet, og at det alt sammen er hvad man får med sig, men igen ingen pris.[/QUOTE]

Jeg har ingen problemer med, at man spørger til prisen heller ikke i første henvendelse, hvis blot man skriver mere end… “hvad koster den?”.

Det har jeg prøvet, og sådan en henvendelse gør automatisk, at jeg tager afstand fra personen som kommende killingekøber.

Når man som mulig killingekøber henvender sig til en opdrætter, skal man tænke på, at nogle opdrættere har et mere personligt forhold til deres killinger, end en grønthandler har til sine varer.

Killingekøberen befinder sig i en situation midt imellem torvehandel og adoption!

Og det skulle gerne afspejle sig i dialogen. Selvfølgelig skal man have et ærligt svar om prisen. Men man skal også gøre sig klart, at nogle opdrættere stiller sig selv spørgsmålet: Er denne person kvalificeret til at overtage min søde killing?

vh

Andreas