[QUOTE=Lykke;1006749]Var derfor jeg hoppede med ind i tråden
Jeg synes personligt at det føles lidt forkert at skrive til opdrættere og spørge om priser, hvis der ikke er en killing/kat man egentligt er interesseret i, men bare for at høre deres ca. priser… Men der er jeg måske forkert på den?[/QUOTE]
Nej, det er også derfor jeg har skrevet mit svar om priser… For at henvende sig/ulejlige op til flere opdrættere for at få en idé om hvor man penge man skal spare op, til om X antal måneder virker måske også lidt anmassende i min optik… I hvert fald ville jeg også hellere starte med at spørge på et forum, hvor det ikke er så direkte til en person, at man bruger deres tid
Jeg syntes så det hele var meget mere “spiseligt” som opdrætter dengang der ikke var e-mail og køberne ringede. Det gav en meget bedre fornemmelse af personen end en mail, som faktisk kan give en en forkert fohåndsfornemmelse når der besøges
vi står jo overfor at skulle have en kat mere i løbet af året og det bliver så en mco, og vi har kontakt til flere opdrættere og prisen ligger fra 4500 og op til 6500 kr , vi har så haft en enkelt som ville sælge for 2500 kr, men det var vist mere i desperation over ikke at kunne komme af med den sidste killing i kuldet.
vi har osse haft kig på bengaleren og der er priserne i den høje ende, nemlig fra 8000 og helt op til 15000 kr
men vores fornemmelse for priserne på de mest gængse racekatte er at de ligger på 4-6000 kr
Jeg kan godt forstå hvad du mener… Men jeg tror fx en tlf samtale med mig ville virke helt forkert… Jeg hader at snakke i tlf og bliver meget usikker, så der ville du gå fra en meget stille og forsagt pige der mest bare siger ja i telefonen… Til at du ville få en storsnakkende, storsmilende pangfarvet person ind ad døren
Er du rar at uddybe, for det forstår jeg ikke helt
Jeg synes netop man har flere fordele med mails, dels kan de sendes og læses, når tiden passer; dels kan man (som køber) skrive lidt mere om sig selv initielt, end man ‘normalt’ gør ved præsentation i tlf.
Sælger kan overveje mailen og sit svar; der er ikke nogen der i den anden ende, så der opstår ikke ‘pinlig’ tavshed.
Men ønsker du ikke henvendelser pr email, er det da nemt, du ‘nøjes’ med at skrive tlf nr på din hjemmeside
[QUOTE=danpia;1006852]Er du rar at uddybe, for det forstår jeg ikke helt
Jeg synes netop man har flere fordele med mails, dels kan de sendes og læses, når tiden passer; dels kan man (som køber) skrive lidt mere om sig selv initielt, end man ‘normalt’ gør ved præsentation i tlf.
Sælger kan overveje mailen og sit svar; der er ikke nogen der i den anden ende, så der opstår ikke ‘pinlig’ tavshed.
Men ønsker du ikke henvendelser pr email, er det da nemt, du ‘nøjes’ med at skrive tlf nr på din hjemmeside :-)[/QUOTE]
Jeg plejer at når man har udvekslet et par mails, så at foreslå en telefon samtale… for jeg synes begge dele har noget godt at bidrage med
Jeg har aldrig oplevet nogen pinlig tavshed i nogen telefonsamtaler.
Jeg har til gengæld svaret meget uddybende på tonsvis af henvendelser på mail - for ingeting derefter at høre. Jeg ved godt man heller ikke behøver at ringe igen - men status har du meget mere en fornemmelse af end med mail.
Jamen det synes jeg også er helt fint, det har vi også gjort efter kontakten var etableret. Der behøver jo ikke gå spam-mailing-tendenser i det.
Jeg synes bare det må være nemmest for begge parter initielt at ‘præsentere’ sig via mail hvis det da ikke er nogen man kender i forvejen, for så er det da noget helt andet.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1006856]Jeg har aldrig oplevet nogen pinlig tavshed i nogen telefonsamtaler.
Jeg har til gengæld svaret meget uddybende på tonsvis af henvendelser på mail - for ingeting derefter at høre. Jeg ved godt man heller ikke behøver at ringe igen - men status har du meget mere en fornemmelse af end med mail.[/QUOTE]
OK, den forstår jeg godt. Så er det da godt nok nogle uopdragne personer du har haft kontakt med.
I mine øjne vender man altid tilbage, også hvis man har ‘fået kolde fødder’.
[QUOTE=danpia;1006857]Jamen det synes jeg også er helt fint, det har vi også gjort efter kontakten var etableret. Der behøver jo ikke gå spam-mailing-tendenser i det.
Jeg synes bare det må være nemmest for begge parter initielt at ‘præsentere’ sig via mail hvis det da ikke er nogen man kender i forvejen, for så er det da noget helt andet.
:-)[/QUOTE]
Ja, det var også mest for at underbygge din ting med at mails kunne være gode… For det synes jeg også de er… Nok også fordi jeg selv er en der formulerer mig meget nemt på skrift, og har nemmere ved at overskue det… mens en telefon samtale ofte bliver med flere emner jeg glemte at komme omkring, og ærger mig over bagefter… (nogle gange ringer folk jo direkte til mig). Men det er jo nok forskelligt fra person til person alt efter hvor ens force ligger… jeg tænker i hvert fald ikke synderligt over det hvis jeg ikke får et svar på en henvendelses mail (sådan hvis det kun lige er “de indledende øvelser”), for jeg skriver så mange mails dagligt alligevel
Det er forskelligt hvad briterne koster…og nogle varianter er dyrere end andre…CPerne er vist dyrere end nogen af de andre varianter. Hvis folk spørger så få de svar, men mine priser er tilpasset det niveau der allerede var for CP’erne. De er dyre, og jeg har valgt at holde prisen, men så give noget mere med. Jeg kan sagtens finde på at give rabat, hvis jeg synes det er det rigtige hjem.
Min pris er ikke på hjemmesiden, men jeg har så heller intet imod at folk spørger til den, for det er svært at forholde sig til om den kat man gerne vil have er indenfor økonomisk formåen.
Hvis jeg ved at køber gerne vil udstille sørger jeg for at den har pas og rabiesvaccine med når den flytter - ellers er de bare bare almindeligt basisvaccineret.
Jeg er også en af dem, der selv hader at spørge om prisen … det føles sådan lidt koldt og som om at det hele skal handle om økonomi. Desværre gror, der ikke pengetræer i min have, så prisen er bestemt også en faktor. Ikke at katten skal være billig, men snarer i forhold til at spare op. OK, den race, jeg har interesse i har også et prisleje på 10.000 kroner, og det er vel de færreste, der lige kan trække sådan et beløb ud af en månedsløn uden, at det påvirker noget andet.
Jeg har aldrig interesseret mig for prisen på de katte jeg har anskaffet mig.
De seneste jeg reserverede efter en 2½ time lang telefonsamtale for 6½ år siden…jeg fik oplyst reservationsgebyret…overførte det straks via netbank…så spørger opdrætteren " Vil du ikke vide hvad de koster"…nå jo, sagde jeg…og dét var så det.
Så ventede jeg i 2 mdr…så blev de leveret af opdrætteren fra Fyn her i mit hjem i Aalborg.
[QUOTE=Sim-Sim;1006949]Jeg har aldrig interesseret mig for prisen på de katte jeg har anskaffet mig.
De seneste jeg reserverede efter en 2½ time lang telefonsamtale for 6½ år siden…jeg fik oplyst reservationsgebyret…overførte det straks via netbank…så spørger opdrætteren " Vil du ikke vide hvad de koster"…nå jo, sagde jeg…og dét var så det.
Så ventede jeg i 2 mdr…så blev de leveret af opdrætteren fra Fyn her i mit hjem i Aalborg.[/QUOTE]
Jeg har heller ikke interesseret mig for prisen - udover at vide om jeg kunne betale Forstået som at når man er i lavindkomst gruppen f.eks., så er man jo altså lige nødt til at vide om det er 4000 eller 6000 man skal af med, for det betyder noget for hvor længe man skal spare op inden man henvender sig
For mit vedkommende er det fordi, at mine killinger, aldrig har været "til salg for antal kr? " men kun kan købes hvis jeg accepterer køber ( har 2 gange afslået at sælge kælekat) og er man efterhånden blevet enige om, at kemien mellem køber og sælger ( mig) er OK er der jo intet forkert i , at spørge om prisen! ( Jeg har jo også selv købt katte til avl, og har da altid på et tidspunkt fået prisen at vide for de katte jeg skal hente!
Jeg har selvfølgelig en ide om hvad mine killinger skal koste f. eks 5000, kr for en Burmeser, både til avl og kæl, og 6000, for en Singapura, - - men i begge tilfælde har jeg fraveget prisen fordi køber, ( som jeg nu har godkendt9, ikke har haft pengene! Og jeg har i flere tilfælde solgt killing både nr. 2 og 3 fra mit katteri, og her ydes der en rabat på 1500 - 2000, kr
Som de fleste opdrættere har jeg det sådan, at opdrættet er en hobby,-- en dyr een,- og prisen pr killing slet ikke indgår i budgettet.en har man f. eks bestemt sig for en race, og evt. været på udstillingeer og snakket med opdrættere af den race man brænder for, er man jo allerede lidt kendt!
[QUOTE=danpia;1006859]OK, den forstår jeg godt. Så er det da godt nok nogle uopdragne personer du har haft kontakt med.
I mine øjne vender man altid tilbage, også hvis man har ‘fået kolde fødder’.
:)[/QUOTE]
Men sådan må vi nok konstatere, at hovedparten af henvendelserne ikke forløber … Det er meget ofte noget ala: Sikke nogle søde killinger du har, jeg kunne godt tænke mig sådan en - hvad koster de? - og når man så har brugt tid på at svare (i starten mere uddybende end senere …), så hører man ikke mere.
Jeg er da godt klar over, at mange af henvendelserne slet ikke reelt vil føre til at de kommer og ser en killing - men det er for let bare at smide en mail afsted, og som opdrætteren i den anden ende er det svært at vide om det er en voksen eller et barn (teenager), der sidder i den anden ende.
Nu er det efterhånden mange år siden vi sidst har haft killinger, og mine - daværende - priser står faktisk på min hjemmeside + gammel info om killinger (jeg kan ikke opdatere l*rtet!) - og alligevel får jeg med jævne mellemrum henvendelser om killinger!
Jeg købte her i efteråret Mattis (MCO). Han kostede 4500kr kastreret, øremærket og vaccineret en gang. Da han først flyttede hjem til mig da han var 17uger pga. sommerferien betalte jeg opdrætter for at få ham vaccineret anden gang sammen med hans søskende. Opdrætter havde pris på hjemmesiden.
I min søgning efter en killing spurgte jeg på killinger fra et opdræt, hvor jeg fik at vide at prisen var ca. den samme som jeg gav for Mattis, men at killingerne ikke var neutraliserede før de flyttede hjemme fra. Hos min dyrlæge koster det 1500kr som jeg så kunne lægge oven i killingens pris. Jeg takede pænt nej til at besøge killingerne, da jeg synes den samlede pris var lige i overkanten for en MCO, hvor de priser jeg har set ligger på 4500-5000kr for hele pakken.
Det overraskede mig faktisk at opdrætter ville sælge fertile katte, men det er jo deres valg lige som det var mit at takke nej - men det var en bisætning
[QUOTE=Andreas;1006821]Når man som mulig killingekøber henvender sig til en opdrætter, skal man tænke på, at nogle opdrættere har et mere personligt forhold til deres killinger, end en grønthandler har til sine varer.
Killingekøberen befinder sig i en situation midt imellem torvehandel og adoption!
Og det skulle gerne afspejle sig i dialogen. Selvfølgelig skal man have et ærligt svar om prisen. Men man skal også gøre sig klart, at nogle opdrættere stiller sig selv spørgsmålet: Er denne person kvalificeret til at overtage min søde killing?
vh
Andreas[/QUOTE]
Jeg tror godt, at jeg forstår dit indlæg - at man son killingekøber befinder sig midt imellem torvehandel og adoption, fordi man på den ene side blot køber en vare og på den anden side faktisk skal godkendes til at købe varen.
Jeg mener nu også, at det er godt, at det er sådan - især for killingens skyld - selv om der nok alene på grund af prisen sker en naturlig selektion af køberne, eftersom de færreste nok laver en spontan handel, når der skal smides flere tusinde kroner i forhold til nogle hundrede kroner.
Alligevel bryder jeg mig ikke helt om den - jeg ved ikke helt, hvad jeg skal kalde den? - uskrevne “takt og tone”, som jeg fornemmer i racekattehandel, at spørgsmålet om prisen bør være sekundær. Alt andet lige så ER killingen jo for køber en vare, og det bør da være helt naturligt for en selv sund økonomi at få afklaret det økonomiske issue tidligt i forløbet.
Heh. Jeg tror faktisk ikke jeg har spurgt om prisen på nogen af mine. Ikke før til allersidst så jeg vidste hvor mange penge jeg skulle ha’ med. Men det har så i alle tilfældene været fordi jeg var blevet forelsket i netop DEN kat (I Ibs tilfælde endda inden han var født L)
Men nu ligger siatalerne også relativt stabilt prismæssigt, sådan et sted mellem 3000 og 5000. Ib var dyrest, men ikke alt i alt, for han var helt “færdigpakket” da vi fik ham, de andre har vi faktisk allesammen fået som fertile og selv betalt snipningen af