Priser

[QUOTE=Susanne W;1013418]Nej - hvis du sætter en vare til salg med fast pris, så kan enhver der har pengene købe den! Det er ikke spor anderledes end hvis du kommer hen til kassen i Bilka - hvis de har annonceret letmælk til 5,95 så koster den det, og du har ret til at købe den - også selv om du helt klart annoncerer at du blot har til hensigt at hælde den direkte i kloakken… Juraen er ikke så nuanceret, at du kan stille betingelser og vælge og vrage i hvem der må købe din letmælk, når først du har annonceret den til salg til en fast pris. Og netop derfor er en del af os forsigtige med hvad vi skriver på hjemmesiden.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ej, så bare GLEM alt om hvad jeg ellers har skrevet, I skal da selvfølgelig selv bestemme, hvem I sælger til…er I nu 100 procent på at loven er sådan for dyr osv.

salg af killinger er juridisk præcis som salg af letmælk, bærbare og tv - desværre! :frowning:

Man kan skrive lige hvad man vil - det betyder ikke man har ret :wink: Men det kan afholde nogen fra at spørge, og måske er det det, man ønsker…

JA! Du gør dig ingen forestilling om hvor mange timer jeg bruger årligt på at forklare købeloven for både opdrættere og købere. Tro mig, købeloven er inderligt ligeglad med hvad varen består af - forbrugeren har samme rettighed uanset om vi taler en liter letmælk eller en kattekilling eller en cykel. Først når vi taler brugte biler og fast ejendom kommer der nogle andre regler i spil.
VH
Susanne

Præcis Pia, jeg elsker at tale/skrive om mine katte og racen - men det er uhøfligt, og en tendes der er stigende, ikke engang at svare. Det eneste jeg finder mere uhøfligt er dem der aftaler at komme og ikke kommer. Til trods for det sidste jeg altid siger, bliver du forhindret giver du besked - jeg gør det samme …

I min ordbog er sådanne købere ikke værd at samle på, de er noteret på listen over dem jeg ikke vil sælge til

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1013421]Det kan man gøre helt som man vil - og mange gør det også og brænder næsen godt og grundigt. Jeg køber til enhvertid der hvor jeg får den bedste vare og den bedste service og garanti. Men jeg køber heller aldrig den første og bedste eller nødvendigvis den billigste.

Det er sjovt som man vil have det HELE og det intet må koste. Og mine killinger er ikke engang specielt dyre. Og lidt morsomt at se hvor nemt racer der er eksotiske og sjældne sælges til flere gange den pris jeg tager for en killing

Men sådan er vi så forskellige - jeg vælger heller ikke den billigste dyrlæge - jeg vælger den bedste. Dyrt, nej ikke det lange løb![/QUOTE]

Det er jo ikke sådan jeg mener Lis! Jeg synes blot, at det er unfair, at fordi jeg som killingekøber melder ud, at der er nogle racer jeg melder klart ud, at jeg IKKE har råd til at købe, så bliver jeg dømt som en der vil have det hele og det intet må koste…jeg ville skisme da også blive ked af det, hvis jeg ringer til en opdrætter som så bliver tøsefornærmet over, at jeg melder fra på prisen, fordi den ikke har været oplyst på hjemmesiden. (nu kan jeg så forstå hvorfor I ikke gør det, for det er jo utopi, at I ikke selv bestemmer hvem der må købe hvis I har prisen oplyst)

Havde ikke lige set det Pia havde skrevet, for selvfølgelig er det da uhøfligt ikke at vende tilbage, men i min verden siger det ligesom sig selv, at det er ski bare almindelig pli, at vende tilbage og meddele at man ikke lige har råd :slight_smile:

En racekattekilling koster normalt omkring 5000 incl. det hele - med mindre man går på de mere eksostiske racer.

Ingen har nævnt at blive tøsefornærmet over man melder fra og siger man ikke ahr de penge - men over at man ikke gider svare eller lette knoglen for at høre mere. Men mange købere mener de ved det hele og får det for ingenting.

Jeg har mistet mange køb fordi jeg ikke går på kompromis med neutralisering og fuldt vaccineret inden killingen leveres af mig. Det er for dyrt med 5000 syntes nogen, når man nu kan hente en for 4500 uneutraliseret og med en vaccine. Underligt købere ikke tænker på hvad omsorg opdrætteren har overfor killingen - for tro mig samme mangel på omsorg ses ofte overfor køber

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1013431]En racekattekilling koster normalt omkring 5000 incl. det hele - med mindre man går på de mere eksostiske racer.

Ingen har nævnt at blive tøsefornærmet over man melder fra og siger man ikke ahr de penge - men over at man ikke gider svare eller lette knoglen for at høre mere. Men mange købere mener de ved det hele og får det for ingenting.

Jeg har mistet mange køb fordi jeg ikke går på kompromis med neutralisering og fuldt vaccineret inden killingen leveres af mig. Det er for dyrt med 5000 syntes nogen, når man nu kan hente en for 4500 uneutraliseret og med en vaccine. Underligt købere ikke tænker på hvad omsorg opdrætteren har overfor killingen - for tro mig samme mangel på omsorg ses ofte overfor køber[/QUOTE]

Tja…jeg giver dig ret med at svare tilbage…jeg er jo nok meget enig med dig :slight_smile: når alt kommer til alt…jeg ved jo også efter, at have været herinde i nogle måneder og efter jeg har læst mange af jeres indlæg, at det faktisk alt i alt også kommer meget an på kemi mellem sælger og køber, og at mange ting kan trylles, hvis der er gensidig tillid imellem dem. Jeg er i hvert fald super glad for, at have fået et indblik i racekattenes verden, det er spændende og hvis jeg nogensinde skulle have en racekat, så ville jeg 100 procent finde den herinde :slight_smile: (hvis nogen så ville sælge til mig ;))

Hæhæ, ja, der er to sider af at stille spørgsmål på internetfora. Nogle mennesker tænker sit. Men min personlige holdning er at have dialog er det eneste, der kan rykke mennesker ( forhåbentlig -dem sammen).

formuleringen: “priser fra 4500 kr” vil den ikke løse det. Så kontakter køber en om en killing og netop DEN killing er 15k værd,for den til 4500 er desværre blevet solgt, fordi du ikke vil sælge til personen, problem løst? Den finte har jeg da hørt flere bruge.

det eneste sted købeloven ikke er ens for katterier kontra andre producenter er “kopiprodukter” vi kan ikke få en katterace som registreret varemærke og derfor kan enhver lave en kat der ligner og sige den er ægte. og vi kan heller intet gøre ved de personer der henter kuld i udlandet og sælger til lavpris, andet end at hjælpe og støtte køberne når deres killing blir syg og dør inden for kort tid, og sælger er forsvundet.

Det har så heller ikke meget med købeloven at gøre :slight_smile:

Tja, for mig grænser det til plattenslageri og uhæderlighed, jeg vil nu langt hellere have mail med spørgsmål om pris, end jeg vil ud i den slags!

[QUOTE=Theomilou;1013392]Det var ikke meningen at det skulle lyde som om jeg synes, at det er okay at sidde hjemme, og bare tjekke priser ud, for det er slet ikke det jeg mener :slight_smile: :surrender:
Det jeg mener er, at det kan være svært at gennemskue hvori forskellen i pris ligger. Så hvis man som uerfaren racekat-køber ser to, tilsyneladende ens katte, til forskellig pris, så kan det være vanskeligt at gennemskue at ting som parringspris, indkøb af nye linjer, særaftaler hos dyrlæge osv, også spiller ind.
Og det kan være svært at spørge ind til, fordi man helst ikke fremstå som én der kun tænker på prisen.:-)[/QUOTE]

Jeg er enig med dig her. Hvis man SLET ikke er inde i racekatteverdenen, så kan man da nemt være ved at gå bagover når man hører at den søde lille killing koster FLERE TUSINDE KRONER :uha: Når nu man kan få en til 100 kr fra det opslag nede i Brugsen.

Hvis det er de priser man har forventet, så kan det være svært at begribe en pris der ligger 50 gange højere :slight_smile:

Og det ER ikke alle der bryder sig om at indrømme at de ikke vidste et pluk, og derfor, i egen øjen, nu fremstår som DUMME… fordi de ikke vidste at katte kunne være så dyre. Og derfor kan der sagtens være nogen der ikke ringer retur… fordi de sidder og “skammer sig” over dels ikke at ha’ så mange penge - TRO MIG der er, selv i dagens “krisesamfund”* mange der helst vil give udtryk for at “penge spiller ingen rolle”* - specielt hvis de egentlig ikke har dem… og dels over slet ikke at være inde i tingene.

Det er en fjollet undskyldning, og jeg kan sagtens forstå at opdrættere er trætte af folk der ikke engang gider svare. Jeg prøver bare at komme med en mulig årsag :slight_smile:

Hvorfor står der ikke pris på mine killinger på min hjemmeside. Af flere årsager. Jeg ønsker ikke at blive låst fast i forhold til hvem jeg sælger til og til hvilken pris. Jeg ønsker ikke at sælge mine killinger/katte til nogen fordi de er billigere end andres men fordi de kan li mine katte.

Jeg tror godt, at jeg forstår hvad du mener. Og selvfølgelig kan det virke mærkeligt, at en vare, som på overfladen er “den samme”, ikke koster det samme allevegne.

Hvis jeg snakker med en engageret potentiel killingekøber, som jeg fornemmer spørger til priserne, fordi han/hun gerne vil forstå forskellene, så vil jeg meget gerne forklare. Men hvis jeg får en fornemmelse af, at spørgsmålene handler om at prutte min pris ned, så bliver jeg ret afvisende. Så det ER ikke altid let at spørge, hvis ikke man lige spørger på den rigtige måde… :wink:

Men hvorfor koster “den samme vare” ikke det samme hos forskellige “producenter”? Tjah, der kan være mange grunde.

Jeg hører ikke til blandt de dyreste, men heller ikke blandt de billigste. Og når jeg ikke vil være med til at sænke priserne under de 5000,- selvom nogle af mine kolleger gør det, så skyldes det, at jeg simpelthen ikke synes det er rimeligt, hvis mine killinger er “de billige”. Jeg har investeret helt ubegribeligt megen tid, ubegribeligt mange tanker, ubegribeligt mange følelser og ubegribeligt mange penge i mit avlsprogram og de killinger, jeg af og til har til salg.

Jeg udstiller en del, især i udlandet, så hyppigt vil killingerne have “præmierede forældre”. Sundhedstests og hård selektion er en selvfølge. De seneste 10 år har jeg ikke købt en eneste kat i Danmark, men har i stedet importeret mine avlskatte, primært fra USA, det er heller ikke billigt. Og i mine egne linjer kender jeg historikken 5-6 generationer bagud. Jeg har været engageret i klubarbejde i over 13 år for at fremme racekattesporten, jeg har skrevet artikler og bøger om opdræt og om min race; hele mit liv er tilpasset mit opdræt, som har afgjort valg af hus, valg af bil, valg af arbejde osv.

Mange “almindelige” købere vil måske være ligeglade. De skal jo bare have en sød og sund familiekat, og det kan man sagtens få uden alt det dér glasur, jeg nævner ovenfor. Men for racen er det ikke ligemeget, om “alle” opdrættere er nybegyndere, som alle avler på de samme linjer. For racen er det vigtigt, at der er spredning i linjerne, i anerne, i typen, og derfor er det godt, at vi har den mangfoldighed vi har. Og for mig er den ideelle killingekøber en person, som er nørdet nok til faktisk at sætte pris på, at en killing herfra fx har en far fra USA, har en Regional Winner som morfar, har en sjælden stamtavle, har både bedste-, olde- og tipoldeforældre som kan mødes her i huset, eller noget andet af den glasur, jeg nu kan tilbyde.

Desværre er der ikke så mange kælekattekøbere, som er så nørdede. :wink: Og det er selvfølgelig heller ikke et krav, at man skal interessere sig for alt mit ævl for at få en kat. Men det er en del af forklaringen på, hvorfor jeg ikke sælger mine killinger lige så billigt som nogle af mine kolleger. Også selvom de på overfladen er “det samme produkt”, dvs en stambogsført Maine Coon-killing med neutralisering, fuld vaccine, chip og kontrakt.

Tak for god forklaring, Pil :slight_smile:
Og det er ikke fordi jeg ikke forstår forskellen, men bare at jeg godt forstår hvis andre kan have svært ved at se det. :slight_smile:

Jeg har prisen på en kælekat stående på min hjemmeside.
Måske er det derfor, jeg sjældent har henvendelser, hvor der kun står: “Hvad koster katten”?
Får jeg sådan en henvendelse, så er mit svar lige så kort: “Den koster (og så beløbet)”.
I sådan et tilfælde kaster jeg mig ikke ud i at skrive stolpe op og stolpe ned om katten, fordi jeg betragter henvendelsen som meget overfladisk … og af samme grund forventer jeg hellere ikke at høre mere fra afsenderen.

Henvender en killingekøber sig, som jeg af den ene eller anden grund ikke finder er det rigtige match til mine killinger, så er jeg til enhver tid villig til at trodse gældende lovgivning og sige, at vedkommende desværre ikke kan købe en killing her.
Vedkommende kan med loven i hånden sige, at h*n VIL købe killingen, og i princippet også køre en sag mod mig, men den risiko er jeg villig til at løbe.
Hverken killing, stamtavle eller salgskontrakt forlader mit hus :venter: hvis jeg finder, det ikke er det rigtige match for MINE killinger

Men hånden på hjertet, så er 95% af de henvendelser jeg får, nogle rigtige søde henvendelser, som varmer mig meget :slight_smile:

og så er det faktisk ikke rigtigt jeg ikke oplyser hvad jeg tager for mine katte - det står i kontrakten der ligger on-line at prisen for en killing normalt ligger mellem 4500-5000. Men det kræver jo man er så interesseret at man læser den … Til salg killinger er ikke med pris - af årsager før nævnt

Det havde jeg godt set - men vi ved jo også, at mange ikke gider opsøge information selv… :wink: