En ting der undre mig (som opdrætter) - hvorfor er der så få potentielle killingkøbere der spørger ind til hvad de får for pengene?
Altså hvorfor er der nogle der vil betale 1800-2000 kr for en ‘ægte’ uden tavle - og uden noget…men ikke 5000 for en ægte kat med det hele - og fra testede forældre…ja, nogen gange tænker jeg folk ikke kan regne?
…for med alt det der skal investeres i en kat som købes uden meget andet en 1. vaccination…så løber det jo op…
Og så er der kattene som så også fejler noget og bliver dyre i dyrlægeregning - nogen gange er det for mig lidt som om nogle hellere vil lægge penge hos dyrlæge end hos en samvittighedsfuld opdrætter
Jeg skriver selv generelt om pris på min hjemmeside - men får en del henvendelser om hvad killinger koster. Jeg forklarer ofte hvad der er med i prisen - men jeg oplever at det ikke gør nogen forskel. Altså enten vil man gerne betale det det koster - eller også vil man ikke (uanset hvad der så er inkluderet i prisen)
Og jeg har aldrig oplevet at der er nogle som har spurgt mere ind til hvad der er indeholdt i prisen, og det undre mig…nettop fordi der er meget stor forskel på hvad man får med i prisen fra opdrætter til opdrætter.
Jeg oplever nu langt de fleste af vores henvendelser er fra folk der fint kan spørge ind til hvad der er indeholdt i prisen. At nogen så går mere op i hvilket tilbehør (startpakker, kradsetræer mv) tror jeg vi selv som opdrættere har skabt præcedens for, i al fald var det ikke unormalt for tre-fire år siden i min race. Men det er nu også de færreste af opringningerne der går på det, men de dukker da op ind i mellem, især når killingelisterne bugner af killinger.
[QUOTE=Musashi;1013297]Altså hvorfor er der nogle der vil betale 1800-2000 kr for en ‘ægte’ uden tavle - og uden noget…men ikke 5000 for en ægte kat med det hele - og fra testede forældre…ja, nogen gange tænker jeg folk ikke kan regne?
…for med alt det der skal investeres i en kat som købes uden meget andet en 1. vaccination…så løber det jo op…l[/QUOTE]
Jeg tror som godt folk kan regne, men i mange år har det været et mantra at det man fik var en STAMTAVLE! Selveste beviset på at katten var en racekat, og det eneste der adskilte den fra huskatte. Vi har selv været med til at devaluere alle de overvejelser, test og viden om linjer som ligger bag enhver kombination og dermed killingerne som vi udbyder til kælekatte, der er i al for høj grad slået på at “en tavle til bare et par hundrede kroner” gør hele forskellen. Nej, den er som bare beviset på at opdrætter er registreret sådan groft sagt, den er på ingen måde en garanti for at der er tænkt andre og flere tanker.
[QUOTE=Musashi;1013297]Og så er der kattene som så også fejler noget og bliver dyre i dyrlægeregning - nogen gange er det for mig lidt som om nogle hellere vil lægge penge hos dyrlæge end hos en samvittighedsfuld opdrætter
Så har jeg igen haft en henvendelse med efterfølgende total tavshed.
Modtager mail om killingen er til salg. Svarer det er den og fortæller hvordan personligheden er, og at vedkommende er velkommen til at besøge, og at give mig et ring. Hurtigt kommer der en mail tilbage - hva’ koster den - jeg svarer hvad den koster og hvad der medfølger. Tavshed, total tavshed …
Jeg opdrætter en race hvor der heldigvis ikke florerer blandinger
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1013331]Så har jeg igen haft en henvendelse med efterfølgende total tavshed.
Modtager mail om killingen er til salg. Svarer det er den og fortæller hvordan personligheden er, og at vedkommende er velkommen til at besøge, og at give mig et ring. Hurtigt kommer der en mail tilbage - hva’ koster den - jeg svarer hvad den koster og hvad der medfølger. Tavshed, total tavshed …
Jeg opdrætter en race hvor der heldigvis ikke florerer blandinger[/QUOTE]
ja, dem har jeg også prøvet mange af - meget meget få skriver tilbage og siger ‘det er for dyrt for mig’ (hvilket jo er helt fair.)
det er bare træls når folk ikke giver lyd - det syntes jeg er almindelig høflighed. man behøver jo ikke engang give grund - bare sig ’ tak for info, jeg vil gerne kikke videre andre steder’
jeg opdrætter så desværre en type hvor der er flere “ægte, uden stamtavle” end ægte/racerene katte - og jeg hverken vil eller kan konkurrere med dem…desværre er det dem der får solgt deres killinger
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1013331]Så har jeg igen haft en henvendelse med efterfølgende total tavshed.
Ja man vil så gerne fortælle om dem - løbet af 2012 har jeg skrevet flere og lange romaner med svar på deres spørgsmål, kun for at blive afbrudt af prisspørgmålet, og derefter tavsheden.
Jeg kan nu godt forstå hvis folk kan have svært ved at forstå hvorfor to katte, samme race, samme “pakke”, kan koste fx. hhv. 4500,- og 5500,-…Det giver jo umiddelbart ingen mening, og der er jo ingen der undrer sig over, at man gerne vil spare på alle mulige andre “varer”…Jeg véd godt at en kat ikke er en kummefryser, men hvis du har to katte, som begge er søde og sunde, og begge er neutraliserede og vaccinerede, hvorfor skulle man så give 1000,- mere for den ene?..nogle gange virker det lidt som om man ikke er en ordentlig killingekøber hvis man har nogensomhelst mening om prisen og samtidig er der ikke noget galt i at undersøge højt og lavt om man kan spare 10,- på en pose grus…jeg forstår det ikke altid
Meget ofte er det så ikke et spørgsmål om, at man får det samme for prisen - tværtimod betyder prisforskellen ofte netop, at der er noget mere med ved den dyre Jeg har mig bekendt den på papiret højeste pris i Danmark på burmeserkillinger, men jeg er så også en af de få, der neutraliserer og vaccinerer to gange før salg.
det er jo nettop det jeg som opdrætter efterlyser at man spørger ind til
det trælse er at folk spørger om prisen - og så høre man ikke mere…det kunne være godt hvis folk skrev til bage - og i stedet spurgte ala…‘ok, jeg har så set anden kat, hvor den kostede mindre - nu når din killing er dyrere - hvad får jeg så mere hos dig?’
og at man så som killingkøber kritisk ser på hvad man får for pengene de forskellige steder…og ikke bare går efter det billigste (som jo godt hen ad vejen kan vise sig at være det dyreste…)
når man som opdrætter ofte oplever at kommunikationen helt stopper når folk har fået pris - så er man også et stort :? for hvad folks kriterier egentlig er ved køb af kat ?
Når man køber andre varer undersøger mange jo omhyggeligt specifikationer, fragt, byttemuligheder, garanti etc…men med katte står folk af ved første prishenvendelse…og det syntes jeg er lidt underligt
Jo det kan give en mening - men det finder man jo ikke ud af ved at sidde hjemme i stuen og skrive mails. Hvordan kan man der se hvor søde og sunde de er, deres forældre og de omgivelser de lever i?
Katten skal man have i mange, mange år - det skal man altså ikke en pose foder eller grus - har man handlet forkert er det nemt at skifte til noget andet …
Det var ikke meningen at det skulle lyde som om jeg synes, at det er okay at sidde hjemme, og bare tjekke priser ud, for det er slet ikke det jeg mener
Det jeg mener er, at det kan være svært at gennemskue hvori forskellen i pris ligger. Så hvis man som uerfaren racekat-køber ser to, tilsyneladende ens katte, til forskellig pris, så kan det være vanskeligt at gennemskue at ting som parringspris, indkøb af nye linjer, særaftaler hos dyrlæge osv, også spiller ind.
Og det kan være svært at spørge ind til, fordi man helst ikke fremstå som én der kun tænker på prisen.
Tja…hvis nu at du oplyste prisen på hjemmesiden samt hvad man fik med i prisen, så ville du jo ikke få alle disse henvendelser, som du bliver lettere irreteret over
men oplyser du en pris på en killing, så kan enhver der ligger beløbet gøre “krav” på at købe killingen til salg :S og det er jo ikke lige frem drømmescenariet heller :S
[QUOTE=Musashi;1013358]det er jo nettop det jeg som opdrætter efterlyser at man spørger ind til
det trælse er at folk spørger om prisen - og så høre man ikke mere…det kunne være godt hvis folk skrev til bage - og i stedet spurgte ala…‘ok, jeg har så set anden kat, hvor den kostede mindre - nu når din killing er dyrere - hvad får jeg så mere hos dig?’
og at man så som killingkøber kritisk ser på hvad man får for pengene de forskellige steder…og ikke bare går efter det billigste (som jo godt hen ad vejen kan vise sig at være det dyreste…)
når man som opdrætter ofte oplever at kommunikationen helt stopper når folk har fået pris - så er man også et stort :? for hvad folks kriterier egentlig er ved køb af kat ?
Når man køber andre varer undersøger mange jo omhyggeligt specifikationer, fragt, byttemuligheder, garanti etc…men med katte står folk af ved første prishenvendelse…og det syntes jeg er lidt underligt[/QUOTE]
Det kan jeg ikke forstå at du synes er mærkeligt, ved mange andre varer der “handler” jeg det ville jeg ikke gøre med et levende dyr og hvis den er for dyr for min pengepung…så ville jeg hellere blot søge en anden kat.
Tja, det gør jeg så ikke - jeg vil ikke annoncere og være tvunget til at sælge til hvem som helst der vil betale. Annoncerer jeg en vare til en pris - så har jeg bare at sælge den er nogen interesseret …
Jeg er sikker på at Lis - lige som jeg - ikke er træt af at svare på henvendelser om pris, men over den totale mangel på almindelig høflighed. Lige som det forventes af mig, som opdrætter, at jeg svarer på en forespørgsel, så er det vel ikke urimeligt at jeg også forventer et svar? Et enkelt, nej tak, det er ikke lige det prisleje jeg ønsker, det er ikke svært, det er kun høfligt og almen opdragelse IMO.
[QUOTE=Lykke;1013411]Kan man ikke komme uden om det hvis man skriver at man tager sig ret til at fravælge købere?
(jeg aner det ikke selv - er ikke inde i den jura :))[/QUOTE]
tjo det kan vel, hvis man er brandgod til at formulere sig helt rigtigt :S
[QUOTE=Lykke;1013411]Kan man ikke komme uden om det hvis man skriver at man tager sig ret til at fravælge købere?
(jeg aner det ikke selv - er ikke inde i den jura :))[/QUOTE]
Nej - hvis du sætter en vare til salg med fast pris, så kan enhver der har pengene købe den! Det er ikke spor anderledes end hvis du kommer hen til kassen i Bilka - hvis de har annonceret letmælk til 5,95 så koster den det, og du har ret til at købe den - også selv om du helt klart annoncerer at du blot har til hensigt at hælde den direkte i kloakken… Juraen er ikke så nuanceret, at du kan stille betingelser og vælge og vrage i hvem der må købe din letmælk, når først du har annonceret den til salg til en fast pris. Og netop derfor er en del af os forsigtige med hvad vi skriver på hjemmesiden.
VH
Susanne
Det kan man gøre helt som man vil - og mange gør det også og brænder næsen godt og grundigt. Jeg køber til enhvertid der hvor jeg får den bedste vare og den bedste service og garanti. Men jeg køber heller aldrig den første og bedste eller nødvendigvis den billigste.
Det er sjovt som man vil have det HELE og det intet må koste. Og mine killinger er ikke engang specielt dyre. Og lidt morsomt at se hvor nemt racer der er eksotiske og sjældne sælges til flere gange den pris jeg tager for en killing
Men sådan er vi så forskellige - jeg vælger heller ikke den billigste dyrlæge - jeg vælger den bedste. Dyrt, nej ikke det lange løb!
[QUOTE=Susanne W;1013418]Nej - hvis du sætter en vare til salg med fast pris, så kan enhver der har pengene købe den! Det er ikke spor anderledes end hvis du kommer hen til kassen i Bilka - hvis de har annonceret letmælk til 5,95 så koster den det, og du har ret til at købe den - også selv om du helt klart annoncerer at du blot har til hensigt at hælde den direkte i kloakken… Juraen er ikke så nuanceret, at du kan stille betingelser og vælge og vrage i hvem der må købe din letmælk, når først du har annonceret den til salg til en fast pris. Og netop derfor er en del af os forsigtige med hvad vi skriver på hjemmesiden.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ok Jeg troede bare der måske var noget hvis man skrev det forbehold (for har set det et par steder)… For at fortsætte eksemplet, så skriver Bilka jo ikke at de tager sig forbehold for at fravælge købere af deres letmælk…