Problemer med min killing

Hejsa alle!

Efter 14 dages frustration besluttede jeg mig for at oprette en profil herinde, så nogle af jer “katte-kloge” mennesker måske kan hjælpe mig :smiley:

Min lille Gunder er et redningsprojekt, som jeg valgte at tage ind, efter at han var blevet kastet ud fra en altan på 1. sal af nogle børn, i et boligkompleks hvor min kammerat er vicevært. Han var meget tynd da jeg fik ham, og jeg kan derfor ikke være 100% på hans alder, men jeg har tidligere læst mig til at en kat vejer ca 100g for hver uge den er, så derfor skyder jeg Gunder til at være omkring de 20 uger, nu hvor han har været hjemme ved mig og fået mad og nussen i ca en måned.

Nu til mit egentlige problem. For det første så er han KONSTANT sulten. jeg giver han ca 60g tørkost om dagen, fordelt på 2 måltider, og ca 30g vådkost (kattepaté) 1 gang om dagen. Han æder det rub og stub lige så snart han får det, og vræler derefter på mere. Hvad gør jeg?? Han får Whiskas junior som tørkost, men har efterhånden læst mig til herinde at det er no-go kattemad - nogen kalder det ligefrem laksativ :S

Det er jo så her at jeg måske kan se årsagen til noget mit næste problem som nemlig er hans kattebakkevaner…
Han skider ca 3-5 gange om dagen og vi snakker ikke små lorte - men STORE lorte!! Er det måske pga foder (læs:Whiskas) eller måske overfodrer jeg ham??
Og den værste uvane han har er at han graver alt gruset meget hidsigt væk fra et hjørne, for derefter at skide hvor der IKKE er noget grus! :dokdok: Når han så har gjort det, så dækker han ikke sin lort, for hvis han overhovedet gider at grave bagefter, så graver han på kanten af kattebakken i laaaaang tid… Når han tisser er det slet ikke noget problem, der gør han som en “normal” kat, med at sætte sig i gruset, og dække det bagefter… Nogen der har erfaring med dette???

Jeg sætter virkelig pris på alle jeres erfaringer - store som små :slight_smile:

Vh Stephanie Paagh

Hej Stephanie
Det lyder som om du godt selv ved, hvad der skal til.
Køb noget ordentligt tørkost til misser, killingefoder, og lad ham spise ad libitum af det. Du kan fint fortsat give ham noget vådkost en gang eller to om dagen, men lad ham bare altid have tørkost stående fremme. Formentlig vil du, når han får noget bedre foder, også opleve at han pøller mindre. Hans bakkevaner ved jeg ikke lige med. Jeg oplever, at nogle katte bare skraber og rumsterer mere i bakken end andre og nogle dækker konsekvent ikke deres pøller til. En bonus til foderskift kan også være, at de stinker knap så meget og mængden hjælper det forhåbentlig også på, så lugtgenerne formindskes.

Held og lykke med din kat.

Mvh
Mariann Jensen

[QUOTE=Paagh;552152]Hejsa alle!

Efter 14 dages frustration besluttede jeg mig for at oprette en profil herinde, så nogle af jer “katte-kloge” mennesker måske kan hjælpe mig :smiley:

Min lille Gunder er et redningsprojekt, som jeg valgte at tage ind, efter at han var blevet kastet ud fra en altan på 1. sal af nogle børn, i et boligkompleks hvor min kammerat er vicevært. Han var meget tynd da jeg fik ham, og jeg kan derfor ikke være 100% på hans alder, men jeg har tidligere læst mig til at en kat vejer ca 100g for hver uge den er, så derfor skyder jeg Gunder til at være omkring de 20 uger, nu hvor han har været hjemme ved mig og fået mad og nussen i ca en måned.
Har du ikke et par billeder af ham - måske bare et aktuelt? (ellers kan dyrlægen nok bedømme alderen ud fra hans tænder).

Nu til mit egentlige problem. For det første så er han KONSTANT sulten. jeg giver han ca 60g tørkost om dagen, fordelt på 2 måltider, og ca 30g vådkost (kattepaté) 1 gang om dagen. Han æder det rub og stub lige så snart han får det, og vræler derefter på mere. Hvad gør jeg?? Han får Whiskas junior som tørkost, men har efterhånden læst mig til herinde at det er no-go kattemad - nogen kalder det ligefrem laksativ :S
Selvfølgelig vræler han på mere mad, for han er sulten. :S
Han får for lidt at spise og at foderet tilmed ikke er optimalt, gør det ikke bedre. Dertil kommer også, at han var meget tynd, da du fik ham.
Især en killing bør have fri adgang til et optimalt (tør)foder døgnets 24 timer og også flere måltider med vådfoder.
Dens lille mave og hele fordøjelsessystemet er fra naturens side indstillet på mange små måltider for at få det fulde udbytte af foderet.
Ved kun 2-3 gange foder bliver dens mave unødigt udspilet og så vil katten fremover skulle spise store portioner for at føle mæthed. Får den oven i købet et discountfoder, kommer den i underskud for vigtige salte, mineraler og andet, som den instinktivt prøver at få ved at spise endnu mere.
PS: Glem alt om trykte foderanvisninger og vægtskemaer med angivelse af, hvor meget katten skal have at spise.
Desværre gør alt for mange dyrlæger også brug af dem (ikke min dyrlæge), for de ved faktisk ikke ret meget om fodring af katte. :dokdok:

Det er jo så her at jeg måske kan se årsagen til noget mit næste problem som nemlig er hans kattebakkevaner…
Han skider ca 3-5 gange om dagen og vi snakker ikke små lorte - men STORE lorte!! Er det måske pga foder (læs:Whiskas) eller måske overfodrer jeg ham??
Det er ikke, fordi du overfodrer ham, men fordi der er for mange “spildstoffer” i hans foder, og det kommer selvfølgelig ud igen.

Og den værste uvane han har er at han graver alt gruset meget hidsigt væk fra et hjørne, for derefter at skide hvor der IKKE er noget grus! :dokdok: Når han så har gjort det, så dækker han ikke sin lort, for hvis han overhovedet gider at grave bagefter, så graver han på kanten af kattebakken i laaaaang tid… Når han tisser er det slet ikke noget problem, der gør han som en “normal” kat, med at sætte sig i gruset, og dække det bagefter… Nogen der har erfaring med dette???
Jo da - masser af erfaring. Flere af mine katte gør det samme og de dækker heller ikke pølserne til. :høhø:
Jeg tror, de graver på kanterne for at fjerne gruset fra poterne. Hvad bruger du af grus og har du kun én bakke til ham?

Jeg sætter virkelig pris på alle jeres erfaringer - store som små :slight_smile:

Vh Stephanie Paagh[/QUOTE]
Og så vil jeg da lige huske at sige :velkommen: Håber, du bliver glad for at være her.

Killinger skal ikke begrænses i deres foderindtag - de skal spise den mængde de har behov for - nøjagtig som små børn.
Du kan ikke overfodre en killing!
Derudover giver du ham noget foder, der ikke er ret meget næring i - men det er tydeligt, at det ved du egentlig godt selv :slight_smile:

Min erfaring er at killinger/katte som har sultet vil spise som din. Du må ind og bestemme hvor meget mad den må få. Husk en killing spiser lidt men tit.

Vis den hvordan han kan dække sin efteladenskaber til når den sidder der og kratter på kanten. Måske vil den fatte budskabet til sidst.

Jeg ville aldrig portions fodre en killing, der ville jeg have foder at stå ad libitum, 60 g tørkost er ikke meget for en killing pr. dag, og du vil blive overrasket over hvor meget sådan en lille fyr æder på en dag. Samtidig med købe noget kvalitets foder i stedet for Whiskas, der er ikke nok foderværdi i, og derfor æder han så volsomt af det og skider derfor også det mere. Skift over på noget bedre foder gradvist, og du vil se en forvanling, også i hans spisevaner.
Af afføringen lugter grimt kan sagtens være det foder han får nu, og det med han dækker det til kan være flere ting. Her har vi en enkelt hunkat der ikke gør det, men hun er også “dronning” her,
men en killing i den alder har ikke dominas som de voksne har, så hvorfor han ikke gør det, må jeg være dig svar uklar. Men grunden til at han skider så mange gange på en dag er foderet, det “render” lige igennem ham, og han får ikke den “glæde” af det som han burde.

Jeg vil bare tilslutte mig de andre… Bedre tørkost og lige så meget han kan spise…

I kattebakken tror jeg ikke du gøre meget… mine gør også på forskellig måde :slight_smile:

Katte er ‘absolutte rovdyr’. Det betyder at katte er biologisk indrettet til at få deres næring fra animalsk baserede proteiner – dvs. kød, knogler, indmad etc.

Kattes ernærings behov dækkes i naturen af at spise små gnavere, fugle, krybdyr og insekter.

Katte er ikke fra naturens side indrettet til at spise plante baserede proteiner – så som korn, hvede, majs, soja, ris, grønsager og frugt. Katte mangler simpelthen fordøjelses enzymer til at drage nytte af energi fra plante baserede kilder. Derfor har en kat der fodres med råt kød meget mindre (og ikke så ildelugtende) afføring fordi råt kød fordøjes og bruges bedre. Korn, hvede etc. ender for størstedelens vedkommende i katte bakken.

i de fleste tørfoder mærker er indehold af plante protein mere end 50% - dvs giver du 60 g tørfoder om dagen - giver du reelt under 30 g som din kat kan bruge til noget.

en rigtigt fodret kat/kiling tisser flere store tissetåre om dagen - og så kommer der nogle små hårde lorte (som ikke skal lugte af meget).

prøv med en masse god kvalitet vådfoder - og evt råt kød. kvalitets vådfoder til en god pris kan købes hos zooplus.de

killinger/ungkatte skal altid have adgang til mad - de vokser jo utrolig meget og hurtigt det første år - og har et højt aktivitetsniveau. de spiser rigtig meget !
regn med at en killing /ungkat skal have dobbelt af en voksen kat…

når jeg har killinger i 3-4 mdr alderen stiller jeg nyt mad frem morgen, frokost, eftermiddag, aften, nat…

still mad frem så din lille misling levner lidt - så ved du at han har hvad han skal bruge :slight_smile:

har du en ‘graver’ så prøv med dyb kattebakke med høj kant og dybt lag grus…(du kan som billigt alternativ købe stor plastkasse og bruge den som bakke - de fleste katte er glade for et dejligt stort toilet)

Jeg er sikker på du paser og plejer din nye kat, så godt som du kan. Du er opmærksom på at han ikke tries helt optimalt, og så er det dejligt du har tiltro til, at kattefolk herinde kan hjælpe dig.
Prøv at købe et godt killingefoder, spørg evt din dyrlæge (som sikkert vil foreslå Hills eller Royal Canin, for det er tit dem de forhandler.).
Hvis du bruger det billige kattegrus fra supermarkederne (det grå/brune af moler), så kan du bestemt med fordel skifte det ud med et sugende produkt fra dyrehandlerne. Det holder meget længere tid, og lugten er nærmest ikke-eksisterende. Eksempelvis Extreem Classic eller Golden Grey.
Alt efter hvor du bor henne i landet, kan du også evt besøge en katteudstilling, der er forhandlere af diverse kost og gruspordukter som gerne fortæller og giver foderprøver. Samtidig kan man også købe en masse spændende legetøj/kattesenge mm, som man slet ikke kan leve uden :-))
Kig evt på hjemmesiden www.zooplus.de det er en salgsside med alt til katte og andre kæledyr til fornuftige priser. Den er på tysk, men der findes også en engelsksproget side (erstat med com).

Jeg har aldrig set det på den måde, men du har uden tvivl ret. Det “normale” er jo, at katten dækker til for at sløre sit spor, men enkelte gør det netop ikke. Vores gamle Milly opfatter helt klart sig selv som dronningen her i huset - og hun dækker ikke til, men drøner ud af bakken, så hurtigt hun kan. Snehvide derimod er meget omhyggelig med at få dækket det hele til og slutter af med en større kradsetur på bakkens sider. Derefter går hun amok med en løbetur frem og tilbage gennem huset og en omgang til kradsepinden.

For øvrigt - velkommen til Stephanie. :slight_smile:
Jeg ved ikke, hvilket grus du bruger, men det, man kan få i supermarkederne, er faktisk kun til at opsuge olie på garagegulvet. :cool2: Jeg vil klart anbefale den fintkornede, klumpende slags af lerarten bentonit, som dyrehandlerne har. Det kan synes meget dyrt sammenlignet med almindeligt grus, men fordi det klumper, bliver der ikke noget spild. Man fylder godt med grus i bakken fra starten og supplerer så bare, efterhånden som det bliver nødvendigt.
Og der kan sagtens gå en hel måned imellem, man skifter det hele - bakken lugter alligevel ikke. :slight_smile:

:velkommen: Til KG… Håber du bliver glad for at være her :wink:
Jeg har aldrig afmålt mine kattes mad - de har altid tørkost stående fremme og vådkost får de 1 gang om dagen :wink:
Mht til kattebakke vanerne - min den ene skraber også ekstremt på indersiden af den lukkede kattebakke…
De har en lukket og en åben :wink:

Hejsa allesammen :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar! Men ååååhh nej dog, hvor er jeg ked af at jeg sulter ham :ked:Det har jo slet ikke været min mening - tværtimod havde jeg sat mig for at følge de der foderanvisninger, for at han ikke fik for meget, og jeg derved stressede hans mave.

Af grus bruger jeg det der hedder Fresh’n’Easy granulat, men jeg synes ikke det holder den måned som de lover. Det kan jo så være fordi han kommer af med så unødigt meget, når han får det her foder. Jeg tømmer i kattebakken flere gange om dagen - altså lige så snart der ligger en pøller, og sørger også for at få det våde grus i bunden med, når det er muligt. Men er der nogen der måske har dårlige erfaringer med dette grus??

Her er 2 billeder af det lille pus - det kan være i måske kan hjælpe mig nærmere med aldersbestemmelse? :slight_smile:

Men jeg sørger for at få købt noget ordentligt foder til ham, for min lille dreng skal da ikke sulte! :love2:

Igen tusind tak for jeres svar!

Vh Stephanie

Han ser dælme sød ud…jeg tænker om han måske kunne have orm ? Men som andre allerede har skrevet…foder ad libitum :slight_smile:
Dejligt at han har fået dig til at passe på sig
Velkommen til for øvrigt :slight_smile:

Hejsa Ankicoon :slight_smile:

Altså uden at lyde ulækker, så har jeg selv tænkt samme tanke og har derfor inspiceret hans lort et par gange:ups: Umiddelbart kan jeg ikke se nogen tegn på at den har orm, og den har da også taget 500g på siden jeg tog den ind, så tror ikke det er tilfældet :slight_smile:

Ja altså det med foderet er jo på plads…

Det med at skrabe på kanten:
Herhjemme var det også et problem med Unni… Hun var relativt længe om at fatte, at hun altså skulle dække det til…
Jeg begyndte konsekvent, når hun havde været på bakken, at lige stoppe hende (selvfølgelig lige så stille) når hun kom ud af bakken, vise hende at det skulle dækkes til (jeg tog skovlen og dækkede til… :slight_smile: det gav resultat, men det blev faktisk først RIGTIG godt, da jeg skiftede noget af gruset. utroligt nok…
Brugte før Golden Grey Master - og kun det.
Efter jeg fik lidt Ever clean på en udstilling, og hældte lidt op af det i bakken, har hun dækket af ALTID :smiley: ved ikke lige hvad det er der gør det, men størstedel af GGM og så lidt Ever Clean i, så dækker hun lige så dygtigt af hver gang. Skulle de så ske, at der efter bakkeskift kun er GGM i eller kun Ever Clean - så står jeg med samme problem, så gider hun ikke dække af mere… Så kan jeg hælde noget i af det andet, og så skal hun ind og “prøve den af” og dækker fint til… tossede hunkat! :stuck_out_tongue:

så det kan være du skal prøve at købe en bakke mere, med noget andet grus og se om den hellere vil det. Mange katte har underlags præferencer :slight_smile: nogle katte vil også have mere end en bakke - en til småt og en til stort :slight_smile:

Hvad er jeres erfaringer med Perfect Fit kattefoder?? :slight_smile: Er det også bare noget “billig” foder man skal holde sig fra??

Hejsa PiaB :slight_smile:

Tak for dine erfaringer :slight_smile: Nu er det vidst klart for mig at det bare er forskelligt fra kat til kat om de graver eller ej, og hvilket grus de fortrækker :slight_smile: Det er sjovt at de er sådan nogle små divaer - troede jeg egentlig ikke, da der slet ikke har været nogen bakkeproblemer med min tidligere kat, men den var selvfølgelig også ude :slight_smile: Så der mærkede jeg slet ikke forbruget af kattebakken, som jeg gør med lille Gunder :wink:

Nej, er smuk lille kat, han er. :hjerte: Jeg har selv en sort/hvid Tuxedo-kat, men hendes aftegninger er ikke nær så symmetriske. Godt han blev reddet fra de møgunger!

Hvad alder angår, så tror jeg ikke, han kan være 20 uger. Hvis han har været misrøgtet i sit oprindelige hjem, har han nok været mindre end normalt lige fra dengang, men ellers vil jeg nok snarere gætte på 16 uger. Hvor længe er det nu, du har haft ham?

Og du skal ikke bebrejde dig selv noget. Der er mange opfattelser om fodring, og du fulgte jo bare de råd, du havde fået. Men jeg er sikker på, at fra nu af skal han nok få rigeligt.
Han har i hvert fald fået et menneske, der bekymrer sig om at gøre det godt for ham. :slight_smile:

Prøv at kigge på zooplus.de eller uk.com til sidst…

Ville ikke bruge det du skriver hvis du ville havde killing foder så applaws killing foder der er ikke korn i og der er mere nærring …7

Når du foder med RC, specific, whiskas så svare det til du giver ham hvidt franskbrød at spise.
Foder med godt vådfoder eks applaws, feline porta, shiny cat med mere

Generelt er supermarkedsfoder ikke de penge værd, de tager for det:sorry: Gå til en velassorteret dyrehandler - se på deres udvalg:ok: