Jeg har lagt mærke til det sidste lange stykke tid, at det er blevet meget med at “prutte om prisen” på stort set alt.
Selv levende dyr som katte afholder ikke nogen fra at se, om de ikke liiiiiiige kan presse prisen lidt
Der er efterhånden mange, der starter med at spørge, om prisen er fast.
Jeg bliver jo sådan lidt hmm og tænker, det kan vel næppe være seriøse købere, der starter som det første med at se, om de kan få prisen på katten eller kattene noget længere ned :?
Er det også noget, i oplever, og hvordan forholder i jer til det?
Her afvises det prompte som værende en mere af ‘dem’. Prisen er for mig ligegyldig, den dækker ikke længere en brøkdel af mine udgifter, men plejemisserne har været igennem nok og skal ikke ud til nogen, der ikke vil/kan give den trods alt beskedne pris, jeg forlanger.
Hvis potentielle køber starter med at spørge, om prisen er fast, så er vores korrespondance meget kort - for mine priser diskuteres ikke.
Hvis første spørgsmål er prisen, oplyser jeg den - samtidigt med at jeg stiller en masse spørgsmål. Det sorterer de useriøse fra, da de ikke vil betale eller svare på spørgsmål. Dem, som ikke bliver forskrækket over prisen og faktisk svarer på spørgsmålene, er ofte seriøse nok.
[QUOTE=dkkorat;568329]Hvis potentielle køber starter med at spørge, om prisen er fast, så er vores korrespondance meget kort - for mine priser diskuteres ikke.
Hvis første spørgsmål er prisen, oplyser jeg den - samtidigt med at jeg stiller en masse spørgsmål. Det sorterer de useriøse fra, da de ikke vil betale eller svare på spørgsmål. Dem, som ikke bliver forskrækket over prisen og faktisk svarer på spørgsmålene, er ofte seriøse nok.[/QUOTE]
Nej, jeg vil heller ikke diskutere pris, og der er afvist flere købere på den konto, men det er rart at høre, at der er andre, der har det sådan
Nu har jeg ikke solgt nogle katte, men jeg har købt to.
I begge tilfælde var prisen ikke et tema, da jeg var forgabt i de to katte.
Så jeg ville sandsynligvis, have sagt ja, selv om prisen havde været noget højere.
Jeg har ikke selv været ude for “pruttere”, men en kattebekendt kom med dette herlige og kontante svar, når der blev forsøgt “pruttet”:
“Sig mig, tror du, det er et kræmmermarked, dette her?”
jeg mener ikke man overhovedet kan tillade sig at prutte om prisen på et dyr og så er det ret ligegyldigt hvilket dyr der er tale om, det er meget uetisk og skulle jeg sælge et dyr og havde fastsat prisen ville det være den pris dyret skulle koste og vil en evt køber ikke betale den pris el begynder at prutte om prisen ville den samtale blive afsluttet meget meget hurtigt.
men ellers når den drejer sig om døde ting syntes jeg det er ok at prutte om prisen, hvis bare man gør det på en pæn og sober måde og ikke underbyde vildt meget.
jeg er jo så osse autodidakt købmand af guds nåde og har fuldt ud styr på hvad der er rimeligt og ikke rimeligt
[QUOTE=Johnny;568337]jeg mener ikke man overhovedet kan tillade sig at prutte om prisen på et dyr og så er det ret ligegyldigt hvilket dyr der er tale om, det er meget uetisk og skulle jeg sælge et dyr og havde fastsat prisen ville det være den pris dyret skulle koste og vil en evt køber ikke betale den pris el begynder at prutte om prisen ville den samtale blive afsluttet meget meget hurtigt.
men ellers når den drejer sig om døde ting syntes jeg det er ok at prutte om prisen, hvis bare man gør det på en pæn og sober måde og ikke underbyde vildt meget.
jeg er jo så osse autodidakt købmand af guds nåde og har fuldt ud styr på hvad der er rimeligt og ikke rimeligt[/QUOTE]
Ja, jeg kan også godt prutte om prisen på døde ting, men det starter som regel, når jeg er ude og se det, jeg ønsker at købe. Det er normalt ikke det første, jeg spørger om. Og katte har jeg aldrig pruttet om
I forhold til mine katte, er jeg meget klar på at prisen ikke er til diskussion. Vil evt. købere ikke batale det katten koster, vil de måske heller ikke betale en dyrlæge på en helligdag. Fordom? Jep, big time, men sådan er det hos mig.
Med hensyn til alle andre “døde ting” så skal der handles, hvis der kan Hvilket iøvrigt gælder både når jeg køber og sælger
Jeg har været ude for, at nogle siger noget i stil med ‘vi har set hos en anden opdrætter, og der kostede killingerne kun xxxx kr. (fx 500-1000 kr. mindre)’ - mit svar er så, at hvis det er så afgørende, så synes jeg de skal købe dér … Jeg gider ikke diskutere min pris.
I vores 2. kuld - for mange år siden - kom et par for at se killingerne, de havde været på juleudstilling i Remisen ugen før, hvor min far var med og havde sine katte med fra vores 1. kuld - de havde set mine visitkort på min fars bur og min far fortalte jo stolt, at det selvfølgelig var de kæreste killinger vi havde til salg nu. Da de kom blev de meget overraskede over prisen, for de havde altså mødt en mand, som fortalte hvad han havde givet for sine to katte fra os, og det var noget billigere! Min far fik derefter forbud mod at nævne priser for nogen - han havde jo fået en klækkelig rabat
Det endte faktisk med, at parret kørte hjem uden aftale, for manden var meget stejl - og jeg kunne se, at konen var rasende! Og kun 1 time efter de var kørt (de boede ret langt væk, så de kan næsten kun være kommet lige inden for døren) ringede manden og undskyldte, og spurgte, om jeg stadig godt ville sælge - til min nævnte pris … det ville jeg gerne, for jeg var ikke i tvivl om, at kattene ville få det pragtfuldt. Jeg kan næsten høre konen brokke sig heeeeeele vejen hjem i bilen og derefter beordre manden til at ringe og sige undskyld PS - de fik 500 i rabat fordi de købte to
Jeg har engang haft nogle blandingskillinger til salg, og der var kun 2 killinger tilbage i det kuld. De ville kun komme forbi på et kig, da det ikke ville købe nogen. Men de faldt dog ret hurtigt for de to drenge, men konen ville have ham med krudt i måsen, og manden ville have den mest rolige. Nøøøj de diskuterede længe, indtil manden så på os og sagde, “hvad skal i have for dem begge”. Konen var ved at tabe næse og mund, men de endte med en god rabat og to drenge rigere
og jo - jeg har oplevet det masser af gange. Og nogle bliver aldrig købere her - mens andre har accepteret uden yderlig kommentar.
For ikke at sætte folk i forlegenhed, så har jeg ved flere lejligheder sagt til folk (dem som jeg kan mærke jeg gerne vil hjælpe med drømmekatten), at de ikke skal diskutere pris her, for så bliver de bedt om at gå…tilbagemelder er (nu bruger jeg utrolig meget tid på vores købere, og derfor får vi ofte “dybe” snakke), at de virkelig har respekt for, at jeg ikke bare “vil af med killingerne for enhver pris”. Og det er absolut også det jeg ønsker skal signaleres. For her skal folk være klar over, at det kun er de få som kommer igennem nåleøjet. Men ok det er jo ikke kun noget med pengene at gøre - der er flere ting som jeg har brug for skal være ok, inden vi kan handle.
Ja nogle er total useriøse, når de vil prutte om prisen, omvendt, så har jeg solgt flere katte til direktører og andre meget højtlønnede folk…og de er som oftest dem som er værst med pris og krav…og vi griner af det…den sidste som købte Naomi pruttede også via tlf. Jeg bad dem blive væk, idet jeg vil have respekt om mit opdræt, og at jeg ikke var spor forhandlingsbar i forhold til mine i forvegne billige katte.
Ejler sagde, at han bare havde respekt for mig - bla. fordi han aldrig havde oplevet en kvinde, som så nobelt og bestemt havde sat ham på plads - og at han jo normalt fik det som han ville have det via hans firmaer…vi har virkelig grint over det, og hvis noget jeg har enorm stor respekt for er, at når folk erkender de er gået over stregen…
Jeg har mine priser med killinger og parringer, og folk ved det inden de kommer - derfor skal det ikke diskuteres, og har folk respekt for det, så får de meget mere herfra end de ellers ville have fået.
Det motiverer mig til at “give” - det må være noget med, at forventer folk noget de ikke har krav på, så får de ikke - men kan jeg glæde folk ved at give noget, de ikke havde forventet så bliver jeg tilfredsstillet og elsker at gøre noget, som andre bliver glade for…kan det forståes?
Jeg pruttede selv om prisen, da jeg købte min første birma - sikke en sn… unge, 22 år gammel og troede jeg kunne få hvad jeg ville have af kvalitet og farve, og hvornår og til bestemt pris…jeg fik det…men det gik op for mig kort tid efter, da jeg skulle have birma nr. 2, at sådan hang Verden ikke sammen…så jeg kørte til Holland for at købe en blåtabby birmapige til kæl…jeg takker stadig i mit sind den opdrætter i Danmark, som hjalp mig til den prinsesse - hun er idag over 16 år og lever i bedset velgående.
[QUOTE=DK Sugieh;568340]I forhold til mine katte, er jeg meget klar på at prisen ikke er til diskussion. Vil evt. købere ikke batale det katten koster, vil de måske heller ikke betale en dyrlæge på en helligdag. Fordom? Jep, big time, men sådan er det hos mig.
Med hensyn til alle andre “døde ting” så skal der handles, hvis der kan Hvilket iøvrigt gælder både når jeg køber og sælger :)[/QUOTE]
Nemlig… hvis de ikke har “råd” til at give 5000 for en kat, så har de heller ikke råd til at have kat… “betale dyrlægen”
Jeg har haft en ang. en omplaceringskat, hun blev vildt fornærmet over, at prisen var fast, og at jeg mente, at seriøse kattekøbere greb knoglen og talte om katten, inden prisen kom på banen
Herfra vil alle der forsøger at prutte prisen på et levende dyr, blive vist døren hurtigt, men sobert…
jeg synes det er respektløst for den, som har lagt liv og sjæl i sit opdræt og så forsøge at prutte prisen ned på det, som om det var et kræmmermarked…
og som Heidi siger - det er nemmere og sjovere at “give lidt”, når de ikke forventer det! det skaber som regel også meget større glæde hos alle parter, end når ligefrem forventer noget, som de ikke har krav på.
jeg har fast pris, og kan kun forhandles til at betale over nogle gange, og det laves der så kontrakt på.
jeg prutter ikke selv om prisen, på noget som helst, jeg kan ikke få mig selv til det, hvis det koster mere end jeg vil give, ja så køber jeg et andet sted.
[QUOTE=haneben;568370]jeg har fast pris, og kan kun forhandles til at betale over nogle gange, og det laves der så kontrakt på.
jeg prutter ikke selv om prisen, på noget som helst, jeg kan ikke få mig selv til det, hvis det koster mere end jeg vil give, ja så køber jeg et andet sted.[/QUOTE]
Jeg kan så heller ikke få mig selv til at betale over flere gange. Jeg har princippet med at spare op først og så lede efter min nye kat
Og jeg sælger heller ikke selv på afbetaling, med mindre det er en i familien eller en rigtig god veninde.
Går jeg i en butik og køber en varer, så betaler jeg prisen som udgangspunkt
Men går jeg på f.eks. garagesalg, kræmmermarked osv. - så forventes der jo faktisk at man prutter om prisen, og så går jyden op i mig der kan ligefrem gå sport i det…
Jeg synes der er stor forskel på, hvornår det er i orden at presse priserne…
Går man i hth-køkken og skal have stort nyt køkken, eller købe en ny bil hos bilforhandleren ville jeg også forsøge at presse prisen, helt naturligt…
men jeg ville aldrig stå nede i fakta og forsøge at få 10%
levende dyr har for mig den pris den har! Prisen er en faktor, som man ikke kan komme uden om, men det er ikke en pris der skal diskuteres! For mig er det vigtigste dyret og om det passer ind i hjemmet, og dernæst kan man tage stilling om man har råd til dyret. Har man ikke, må man jo så gå videre.
Nu er det jo altså kutyme, at man forhandler prisen på f.eks. heste. Så nu heller ikke skære levende dyr over en kam Heste er så også meget ofte liiige riiigeligt højt satte i pris. Og der er typisk også den faktor, at det koster sælger en betragtelig sum for hver måned, hesten ikke bliver solgt.