Rå fisk

Lige et hurtigt spørgsmål, som jeg tror jeg kender svaret på, men vil lige vide mig sikker.

Kan man give alt fisk råt? Eller er det bedre, at det tilberedes? Det eneste mine katte har fået indtil videre som er råt, er hakket oksekød. Det startede jeg med, da jeg sidste år havde killinger.
Ellers har deres kylling, fisk osv. indtil videre været tilberedt.

Det mener jeg godt man kan, det skal bare helst have været frosset først.

Følg den gode, gamle tommelfingerregel Alt med måde!
Fjern de store ben, som kan sætte sig fast mellem tænderne, og hvis det drejer sig om frisk torsk, så ikke i måneder med R pga. orm.

Mine får rå fisk hele sommeren + efteråret,
hvor min mand fisker.
Vi koger dem aldrig. :slight_smile:

Kattene er vilde med rå fisk.

Tusinde tak for svarende. Så vil jeg gøre misserne ekstra glade i morgen . håber jeg i hvert fald på. :tihi:

Der sker ting og sager herhjemme for tiden, så de skal da lige forkæles med lidt nyt. :wehuu:

Rå sild kan indeholde ormeæg som de gængse ormemidler ikke tager. Silden skal fryses først hvis den giver rå

[QUOTE=Mega;163492]
hvis det drejer sig om frisk torsk, så ikke i måneder med R pga. orm.[/QUOTE]

:confused: Hvorfor er der større risiko for orm i torsk (og sikkert også andre fisk:?) i januar, februar, marts, april, september, oktober, november, december end der er i maj, juni, juli, august:? :confused:
Camilla

Ved første gennemlæsning tænkte jeg - man giver da ikke sild ormekur:confused: - men du mener sandsynigvis, at sild kan overføre orm til kattene vi disse ormeæg:? Ormetyper som gængse ormemidler til kat ikke rammer:?
Camilla

Katte bør IKKE fodres med rå fisk, såfremt det er såkaldt fede fisk, hellefisk, laks, makrel, pighaj, sild, stenbider, ørred, ål, ålekvabbe o.s.v…og der er risikoen for orm kun en lille bagatel, for meget værre er:

Rå, fede fisk indeholder et enzym der hedder Tiaminase, og som lynhurtigt nedbryder B1 vitaminer, som katte i forvejen kan være i mangel på, fordi de ikke selv kan producere det. B1 vitaminmangel kan gi’ alvorlige skader på kattens centralnervesystem.

Fisk bør koges før det gives til kattene…og så må de selvfølgelig ikke få de kogte fiskeben, da de er sylespidse og skarpe og kan perforere kattens mave og tarmsystem

[quote=Felis;163639]Katte bør IKKE fodres med rå fisk, såfremt det er såkaldt fede fisk, hellefisk, laks, makrel, pighaj, sild, stenbider, ørred, ål, ålekvabbe o.s.v…og der er risikoen for orm kun en lille bagatel, for meget værre er:

Rå, fede fisk indeholder et enzym der hedder Tiaminase, og som lynhurtigt nedbryder B1 vitaminer, som katte i forvejen kan være i mangel på, fordi de ikke selv kan producere det. B1 vitaminmangel kan gi’ alvorlige skader på kattens centralnervesystem.

Fisk bør koges før det gives til kattene…og så må de selvfølgelig ikke få de kogte fiskeben, da de er sylespidse og skarpe og kan perforere kattens mave og tarmsystem[/quote]

Vores får rå skrubber - som jo ikke er fede fisk.

Hvad er din mening om det:?

Her når jeg ganske simpelthen ikke at tilberede fisken når jeg kommer hjem med den.
Det er som regl mørksej og papiret bliver flået af og man begynder at spise før jeg kan nå at sige…kniv og gaffel.
Så det ender som regl med jeg får tilranet mig halvdelen til tilberedning og den anden halvdel bliver konsumeret lige på stående pote.
Cedille ligefrem ryster over hele kroppen (som er stor), når der serveres fisk og især rå. Hun er ikke verdens hurtigste kat, jeg har hende faktisk mistænkt for at have en lille lommefilosofi der siger “Skynd dig langsom, Cedille”, MEN…når der er fisk i farvandet vågner hun og bliver en sprinter af rang. Også selvom hun sover.
Rå fisk har mine dyr ikke taget skade af…tværtom. De gode ting der er i rå fisk som enten forsvinder eller minimeres ved tilberedningen, gavner dem, som jeg ser det, for rå fisk har været en del af vort menukort i mange, mange år.
Men som en skriver…alt med måde.
Vi har som regl fiskedag om onsdagen, hvor fiskemanden, der er én dame, har sin vogn foran Brugsen. Men derfor kan andre dage nu også bruges…igåraftes eksempelvis…tallerknerne var slikket, så havde de været muselmalet var det også slikket af :fløjte:
Flere af mine dyr har fisk stående øverst på deres yndlingsspisemenukort…det med garanti :thumbup:

[quote=Mona Jensen;163651]Vores får rå skrubber - som jo ikke er fede fisk.

Hvad er din mening om det:?[/quote]

Skrubber skulle være ok at give råt, for det er mager fisk, og ligeledes mørksej som kamikaze nævner

Er det sådan AKUT du mener - eller er det over en periode, hvis det er noget man fodrer ofte med?

Der sker sikkert ikke noget ved, at kattene en meget sjælden gang får en rå sild el.lign.

Men ofte, og i større mængder bør man ikke gi’ fiskene i rå tilstand

Endnu engang, tak for jeres svar. :thumbup::thumbup: Så vil jeg være lidt mere opmærksom på, hvad jeg giver dem. Jeg har laks i fryseren til dem, og det skal jeg så koge først.

Det fisk jeg gav dem i går, og som længst er væk, er Pangasius filetter. Jeg har en filet tilbage, bør den koges inden de får den?

Mine får ind imellem de filetter du nævner i rå tilstand…så sent som den anden dag smovsede “vi”.

Tusinde tak, så lader jeg også min smovse igen. Selvom det for længst er væk, kan man godt se, at det ikke går så hurtigt som med, Porta 21, Almo Nature osv.
Men det er vilde med, når de lige vænner sig til, at nu skal de bruge tænderne og, at det er lidt sært at tygge i. :tihi::ups:

[quote=DK Jannam;163968].

Det fisk jeg gav dem i går, og som længst er væk, er Pangasius filetter. Jeg har en filet tilbage, bør den koges inden de får den?[/quote]

Det er vel en frossen filet ikke?

Så ville jeg bare lade den tø op og så give den dem. :slight_smile:

Når jeg får held til det og jeg ikke nærmest bliver overfaldet kommer jeg filletterne ind i mikro’en i 2-3 minutter…så er de ikke rå men heller ikke helt tilbredte, men en anelse møre alligevel…det er godt :rock:
For alle får alt det fisk de lige kan trække indebords vil jeg tro der skal 2-3 kilo fisk til
HAR prøvet det…selv Cedille gav op :tihi: men det var så vidt jeg husker også for omkring 350 kr. fisk vi spiste den dag.

Brita
nb…idag har den stået på søndagskyller og lidt økologisk vådfoder til ikke-kylle-spiserne
Sigariah HAR rendt rundt med kyllemund :ups:-høhø…hun kan ganske simpelthen ikke admistrerer sig m.h.t. kylleindtag :uha:

Nedenstående er en liste over fisk der indeholder Thiaminase og ikke gør. Torsk, Ørred, laks og ål(Cod, Trout, Salmon, Eel) kan sagtens fortæres rå hvad det angår. Så er der så lige risikoen for alle parasitterne:)
Sild og Guldfisk er så på den sorte liste, så pas på guldfiske bowlen, guldfiskens hævn er nær-høhø

Fish Reported to contain Thiaminase:
White Bass – Morone chrysops
Bowfin – Amia calva
Bream – Abramis brama (Not the U.S. fish; see this link).
Buffalofish – Ictiobus cyprinellus
Bullhead catfishAmeiurus m. melas
CarpCyprinus carpio
Channel CatfishIctaluruspunctatus
Fathead minnowPimephales promelas (the red rosy is a color morph of this fish!)
Garfish (Garpike)
GoldfishCarassius auratus
Moray Eel – Gymnothorax ocellatus (since someone recently asked about keeping the brackish water species with turtles…)
Gizzard ShadDorosoma cepedianum
Spottail ShinerNotropis hudsonius
Buckeye shinerNotropis atherinoides
Central Stoneroller – Campostoma anomalum pullum
Common White Sucker – Catostomus commersoni
Lake Whitefish – Coregonus clupeiformis

b. Fish Reported to not contain Thiaminase:
Largemouth Bass – Huro salmoides (I think that’s actually now Micropterus salmoides)
Rock Bass – Ambloplites rupestris
Smallmouth BassMicropterus dolomieu
BluegillLepomis macrochirus
Chub (Bloater) – Coregonus hoyi
Cod – Gadus morhua
CrappiePomoxis nigromaculatus
Eel – Anguilla rostrata
Northern Longnose Gar – Lepisosteus osseus oxyurus
Northern Pike – Esox lucius
PumpkinseedLepomis gibbosus
SalmonSalmo salar
Brown Trout – Salmo trutta fario