Ræv?

Skal jeg være bekymret? De seneste aftener når jeg er kommet sent hjem, har jeg jaget en ræv væk fra min løbegård (udenfor altså) med billygterne.

Kattene er helt rolige og hegnet er intakt meeeeeen…

Hjælp!

Kan den være en trussel?

MVH Helle

Med sunde og raske coons i løbegården???
Nej! :smiley: Stakkels Mikkel, hvis den forsøger sig med noget der!

Jeg ville dog dagligt kontrollere at ræven ike er begndt at grave sig under hegnet… og også være opmærksom på at hunden ikke fik kontakt med rævens opholdssteder (pgr utøj, orm og ræveskab).

Tja jeg ville da godt nok være urolig, for en ræv er altså et vildt dyr.

Men der er jo også en killing, en på vej og en husmis… Jeg er godt nok utryg… FANDENS!

Jeg kan godt lide Mikkel - men ikke SÅ tæt:-)))

Nogle råd til, hvad jeg gør? Nogle rævehviskere derude? :-)))

Nej helt ærlig - jeg kan vel intet gøre…

For hvad?
Ja, selvfølgelig vil en ræv da teoretisk kunne grave sig ind i løbegården… og selvfølgelig vil det efterfølgende slagsmål sikkert give nogle skader. Men min erfaring siger mig, at det i det spil med sunde, raske store katte, vil være den stakkels ræv, som vil få problemer… store problemer! :slight_smile:
Ræve har faktisk ikke “råd” til at spilde deres energi og kræfter på bytte som gør alt for stor modstand… de vil hellere flygte fra et slagsmål end at tage kampen op!
For en skadet ræv kan ikke jage! Og kan en ræv ikke jage, sulter den! Det er en erfaring som nærmest er et instinkt for de fleste rovdyr - undgå skader!!!

En stor undersøgelse af knogler i rævegrave viste at katte afgjort ikke var hverdagskost hos ræven! Knoglerne var enten fra små killinger, eller fra katte som man i en del tilfælde mistænkte at være trafikdræbte (altså ådsler), inden ræven spiste dem… kun nogle ganske få tilfælde viste uskadte katteknogler, men konklusionen var at det i de tilfælde sikkert havde drejet sig om syge og svagelige individer…
Sunde og raske katte har kun yderst sjældent noget at frygte fra en ræv!

Smid Ace ud i løbegården!!! Ræven vil bestemt ikke bryde sig om en hund :wink:

Tak Ann… Men jeg synes ikke om det… :slight_smile:

Kan det være, at Ace har gravet ben ned i gårdspladsen og det så i virkeligheden er dem Mikkel er efter og slet ikke kattene?

Jeg har en fornemmelse af, at de ville være mere “rystede” hvis der stod en stor “hund” og gravede efter dem… Og de er bestemt klar til at slås de to store! Det er tydeligt.

Måske en del af Nanoqs øgede vagtsomhed de seneste dage også skal findes her?
det slog mig…

Men Ace er jo altid med mig:-)

Du vil vel kunne se, hvis Ace har gravet ben ned? Det kan vi i hvert fald herhjemme!
(Hvis ikke, så må du meget gerne sende Ace til Rødovre, så han kan lære mine to, at dække pænt af, når man har gravet huller!)

En lille historie til beroligelse…
I sin tid havde Banden endnu en hankastrat som medlem, nemlig Ranje… tykke, langsomme Ranje med den knuste forpote og den manglende intelligens…
Drengene var fritgående og der boede dengang en del ræve i vores område (vestvolden er et attraktivt sted).
En aften kom jeg tilfældigt til at se ud af vinduet… og fik nærmest et chok!
udenfor tumlede forsvarsløse Ranje nemlig rundt med… en rævehvalp!!!
Ud kom hunden - og væk var rævehvalpen med samt dens mor og søskende.
Dagen efter gentog scenariet sig… Ranje legede med rævehvalpe, mens rævemor så på.
Denne gang valgte jeg at lade hunden blive inde - bare for at kunne se, hvad der foregik.
Først da Aske og Tjalfe kom hjem, forsvandt rævefamilien… de to jog dem simpelthen bort!
Den ene af rævehvalpene overtog for øvrigt territoriet - han var ret nem at genkende, idet han havde mistet sin hale… de næste tre år kom han (med eller uden familie) og hilste pænt på sin gode ven… katten Ranje :slight_smile: Så blev Ranje desværre aflivet og vi så aldrig siden Mikkel Haleløs i vores have - han turde ikke!!! :wink:
Året efter kom ræveskaben til Rødovre… Mikkel døde en forfærdelig død! :frowning:

Åh en sød historie… Tak:-)

[quote=Ann K;65829]Du vil vel kunne se, hvis Ace har gravet ben ned? Det kan vi i hvert fald herhjemme!
(Hvis ikke, så må du meget gerne sende Ace til Rødovre, så han kan lære mine to, at dække pænt af, når man har gravet huller!)

En lille historie til beroligelse…
I sin tid havde Banden endnu en hankastrat som medlem, nemlig Ranje… tykke, langsomme Ranje med den knuste forpote og den manglende intelligens…
Drengene var fritgående og der boede dengang en del ræve i vores område (vestvolden er et attraktivt sted).
En aften kom jeg tilfældigt til at se ud af vinduet… og fik nærmest et chok!
udenfor tumlede forsvarsløse Ranje nemlig rundt med… en rævehvalp!!!
Ud kom hunden - og væk var rævehvalpen med samt dens mor og søskende.
Dagen efter gentog scenariet sig… Ranje legede med rævehvalpe, mens rævemor så på.
Denne gang valgte jeg at lade hunden blive inde - bare for at kunne se, hvad der foregik.
Først da Aske og Tjalfe kom hjem, forsvandt rævefamilien… de to jog dem simpelthen bort!
Den ene af rævehvalpene overtog for øvrigt territoriet - han var ret nem at genkende, idet han havde mistet sin hale… de næste tre år kom han (med eller uden familie) og hilste pænt på sin gode ven… katten Ranje :slight_smile: Så blev Ranje desværre aflivet og vi så aldrig siden Mikkel Haleløs i vores have - han turde ikke!!! :wink:
Året efter kom ræveskaben til Rødovre… Mikkel døde en forfærdelig død! :([/quote]

Åh, hvor er det en sød historie. -love -love

[QUOTE=Ann K;65829]Du vil vel kunne se, hvis Ace har gravet ben ned? Det kan vi i hvert fald herhjemme!
(Hvis ikke, så må du meget gerne sende Ace til Rødovre, så han kan lære mine to, at dække pænt af, når man har gravet huller!)

En lille historie til beroligelse…
I sin tid havde Banden endnu en hankastrat som medlem, nemlig Ranje… tykke, langsomme Ranje med den knuste forpote og den manglende intelligens…
Drengene var fritgående og der boede dengang en del ræve i vores område (vestvolden er et attraktivt sted).
En aften kom jeg tilfældigt til at se ud af vinduet… og fik nærmest et chok!
udenfor tumlede forsvarsløse Ranje nemlig rundt med… en rævehvalp!!!
Ud kom hunden - og væk var rævehvalpen med samt dens mor og søskende.
Dagen efter gentog scenariet sig… Ranje legede med rævehvalpe, mens rævemor så på.
Denne gang valgte jeg at lade hunden blive inde - bare for at kunne se, hvad der foregik.
Først da Aske og Tjalfe kom hjem, forsvandt rævefamilien… de to jog dem simpelthen bort!
Den ene af rævehvalpene overtog for øvrigt territoriet - han var ret nem at genkende, idet han havde mistet sin hale… de næste tre år kom han (med eller uden familie) og hilste pænt på sin gode ven… katten Ranje :slight_smile: Så blev Ranje desværre aflivet og vi så aldrig siden Mikkel Haleløs i vores have - han turde ikke!!! :wink:
Året efter kom ræveskaben til Rødovre… Mikkel døde en forfærdelig død! :([/QUOTE]

Jeg synes den var meget sød… men Mikkel og Ranja lyder bare så søde at det er en skam at de er døde…

Det jeg personligt er mest nervøs ved er rævenes utøj… men det er måske fordi Patrick ikke kan tåle loppebid… men der kan vel også være risiko for orm hvis ræven skider i nærheden af buret eller din have.

Da jeg boede i Rødovre og havde hankattehus med tilhørende løbegård, kunne vi se, at ræven havde prøvet at grave sig ind i løbegården.
Hegnet var heldigvis gravet godt ned i jorden og hækkens rødder holdt det godt fast.
Men jeg ville nu altså aldrig vide mig sikker på en sulten ræv.

Ja, ræve er søde…på afstand!!

Vi bor i et ræverigt område - og 7-9-13 så har de aldrig taget en af vore katte endnu, selvom jægerne her i byen siger, at de vil gøre det, hvis sulten nager, men som Ann K også skriver, så er det mere undtagelsen end reglen.

De kommer rigtig tæt på, fordi vi har moskusænder og p.t. “smutter” der ca. 1 and pr. uge.

Vil du være sikker på at ræven ikke graver ind, kan du sætte 2 gange elhegn nederst rundt om indhegningen - det første ca. 10-15 cm. over jordhøjde og næste tråd igen ca. 15 cm. højere, ligesom i fasan-indhegninger.

Men ellers kan jeg fortælle at vi har en hankat (kastreret) - og en morgen gik min mand ud og kiggede på græsmarken…og sh… der stod en ræv og overfor, kun knap 1 meter imellem, stod hankatten Fister. Dobbelt så stor med oppulset pels - og ja, det var Fister der løb af med sejren, det var for vildt for ræven, så den stak af - og hvad gør Fister? - selvfølgelig…løber efter ræven…heldigvis var den hurtig og der skete ikke mere.

[quote=HanneJ;65885]

Men ellers kan jeg fortælle at vi har en hankat (kastreret) - og en morgen gik min mand ud og kiggede på græsmarken…og sh… der stod en ræv og overfor, kun knap 1 meter imellem, stod hankatten Fister. Dobbelt så stor med oppulset pels - og ja, det var Fister der løb af med sejren, det var for vildt for ræven, så den stak af - og hvad gør Fister? - selvfølgelig…løber efter ræven…heldigvis var den hurtig og der skete ikke mere.[/quote]

Og lige netop dette bekræfter, hvad jeg har sagt… en ræv vil altid vælge at flygte fra en kamp! den har simpelthen ikke råd til at blive skadet!

På vestvolden havde svanerne i en årrække stort besvær med at få unger flyveklare… beboere i området beskyldte rævene for at rydde svanernes reder eller slå svaneungerne ihjel. Jeg vil ikke afvise at en enkelt ræv igennem årene med lange mellemrum har været så heldig at få fat i en svaneunge til middag, men da en biolog gik ind i sagen og undersøgte det hele lidt nærmere (i sin fritid), kom der faktisk et temmeligt uventet resultat. Det var nemlig IKKE ræven som tog ungerne… generelt er en ræv for lille til at kunne klare to voksne rasende svaner, der beskytter deres afkom… Spor omkring svanerederne var temmelig afslørende - som biologen sagde “Jeg kan ikke tro at vi har fået fritlevende ulve i DK så handler svanernes ynglesucces mere om at folk ikke lader deres store hunde rende frit og ukontrolleret rundt, end om at en enkelt ræv tager en eller to svaneunger i løbet af en ynglesæson!”

her i byen var der en hønsemand der ikke kunne have sine høns i fred. han blev så træt af det at han kontaktede en minkfarm og fik ( lyder ulækkert ved godt) noget halm med mink urin på som han lagde et par bunker rundt om gården.
ræve mus rotter m.m. kan ikke lide lugten af mink og holder sig væk - hunde skal man holde øje med for de vil gerne rulle sig i det og alle de katte jeg har kendt til er ligeglade med lugten.
måske det kunne hjælpe??
manden her gjorde det to gange og siden har ræven fundet mad andre steder

Ræve kan i visse områder finde på at tage katte, sandsynligvis lærer ungerne lysten og teknikken af deres mor.
Jeg har selv for år tilbage boet sådan et sted på et lille landbrug hvor misserne kunne få lov at gå frit. Rævene var temmelig nærgående, hverken bange for mig eller mine to hunde. Først forsvandt en ung huskatte hankastrat, senere hans søster. Begge sunde og raske katte.
Det var almindelig kendt i området at rævene tog katte.
For nogle år tilbage var der også en opdrætter der oplevede at ræven gravede sig ind i løbegården og angreb katten som desværre ikke havde mulighed for at flygte ind via kattelem.
Heldigvis skrækhistorier der hører til sjældenhederne, men ræve kan blive sultne og især syge ræve kan blive desperate.
Inden ræveskaben gjorde sit indtog var der også ræve her, de flåede gerne affaldsposerne i stykker. Jeg fodrede dem i den værste periode (januar/ februar hvor det kan være svært at finde føde og parringsæsonen er gået ind)og havde ingen problemer derefter.

Marina

jeg ville ikke være nervøs…

  1. pt er rævebestanden lav for de foregående års ræve-epidemi har udryddet så mange at fodermængden pr ræv er ret høj… ingen sultne ræve pt
  2. ræves normale byttestørrelse er IKKE 4-6 kg mco katte - plus at de primært jager byttedyr der ikke slås tilbage med 20 skarpe klør… det er usædvanligt at de skulle gå efter store dyr…
  3. ræve tiltrækkes så vidt jeg er orienteret af kæledyrs duftmarkeringer - jeg er vokset op på Rævebakken og vi havde altid ræve i baghaven… hundene gik bananas når de lugtede rævene men rævene kom altid igen… jeg gætter på at det er din hund den kan lugte… men den har med 99% sandsynlighed ikke foder i tankerne…
  4. ræve er kloge dyr - men er det et ungdyr du har i haven (kig på halen) så kan det være den bare ikke har fundet ud af sig selv endnu… som sagt er rævebestanden ikke ret høj, og er det en dreng fra det her forår… så er det muligt den er lige ved at finde ud af at blive voksen så at sige…

bare lige umiddelbart mine tanker … du skal ikke være nervøs… er ræven sund og rask (kig på pels og snude) så har du intet at frygte - de er bare hjernedødt nysgerrige…

Ja jeg ville bekymre mig…

Der er lopper og skab og guderne må vide hvad ellers.

Og ja…så er der selvfølgelig hvis den er opotunistisk og vil have en snack. Godt nok er coons store, men en ræv der er gal af sult og bare ser “fede” måltider bag et hegn…hm…

ja jeg ville være bekymret. Jeg har mine erfaringer med stædige og opotunistiske ræve. Så kan alle andre have guldhistorier. Jeg ville klart tage mig mine forholdsregler.

Better safe than sorry…

Jamen jeg kan skam også et par rædselshistorier… de involverer bare ikke katte :slight_smile:

Inden man begynder at blive for “hysterisk” så er det vel egentlig også værd at huske på at en meget lille hunderace rent faktisk er udviklet med et eneste formål! Gravhunden skal kunne gå i en rævegrav og jage en med garanti rasende, skrækslagen og fuldt forsvarsberedt ræv ud… sådan noget kan altså kun lade sig gøre, hvis ræven af natur hellere flygter end slås!
Og, ja - jeg kender også til historier om gravhunde, som er blevet skadet eller ligefrem dræbt af ræve… men kun i forbindelse med netop at hunden er søgt ned i rævegraven! Og egentlig vil jeg jo så mene at ræven er i sin fulde RET til at forsvare sig i den situation!