Jeg vil først og fremmest appelere til, at der ikke startes endnu en diskussion om det forkerte i at have sine katte rendende løst. Så tak på forhånd for det.
Dernæst til sagens kerne; jeg savner en rigtig kælekat; sådan én, der gider putte i sengen og ligge på skødet og gerne én, der gerne vil snakke med vores gæster også. Jeg har luret længe på, at en Ragdoll kunne være den rigtige kat til dette, men jeg er åben for alternativer, hvis nogen har forslag til andre racer. Fordi mine katte er friløbere, så har jeg - blandt andet - valgt briter, da de holder sig i nærheden og ikke er vilde med fremmede udenfor, hvilket gør risikoen for, at de kommer galt afsted i den ene eller anden retning mindre. Og det er her mine kvaler ved netop en Ragdoll kommer ind… For jeg har hørt, at dem kan man ikke lade rende løst. Men har nogen nogle erfaringer med “løsgående Ragdolls”? Og er der ellers racer, som vil være tæt på matriklen (som mine briter), men som samtidigt vil være mere puttende og ligge på skødet?
Håber, ovenstående giver mening og jeg takker på forhånd for jeres hjælp.
Nu er mine Ragdoll’s ikke fritløbende, men jeg tillader mig alligevel at svare, på min egen oplevelse af Ragdoll’s.
For det første er de overhovedet ikke bange for noget, og de kan være mere nysgerrige end godt er. Da min Odin (8 måneder gammel) første gang skulle møde en hund løb han direkte hen mod hunden og ville lege. Havde det været udenfor, og en hund der måske ikke var så glad for katte var det måske ikke gået så heldigt.
Hvis de en enkelt gang i mellem skulle blive bange eller forskrækket over noget søger de op til mig, eller stivner og hyler i stedet for at stikke af. Det vil ikke være heldigt i en situation mellem katten og et andet dyr eller en bil.
Derudover tror de på det bedste i alle, og mine ville uden tvivl gå med andre hjem.
Selvfølgelig er der individer der skiller sig fra de andre, men når nu mine 3 alle reagere ens, kan jeg kun gå ud fra at det ligger til racen.
Så jeg ville bestemt ikke vælge en Ragdoll’s som fritløber
Jeg vil i hvert tilfælde klart sige, at en Ragdoll IKKE egner sig til at være friløber!!
Den har ikke en ærlig chance overfor hvad den end måtte møde på sig vej
Jeg havde for et par år siden en lillebitte norsk skovkat.
Hun blev friløber da vi flyttede på landet og hun var 5 år.
Det sagde hende nu ikke så meget, men stakkels dem hun mødte på hendes vej!!
Det var fisme en barsk dame, trods hendes lille størrelse.
Hun opnåede også at blive 16 år trods hendes frie liv.
Man kan indenfor alle racer, finde katte, der ikke er så frygtelig modige og nysgerrige. Problemet er bare, at man finder først ud af om katten er for modig, når det er for sent.
Selv de rolige racer bliver kørt over.
[QUOTE=Bamselette;566972]Jeg vil først og fremmest appelere til, at der ikke startes endnu en diskussion om det forkerte i at have sine katte rendende løst. Så tak på forhånd for det.
Dernæst til sagens kerne; jeg savner en rigtig kælekat; sådan én, der gider putte i sengen og ligge på skødet og gerne én, der gerne vil snakke med vores gæster også. Jeg har luret længe på, at en Ragdoll kunne være den rigtige kat til dette, men jeg er åben for alternativer, hvis nogen har forslag til andre racer. Fordi mine katte er friløbere, så har jeg - blandt andet - valgt briter, da de holder sig i nærheden og ikke er vilde med fremmede udenfor, hvilket gør risikoen for, at de kommer galt afsted i den ene eller anden retning mindre. Og det er her mine kvaler ved netop en Ragdoll kommer ind… For jeg har hørt, at dem kan man ikke lade rende løst. Men har nogen nogle erfaringer med “løsgående Ragdolls”? Og er der ellers racer, som vil være tæt på matriklen (som mine briter), men som samtidigt vil være mere puttende og ligge på skødet?
Håber, ovenstående giver mening og jeg takker på forhånd for jeres hjælp. [/QUOTE]
Jeg kender desværre indtil flere briter som desværre har lidt trafikdøden :-/. Forleden hørte jeg om endnu en brite på 8 år, som boede så langt ude på landet som man næsten kan komme. Den havde osse ALTID holdt sig tæt på hjemmet, men onsdag i sidste uge ville den krydse en lille bitte landevej, der kom desværre en traktor i vejen
Som Ragdoll ejer vil jeg absolut fraråde at lade en Ragdoll være fritløber - mange opdrættere har endda fritløb med på kontrakten, hvor man skal skrive under på, at man IKKE under NOGEN omstændigheder lader sin Ragdoll færdes ude!
Som flere er inde på, er en Ragdoll frygtløs og godtroende, og ikke nok med det, så er det også en race der ikke har et nævneværdigt kampinstinkt og forsvarer sig derfor heller ikke - virkelige dårlige kombinationer for en udekat!
Og for det ikke skal være løgn, så er den også enormt dårlig til at jage, dertil er den for stor og klodset. Og så er det en af de få racekatte hvor man kan lade vinduet stå åben, uden at frygte de vil hoppe ud…for de har heller ikke noget flugtinstinkt:D
Så Ragdolls er og bliver som din højre arm. Hvor du er, er den!
Ja, det var også det, jeg har hørt. Spørgsmålet er, om der er nogen, der trods alt - og modstand mod friløb - vil turde komme på banen og anbefale mig en anden “egnet” kat som opfylder mine ønsker for kælenhed osv. Jeg kendte to forskellige familier, der havde fritløbende siamesere - med succes. Ville en siameser være bedre, mon? :? Den er da i hvert fald ikke langhåret…
Min erfaring, er at katte som er fritgående, ikke har samme behov for at være skødekat som indekatte har.
Men det er bare min erfaring, kan være nogle har en anden !
Jeg kender også mange, der har haft fritgående abyer med succes - og en del, der ikke har succes med det.
Tror det kan siges om alle racer.
For at svare på dit spørgsmål, tror jeg ikke nogen racer er egnet til at gå ude. Og langt de fleste (fornuftige) opdrættere, sælger slet ikke til dig, hvis katten skal gå frit.
Var jeg dig ville jeg få mig en indekat - det kan sagtens lade sig gøre, at holde en kat inde, selvom de andre går ude.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;567172]Jeg kender også mange, der har haft fritgående abyer med succes - og en del, der ikke har succes med det.
Tror det kan siges om alle racer.
For at svare på dit spørgsmål, tror jeg ikke nogen racer er egnet til at gå ude. Og langt de fleste (fornuftige) opdrættere, sælger slet ikke til dig, hvis katten skal gå frit.
Var jeg dig ville jeg få mig en indekat - det kan sagtens lade sig gøre, at holde en kat inde, selvom de andre går ude.[/QUOTE]
Åhh, det var ikke gode råd om inde/udekat, jeg søgte, så den diskussion vil jeg ikke gå ind i. Jeg har tre fritgående briter som ovenikøbet TO fornuftige opdrættere har solgt mig, og det fungerer fint for mig. Men som skrevet i indledningen, så savner jeg en puttekat.
Altså, jeg tror bestemt at risikoen er mindre med f.eks. en brite - jeg kan jo se, at de ikke løber ret langt væk. Derved tænker jeg, at der måske måtte være andre racer, der også "kunne passe"og det er det, som jeg efterlyser her.
Det handler jo ikke om, hvorvidt katten løber langt væk - mere om, hvorvidt den løber over en vej.
De fleste katte bliver kørt over lige udenfor deres bolig.
Jeg mener i øvrigt mit råd til dig fuldt ud: Skal du have en ny kat, skal du absolut ikke “nøjes”. Gå efter det du vil ha’, for mht at blive påkørt, er det et spørgsmål om held og ikke race
[QUOTE=DK Thomani;567198]Og du tror ikke at det at dine briter får lov til at komme ud, hænger sammen med at de ikke putter så meget??
[/QUOTE]
Nej, det tror jeg ikke har noget med sagen at gøre. Min gamle brite var meget putten, men lå dog ikke på skødet, og vores gamle huskat var også mega kælen og lå også på skødet. I øvrigt, så er mine briter aldrig ude mere end 10 minutter ad gangen og nogle dage går de slet ikke ud - kun hvis JEG går ud - så følger de med, men så snart jeg går ind, så går de med. Så nej, tror ikke, det hænger sammen.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;567195]Det handler jo ikke om, hvorvidt katten løber langt væk - mere om, hvorvidt den løber over en vej.
De fleste katte bliver kørt over lige udenfor deres bolig.
Jeg mener i øvrigt mit råd til dig fuldt ud: Skal du have en ny kat, skal du absolut ikke “nøjes”. Gå efter det du vil ha’, for mht at blive påkørt, er det et spørgsmål om held og ikke race :-)[/QUOTE]
Ja, det er jo logik, men jo længere væk en kat løber skal den - alt andet lige - krydse flere veje og øger dermed sin risiko. Vi på en lille lukket vej og jeg har aldrig set mine katte ude på denne - ergo en kalkuleret mindre risiko - men jeg erkender da, at den er der.
Min erfaring er også at fritløber katte ikke har det samme behov for putte/tryghed/skød som indekatte. Så jeg aner ikke hvilken race jeg skulle anbefale dig, selvom jeg tænker så det knager…
Alle mine udekatte har mest været ‘bed and breakfast’ katte der hellere ville ud og løbe end at ligge under den lune plaid og hygge…
Selvfølgelig har de været både dejlige og kælne, men de fik ret hutigt nok og stak hurtigt af igen…
Synes mine udekatte har været MEGET deres egne, uanset race.
I virkeligheden var det måske også derfor jeg på et tidspunkt valgte at starte forfra med indekatte, så jeg præcis kunne få det selskab jeg egentlig gerne ville have af katten.
[QUOTE=DK Thomani;567198]Og du tror ikke at det at dine briter får lov til at komme ud, hænger sammen med at de ikke putter så meget??
[/QUOTE]
Det var osse min tanke. Nu har jeg haft briter i 7 - 8 år, og jeg kender RIGTIG mange som har haft briter i væsentlig flere år, og ingen jeg kender har briter som ikke gerne ‘putter’. Når jeg sætter mig i sofaen, eller går i seng, så er jeg på det nærmeste begravet i briter som putter med både mig og min bedre halvdel.