Ramt af giardia

Hej,

Vi har været så uheldige, at en af vores katte har fået konstateret giardiaparasitten. Efter en dag med ekstrem dårlig mave, bragte vi en afføringsprøve til vores dyrlæge. Han kunne hurtigt konstatere at der var tale om giardiaparasitten. :frowning:

Nu er vores tre katte sat på Panacur, i første omgang i fem dage, vi vil dog høre dyrlægen, om vi ikke kan forlænge til i hvert fald otte dage og få medicin, så vi kan gentage kuren hvis det bliver aktuelt hen over julen. Selvom dyrlægen ikke nævnte noget om rengøringen, for at formindske risikoen for at de bliver smittet igen, så har vi læst os til at det er noget, som er meget nødvendig.

Foreløbig har vi gjort følgende hver dag: Støvsuget huset grundigt. Vasket og skoldet alle mad-/drikkeskåle. Rengjort kattebakkerne grundigt med Rodalon og efterfølgende skyllet dem grundigt i rent vand og givet dem rent grus.
Desuden har vi lukket en del af huset af, så kattenes areal er mindre end normalt. Vi har vasket samtlige tæpper og kattesenge i vaskemaskine, dog kun ved 30 grader. Vi vil måske give den ene kat et bad (hende, som kan tåle et bad uden vi skal på skadestuen bagefter) når medicinen er givet færdig.

Vi håber, at det er nok til at få bugt med parasitten, men vi er ikke sikre, så derfor vil vi gerne høre jeres erfaringer.
Vi er fx i tvivl om, hvad vi bør gøre med kattenes legetøj og kradsetræer. Nogle ting kan godt klare vask, men ikke alt. Hvis vi skal kassere alt sammen og købe nyt, vil det koste en formue (de har fx tre store kradsetræer). Nogle ting har vi allerede kasseret og bestilt nyt af (som kattene naturligvis først får, når de er sygdomsfri i en periode).

Hvor ofte i perioden bør vi vaske tæpper og kattesenge?

Har I nogle gode råd, måske også noget som kan gøre opgaven lidt mere overkommelig. At vaske det meste af huset dagligt er en kæmpe opgave, ikke mindst her i juletiden. :S

[QUOTE=stargazer;997050]

Har I nogle gode råd, måske også noget som kan gøre opgaven lidt mere overkommelig. At vaske det meste af huset dagligt er en kæmpe opgave, ikke mindst her i juletiden. :S[/QUOTE]

Kom igen når du har levet med ringorm i 7 måneder :høhø:

Nej, nu skal jeg nok være alvorlig :slight_smile:

Det lyder som om i gør grundigt rent, og det er også vejen frem, ved siden af behandlingen. Jeg mener dog man skal behandle af 3 omgange, men en uges mellemrum. Jeg kan dog tage fejl, men så håber jeg nogen kommer og retter mig :slight_smile:

Det er ikke nødvendigt at skrotte kradsetræer.

Jeg kan ikke se at du skriver om I vasker gulve?

Puha det lyder.hårdt.
har selv haft en kat der døjede med Giardia 2 gange og der.var Panacur kuren den der virkede. 5 dage i træk af 3 omgange med 5 dage imellem som pause.

Jeg gjorde slet slet ikke så sindssygt rent hos mig men skoldede bakker, skåle osv dagligt. Min dyrlæge mente at det mere var katterier der skulle rengøres gruuundigt men jeg gjorde en mellemting.

Puha det lyder.hårdt.
har selv haft en kat der døjede med Giardia 2 gange og der.var Panacur kuren den der virkede. 5 dage i træk af 3 omgange med 5 dage imellem som pause.

Jeg gjorde slet slet ikke så sindssygt rent hos mig men skoldede bakker, skåle osv dagligt. Min dyrlæge mente at det mere var katterier der skulle rengøres gruuundigt men jeg gjorde en mellemting.

Helst ikke, nej :uha:

[QUOTE=DK Thomani;997074]

Det lyder som om i gør grundigt rent, og det er også vejen frem, ved siden af behandlingen. Jeg mener dog man skal behandle af 3 omgange, men en uges mellemrum. Jeg kan dog tage fejl, men så håber jeg nogen kommer og retter mig :slight_smile:

Det er ikke nødvendigt at skrotte kradsetræer.

Jeg kan ikke se at du skriver om I vasker gulve?[/QUOTE]
Jeg tror, der er mange meninger omkring hvordan det skal behandles. Vores dyrlæge er åbenbart lidt ‘nærig’ med behandlingen, da han kun ville give os fem dage i første omgang. Men vi taler med ham om det i morgen. Vi vil bare meget gerne undgå, så vidt muligt, at det vender tilbage.

Vi har ‘kun’ støvsuget gulvene dagligt indtil videre. Det er sæbebehandlede trægulve de fleste steder.
Jeg er på vej ud for at købe en damprenser, som jeg regner med at kradsetræerne kan få en hurtig behandling med, så vi er på den sikre side der (hvis de altså kan tåle det).

Det lyder lidt betryggende at rengøringen ikke skulle være vildt grundig, ThildeL. :slight_smile: Vi går nok også efter mellemtingen - eller så meget vi kan holde til.

Jeg har ingen personlig erfaring, men efter havd jeg kan læse mig frem til i de bøger vi benytter til smådyrsmedicin på studiet, anbefaler man at stoffet Fenbendazol gives i 3-5 dage.
Der kan selvfølgelig være sket meget siden bøgerne blev skrevet, og der kan være folk med andre erfaringer, men det er i hvert fald hvad der står.

Rodalon er giftigt for katte - så det ville jeg ikke bruge til kattebakkerne. I stedet kan du fx. rengøre bakkerne i ganske almindeligt opvaskemiddel :slight_smile:

der er et problem med al den rengøring…parasitten stortrives i fugtige omgivelser…

jeg har selv haft giardia 2 gange - første gang flippede jeg helt ud med rengøring og vaskede alt og badede kattene flere gange ect ect ect ect…

men 2. gang tog jeg det noget mere stille og roligt - gjorde hovedrent en gang, gav dem et bad efter 8 dages behandling og så var det altså det

1 gang tog det mig en evighed at komme af med parasitten, blev geninficeret flere gange - i det hele taget var det totalt idioti…

2 gang var jeg af med problemet med det samme

ja der skal gøres rent - men ikke på en måde så hele hjemmet bliver fugtigt… og katten i sig selv skal absolut ikke rende rundt og være fugtig heller

omvendt så bad jeg i 2. omgang også min dyrlæge om en lidt anden mængde panacur… jeg fik 24 dages behandling hvilket dækker over parasittens fulde livscyklus og dermed geninficerings-forløb…

min erfaring med skidtet er at det er pisse irriterende men det behøver ikke være et slid at komme af med - så længe man er lidt pragmatisk, tænker sig om hvad angår geninficering, får medicin NOK og i øvrigt lader være med at gå amok med rengøringen så hele huset og kattene er fugtige og giver grobund for at parasitten kan overleve uden for katten!

Jeg havde giardia for nogle år siden - jeg kan ikke huske om de fik 5 eller 8 dage, men i hvert fald fik de 2 gange med en pause mellem.

Jeg gjorde rent dagen efter jeg startede behandling samt dagen efter behandlingens afslutning. Min logik sagde mig, at den dag man slutter behandling bør katten jo være “clean” og er huset det også, bør den ikek kunne gensmittes.

Dagligt skoldede jeg bakker og vand- madskåle. Gruset blev helt skiftet hver dag (brugte noget af det billige i den periode).

Jeg har aldrig set giardia i huset siden :slight_smile:

3 gange á 5 dage med 5 dages pause imellem betyder jo så også at man får givet i hele parasittens livscyklus? :slight_smile:

ikke hvis du er uheldig… du kan godt ramme lige ved siden med 5 dages kuren - 8 dages kur med 5 dage imellem rammer ligepræcis selv om man er mest uheldig - men der er ikke meget at løbe på

men ok - man skal da også være uheldig… men nemesis rammer hårdt med giardia og det er jo forfra hvis det smutter første gang

[QUOTE=Battlestar;997098]ikke hvis du er uheldig… du kan godt ramme lige ved siden med 5 dages kuren - 8 dages kur med 5 dage imellem rammer ligepræcis selv om man er mest uheldig - men der er ikke meget at løbe på

men ok - man skal da også være uheldig… men nemesis rammer hårdt med giardia og det er jo forfra hvis det smutter første gang[/QUOTE]

Hvordan rammer de 8 dage med 5 dage imellem bedre end de 5 dage med 5 dage imellem? :slight_smile: (Jeg har ikke sat mig særligt meget ind i giardia, så kender ikke livscyklussen i detaljer)

livscyklus er såvidt jeg er orienteret lige omkring 3 uger eller 21 dage…

lad os sige du starter på dag 14 af cyklussen… så er du færdig på dag 19… så bliver du uheldigvis geninficeret fordi den har nået at udskille cyster og starter således kuren igen på dag 3 - 15 dage senere er du på dag 18 og hvis du er uheldig - så har du faktisk 3-4 dage hvor du kan være meget uheldig at der udskilles nye cyster til en geninficering…

granted - du skal være rigtig uheldig… men det er jo også giardia vi snakker så det er man jo tit…

hvis det er 8 dages kur - så burde alt blive snuppet i 3 runde - men jeg ville langt hellere have 24 dages panacur uden pause… ikke noget med geninficering for det bliver slået ud på de sidste 8 dage

Jeg har for en del år siden været på den TRE gange - og ikke set det siden. Om det var behandlingen der blev sat op til 2x8 dage eller damprenseren, eller begge, der fik has på det ved jeg ikke. Panacur må iflg. min dyrlæge max gives i 10 dage i rap

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

Jeg har for en del år siden været på den TRE gange - og ikke set det siden. Om det var behandlingen der blev sat op til 2x8 dage eller damprenseren, eller begge, der fik has på det ved jeg ikke. Panacur må iflg. min dyrlæge max gives i 10 dage i rap

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

Det ville jeg så holde mig langt fra - tror heller ikke produktet er godkendt til langvarig behandling.

det ved jeg at de gør i sverige jf de opdrættere vi har samarbejdet med - det gælder både hunde og katte.

Om de danske dyrlæger har en anden holdning det skal jeg ikke kunne sige - den danske dyrlæge jeg samarbejdede med 2 gang jeg havde giardia havde i hvert fald ingen skrupler overhovedet

Så jeg ville ikke være nervøs.

Jeg synes altid man skal være betænkelig ved at bruge et præparat på anden vis/højere dosis/længere tid end producenten anbefaler - specielt når det ikke er strengt nødvendigt.

Så svær er giardia heller ikke at komme af med :slight_smile:

Mange tak for alle svarene. :slight_smile: Vi bliver klogere og lidt forvirrede. Der er jo mange holdninger. :slight_smile:

Det er vi meget opmærksomme på. Derfor bliver de også skyllet meget grundigt bagefter og bliver først sat frem igen når de er helt tørre. Desuden bliver de vasket i et rum hvor kattene absolut ikke har adgang.

[QUOTE=Battlestar;997090]ja der skal gøres rent - men ikke på en måde så hele hjemmet bliver fugtigt… og katten i sig selv skal absolut ikke rende rundt og være fugtig heller
[/QUOTE]
Når vi gør rent, er kattene lukket inde i et andet rum indtil der igen er tørt alle steder. Det er en ren hylekoncert, men det må de finde sig i. Det er jo nok om at finde den rette balance…

Når du siger 24 dages behandling, så var det 8 dage medicin, 5 dages pause, 8 dages medicin, 5 dages pause og så til sidst 8 dages medicin igen - og så er behandlingen slut? Er det korrekt? Jeg kan godt se, at det præcist ville fange den parasit som skulle være kommet frem i den første pause.

Hvad har I gjort med kattenes ting i perioden? Har I vasket dem hele tiden, gemt dem væk indtil behandlingen er færdig eller ligefrem kasseret dem? Tænker her både på tæpper, kattesenge og legetøj.