Jeg ved godt, der skal være 3 killinger/ungdyr/fertile/kastrater, for at der kåres BIV. Nogle gange slås killinger og ungdyr sammen til ét BIV. Nogle gange slås killinger, ungdyr og fertile sammen til ét BIV-Total.
Hvis der nu er fx en kastrat og to (neutraliserede) killinger eller to kastrater og en (neutraliseret) killing, kunne man så forestille sig, der blev kåret et BIV-Total:? Der ville jo være de tre katte, der kræves, til et BIV. Hvis et BIV ikke ville kunne kåres med en sådan kombination af katte, er mit spørgsmål: hvorfor egt ikke:?
Så vidt jeg ved så er kastraterne så meget for sig at man ikke kan slå dem sammen med noget - heller ikke killing og ungdyr… Men har egentlig ikke set nogen regel på det…
Jeg har heller ikke oplevet det gjort, men hvorfor egt ikke:? står det nogen steder, at det ikke er tilladt:? eller er det bare gammel kotyme, at man ikke gør det:? Især i de antalsmæssigt små racer kunne det være interessant at kunne “bruge” kastraterne til BIV med killinger og ungdyr, hvis der ikke er nogle fertile katte tilstede
Se FIFé regler, s. 20, § 4.8
Forklarer ikke hvorfor, men slår fast at BIV for kastrater over 10 mdr er for sig…
4.8 Best in Variety (BIV)
a. Dommeren kan udtage Best in Variety blandt alle katte i en farve/farvegruppe uanset alder eller køn på betingelse af at mindst 3 katte i varieteten er til stede.
b. Hvis der er et større antal katte kan der udtages max. 3 forskellige BIV’er (killinger 3-6 måneder, ungdyr 6-10 måneder og voksne) efter samme regler som overfor.
c. Kastrater over 10 måneder har deres eget BIV.
d. For at opnå BIV skal katten have opnået minimum 95 point.
e. En dommer kan tilbageholde BIV hvis de udstillede katte ikke er tilstrækkeligt gode, dog kan BIV ikke tilbageholdes hvis en kat har opnået de nødvendige 95 point i sin klasse.
Jeg kan godt læse, at kastrater har deres eget BIV:) - men hvis der nu ikke er nok kastrater til et BIV, og der heller ikke er nok killinger eller ungdyr til et BIV, så bliver der slet ikke givet BIV (hvilket ofte er tilfældet i de små racer) Så er det, jeg tænker, hvorfor ikke slå killinger/ungdyr/kastrater sammen til et BIV, hvis der ingen fertile katte er:? Hvis der ved at slå killinger/ungdyr/fertile sammen er nok katte til et BIV, så tæller kastraterne ikke. Men i de små racer, kan det nemt ske, der er en (neutraliseret) killing, et (neutraliseret) ungdyr og en kastrat - skal de så ikke kunne slås sammen til et BIV:? Sådan kan §4.8.a godt forstås, at dommeren har lov til IMHO;)
Camilla - Jeg tænker at det handler om at det er noget anderledes at være kastrat end fertil. Både i forhold til en bedre kondition og roligere temperament… Men hvorfor de så ikke kan slås sammen med killing/ungdyr… Men mon ikke Susanne W eller en anden af de gamle garvede kan forklare, hvorfor reglen blev lavet som den blev
Og er man utilfreds, kan man jo overveje at forsøge at ændre reglen?
Jeg tror ikke at nogen her har været med længe nok til at vide hvorfor reglen er som den er, for sådan har den vist været i umindelige tider … men der kan selvfølgelig stilles forslag om ændring, hvis man synes den skal det
Det er fordi killingerne pr. definition ikke opdeles i fertil og kastrat. Det var der faktisk forslag på en dansk GF om for et par år siden, det kom fra DARAK, og det faldt med et brag på plenarforsamlingen.
VH
Susanne
I lørdags - i Helsingborg - oplevede jeg en dommer slå kill.-ungdyr og kastrater sammen til en BIV-t . . . kan ikke huske resultatet, men jeg undrede mig godt nok over det, da jeg ikke har oplevet det før.
Måske man gerne må i SV . . . . de har så mange underlige tiltag og regler derovre
Susanne - Men hvis killinger pr. def. ikke opdeles, hvorfor kan de så slås sammen med fertile, og ikke kastrater??
Nej, det må de helt sikkert ikke, de har at følge FIFe´s regler. Men selv dommere kan ved et uheld komme for skade at huske forkert
VH
Susanne
[QUOTE=Eife;661784]Se FIFé regler, s. 20, § 4.8
Forklarer ikke hvorfor, men slår fast at BIV for kastrater over 10 mdr er for sig… :)[/QUOTE]
Ja, men den fastslår ikke specifikt at det IKKE kan lade sig gøre at slå killing, ungdyr og kastrater sammen i tilfælde af at der ikke er voksne fertile tilstede
Ann - Nej, det gør den ikke… Det har du ret i… Hmm, men der står jo da at de har deres eget BIV? Det tolker jeg som at det ikke kan slås sammen, da deet jo er deres eget… Men det er måske for meget tolkning? (hvad ved jeg… )
Det ligger jo i reglen, at killing/ungdyr kan slåes sammen med de fertile - underforstået de kan ikke slåes sammen med andre.
Eftersom killing/ungdyr ikke er opdelt, kan man naturligvis ikke skelne mellem om de er kastrater eller ej - i så fald skal nogle af killingerne konkurrere i BIV fertil og andre i BIV kastrat - det ville da blive noget rod
Jeg vil tro de små er slået sammen med de fertile, fordi reglen er fra den tid, da man ikke neutraliserede killinger
Vivi… ja, det er underforstået at man ikke kan… Men der står altså intet om at at det ikke er tilladt!
Man har valgt at tolke paragraffen som at man kun kan slå fertile katte sammen med ungdyr og killinger…
Vælger man at tolke anderledes, så er det i hvert fald ikke paragraffens ordlyd som hindrer dette!
[QUOTE=Ann K;661904]Vivi… ja, det er underforstået at man ikke kan… Men der står altså intet om at at det ikke er tilladt!
Man har valgt at tolke paragraffen som at man kun kan slå fertile katte sammen med ungdyr og killinger…
Vælger man at tolke anderledes, så er det i hvert fald ikke paragraffens ordlyd som hindrer dette! :)[/QUOTE]
Det er jeg ikke enig med dig i.
Der står, hvad der er tilladt at slå sammen - det betyder i mine øjne, at det der ikke fremgår ikke er tilladt.
Prøv lige at kigge på sidste side her:
http://www.nrr.no/Lover/2011/FIFe_NRR_UR2011.pdf
Umiddelbart ville jeg også tolke det som at man kan slå killing/ungdyr sammen med kastraterne udfra det skema. Og jeg må sige som Lotte, jeg tror faktisk også vi har oplevet det ske, og det i DK omkring 2003 og et par år frem… det er i al fald der vi udstillede Dirty i kastratklasserne.
Tænk Vivi… det kan jeg ikke få øje på! Altså at det kun er tilladt at slå fertile, ungdyr og killinger sammen… Kan du sige hvilken del af paragraffen som specificerer dette?
Jeg kan se, en spcifikation af at kastrater har deres eget BIV - men ikke at det ikke er tilladt at slå kastrater sammen med killinger og ungdyr, hvis der er muligt…
Det er ikke for at være kontrær, ayt jeg spørger, men jeg har faktisk aldrig tidligere tænkt over den paragraf eller stillet spm til den. Har ligesom alle andre bare tænkt at “det stod nok et sted”…
Så at se paragraffen nu. og så konstatere at det faktisk ikke “står et sted”, det giver mig grund til at stille spm ved paragraffens udformning og/eller tolkning
[QUOTE=Vivi_Fletcher;661906]
Der står, hvad der er tilladt at slå sammen - det betyder i mine øjne, at det der ikke fremgår ikke er tilladt.[/QUOTE]
Jeg kan faktisk ikke se, at der står andet, end at der MAX må kåres 3 BIV - fx killinger, ungdyr, voksne fertile og så voksne kastrater. Der står intet om, at der kan kåres BIV-Total - der står intet om, at man fx kan slå killing og ungdyr sammen til ét BIV - alligevel sker disse sammenlægninger ofte. Til gengæld står der, at der kan kåres BIV på tværs af alder og køn - dette kunne måske tolkes som at killinger, ungdyr og kastrater kunne slås sammen til ét BIV, hvis der ingen fertile er til stede. Det er interessant at læse her i tråden, at nogle mener at have oplevet det ske;)
[QUOTE=Ann K;661908]Tænk Vivi… det kan jeg ikke få øje på! Altså at det kun er tilladt at slå fertile, ungdyr og killinger sammen… Kan du sige hvilken del af paragraffen som specificerer dette?
Jeg kan se, en spcifikation af at kastrater har deres eget BIV - men ikke at det ikke er tilladt at slå kastrater sammen med killinger og ungdyr, hvis der er muligt…
[/QUOTE]
Der har du svaret - kastrater har deres eget BIV. Punktum.
Mere behøver en regel ikke specificeres i mine øjne.
Men man kan da spørge i FIFe, hvis der er tvivl om, hvorvidt man må det ene eller andet - de er der jo netop til at tolke reglerne.